Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou het ook prettiger vinden als de actieradius wordt aangepast naar normaal snelweg gebruik en dat is naar mijn idee bij 120km/per uur.
als ik namelijk ritjes door de stad doe is mijn actieradius niet belangrijk, maar die is wel belangrijk bij de snelweg ritten.
een simpelere test dan dit is er niet en is zelfs door iedereen uit te voeren als praktijk test. of gezamenlijk uit te voeren met meerdere auto's tegelijk tijdens de zelfde omstandigheden.
Toen ik 2,5 jaar terug een i3 had was het verbruik in de stad echt geweldig, maar als ik de snelweg op ging moest ik niet boven de 100km/u uit komen want dan was de accu zo leeg
 
Ik zou het ook prettiger vinden als de actieradius wordt aangepast naar normaal snelweg gebruik en dat is naar mijn idee bij 120km/per uur.
als ik namelijk ritjes door de stad doe is mijn actieradius niet belangrijk, maar die is wel belangrijk bij de snelweg ritten.
een simpelere test dan dit is er niet en is zelfs door iedereen uit te voeren als praktijk test. of gezamenlijk uit te voeren met meerdere auto's tegelijk tijdens de zelfde omstandigheden.
Toen ik 2,5 jaar terug een i3 had was het verbruik in de stad echt geweldig, maar als ik de snelweg op ging moest ik niet boven de 100km/u uit komen want dan was de accu zo leeg

Met de actieradius aanduiding volgens NEDC is in zoverre niets mis dat ze hiermee volgens de regels handelen. Dat deze aanduiding, zoals algemeen bekend, veel te optimistisch is betekent dat je daar niets meer mee moet doen dan onderlinge vergelijkingen maken.

Tesla heeft op de website een prachtige tool waarmee je voor elke motorisering en batterijgrootte het bereik kunt berekenen, daarmee zelfs rekening houdend met buitentemperatuur en velgmaat.

In de praktijk leer je je auto kennen en weet je wat je kunt verwachten. Bij 120 km/uur en forse tegenwind had ik met mijn 70D vanavond een verbruik van 245 Wh/km terwijl dat onder andere omstandigheden soms een derde minder kan zijn.
Dat is nu eenmaal de consequentie van elektrisch rijden waar behoorlijk meer dan 90% van de energie in de aandrijving gaat zitten. Als je twee keer zoveel verbruikt is dat een toename met bijna 100% terwijl bij fossiele auto's, waar tussen zeg 25% van de energie naar de wielen gaat een verdubbeling niet meer betekent dan een stijging van het verbruik met 25%.

Een 85D is nog steeds een van de zuinigste types met groot bereik dus daar zijn problemen nauwelijks denkbaar.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Ik zou het ook prettiger vinden als de actieradius wordt aangepast naar normaal snelweg gebruik en dat is naar mijn idee bij 120km/per uur.
als ik namelijk ritjes door de stad doe is mijn actieradius niet belangrijk, maar die is wel belangrijk bij de snelweg ritten.
een simpelere test dan dit is er niet en is zelfs door iedereen uit te voeren als praktijk test. of gezamenlijk uit te voeren met meerdere auto's tegelijk tijdens de zelfde omstandigheden.
Toen ik 2,5 jaar terug een i3 had was het verbruik in de stad echt geweldig, maar als ik de snelweg op ging moest ik niet boven de 100km/u uit komen want dan was de accu zo leeg

Ik raad aan om naar de EPA range te kijken. Deze onderscheidt drie getallen: stad, snelweg en gemiddeld. De snelweg is gebaseerd op zo'n 110km/u. Als je 80% van de EPA range neemt, zit je volgens mij heel dicht bij het realistische bereik in Nederland. Dan kom je op de volgende waarden uit (Ik hoor graag of dit strookt met de werkelijkheid volgens eigenaren):

85D City: 257mi/411km ; Highway: 285mi/456km. Neem 80% en je krijgt: city: 329km ; Highway: 365km.
Voor 365km uit de 85D (zo'n 77kWh beschikbaar zonder degradatie) zit je op 211 Wh/km. Dat lijkt mij niet gek voor 110km/u gemiddeld in zomer en winter.

Leuk feitje: Tesla's zijn de enige EV's die een groter "highway" bereik hebben dan "city" volgens de EPA. Heeft te maken met hoog gewicht (nadelig in stad) en lage luchtweerstand (goed voor hogere snelheden).

Detailed Look At City, Highway & Combined Range Rating For All Versions Of 2016 Model S
 
  • Informative
Reactions: Daan B and robertvg
Dat is nu eenmaal de consequentie van elektrisch rijden waar behoorlijk meer dan 90% van de energie in de aandrijving gaat zitten. Als je twee keer zoveel verbruikt is dat een toename met bijna 100% terwijl bij fossiele auto's, waar tussen zeg 25% van de energie naar de wielen gaat een verdubbeling niet meer betekent dan een stijging van het verbruik met 25%.
Ik denk niet dat dat waar is. Dat zou betekenen dat het rendement van een fossiele auto sterk stijgt als je wat meer vermogen vraagt...
 
Ik denk niet dat dat waar is. Dat zou betekenen dat het rendement van een fossiele auto sterk stijgt als je wat meer vermogen vraagt...

Dat is toch ook zo.

Even los van het feit dat er door het mechanisme van de zuigerbeweging etc. al veel energie verloren gaat.

Het rendement is mede zo laag omdat er zelden op het ideale toerental/koppel wordt gereden. Wanneer je de optimale verhouding weet te hebben en te handhaven neemt het rendement wat toe. Maar dat is in de praktijk niet te realiseren.
 
Dat is toch ook zo.

Even los van het feit dat er door het mechanisme van de zuigerbeweging etc. al veel energie verloren gaat.

Het rendement is mede zo laag omdat er zelden op het ideale toerental/koppel wordt gereden. Wanneer je de optimale verhouding weet te hebben en te handhaven neemt het rendement wat toe. Maar dat is in de praktijk niet te realiseren.
Dat kan wel via een CVT transmissie, die zijn inderdaad wat zuiniger, maar ook niet schokkend (pun intended!)
 
:confused: zonder beledigend te willen overkomen maar met een dinosaurus als Maarten Matienko gaat het nog zeer lang duren...
:eek: Hij lijkt de evolutie van de laatste 5 jaar niet opgemerkt te hebben.

Nog maar enkele weken 2 EVs maar nog nooit problemen ondervonden om tijdens de nacht alles te laden... :)
 
:confused: zonder beledigend te willen overkomen maar met een dinosaurus als Maarten Matienko gaat het nog zeer lang duren...
:eek: Hij lijkt de evolutie van de laatste 5 jaar niet opgemerkt te hebben.

Nog maar enkele weken 2 EVs maar nog nooit problemen ondervonden om tijdens de nacht alles te laden... :)
VAB is geen neutrale partij: EVs hebben veel minder zaken die kapot kunnen gaan, dus in de toekomst geen VAB meer nodig.
 
:confused: zonder beledigend te willen overkomen maar met een dinosaurus als Maarten Matienko gaat het nog zeer lang duren...
:eek: Hij lijkt de evolutie van de laatste 5 jaar niet opgemerkt te hebben.

Nog maar enkele weken 2 EVs maar nog nooit problemen ondervonden om tijdens de nacht alles te laden... :)
Tony Verellen past voor mijn part op hetzelfde schap.