Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand die ergens wel interesse heeft in electrisch rijden, maar vrij conservatief is, en wel gevoelig is voor nieuws hieromheen.
Met genoeg berichtjes zoals van de waard, zal deze man ongetwijfeld zijn MB diesel binnen een paar jaar wel weer door een volgende diesel laten opvolgen.
Precies! Zo ken ik er dus ook een paar. En dat vind ik dus het grootste probleem met dit soort ‘nieuws’, het heeft echt invloed.
 
Dit artikel stond in de Volkskrant.

Maar eventjes analoog gedeeld.
View attachment 263510

Was bijna in de pen geklommen, maar heb toch besloten daar geen energie in te steken. :(

Bedroevend.

Heb ik zojuist wel gedaan. De NEDC norm is inderdaad een onzinnige norm... maar 200 KM bereik en dan alleen op een rechte weg bij 70 a 80 km/uur, dan schrijf je zo maar wat op. Ben benieuwd of er een reactie komt. Heb m aangeboden een ritje te maken
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Heb ik zojuist wel gedaan. De NEDC norm is inderdaad een onzinnige norm... maar 200 KM bereik en dan alleen op een rechte weg bij 70 a 80 km/uur, dan schrijf je zo maar wat op. Ben benieuwd of er een reactie komt. Heb m aangeboden een ritje te maken
Je weet in ieder geval waarmee de beste man mee antwoordt. De vraag is alleen nog of het begint met "Beste"
 
De reactie van Peter de Waard begint met Beste.....

Zie hieronder. Tesla's is net politiek aan het worden. De boel polariseert en journalisten zijn bereid olie op het vuur te gooien.

Beste Alex


Dank voor je reactie. Ik ben groot voorstander van elektrisch rijden. Weg met de benzine-auto. Er zijn blije Teslarijders, die bijna fans of zelfs soms gezien het scheldgehalte van de brieven hooligans kunnen worden genoemd. Het zijn uitsluitend mannen, hetgeen iets zegt over het testosterongehalte van de auto. Ze zijn heel erg boos over de aanduiding boodschappenwagentje. En zeggen dat ze er veel langer mee kunnen rijden: van 240 tot zelfs meer dan 500 kilometer. Blijkbaar is de ene Tesla de andere niet: of het moeten toverauto’s zijn.

Er zijn ook kritische of boze rijders die roepen dat de auto de 200 kilometer niet haalt op een volle accu. Ik weet het niet meer. Wat ik wel weet en dat is de essentie van de column dat fabrikanten van elektrische auto’s wat meer bescheidenheid zouden moeten tonen. En daar is met name Elon Musk niet goed in. Als ze te veel beloftes doen, dan krijgt het imago van e-auto’s al een deuk voordat het echt van de grond komt. En dat zou jammer zijn want elektrisch rijden is een groot goed. Dank voor je aanbod een keer mee te mogen rijden.

Laten we de Tesla niet zalig verklaren:

Dit las ik ook vandaag



And while it's difficult to believe that Tesla hasn't been able to iron out simplistic assembly line issues like the proper alignment of welds, a new report from several current and former employees would seem to lend some credence to Tracy's hypothesis. As Reuters notes today, interviews with nine "current and former employees" revealed that 90% of all Model S and Model X vehicles that roll off the assembly line fail quality control checks...which compares to roughly 10% for Toyota.

After Tesla’s Model S sedans and Model X SUVs roll off the company’s Fremont, California assembly line, the electric vehicles usually make another stop - for repairs, nine current and former employees have told Reuters.



The luxury cars regularly require fixes before they can leave the factory, according to the workers. Quality checks have routinely revealed defects in more than 90 percent of Model S and Model X vehicles inspected after assembly, these individuals said, citing figures from Tesla’s internal tracking system as recently as October. Some of these people told Reuters of seeing problems as far back as 2012.



Tesla Inc said its quality control process is unusually rigorous, designed to flag and correct the tiniest imperfections. It declined to provide post-assembly defect rates to Reuters or comment on those cited by employees.



The world’s most efficient automakers, such as Toyota, average post-manufacturing fixes on fewer than 10 percent of their cars, according to industry experts. Getting quality right during initial assembly is crucial, they said, because repairs waste time and money.



At Tesla “so much goes into rework after the car is done ... that’s where their money is being spent,” a former Tesla supervisor said.

So what are the key issues being flagged in quality control checks? Oh, just minor issues like "doors not closing," "missing parts," and "water leaks..."

Defects included "doors not closing, material trim, missing parts, all kinds of stuff. Loose objects, water leaks, you name it," another former supervisor said. "We've been building a Model S since 2012. How do we still have water leaks?"



Quality inspectors would sometimes find more defects than those reported by workers in the internal tracking system when a car came off the line. “We’d see two issues, that’s pretty good. But then we’d dig in and there would be like 15 or 20,” one person said.



One persistently tricky area was alignment, where body parts had to be “muscled,” in the words of the senior manager, to a certain degree of flushness. Not every team follows the same rule book, workers said, resulting in gaps of different size.




vriendelijke groet


Peter de Waard

redacteur/columnist de Volkskrant

email: [email protected]
 
De reactie van Peter de Waard begint met Beste.....

Zie hieronder. Tesla's is net politiek aan het worden. De boel polariseert en journalisten zijn bereid olie op het vuur te gooien.

Beste Alex


Dank voor je reactie. Ik ben groot voorstander van elektrisch rijden. Weg met de benzine-auto. Er zijn blije Teslarijders, die bijna fans of zelfs soms gezien het scheldgehalte van de brieven hooligans kunnen worden genoemd. Het zijn uitsluitend mannen, hetgeen iets zegt over het testosterongehalte van de auto. Ze zijn heel erg boos over de aanduiding boodschappenwagentje. En zeggen dat ze er veel langer mee kunnen rijden: van 240 tot zelfs meer dan 500 kilometer. Blijkbaar is de ene Tesla de andere niet: of het moeten toverauto’s zijn.

Er zijn ook kritische of boze rijders die roepen dat de auto de 200 kilometer niet haalt op een volle accu. Ik weet het niet meer. Wat ik wel weet en dat is de essentie van de column dat fabrikanten van elektrische auto’s wat meer bescheidenheid zouden moeten tonen. En daar is met name Elon Musk niet goed in. Als ze te veel beloftes doen, dan krijgt het imago van e-auto’s al een deuk voordat het echt van de grond komt. En dat zou jammer zijn want elektrisch rijden is een groot goed. Dank voor je aanbod een keer mee te mogen rijden.

Laten we de Tesla niet zalig verklaren:

Dit las ik ook vandaag



And while it's difficult to believe that Tesla hasn't been able to iron out simplistic assembly line issues like the proper alignment of welds, a new report from several current and former employees would seem to lend some credence to Tracy's hypothesis. As Reuters notes today, interviews with nine "current and former employees" revealed that 90% of all Model S and Model X vehicles that roll off the assembly line fail quality control checks...which compares to roughly 10% for Toyota.

After Tesla’s Model S sedans and Model X SUVs roll off the company’s Fremont, California assembly line, the electric vehicles usually make another stop - for repairs, nine current and former employees have told Reuters.



The luxury cars regularly require fixes before they can leave the factory, according to the workers. Quality checks have routinely revealed defects in more than 90 percent of Model S and Model X vehicles inspected after assembly, these individuals said, citing figures from Tesla’s internal tracking system as recently as October. Some of these people told Reuters of seeing problems as far back as 2012.



Tesla Inc said its quality control process is unusually rigorous, designed to flag and correct the tiniest imperfections. It declined to provide post-assembly defect rates to Reuters or comment on those cited by employees.



The world’s most efficient automakers, such as Toyota, average post-manufacturing fixes on fewer than 10 percent of their cars, according to industry experts. Getting quality right during initial assembly is crucial, they said, because repairs waste time and money.



At Tesla “so much goes into rework after the car is done ... that’s where their money is being spent,” a former Tesla supervisor said.

So what are the key issues being flagged in quality control checks? Oh, just minor issues like "doors not closing," "missing parts," and "water leaks..."

Defects included "doors not closing, material trim, missing parts, all kinds of stuff. Loose objects, water leaks, you name it," another former supervisor said. "We've been building a Model S since 2012. How do we still have water leaks?"



Quality inspectors would sometimes find more defects than those reported by workers in the internal tracking system when a car came off the line. “We’d see two issues, that’s pretty good. But then we’d dig in and there would be like 15 or 20,” one person said.



One persistently tricky area was alignment, where body parts had to be “muscled,” in the words of the senior manager, to a certain degree of flushness. Not every team follows the same rule book, workers said, resulting in gaps of different size.




vriendelijke groet


Peter de Waard

redacteur/columnist de Volkskrant

email: [email protected]

Sorry, maar wat een nonsense slaat deze man uit.
- rage mode on -
Wat een f$@&ing idioot is het toch. Wat heeft kwaliteit nu te maken met bereik. En zijn hele argumentatie sterkt mij in het idee dat er kwade opzet in het spel is. Immers geeft hij gewoon aan dat hij het niet weet omdat er enkele mensen op internet beweren dat er maar 200 km mee gereden kan worden. En wat besluit hij dan? Laten we dan maar een stellig stukje schrijven dat uitgaat van een heel negatief idee over ev’s dat aantoonbaar onzin is (dit laatste weet hij niet, want hij heeft zich totaal niet verdiept in de materie). Wat een kl$&&&ak!
-rage mode off -
 
Sorry, maar wat een nonsense slaat deze man uit.
- rage mode on -
Wat een f$@&ing idioot is het toch. Wat heeft kwaliteit nu te maken met bereik. En zijn hele argumentatie sterkt mij in het idee dat er kwade opzet in het spel is. Immers geeft hij gewoon aan dat hij het niet weet omdat er enkele mensen op internet beweren dat er maar 200 km mee gereden kan worden. En wat besluit hij dan? Laten we dan maar een stellig stukje schrijven dat uitgaat van een heel negatief idee over ev’s dat aantoonbaar onzin is (dit laatste weet hij niet, want hij heeft zich totaal niet verdiept in de materie). Wat een kl$&&&ak!
-rage mode off -


Ik zie hier toch ook het hoge-bomen vangen-veel-wind-effect.

Dat de toekomst van het wegvervoer de komende tien jaar een hele grote transitie richting EV gaat maken is vrij algemeen aanvaard. En Tesla is beter gepositioneerd dan welk ander merk dan ook. Nu al de meest verkopende EV in de wereld. Chinezen volgen.

Geen andere EV heeft het bereik, prestaties en ondersteunend (super)charger netwerk. Geen ander merk heeft de kwaliteit én de supply chain van batterijen zo op orde als Tesla. Geen ander merk gaat daadwerkelijk richting de 100$/kWh op pack level.

Volkswagen gaat tientallen miljarden investeren om in de buurt te komen. BMW is bezig met een 200 miljoen € expertise centrum om batterij-technologie eigen te maken. Wanneer daar resultaat uitkomt, met welke performance en tegen welke kosten is afwachten. Ze kunnen alleen maar hopen in de buurt van Tesla te komen op het gebied van kWh/kg, kWh/m3, $/kWh, levensduur, etcetera. En Volkswagen is naarstig op zoek (om niet te zeggen in paniek) naar grondstofcontracten.

Er zijn qua range nog geen auto’s die in de buurt komen van Tesla. Enzovoort. Het is niet voor niets dat de Model S in 2013 werd uitgeroepen tot Best Car Ever.

Maar dan komt het. Dit is bedreigend. Voor de zeer grote belangen van de gevestigde automobiel-industrie, voor dealers, voor de brandstof-keten. En voor mensen die een omslag in merkentrouw, rijbeleving en tankervaring moeten gaan doormaken.

Tel daarbij op de honger van de journalistiek, waar advertentie-inkomsten druk zetten op kijk-, lees- en click-cijfers. En je hebt een ideale mix om met aansprekende koppen aandacht te trekken en belangen te dienen. Soort van journalistieke prostitutie.


Ik zit er bijna zo in dat hoe meer van dit soort onzin verschijnt, hoe meer bevestigd wordt dat Tesla een hoge boom is die veel wind vangt.
 
In feite hebben we vanaf het begin dit soort publicaties, veelal bedoeld om de aandelen te shorten. Vaak zijn het artikelen die gebaseerd zijn op z.g. former employees. Daar win je nooit de oorlog mee natuurlijk.

Als we nu terugkijken dan kunnen we vaststellen dat de Model S in de begintijd problemen had, zoals batterij, aandrijflijn en wat afwerking. Mijn eerste S had aan geluid in de aandrijflijn. Op een gegeven moment was dat opgelost. Ik heb nu mijn derde S en daar bijna 25k km mee gereden en ik kan zeggen dat deze auto gewoon "af" is, vooral ook wat afwerking betreft.

Model X heeft ook problemen gekend, veelal stonden die in verband met de toch wel heel gewaagde constructie. Voor zover die er nog zijn worden ze, zo hoor ik in mijn omgeving, opgepakt en op een gegeven moment is dat dan ook weer voorbij. Ik ken heel wat mensen met een X en men is over de auto zelf heel tevreden. Dus inmiddels ook (langzaamaan) op weg naar de historie en dan hebben we alleen een auto die niemand tot nu toe kan maken. Maar daar zijn we nog niet.

Dan rest alleen de, tot treurens toe uitgemolken, bottleneck in het productieproces van Model 3. We weten waar het aan ligt. Niet aan de batterijcellen, die worden in voldoende mate gemaakt, maar aan de robotlijn die die cellen in de batterypacks voor `Model 3 stopt. Daarvoor moest de gehele software herschreven worden. Inmiddels komt de productie op gang alleen zijn ze nu nog waar ze in augustus/september hadden moeten zijn. Men loopt nu snel in.

Wat Model 3 betreft. Ik heb een goede twee weken terug zelf in Californië mogen ervaren hoe deze auto rijdt en met de precisie van een horlogemaker de auto mogen onderzoeken op onvolkomenheden in de afwerking. Niks kunnen vinden. Naden tussen plaatwerkdelen strak, deuren sluiten solide als in een auto die twee keer zo duur is en scherm is in de praktijk heel logisch.

Eergisteren in Duitsland een Model 3 eigenaar (ook X) bij me in de auto gehad. Deze vertelde wat meer over Model 3 en de praktijkervaringen. Natuurlijk zijn de S en de X wat comfortabeler wat gezien het prijsverschil ook wel mag. Maar wat de Model 3 bijzonder maakt, is de wegligging. Hij stuurt strakker dan S en X en blijkt een heerlijke wagen voor in de bergen te zijn. De wegligging lijkt op die van een kart.

Ik snap wel dat men achter elke publicatie aan holt, zeker wanneer deze negatief is, want hoe dan ook staat de gehele autowereld in zijn hemd.

Je wordt ook gemakkelijk weggezet als fanboy of negatieve varianten daarvan. Het zij zo. Ik rijd ruim 40 jaar auto, heb allerlei soorten wagens gehad in de middenklasse (ben geen sportwagen held), maar de laatste (bijna) vier jaar in een Tesla zijn totaal anders dan alles daarvoor. Het geneuzel over bereik zal vanzelf wel verdwijnen, dat is gebaseerd op onervarenheid en meningen van wie langs de zijlijn staat.
Inderdaad zijn er auto's, zoals de Leaf die we naast de Tesla hebben, die beperkt zijn. Dat weet je.

Maar met de Tesla rijd ik geheel op Superchargers naar de schoonfamilie in Hongarije en als ik wil van Noordkaap tot Gibraltar. Door de dichtheid van het netwerk en gericht laden is er nagenoeg geen extra tijd meer nodig in vergelijking met vroeger.

Jammer dat het niet meer zo is dat "geluiden" worden geverifieerd voordat er stemmingmakende, en rammelende, artikelen worden gepubliceerd.

Het hoort er kennelijk bij.
 
Last edited:
Beste Alex
Dank voor je reactie. Ik ben groot voorstander van elektrisch rijden. Weg met de benzine-auto.
enzovoort....ik las op Facebook dat iedereen deze zelfde standard email van hem terug heeft gehad.
Aleen de aanhef even aangepast.

Ik weet het niet meer.
Terechte opmerking: dan moet hij er ook niet over schrijven.
 
  • Funny
Reactions: Carl
Niet helemaal - ik ontving een andere reactie - waarbij hij overigens niet in ging op mijn uitgebreide argumentatie en vragen. Enige wat nieuw was is dat hij aangaf zich te baseren op twee mensen die in het verlengde van het onderzoek hun commentaar hadden gegeven. Maakte niet duidelijk of dit Tesla rijders waren. En ik kreeg het verwijt dat ik niet de essentie van zijn artikel zag: " dat fabrikanten van elektrische auto’s wat meer bescheidenheid zouden moeten tonen". We worden verweten niet kritisch genoeg te zijn - maar hij heeft er zelf geen moeite mee om zich klaarblijkelijk zonder enige kritische blik te baseren op verhalen van twee - anonieme - Tesla(?) rijders. En en-passant zelf op geen enkele manier open staat voor de kritiek die we geven op zijn column. Dan wordt op de man gespeeld: boze fans, hooligans, kritiekloos EM als JC zien, boze mannen met veel testosteron...

"Ik heb de ervaringen weergegeven van twee rijders die reageerden op het nieuws over de autotest. Daarbij blijken de afstanden bijna voor de helft te worden overdreven. Ik rijd zelf geen Tesla en heb ook die ervaring niet. Maar kritisch over Tesla mag zeker niet. En al helemaal niet over Musk die tot JC is verklaard."

De Nl journalistiek acht zich vaak boven elke kritiek verheven, zal nooit erkennen een fout te hebben gemaakt... en vind het heel normaal om onder de noemer persvrijheid en anders wel "het is maar een column" de meest klinkklare onzin op papier te zetten... #fakenews in de Volkskrant.
 
Niet helemaal - ik ontving een andere reactie - waarbij hij overigens niet in ging op mijn uitgebreide argumentatie en vragen. Enige wat nieuw was is dat hij aangaf zich te baseren op twee mensen die in het verlengde van het onderzoek hun commentaar hadden gegeven. Maakte niet duidelijk of dit Tesla rijders waren. En ik kreeg het verwijt dat ik niet de essentie van zijn artikel zag: " dat fabrikanten van elektrische auto’s wat meer bescheidenheid zouden moeten tonen". We worden verweten niet kritisch genoeg te zijn - maar hij heeft er zelf geen moeite mee om zich klaarblijkelijk zonder enige kritische blik te baseren op verhalen van twee - anonieme - Tesla(?) rijders. En en-passant zelf op geen enkele manier open staat voor de kritiek die we geven op zijn column. Dan wordt op de man gespeeld: boze fans, hooligans, kritiekloos EM als JC zien, boze mannen met veel testosteron...

"Ik heb de ervaringen weergegeven van twee rijders die reageerden op het nieuws over de autotest. Daarbij blijken de afstanden bijna voor de helft te worden overdreven. Ik rijd zelf geen Tesla en heb ook die ervaring niet. Maar kritisch over Tesla mag zeker niet. En al helemaal niet over Musk die tot JC is verklaard."

De Nl journalistiek acht zich vaak boven elke kritiek verheven, zal nooit erkennen een fout te hebben gemaakt... en vind het heel normaal om onder de noemer persvrijheid en anders wel "het is maar een column" de meest klinkklare onzin op papier te zetten... #fakenews in de Volkskrant.
Prima Egbert. Ik heb reageren op persberichten opgegeven. AutoVisie weigerde eerder een reactie van mij op een hoofdredactioneel stuk te plaatsen. AutoVisie daarna opgezegd. Noord-Hollands Dagblad (Telegraaf) schreef eens een onzinnig artikel waarin zij stelden dat waterstof wel met windmolens in Zuid-Amerika kon worden geproduceerd en met waterstoftankers naar ons land zou moeten worden vervoerd.
Ook NHD vertikte het om mijn reactie te plaatsen. Ook NHD opgezegd.
 
De Nl journalistiek acht zich vaak boven elke kritiek verheven, zal nooit erkennen een fout te hebben gemaakt... en vind het heel normaal om onder de noemer persvrijheid en anders wel "het is maar een column" de meest klinkklare onzin op papier te zetten... #fakenews in de Volkskrant.

Het is echter wel degelijk de Volkskrant die doorgaans goede op feiten gebaseerde artikelen over EV publiceert. Daar ligt niet het probleem. Het probleem is dat Peter de Waard een column recht op zijn doel af heeft geschreven op basis van discutabele bronnen (Build Fast, Fix Later: Tesla Employees Say 90% Of Model S/X Cars Fail Quality Checks After Assembly) en een eigen vooringenomen mening. Ik kan jullie verzekeren dat er over deze column ook binnen de VK zelf wordt gesproken. Sluit daarom niet uit dat deze column nog een staartje krijgt.
 
Misschien al gelezen (oud artikel), maar dit vind ik toch wel zo heerlijk geschreven:):)

Test drive of a petrol car - Tesla Club Sweden
Ik kon er grotendeels ook om lachen, maar als de regering besluit om 77 cent per kilowatt belasting op te tellen gaat het natuurlijk dezelfde kant op als met benzine en elektrische auto's gebruiken zelfs elektra als ze geparkeerd staan. Dus hoe je het ook went of keert, op deze toer zou elektra het verliezen. Ik lach me overigens regelmatig suf over kinderen die oude apparatuur voor het eerst zien:




 
  • Like
Reactions: ElecFan
Het is echter wel degelijk de Volkskrant die doorgaans goede op feiten gebaseerde artikelen over EV publiceert. Daar ligt niet het probleem. Het probleem is dat Peter de Waard een column recht op zijn doel af heeft geschreven op basis van discutabele bronnen (Build Fast, Fix Later: Tesla Employees Say 90% Of Model S/X Cars Fail Quality Checks After Assembly) en een eigen vooringenomen mening. Ik kan jullie verzekeren dat er over deze column ook binnen de VK zelf wordt gesproken. Sluit daarom niet uit dat deze column nog een staartje krijgt.
Als dat zo is, dan hadden we onze reacties beter naar de VK kunnen sturen dan naar de Waard :)