Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Druilerige zondagochtend, maar gelukkig valt er altijd wel wat te lachen op Twitter Arnold van Schepen on Twitter !!

upload_2016-7-17_10-15-36.png


Let wel, de auteur is autojournalist :)

Het was in een reactie op dit artikel uit de NRC: Vier tips voor Tesla
 
  • Like
Reactions: Adm
Voor niet-NRC lezers - dit zijn de vier tips. De eerste twee ben ik het volledig mee eens. Het is nog geen Auto Pilot - noem het dan ook niet zo. Natuurlijk - de manual geeft aan dat het nog beta is, wat de beperkingen zijn etc.. Maar wie leest dat nu eigenlijk... De beperking tot de snelweg (in de huidige versie) kan ik mij ook goed in vinden - daar is waar het systeem uitstekend werkt in bijna alle omstandigheden.

3 en 4 zijn paternalistisch - mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. In een auto gaan rijden ook als je dat niet goed kan (los van autopilot) is ook een risico.. En bij 3 - je moet gewoon altijd je handen aan het stuur houden - autopilot of niet.

1. Allereerst: verander de naam.
2. Beperk gebruik tot de snelweg.
3. Houd bestuurders bij de les.
4. Laat het testwerk over aan gekwalificeerde chauffeurs.
 
Voor niet-NRC lezers - dit zijn de vier tips. De eerste twee ben ik het volledig mee eens. Het is nog geen Auto Pilot - noem het dan ook niet zo. Natuurlijk - de manual geeft aan dat het nog beta is, wat de beperkingen zijn etc.. Maar wie leest dat nu eigenlijk... De beperking tot de snelweg (in de huidige versie) kan ik mij ook goed in vinden - daar is waar het systeem uitstekend werkt in bijna alle omstandigheden.

3 en 4 zijn paternalistisch - mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. In een auto gaan rijden ook als je dat niet goed kan (los van autopilot) is ook een risico.. En bij 3 - je moet gewoon altijd je handen aan het stuur houden - autopilot of niet.

1. Allereerst: verander de naam.
2. Beperk gebruik tot de snelweg.
3. Houd bestuurders bij de les.
4. Laat het testwerk over aan gekwalificeerde chauffeurs.

1) Iedereen kent het inmiddels als Autopilot en een andere naam verandert niets. Bovendien, het is gewoon een Autopilot met alle beperkingen die bij een Autopilot horen. Alleen het publiek leest dat het zelfrijdend is.
2) Er zijn talloze goede secundaire wegen waar hij het prima doet. Zowel vierbaans als ook tweebaans. En zeker in die gevallen is het fijn als je het stuur vast hebt maar de auto je geleidt en behoedt voor fouten.
3) Dat gebeurt gewoon al, ik vind zeer regelmatig, en het is verder meer van toepassing bij diegenen die geen autopilot gebruiken en toch afgeleid worden (appen, radio, etc.).
4) Dat is ook gebeurd, vele duizenden mijlen zijn ermee gereden, ik weet nog de eerste aankondiging dat men ermee van San Francisco naar LA was gereden lang voordat het voor wie dan ook beschikbaar kwam.

En wellicht moet men gewoon meer luisteren naar diegenen die er echt ervaring mee hebben en al tienduizenden kilometers mee gereden hebben. Waar is de tijd dat journalisten voordat zij gingen publiceren hun verhaal spiegelden aan de echte deskundigen?

Morgen weer een bezoekje aan Hoogeveen, heen en terug dik 400 km. Dolblij dat ik geholpen wordt door mijn Auto Pilot.

Verder goed om te lezen: The first self-driving car fatality proves nothing | John Naughton
 
Last edited:
1) Iedereen kent het inmiddels als Autopilot en een andere naam verandert niets. Bovendien, het is gewoon een Autopilot met alle beperkingen die bij een Autopilot horen. Alleen het publiek leest dat het zelfrijdend is.
2) Er zijn talloze goede secundaire wegen waar hij het prima doet. Zowel vierbaans als ook tweebaans. En zeker in die gevallen is het fijn als je het stuur vast hebt maar de auto je geleidt en behoedt voor fouten.
3) Dat gebeurt gewoon al, ik vind zeer regelmatig, en het is verder meer van toepassing bij diegenen die geen autopilot gebruiken en toch afgeleid worden (appen, radio, etc.).
4) Dat is ook gebeurd, vele duizenden mijlen zijn ermee gereden, ik weet nog de eerste aankondiging dat men ermee van San Francisco naar LA was gereden lang voordat het voor wie dan ook beschikbaar kwam.

En wellicht moet men gewoon meer luisteren naar diegenen die er echt ervaring mee hebben en al tienduizenden kilometers mee gereden hebben. Waar is de tijd dat journalisten voordat zij gingen publiceren hun verhaal spiegelden aan de echte deskundigen?

Morgen weer een bezoekje aan Hoogeveen, heen en terug dik 400 km. Dolblij dat ik geholpen wordt door mijn Auto Pilot.

Verder goed om te lezen: The first self-driving car fatality proves nothing | John Naughton
De krant brengt de leugen in het land om maar eens te zeggen.
Waarheidsbevinding is belangrijk maar wel pas na gedegen onderzoek.
Het blijkt dat de verongelukte bestuurder van de Californische MS schijnbaar niet op AP reed.

