Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de echte km vreters waar het hier ook ook gaat is de Model 3 perfect.
Deze huidige rijders, zoals vertegenwoordigers in een Passat, A4 BMW 3 en 5 serie rijden tich keer meer KMS dan de kleinere rijders.
Dus daar past de Model 3 goed.

Qua kleine auto's;
Reken ook eens, als je 60.000 km rijdt in een kleine wagen verbruikt deze toch €4.000 per jaar aan brandstof, tel daar het voordeel in de wegenbelasting en lagere verzekeringspremie eens bij op en vermenigvuldig dat eens met 4 jaren.
Verder behoudt de Model 3 net als de MS een aardige restwaarde omdat de volgende eigenaar ook geld in de zak houdt.
Dus deze Tesla Model 3 is zeker bereikbaar voor een breder publiek.
Ik vermoed dat de kans dat een model 3 rijder standaard aan een publiek laadpunt moet laden groter is dan bij de model s (althans in Nederland). 60.000 km bij 1 op 6 is 10.000 kWh. En publiek laden zit al snel op 35 ct. Dus dat brandstofvoordeel is dan zeer beperkt.
 
Vandaag op mt.nl een weinig baanbrekend, maar wel interessant artikel over electrisch rijden en de positie van NL.

Mobiel - Management Team

Ik weet niet of we er echt blij mee moeten zijn. Volgens mij krijgen we veel last van het verschijnsel van de remmende voorsprong. Te veel langs elkaar heen werken, teveel verdienmodelletjes, en de automobilist die ergens overweegt om naar een EV over te stappen ziet door de bomen het bos niet meer. En de (lokale) overheden missen vaak inzicht in de materie en bouwen voort op beleidsnotities van een paar jaar terug.

Geen vrolijke conclusie maar we moeten proberen helder te worden om straks, dat gebeurt pas met en hopelijk met andere merken daarna, Model 3, potentiële EV rijders enthousiast te maken.
 
Eerder deze week had BNR een item dat het niks kon worden met dat Masterplan omdat ze nu al geld hadden moeten ophalen om de Model 3 te kunnen bouwen. Voor sommige mensen is het woord 'visie' echt heel lastig te begrijpen.

Erger is nog dat vrijwel alles wat nieuws, en een beetje lijkt te lukken, word platgewalst onder negativiteit. Een beetje kritiek is prima, en je mag ook best een sceptisch zijn. Maar het is allemaal erg zwart/wit, vaak op basis van de verkeerde feiten en zelf doorgeredeneerde aannames.

Dat is overigens niet alleen zo bij Tesla, het is een breed probleem. Als er nu ergens iets een nieuws item is op basis van een of ander onderzoek, dan kijk ik daar ik daar eens zelf naar. De conclusie is op de school van journalistiek er erg slecht onderwijs over statistiek (en dan met name de interpretatie daarvan) wordt gegeven.

Genoeg gezeurd. Tijd voor de vrijmibo :)

Ik luister in de auto regelmatig naar het programma op BNR over auto's. Maar als het woord Tesla valt hoor ik nooit wat positiefs. Roept iemand dat een bepaalde auto 0-100 in x seconden haalt. Zegt iemand: "ja maar een Telsa is sneller". En weer komt er een negatieve reaktie: " ja van 0-100, maar daarna niet meer". Voor de meeste onder ons gaat het nu juist om die 0-100. Dat soort onzin, daar erger ik mij aan bij BNR.
 
Ik luister in de auto regelmatig naar het programma op BNR over auto's. Maar als het woord Tesla valt hoor ik nooit wat positiefs. Roept iemand dat een bepaalde auto 0-100 in x seconden haalt. Zegt iemand: "ja maar een Telsa is sneller". En weer komt er een negatieve reaktie: " ja van 0-100, maar daarna niet meer". Voor de meeste onder ons gaat het nu juist om die 0-100. Dat soort onzin, daar erger ik mij aan bij BNR.

en ook boven de 100 komen we toch zeker een eind mee. Mind you, de Tesla is een sedan die in de instap uitvoering de meeste niet AMG-M-R versies van de Duitsers zoek rijdt.

(hoe een Porsche Mission-E ooit een Tesla killer zou moeten worden met een >2x zo duur prijskaartje is mij een raadsel)
 
Ik vermoed dat de kans dat een model 3 rijder standaard aan een publiek laadpunt moet laden groter is dan bij de model s (althans in Nederland). 60.000 km bij 1 op 6 is 10.000 kWh. En publiek laden zit al snel op 35 ct. Dus dat brandstofvoordeel is dan zeer beperkt.
Velen vinden wel een weg, zoals kunnen laden bij de baas waar dat vooral aan het tarief voor grootgebruikers is.
Dat is dan voor minder dan 6ct per Kw en ook nog groen zoals bij mij.
Maar dan moet er nog veel laadpunten bij komen en dat gaat best gebeuren als de "baas" ook elektrisch gaat rijden.
Het is dan jaarlijks bij 60000 KMS ook maar een kleine gift van €600!
Velen rijden slecht 25.000 kms per jaar.

Het is onmogelijk elektro qua verbruik profielen in te delen, het verbruik is niet te controleren (machinepark, verlichting, auto's), zo ook kan er dan geen opslag worden geheven zoals bij benzine.
Dus de overheid zal de aanschaf van een EV wel gaan belasten.

