Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ook in het Nederlands is het niet ondubbelzinnig Hans, want ook een auto kan een zonnedak hebben. Het woordje Home ontbreekt in de oorspronkelijke tekst, en wie weet wat en hoe het bedoeld wordt snapt het. Voor iemand die niets weet over PowerWalls en Solar City kan het best over autodaken gaan. Zelfs het woord Utility wordt niet altijd goed begrepen als zijnde een nutsbedrijf.

"Create a smoothly integrated and beautiful solar-roof-with-battery product for the home that just works, empowering the individual as their own utility, and then scale that throughout the world. One ordering experience, one installation, one service contact, one phone app"

Ik ben het met je eens hoor, maar het gaat ook weer om meer dan een "home". Scholen, bedrijvendaken, zonneveldjes zijn allemaal denkbaar. En een journalist zou best enig onderzoek mogen doen juist als het om dingen gaat waar mogelijk wat onduidelijkheid over zou kunnen bestaan. Of er anders niets over schrijven. Iedereen weet dat een autodak voorlopig niet echt voldoende is voor de aandrijving van een auto, behoudens een testmodel in een behoorlijk zonnerijk werelddeel.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
.... Voor iemand die niets weet over PowerWalls en Solar City kan het best over autodaken gaan. Zelfs het woord Utility wordt niet altijd goed begrepen als zijnde een nutsbedrijf.
....
En precies daarin zit het verschil tussen goede journalistiek en slechte. Due diligence. Als men zich even ingelezen had in Tesla, dan had men geweten dat het meer is dan een autobouwer.
 
  • Like
Reactions: FVO and Ivo-G
Vanochtend in het dagblad De Gelderlander, "Stekkerauto blijft thuis deze zomer".

IMG_3957 (2).JPG


Om het artikel met zo'n kop te nuanceren, hebben ze wel ene Hans Vermeulen met een Tesla geciteerd. Maar met zo'n kop is de toon natuurlijk wel gezet. Misschien moet de schrijver van dit artikel, Ton Voermans, eens op dit forum het draadje "Met de Tesla op vakantie in Europa" lezen. Maar de rode draad door dit draadje is toch wel dat menig journalist zijn huiswerk niet maakt en niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Men schrijft liever even snel een smeuïg artikeltje met provocerende koppen die de lezer moet boeien. De juistheid van de inhoud van een nieuwsartikel doet er steeds minder toe helaas bij de hedendaagse journalistiek. :(
 
Wel met Maurice eens, maar eigenlijk bevestigt het artikel dat de dagen van auto's als Leaf, i3 etc. min of meer geteld zijn. En ten onrechte wordt Nissan als de grootste aanbieder van electrische auto's in NL "aangeprezen", want er rijden inmiddels meer Tesla's rond dan Leafs en als dat niet overtuigend is moet men eens kijken naar het totaal aantal elektrische kilometers dat door de Tesla's wordt gereden in een jaar vergeleken met de Leafrijders. Inclusief de reizen dwars door Europa. Ik heb eergisteren ook in één keer 1446 km gereden en door de duitse dichtheid het laden overal, behalve in Wenen door het ontbreken van een SuC "verderop", heel kort kunnen houden. Net genoeg voor noodzakelijke handelingen (gezin met vier personen) en een snel kopje koffie. Niet eens gegeten bij een Mc, hooguit een broodje op een bankje bij de SuC. Tijdverlies t.o.v. vroeger met de Chrysler is verwaarloosbaar. Daarmee reed ik hooguit 110 (anders was verbruik onaanvaardbaar hoog) terwijl nu hele stukken op AP max van 150 km/uur zijn gerold.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Het artikel heeft aan het einde zeker een nuance maar de kop van het artikel geeft het een heel andere indruk en scheert hij alle "stekkerauto's" over één en dezelfde kam. De kop, en het grootste gedeelte van het artikel, vind ik grotendeels een negatieve klank hebben terwijl er juist zoveel positieve ontwikkelingen zijn op EV -gebied. Waarom is het glas half leeg in plaats van half vol? Waarom zo negatief schrijven terwijl het ook positief kan, waarom niet de mensen juist stimuleren om eens serieus over EV na te denken? Een Leaf, een Zoe, of een i3 bijvoorbeeld, kan dan nog steeds een goede oplossing voor het dagelijkse (woon-werk) vervoer. Dat de meeste EV's de grens niet halen, zo wat? Daar zijn deze EV's ook nooit voor bedacht. Reken dat soort modellen hier dan ook niet op af. En dan vind ik het juist positief dat er (lease)partijen zijn die voor die ene vakantie tijdelijk een ICE ter beschikking stellen want je biedt die mensen wel een oplossing in plaats van beren op de weg te gooien en de mensen ervan te weerhouden om een EV te gaan rijden. Die mensen gaan nu al wel mee in de (positieve) "wende" naar het nieuwe vervoer. De tijden veranderen en dan moet je deze mensen juist niet weerhouden maar motiveren. Laat zo iemand nu eens een reëel artikel schrijven en de mensen juist informeren naar de stand van zaken op dit moment, ze te laten zien wat we nu al aan mogelijkheden hebben.
 