Hans, je hebt gelijk, onder twee, op de snelweg heb ik echt niet altijd m'n handen aan het stuur.
Ik voel precies aan wanneer ik m'n handen moet gebruiken, bij mij reageert de MS ook met een signaal als de situatie op de weg moeilijker wordt.
Het valt me op dat reacties van de MS nogal eens komen als de auto grotere drukte ziet en vraagt me dan de handen aan het stuur te houden.

Verder, al deze commotie komt ook nog eens "nadat" bekend is geworden dat de Californische MS niet op AP reed.
Althans dat las ik ergens.

Ik vind de AP fantastisch maar blijf toch bij de les, meestal zonder handen doch alert om op tijd in te grijpen.
 
De meesten hier hadden al een AP capabele S en kregen de firmware en de functie stukje bij beetje binnen, en konden dus wennen aan de mogelijkheden maar vooral ook aan de onmogelijkheden van het systeem, en gaan er volgens mij met de nodige voorzichtigheid of waakzaamheid mee om.

Als je echter een maand of 6-8 of later na de introductie een Model S voor het eerst rijdt, en je ervaart hoe goed ie presteert, dan kan je in de waan gebracht worden dat het alles aankan, gewoon omdat het 99,9% van de tijd dat ook doet. En dan, op een onverwacht moment, als je vertrouwen op zijn hoogst en je waakzaamheid op z'n laagst is, kom je die 0,1% tegen. En dan, ja dan heb je of geluk of pech.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
De meesten hier hadden al een AP capabele S en kregen de firmware en de functie stukje bij beetje binnen, en konden dus wennen aan de mogelijkheden maar vooral ook aan de onmogelijkheden van het systeem, en gaan er volgens mij met de nodige voorzichtigheid of waakzaamheid mee om.

Als je echter een maand of 6-8 of later na de introductie een Model S voor het eerst rijdt, en je ervaart hoe goed ie presteert, dan kan je in de waan gebracht worden dat het alles aankan, gewoon omdat het 99,9% van de tijd dat ook doet. En dan, op een onverwacht moment, als je vertrouwen op zijn hoogst en je waakzaamheid op z'n laagst is, kom je die 0,1% tegen. En dan, ja dan heb je of geluk of pech.

Daar heb je gelijk in. Kritiek op het systeem vind ik onterecht omdat dat goed is en steeds beter wordt maar wel kan ik me in de conclusie vinden dat de informatie vooraf beter mag. Maar ik begrijp dat men daar aan werkt hoewel natuurlijk elke Tesla rijder inmiddels er wel meer van weet door alle geruzie in de media.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE

Goed dat je niet naar het persbericht van de bedrijfsautorai zelf hebt gelinkt want daar klopt geen hout van.
Hier is een link naar de website van de fabrikant: Nikola Motor Company | Premium Electric Vehicles

Interessante ontwikkeling in ieder geval, en een pragmatische oplossing ook. Ben benieuwd wat de hybridehaters hier op het forum ervan gaan vinden :D
 
Druilerige zondagochtend, maar gelukkig valt er altijd wel wat te lachen op Twitter Arnold van Schepen on Twitter !!

View attachment 185674

Let wel, de auteur is autojournalist :)

Autojournalist met een voetnootje. Hij schrijft wel eens een berichtje voor een paar doe-het-zelf blogjes met 100 volgers op Twitter. Daar naast geeft hij wel eens blijk van wat technische kennis op AMT, een blad voor de automobielbedrijven. Ik denk overigens niet dat zijn leraar Nederlands erg trots is op zijn leerling. Hij heeft af en toe wat problemen met grammatica en punctuatie. Iemand met een computer en een internetverbinding kan zich al snel journalist noemen.
In zijn artikel in AMT neemt hij bovendien geen moeite om de handleiding van Tesla te lezen (hij schrijft zelf overigens zelf technische handleidingen). In een artikel over EuroNCAP heeft hij fors wat kritiek op de interpretatie van de crashresultaten, maar van wederhoor heeft hij blijkbaar nog nooit gehoord.
 
  • Funny
Reactions: redevries
Goed dat je niet naar het persbericht van de bedrijfsautorai zelf hebt gelinkt want daar klopt geen hout van.
Hier is een link naar de website van de fabrikant: Nikola Motor Company | Premium Electric Vehicles

Interessante ontwikkeling in ieder geval, en een pragmatische oplossing ook. Ben benieuwd wat de hybridehaters hier op het forum ervan gaan vinden :D
Meer geluk dan wijsheid:oops:.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2016-07-18 om 14.30.26.png
    Schermafbeelding 2016-07-18 om 14.30.26.png
    123.5 KB · Views: 43
  • Funny
Reactions: redevries
Ben benieuwd wat de hybridehaters hier op het forum ervan gaan vinden :D

Ik denk niet er iemand hier bezwaar zal maken. Net als bij de eerste hybride personenauto's is er sprake van een enige mogelijkheid omdat full BEV hier nog niet te doen is. Het is een beetje als de Volt.

Bij personenauto's is het niet meer een kwestie van kunnen maar van willen. Een personenauto kan volledig elektrisch zijn, er zijn wat voorbeelden bekend, en dat ze daar te traag mee zijn is aan de autoindustrie verwijtbaar.

Dit hier is een machtig mooie oplossing die voor de truckwereld net zo disruptive kan zijn als Tesla voor de personenauto's.

Maar het mooiste, op termijn, is het helemaal zonder fossiele brandstof te kunnen stellen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and basvk