Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Minpuntje? Als je als Autosalon bezoekend (auto) journalist een Model X (figuurlijk) over het hoofd ziet kom je naar mijn bescheiden mening onder een steen vandaan...........

Vroeger bestond er nog zo iets als huiswerk maken. Denkbaar, in een ander universum, zou zijn dat ze het verhaal eerst spiegelen aan ervaren (dus die zo'n auto gezien hebben minimaal maar liefst met gebruikerservaring van vele duizenden kilometers) Tesla rijder en dan niet maar met een half oor luisteren en dan schrijven wat de betalende adverteerders graag zien maar een op waarheid gebaseerd verhaal. Maar dat is misschien ouderwets gedacht.
 
  • Like
Reactions: FVO
Super goed van ze! Maar 2030, serieus? 13 jaar!?

Zeker een bedrijf als Ikea moet toch echt veel sneller kunnen dan dat? LeasePlan is (deels) afhankelijk van klanten, maar met je eigen vloot ben je dat toch niet.
Vergis je niet: een grote groep werknemers wil helemaal niet elektrisch rijden. Bijna nergens is bij een OR zo snel ruzie over als over de autoregeling. Er is nog veel werk te verzetten.
 
Volkskrant heeft de feiten weer eens lekker op een rijtje... "Tesla hanteert een tarief van 35 cent per minuut aan stekkergeld" - zonder er bij te vermelden dat dat alleen is als je je accu vol hebt...
En Nuon is natuurlijk lang niet de eerste.... Nu weet ik hier wat vanaf - begin me toch langzamerhand af te vragen wat de waarde is van wat ik lees over onderwerpen waar ik weinig vanaf weet...

IMG_7648.jpg
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Volkskrant heeft de feiten weer eens lekker op een rijtje... "Tesla hanteert een tarief van 35 cent per minuut aan stekkergeld" - zonder er bij te vermelden dat dat alleen is als je je accu vol hebt...
En Nuon is natuurlijk lang niet de eerste.... Nu weet ik hier wat vanaf - begin me toch langzamerhand af te vragen wat de waarde is van wat ik lees over onderwerpen waar ik weinig vanaf weet...

View attachment 248890
Stekkergeld betaal je ook alleen op het moment dat je niet meer aan het laden bent bij Nuon. Dus hoe anders is het dan bij de SuperCharger?
 
Super goed van ze! Maar 2030, serieus? 13 jaar!?

Zeker een bedrijf als Ikea moet toch echt veel sneller kunnen dan dat? LeasePlan is (deels) afhankelijk van klanten, maar met je eigen vloot ben je dat toch niet.

LeasePlan heeft voor hun eigen vloot het doel op 2021 gezet volgens hun site:
"... and transitioning LeasePlan’s own employee fleet to an electric vehicle fleet by 2021."

Ik word toch wel blij van dit nieuws :)
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Stekkergeld betaal je ook alleen op het moment dat je niet meer aan het laden bent bij Nuon. Dus hoe anders is het dan bij de SuperCharger?

Dat geloof ik direct. Gaat mij er hier ook niet om wat er feitelijk gebeurt, maar om wat de Volkskrant er van maakt. Als je artikeltje leest staat deze nuancering er niet. De suggestie wordt gewekt dat je betaald als je bent aangesloten - los van de vraag of je laadt.
 
Volkskrant heeft de feiten weer eens lekker op een rijtje... "Tesla hanteert een tarief van 35 cent per minuut aan stekkergeld" - zonder er bij te vermelden dat dat alleen is als je je accu vol hebt...
En Nuon is natuurlijk lang niet de eerste.... Nu weet ik hier wat vanaf - begin me toch langzamerhand af te vragen wat de waarde is van wat ik lees over onderwerpen waar ik weinig vanaf weet...
View attachment 248890

De eerste van die laadpalen zijn in Juli geplaatst, in de gemeente Gemert.
Bij de persberichten die toen verschenen werd nog wel het goedkope laadtarief vermeld (22 cent), maar helemaal niets meer over die idle fee. Ik probeer er al een poos achter te komen of dat nog wel door is gegaan want ik heb er nooit een EV rijder over gehoord. Hoe wordt zoiets bijvoorbeeld weergegeven, zitten er duidelijk stickers op die palen betreffende het tarief ?

Wie van het forum woont er in of nabij Gemert en gaat eens een kijkje nemen bij die laappalen ?
 
Ik weet niet of dit geldt als pers, maar hier wordt de EV toch als de toekomst gezien.
https://www.ing.nl/media/ING_EBZ_br...atens-European-car-industry_tcm162-128687.pdf

3 hordes voor de overstap worden aangeduid en die zullen volgens het document de volgende jaren weggenomen worden.
  1. Range
  2. Laadtijd
  3. Prijs
Voor mij zijn zeker de eerste 2 al weg. Mensen die dit als horde bestempelen kennen de EV niet en denken dat je steeds van vol naar leeg moet. Ze bekijken de problemen met een ICE bril en zien de gewoontewijziging niet die je met de EV gratis bij krijgt. Bijvoorbeeld: laden moet niet van leeg naar vol en rijden hoeft niet van vol tot leeg.
Meestal gebruik ik voor dagelijks gebruik,een range van 200km: ik laad bij als ik leeg genoeg ben om volle power te krijgen en tot de laadsnelheid vermindert: ongeveer 20-25 minuten.
Zo kom ik de meeste dagen door.
Op de weinige dagen dat range een issue is, beschouw ik de range van mijn P90D als minstens 600km. ik vertrek thuis met 90% (in de winter 100%) en laad opnieuw ergens 200km bij als ik leeg genoeg ben en als het past (20-25 minuten).
De laadsessies van 200km, beshouw ik niet als verloren tijd. Ik beheer dan mijn planning, mails, lees de krant of het forum, of in best case, sla een praatje met een collega lader. Vandaar dat ik in mijn range 1 laadsessie van 20-25 minuten incalculeer.

Ik passeer op mijn trajecten altijd wel een SUC als ik leeg genoeg ben. Ben ik toevallig verwend of zijn er zo veel?

Als meer dan 600km nodig is, ben ik op reis. Deze zomer moesten wij 2 keer 50 minuten laden op 1000 km. de auto had minder tijd nodig dan wij.
De derde horde is voor mij eigenlijk ook onbestaand als je TCO op 4-5 jaar bekijkt, maar
  • dan vergelijk ik met Mercedes E of BMW 5 en moet ik toegeven dat ik bevoorrecht ben
  • je moet het kapitaal wel kunnen neerleggen om het op 4-5 jaar terug te kunnen verdienen, of een leasing nemen, die ook weer wat extra kost
 
Het niet doorrekenen van de milieu- en gezondheidskosten zorgt er voor dat mensen om financiële redenen voor een verbrandingsmotor blijven kiezen. Zij hoeven immers geen inspanning te doen in de vorm van een duurdere wagen of eventueel wat verlies van gebruikscomfort, maar genieten toch even zo goed van de gunstige effecten van de EVs die rondrijden . Men zou van parasiteren kunnen spreken.
Omgekeerd ondervinden diegene die wel een inspanning doen door een EV te rijden, evenveel hinder van de ongunstige effecten van de ICEs.
De manier om dat recht te trekken is een overheid die de ene partij beloont en de andere partij bestraft. Maar daarvoor heb je moedige politici nodig en waar vind je die?