Je kunt het ook anders lezen:
"Hee, je krijgt gewoon een ICE voor de vakanties? Dan kunnen wij misschien ook wel een stekkerauto rijden want normaliter rijden we maar 80 km per dag..."

Op het risico af dat ik met pek overgoten word merk ik toch op dat we naar toekomstige EV rijders eerlijk moeten zijn. Die EV's (Leaf, i3 etc.) zijn gewoon als auto niet handig en daarom voor hen geen optie. Ik zeg het als zelf zowel Leaf als Tesla rijder. Hoe meer we die low range auto's promoten, hoe meer weerstand we oproepen. Ik moet me met onze Leaf ook altijd verontschuldigen.

Mijn vrouw rijdt met mij met de Tesla dwars door Europa zonder ook maar een moment na te denken of we het halen maar zit al in de rats als ze met de Leaf naar Breda of Best moet rijden (terwijl dat natuurlijk best haalbaar is).

Elektrisch rijden is natuurlijk een groot goed, maar willen we echt de massa meekrijgen moeten we een auto aanbieden waar niets, maar dan ook niets, op aan te merken is. Model 3 komt een heel eind in die richting en daar moeten we het gewoon steeds over hebben.

Het feit dat men dan wat langer moet wachten moet dan maar op de koop toe genomen worden.

Daarnaast wordt steeds duidelijker dat het feit dat je al 100 jaar ICE's bouwt dat niet automatisch wil zeggen dat je goede EV's kunt bouwen, alleen omdat ze ook vier wielen en een stuur hebben.
 
Alles komt toch neer op de TCO. Voor een particulier is een model 3 van, wat zal het worden, dik 40000€ nog veel te veel, want ruim meer dan wat hij gewoon is aan zijn transport te betalen.
Een EV is de perfecte 2de wagen die dan in de praktijk meer gebruikt wordt dan de eerste. Dat is al een mooi resultaat. Ik verontschuldig me er niet voor, wel integendeel.
In de praktijk vraagt zelfs zo'n beperkt-bereik EV maar enkele keren per jaar een aanpassing.
Een auto is altijd ergens een compromis. De sportwagen laat niet toe te verhuizen of de hele familie mee te nemen, de bestelwagen biedt weinig reiscomfort en is onhandig in de stad. Auto''s die het wel combineren zijn budgettair nogal zwaar te slikken of moeilijk te parkeren. Een kleine EV heeft af en toe een onhandige laadbeurt nodig, niet het einde van de wereld.
 
Alles komt toch neer op de TCO. Voor een particulier is een model 3 van, wat zal het worden, dik 40000€ nog veel te veel, want ruim meer dan wat hij gewoon is aan zijn transport te betalen.
Een EV is de perfecte 2de wagen die dan in de praktijk meer gebruikt wordt dan de eerste. Dat is al een mooi resultaat. Ik verontschuldig me er niet voor, wel integendeel.
In de praktijk vraagt zelfs zo'n beperkt-bereik EV maar enkele keren per jaar een aanpassing.
Een auto is altijd ergens een compromis. De sportwagen laat niet toe te verhuizen of de hele familie mee te nemen, de bestelwagen biedt weinig reiscomfort en is onhandig in de stad. Auto''s die het wel combineren zijn budgettair nogal zwaar te slikken of moeilijk te parkeren. Een kleine EV heeft af en toe een onhandige laadbeurt nodig, niet het einde van de wereld.

Als we het al hebben over de perfecte 2e wagen beperk je de kring al tot de groep die al een eerste wagen hebben. Voor de massa geldt dat niet en zij zijn al blij als ze een eerste wagen kunnen kopen. Daarmee willen ze, ook al doen ze het nooit, tot Sicilië kunnen rijden.

Als straks Model 3 komt dan gaat ook de TCO spelen. Die zullen uiteindelijk, omdat de auto tijdloos zal zijn dus weinig afschrijving, bijna nul onderhoud nodig heeft, lage brandstofkosten zal hebben, in de buurt liggen van een huidige auto van de helft. De TCO van mijn Tesla liggen ook op hetzelfde niveau als een ICE die de helft kost.

