Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Hij zegt dat het bedrijfsmodel van musk niet houdbaar is, maar als de Duitsers het hadden toegepast dan zou het wel succesvol zijn omdat zij wel eigen geld hebben.
Dus zegt hij dat het wel een winstgevend verdienmodel is en heeft hij enkel moeite met het financieringsverhaal.
Beetje sneue man inderdaad...

Als Musk deels met eigen geld en deels met geld van aandeelhouders een auto bouwt met al wat er bij hoort; dan is dat "niet fatsoenlijk".
Als Hück énkel met geld van aandeelhouders een auto bouwt is dat.... eerbaar ?

Het aandeel van Hück in Porsche zal zowel in gewicht als in waarde in het niets verdwijnen tegenover het aandeel van Musk in Tesla. Wie verdient dan respect als entrepreneur?

Mijn afkeer voor dit heerschap neemt alleen maar toe.

Nu goed; veel verschil maakt dat allemaal niet meer : ik zou anders ook nooit een auto van zo'n immoreel bedrijf gekocht hebben.
En ik weet ook niet of het mogelijk is met nog meer vuur Tesla te promoten ;).
 
Last edited:
Met de 'Beast' legt Tesla nieuwe bon onder autobranche...
en er blijven volgens analist Richard Windsor van de twintigtal grote autoproducenten er uiteindelijk vijf tot zes over. Spannende tijden...
Met de ‘beast’ legt Tesla nieuwe bom onder autobranche
Had ook in het tesla aandelen draadje gekund, wat dit met de koers gaat doen.
Die tweet over the beast heeft samen met de Chinese melding van ICEs af te willen voor een mooie koerssprong gezorgd die ondertussen weer helemaal weg is.
 
Net idd in de voorwaarden vd nieuwe ronde gelezen...
Wel verwarrend, want de oude ronde liep t/m 31 dec en daar zou suc + 1000 Euro korting gelden
Deze overlapt, en loopt door tot 31 Januari, maar 1000 euro per 31 oktober er af....
Samen met het stoppen met de non-D 75 en de verwachte stop met 0,4% wel tekenen dat er weer wat afstand genomen gaat worden om de model 3 qua prijs mooi te laten passen.... Zodra ik mijn X verkocht heb nog snel een S kopen :)
 
Ook Daf arrogant en blijft fossiel denken......

IMG_1115.jpg
 
Ook Daf arrogant en blijft fossiel denken......

View attachment 250678
Blijft ook interessant dat zo'n man een hele pagina krijgt om zijn mening te uiten zonder noemenswaardige kritische vragen of punten. Dat elektrisch rijden alleen het verplaatsen van uitstoot is (om er maar eentje uit te pakken) zouden de meeste journalisten toch als 'alternative fact' moeten kennen. Weet ook wel dat het zo werkt, maar verbaas me er toch elke keer weer een beetje over.

Overigens ook leuk dat de geschiedenis zich blijft herhalen. Denk dat veel van de uitspraken zo terug te vinden zijn in diverse interviews met fabrikanten van personenauto's vlak voor de introductie van de Model S...
Alleen dat zou DAF al te denken moeten geven :)
 
  • Like
Reactions: robertvg and HWS
Ook Daf arrogant en blijft fossiel denken......

View attachment 250678
Tja de man bekijkt het heden, de huidige situatie en vermijdt de toekomst. DAF bouwt in de toekomst ook gewoon elektrische trucks (hoop ik), sterker nog ze zijn er al mee bezig. Dit verhaaltje lijkt me puur bedoeld om huidige en toekomstige kopers van dieseltrucks niet het gevoel te geven dat ze moeten wachten op een elektrische variant...
Verder wordt nergens ingegaan op de accu swap als snellaadoptie. Je hebt tenslotte bij een truck alle tooling om zware dingen makkelijk te laden/lossen bij je, waarom zou je die niet inzetten om snel een accu te vervangen en weer door te rijden.
 