De waarheid heeft meerdere kanten.
 
Niet echt de pers, maar hier liep ik tegenaan op de site van Rabobank. Het is m.n. gericht op autodealers en schadeherstelbedrijven. Mijns inziens een redelijk evenwichtige visie, al is kijken in de toekomst altijd risicovol.

Wordt de elektrische auto een succes of een flop? - Rabobank

En men zit nog in de spagaat dat ook al zouden dealers elektrische auto's willen verkopen, deze er simpelweg nog niet zijn behoudens enkele modellen die door range en/of uiterlijk het grote publiek niet aanspreken.
Momenteel staan de verkopen van EV's (behalve die ene) op een heel laag pitje.
Mogelijk en zelfs waarschijnlijk heeft NL een groot aantal reserveringen voor Model 3 uitstaan. Je hoort (onbevestigde) cijfers van 25k en hoger, wat op zich wel denkbaar is.

Een aantal van die reserveringen is gedaan door al huidige EV rijders, zoals wij. Onze Leaf blijft totdat Model 3 komt. Zo zullen er meer zijn en komt er straks een aanbod van gebruikte. Wellicht gaan deze weer over de grens.

Van het hele Model 3 verhaal, waardoor Tesla eind 2018 wellicht 80% of meer van de EV's in Nederland uitmaakt, nemen de dealers niets mee.

Het is daarom ook wel begrijpelijk dat er weinig activiteit is.
 
Ik vermoed dat de kans dat een model 3 rijder standaard aan een publiek laadpunt moet laden groter is dan bij de model s (althans in Nederland). 60.000 km bij 1 op 6 is 10.000 kWh. En publiek laden zit al snel op 35 ct. Dus dat brandstofvoordeel is dan zeer beperkt.

@Pascal-R, respect en complimenten voor de beheerste wijze waarop je blijft reageren op het forum van Autoweek. Lees daar enorm veel tenenkrommende evident onjuiste en ongefundeerde uitlatingen van kennelijke Tesla en/of EV haters.
 
@Pascal-R, respect en complimenten voor de beheerste wijze waarop je blijft reageren op het forum van Autoweek. Lees daar enorm veel tenenkrommende evident onjuiste en ongefundeerde uitlatingen van kennelijke Tesla en/of EV haters.

Inderdaad, complimenten @Pascal-R ! Ik heb zojuist (bijna) al je reacties een plusje gegeven. Gelukkig zijn er nog behoorlijk wat normale reacties tussen de idiote reacties.
 
thx. Deze week was een rustig werkweekje (veel van onze internationale klanten zijn paar weken volledig dicht).
Ik heb altijd moeite met de onjuistheden die te pas en te onpas worden benoemd, zeker als deze niet onderbouwd worden en puur onderbuik gevoel betreffen.

Nog irritanter zijn de zogenaamde "journalisten / bloggers". Het niveau daarvan begint betreurenswaardig te worden. Ik zou als autoblad / autosite de schrijver van dergelijke artikelen eens vragen om zijn inhoudelijke kennis.

Maar het meest irritant is wel de zogenaamde "journalist" die moedwillig foutieve informatie geeft, sterker nog, een test opzet en die dermate manipuleert om de uitslag naar zijn hand te zetten: Nissan Leaf Roadtrip - Reportage.
Men wekt de indruk dat een EV geen reeel alternatief is. Maar men heeft gedurende de rit wel 5x een Fastned station gepasseerd zonder daar te gaan laden. Vertrekken in Maastricht en gewoon 120 / 130 aanhouden en de FastNed laders gebruiken wanneer nodig en voorhanden. Dan doe je er met een Leaf hooguit 45 minuten langer over.
 

Ik begrijp niet waarom men, voordat dat men zelf gaat hannessen, niet even aan iemand die weet hoe het werkt vraagt hoe dit aan te pakken.
Op de eerste plaats gebruikt hij niet de tripadvisor, wat een prima realtime coach zou zijn geweest.

Daarnaast komen er dan wel degelijk mededelingen met adviessnelheid. Die krijg ik op een krappe trip heel vaak.

Tenslotte toont hij aan geen enkele feeling te hebben met de techniek.

Ik heb geprobeerd om een commentaar toe te voegen maar ondanks reset wachtwoord lukte het me niet om in te loggen.

Jammer van de ANWB, hoewel hij het natuurlijk wel gehaald heeft.

Edit, ook maar een tweet gestuurd.
 
Last edited:
Wat een gruwelijke lulkoek van een onnozele oetlul die naar het zich laat aanzien vooral zichzelf graag ziet praten en een technisch begrip van 0 heeft. Waar haalt de ANWB dit soort onbenullen vandaan?

Alleen al het feit dat hij het SoC percentage interpreteert als 'de kans dat je het gaat halen' doet je twijfelen aan het feit of deze man de lagere school wel heeft afgemaakt.

En de Tesla geeft wel degelijk snelheidsadviezen die gruwelijk conservatief zijn. De laatste week goed het verschil tussen Tesla's adviezen en mijn eigen berekeningen kunnen zien. Daar waar ik zeker weet met 110km/h mijn eindbestemming te halen adviseert de Tesla als snel 95 of lager. (nu zal het algoritme wel niet zo geavanceerd zijn dat het ook de buitentemperatuur meeneemt in de berekening).

Wat een schijtjournalistiek!