Net zoals tot nu toe het geval is zullen de verkopen van de huidige EV's met de minimale range, afgezet tegen het marktsegment, te verwaarlozen blijven.
 
Alles komt toch neer op de TCO. Voor een particulier is een model 3 van, wat zal het worden, dik 40000€ nog veel te veel, want ruim meer dan wat hij gewoon is aan zijn transport te betalen.
Een EV is de perfecte 2de wagen die dan in de praktijk meer gebruikt wordt dan de eerste. Dat is al een mooi resultaat. Ik verontschuldig me er niet voor, wel integendeel.
In de praktijk vraagt zelfs zo'n beperkt-bereik EV maar enkele keren per jaar een aanpassing.
Een auto is altijd ergens een compromis. De sportwagen laat niet toe te verhuizen of de hele familie mee te nemen, de bestelwagen biedt weinig reiscomfort en is onhandig in de stad. Auto''s die het wel combineren zijn budgettair nogal zwaar te slikken of moeilijk te parkeren. Een kleine EV heeft af en toe een onhandige laadbeurt nodig, niet het einde van de wereld.
Volgens mij zithet probleem hem net in die aanpassing een paar keer per jaar. Men wil zich moet hoeven aanpassen aan een auto, en zeker niet als deze al duurder was dan het alternatief (weinig consumenten bekijken hun aanschaf vanuit tco perspectief, vandaar dat mobiele telefoons zo lang gratis werden weg gegeven bij veel te dure abonnementen, ondanks dat de tco van eigen aanschaf met abonnement goedkoper is).
 
TCO en ook incentives zijn inderdaad secundair. Primair is dat men die auto, en geen andere, wil. Dat was bij Tesla zo. Incentives en berekeningen van de uiteindelijke kosten onder streep brachten die wens gewoon dichterbij. Daarnaast waren het prima excuses om die dure aanschaf te kunnen rechtpraten :) Wie wordt er nu wakker met een droom van een Leaf, i3 of wat dan ook?

Daar zit het hem primair in en Model 3 heeft wel iets waar men van wil dromen. (X trouwens ook)

Voor wie het nog niet weet, wij hebben ook een Leaf, binnen het kader van de beperkingen overigens een zeer betrouwbare auto. We zijn er erg tevreden over ook omdat hij voor het rondje om de kerk is terwijl onze Tesla ons daarentegen probleemloos 1446 km ver heeft gebracht naar onze vakantiebestemming via alleen SuC's.
 
En dat rondje om de kerk lukt zonder bijladen...
Je maakt er een karikatuur van. En eigenlijk verwijt je de kleine EVs precies wat de tegenstanders van elektrisch rijden alle EVs verwijten. Voor een deel terecht, maar voor een belangrijk deel ook niet.
Zopas nog een driedaagse trip naar Duitsland gemaakt met de Zoe: 850 km zonder het gevoel iets te moeten missen. Zalig zoeven doorheen de Eifel, gemiddeld verbruik van 140Wh/km. Tijdens het laden in Trier, Bitburg, Malmedy een bezoekje aan deze steden, iets eten of een terrasje. Telkens in een uurtje terug vol, dus ruim voor de activiteit afgewerkt was. Stukken snelweg net zo goed als mooie kleine ommetjes en je komt op plaatsen waar je normaal niet zou stoppen. Mettlach bijvoorbeeld: een waar out-let dorp met tientalle outlet winkels.
Totale kostprijs van al die laadbeurten: 22,7€ want er is nog veel gratis aanbod.
Het is een wat andere manier van reizen, met meer nadruk op het onderweg zijn en minder op het zo snel mogelijk bereiken van de bestemming. Voor de snelle reis naar Zuid-Frankrijk zou ik de Zoe niet nemen, dat is dan weer wel waar. Maar misschien eerder nog omdat het een kleine auto blijft met beperkt comfort dan voor de toegenomen reistijd.
 