Tja de man bekijkt het heden, de huidige situatie en vermijdt de toekomst. DAF bouwt in de toekomst ook gewoon elektrische trucks (hoop ik), sterker nog ze zijn er al mee bezig. Dit verhaaltje lijkt me puur bedoeld om huidige en toekomstige kopers van dieseltrucks niet het gevoel te geven dat ze moeten wachten op een elektrische variant...
Verder wordt nergens ingegaan op de accu swap als snellaadoptie. Je hebt tenslotte bij een truck alle tooling om zware dingen makkelijk te laden/lossen bij je, waarom zou je die niet inzetten om snel een accu te vervangen en weer door te rijden.
Ik zou me een systeem kunnen voorstellen waarbij accupakketten zijdelings uit de truck schuiven naar een rek waar dan automatisch het laden start. De chauffeur kan dit zelf doen. Vers geladen accu erin en rijden maar. Grote vrachtauto's rijden gemiddeld 600 tot maximaal 800 km per dag. Chauffeurs moeten verplicht elke 4,5 uur een half uur rust nemen, mooi moment om de accu te verwisselen. De gemiddelde snelheid van een vrachtauto is 70 km/u, de kruissnelheid 83 km/u. Neem 4,5 uur x 70 km/u en je hebt de benodigde afstand die een elektrische vrachtauto zou moeten kunnen rijden. Dat komt dan uit op 315 km.
Het zou zomaar kunnen dat de Tesla semi dat zou kunnen halen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Een accuswap systeem lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Zeer dure installaties en bijkomende logistieke problemen: opslag van volgeladen accupakketten, het moeten reserveren van volle accu's etc.

Hoeveel extra kWh zou je kwijt kunnen in de opleggers die ze voor het vervoer van standaard containers gebruiken ?
Hoewel ik daar ook nog niet alle voor- en nadelen van overzie van gebruik in de praktijk.
 
Een accuswap systeem lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Zeer dure installaties en bijkomende logistieke problemen: opslag van volgeladen accupakketten, het moeten reserveren van volle accu's etc.
Hoeveel extra kWh zou je kwijt kunnen in de opleggers die ze voor het vervoer van standaard containers gebruiken ?
Hoewel ik daar ook nog niet alle voor- en nadelen van overzie van gebruik in de praktijk.
Als je swappen zou willen voorkomen moet er vermoedelijk rond 600 kWu extra aan accupakketten mee. Dat weegt een extra 3600 kg.
Dat verlaagt het laadvermogen van bijv. een flinke oplegger met 10%. Dat is in de praktijk maar in een zeldzaam geval hinderlijk.
Vrachtwagens zitten vaak in volume wel vol, maar weegt dit heel vaak maar de helft van hun maximale laadvermogen.
Als zowel de truck als de oplegger 600 kWu aan accucapaciteit mee kunnen nemen kunnen internationale retourritten van Nederland tot Noord-Frankrijk, Luxemburg en midden Duitsland zonder tussentijds laden plaatsvinden.
De rekening van winst/verlies op basis van brandstof is makkelijk te maken. Een truck die 650 km op diesel rijdt, verbruikt 171 liter diesel à 1,33 euro. Dit is € 227,50. 1200 kWu laden tegen grootverbruik prijs à € 0,06 kost € 72,-.
Naast brandstof moeten dieselvrachtwagens voor een rit naar bijv. Keulen in Duitsland een 'Maut' betalen van 40 euro.
Elektrische voertuigen zijn daarvan vrijgesteld.
Per dag bespaart de elektrische truck dus € 155,50 aan brandstof. Per jaar, 250 ritten, is dat € 38.875,-
De 'Maut' van 40 euro x 250 dagen is ook nog eens 10.000 euro.
In tien jaar, de gemiddelde gebruiksduur van een moderne dieseltruck, wordt er dus € 488.750,- bespaard.
De winst zal per saldo nog veel hoger worden. Dieseltrucks worden meer en meer uit de stadscentra geweerd. Zij moeten hun lading overslaan in hubs buiten de stad waarna kleinere elektrische voertuigen de distributie in de steden doen.
Die hele kostbare stap kan met een elektrische truck worden overgeslagen.
We hebben het dan nog niet over de gigantische mileu-winst.

Nou kosten die totaal 12 accupakketten van 100 kW een lieve duit. Maar uitgaande van de recente info over de steeds verder dalende prijzen tot rond 100 dollar per kW, zouden die 12 pakketten richting € 120.000,- kunnen gaan kosten.
Van die € 120.000,- mag je de helft sowieso toeschrijven aan de truck die geen dieselmotor en loodzware 600 liter dieseltank meer heeft.
De trekkende elektrische truck zal per saldo weinig zwaarder worden dan een dieseltruck.
Rest een meerprijs voor het longrange accupakket van 600 kW van ergens tussen 60.000 en 100.000 euro.
Dan hou je onder de streep minimaal een kleine 400.000 euro over gedurende de levensduur van de truck.
En ik weet dat eigenaren van grote vrachtauto's geen 40.000 euro per vrachtauto per jaar overhouden. Een dergelijk bedrag per jaar meer inkomsten zou wel heel welkom zijn en hun inkomsten zeker meer dan verdubbelen.

Ik zie dit allemaal zo maar gebeuren.
 
Last edited: