Zonder de stimuleringsmaatregelen reed ik nu nog in een PC-Hooftstraat tractor, had ik niet 4 vrienden die ook in grote Duitse SUV's reden overgehaald ook een Tesla te kopen, had ik me nog weinig verdiept in het milieu, had ik nog geen zonnepanelen op m'n dak laten installeren, was ik nog niet overgestapt naar een volledig groene energieleverancier, had ik niet 3 model 3's besteld voor medewerkers en/of vrouw, enz. Ik vind het een complete misvatting dat het beperken van de belastingdruk op EV's boven de 50k geen zin hebben. Ik denk dat juist daar de meeste winst voor het milieu te behalen valt. Over het algemeen zijn het ook zij die in auto's van de hogere prijsklasse rijden vaak het beleid bepalen of anderszins aardig wat invloed uit kunnen oefenen.
Ik ben het met Hendrik eens, al heb ik niet zoveel "vrienden" die grote Duitse SUV's rijden, en heb maar één Model 3 besteld.
Bij mij is de stimuleringsregelingen ook één van de grootste reden dat ik nu een EV rij, zonnepanelen heb liggen en ga zo maar door. Heb zeker wel iets met milieu maar dat heeft zeker zijn grenzen aangezien ik niet alleen ben op deze aardkloot die hem naar de klote helpt. Zoals ik wel vaker de mening hoor, "groen is leuk, maar het moet geen geld kosten!". Waren er geen stimuleringsregelingen, dan reden we naar mijn mening allemaal nog gewoon een ICE en had niemand, of althans heel weinig mensen in ieder geval, panelen op dak liggen of staat de kust straks niet vol met windmolentjes. Persoonlijk gewin is vaak de grootste drijfveer voor een "investering" in het milieu naar mijn mening. We willen uiteindelijk allemaal geld overhouden.
Ik vind de uitgegeven 6 miljard niet in verhouding staan tot het milieu voordeel. Ken namelijk voldoende PHEV -rijders die nagenoeg niet elektrisch rijden maar zo'n apparaat hebben omdat het hun een financieel gewin geeft door de mindere belastingdruk. Ze rijden niet elektrisch omdat eenvoudigweg zo'n apparaat (nagenoeg) geen actieradius heeft en dat bij het aanschakelen van een airco of verwarming de ICE toch al aanslaat. Dus.... waarom zou ik dat ding dagelijks aan de stekker leggen. Deze conclusie is inmiddels wel onderbouw met wat onderzoek.
Het is voor een heel groot gedeelte gewoon een farce en zonde van zoveel geld. Die 6 miljard had voor een groot gedeelte beter besteed kunnen worden aan echte zaken die een positief effect hebben op het milieu. Maar zoals vaker, heeft de politiek wel vaker boter op zijn hoofd en gaat men ook voor hun eigen gewin, scoren met populaire (belasting)maatregelen. Het is alleen zuur dat Wiebes voor hoofdzakelijk de PHEV -rijders, die het belastingvoordeel genoten, men nu dit belastingvoordeel teniet gaat doen waarbij menigeen zich misschien toch wel een beetje rijk gerekend had.
Maar goed, dit is mijn mening. Oké, ik weet, soms misschien wat kort door de bocht.