En dat rondje om de kerk lukt zonder bijladen...
Je maakt er een karikatuur van. En eigenlijk verwijt je de kleine EVs precies wat de tegenstanders van elektrisch rijden alle EVs verwijten. Voor een deel terecht, maar voor een belangrijk deel ook niet.
Zopas nog een driedaagse trip naar Duitsland gemaakt met de Zoe: 850 km zonder het gevoel iets te moeten missen. Zalig zoeven doorheen de Eifel, gemiddeld verbruik van 140Wh/km. Tijdens het laden in Trier, Bitburg, Malmedy een bezoekje aan deze steden, iets eten of een terrasje. Telkens in een uurtje terug vol, dus ruim voor de activiteit afgewerkt was. Stukken snelweg net zo goed als mooie kleine ommetjes en je komt op plaatsen waar je normaal niet zou stoppen. Mettlach bijvoorbeeld: een waar out-let dorp met tientalle outlet winkels.
Totale kostprijs van al die laadbeurten: 22,7€ want er is nog veel gratis aanbod.
Het is een wat andere manier van reizen, met meer nadruk op het onderweg zijn en minder op het zo snel mogelijk bereiken van de bestemming. Voor de snelle reis naar Zuid-Frankrijk zou ik de Zoe niet nemen, dat is dan weer wel waar. Maar misschien eerder nog omdat het een kleine auto blijft met beperkt comfort dan voor de toegenomen reistijd.

Ik begrijp het wel. Ben zelf met de Leaf ook zakelijk onderweg geweest, gewoon omdat elektrisch nu eenmaal lekkerder rijdt dan de Voyager, maar als ik op weg naar bijv. Zwolle eerst in Apeldoorn een klein half uur moet laden en later ook weer is de lol er snel van af.

Wanneer we de massa warm willen maken moet het gewoon een sluitend plaatje zijn en voor de massa is een Leaf, ook met 30 Kw of een Zoe geen optie, en terecht. Leuk er bij te hebben maar geen gamechanger.

Maar we zijn het denk ik wel eens, alleen probeer ik mij in de, wellicht wat starre, belevingswereld van de gewone automobilist te verplaatsen en dan mogen er geen compromissen opgelegd moeten worden.
 
Feit is inderdaad dat van het Vlaamse budget dat voorzien werd voor een 1000-tal kleine EV's men niet eens de helft werd uitgegeven in de eerste 6 maanden van dit jaar. Dus die tegemoetkoming van 5000€ die de aankoopprijs terugbrengt naar die van een vergelijkbare ICE veroorzaakt geen stormloop.
 
Als 2e auto is zo'n EV met (zeer...) beperkte range voor heel veel gezinnen een prima oplossing. Wij hebben voor een relatieve habbekrats vorig jaar een 3 jaar oude Citroen C-Zero uit Frankrijk gehaald waar nog fabrieksgarantie op zat. Slechts 7.500 euri en verder alleen verzekeringskosten en een heel klein beetje stroomkosten. Goedkoper kan het echt niet en ook nog 100% schoon als je geen steenkolenstroom tankt.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Op het risico af dat ik met pek overgoten word merk ik toch op dat we naar toekomstige EV rijders eerlijk moeten zijn. Die EV's (Leaf, i3 etc.) zijn gewoon als auto niet handig en daarom voor hen geen optie. Ik zeg het als zelf zowel Leaf als Tesla rijder. Hoe meer we die low range auto's promoten, hoe meer weerstand we oproepen. Ik moet me met onze Leaf ook altijd verontschuldigen.

Mijn vrouw rijdt met mij met de Tesla dwars door Europa zonder ook maar een moment na te denken of we het halen maar zit al in de rats als ze met de Leaf naar Breda of Best moet rijden (terwijl dat natuurlijk best haalbaar is).

Elektrisch rijden is natuurlijk een groot goed, maar willen we echt de massa meekrijgen moeten we een auto aanbieden waar niets, maar dan ook niets, op aan te merken is. Model 3 komt een heel eind in die richting en daar moeten we het gewoon steeds over hebben.

Het feit dat men dan wat langer moet wachten moet dan maar op de koop toe genomen worden.

Daarnaast wordt steeds duidelijker dat het feit dat je al 100 jaar ICE's bouwt dat niet automatisch wil zeggen dat je goede EV's kunt bouwen, alleen omdat ze ook vier wielen en een stuur hebben.
Voor de echte km vreters waar het hier ook ook gaat is de Model 3 perfect.
Deze huidige rijders, zoals vertegenwoordigers in een Passat, A4 BMW 3 en 5 serie rijden tich keer meer KMS dan de kleinere rijders.
Dus daar past de Model 3 goed.

Qua kleine auto's;
Reken ook eens, als je 60.000 km rijdt in een kleine wagen verbruikt deze toch €4.000 per jaar aan brandstof, tel daar het voordeel in de wegenbelasting en lagere verzekeringspremie eens bij op en vermenigvuldig dat eens met 4 jaren.
Verder behoudt de Model 3 net als de MS een aardige restwaarde omdat de volgende eigenaar ook geld in de zak houdt.
Dus deze Tesla Model 3 is zeker bereikbaar voor een breder publiek.