Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi, een hybride Airbus! Na de start, op veilige hoogte elektrisch vliegen, dan zijn er al heel wat (geluids- en vervuilings)problemen de wereld uit. Op kruishoogte dan een combi van straalmotoren en elektrisch om het geheel zo zuinig mogelijk te maken en de extra elektrische motor verdient zichzelf terug. Tijdens de landing zit meteen de hele accu vol. De is nog een regeneratie. ;)
Ik weet niet of het zo goed gaat werken eigenlijk, ik begreep altijd dat iedere kilo besparing 1000 euro oplevert en zelfs dat het 500 liter kerosine kost om 1000 liter kerosine extra mee te nemen. Een accu weegt aardig wat en ook vermoed ik dat regenerating niet zo heel goed werkt in de lucht vergeleken met op het land. Desondanks ben ik blij om te horen dat ze hun best gaan doen om het zo schoon mogelijk te krijgen. Sterker nog, ik denk dat ze moeiteloos de grasvelden rondom de landingsbanen vol met zonnepanelen kunnen gooien, hebben ze meteen wat minder last van vogels in de buurt (vinden vliegtuigmotoren niet zo fijn).
 
Ik weet niet of het zo goed gaat werken eigenlijk, ik begreep altijd dat iedere kilo besparing 1000 euro oplevert en zelfs dat het 500 liter kerosine kost om 1000 liter kerosine extra mee te nemen. Een accu weegt aardig wat en ook vermoed ik dat regenerating niet zo heel goed werkt in de lucht vergeleken met op het land. Desondanks ben ik blij om te horen dat ze hun best gaan doen om het zo schoon mogelijk te krijgen. Sterker nog, ik denk dat ze moeiteloos de grasvelden rondom de landingsbanen vol met zonnepanelen kunnen gooien, hebben ze meteen wat minder last van vogels in de buurt (vinden vliegtuigmotoren niet zo fijn).
Inderdaad, dat extra gewicht is een nadeel. Aan de andere kant, zal een maatschappij door stiller te starten en landen op momenten kunnen vliegen die nu verboden zijn.
 
Inderdaad, dat extra gewicht is een nadeel. Aan de andere kant, zal een maatschappij door stiller te starten en landen op momenten kunnen vliegen die nu verboden zijn.
Dat is dus nog een dingetje, ik betwijfel of het stiller is, een helikopter is toch ook niet stiller dan een vliegtuig? Zelfs een windmolen maakt geluid. Aan de andere kant, ze zijn al in staat om een modelvliegtuigje met zonnepanelen een dag in de lucht te houden
 
Dit artikel stond in de Volkskrant.

Maar eventjes analoog gedeeld.
CF421C66-7C03-489A-A378-1849C8C22384.jpeg


Was bijna in de pen geklommen, maar heb toch besloten daar geen energie in te steken. :(

Bedroevend.
 
Ik zou de solarimpulse toch geen modelvliegertje noemen.
En die heeft rond de wereld gevlogen.

Oke, in een aantal etappes en vrij lange tijdsspanne; maar als je boven de oceaan hangt; of de bergen, heb je geen keuze...
Ik had deze in mijn hoofd:
Gewoon van een hobbyist

* maar ook deze:
Die al winst maakt in energie als de zon goed schijnt ( zie 1:35 )
 
Last edited:
Dit artikel stond in de Volkskrant.

Maar eventjes analoog gedeeld.
View attachment 263510

Was bijna in de pen geklommen, maar heb toch besloten daar geen energie in te steken. :(

Bedroevend.
Kwam inderdaad al eerder vandaag ter sprake.

Ik klom wel in de pen en kreeg net een heel net mailtje van hem terug. Zie een of twee pagina’s terug voor mijn eerste gevoel, maar ben nu bereid hem niet meer van een andere agenda te verdenken. Zijn punt: zolang fabrikanten van EV’s veel beloven en in de praktijk teleurstellen wordt de omslag naar elektrisch rijden (waar hij erg achter zegt te staan) bemoeilijkt. Dus beloof niet meer dan je waar kunt maken.

Ik ben het niet helemaal met hem eens, vind dat hij dit punt in zijn column niet goed maakt, vind Tesla juist het slechtste voorbeeld onder EV producenten (die doen het mi juist reletief goed op dit punt) en ik vind ook nog steeds dat juist dit soort columns met dergelijke koppen bijdragem aan het vertragen van de omslag naar elektrisch rijden (zie mijn eerdere posts). Kortom, voer voor een leuke mailwisseling. Maar ben dus wel geneigd uit te gaan van zijn positieve intentie :)
 
  • Like
Reactions: PrimaTMan
Renault belooft geen 400km bereik.

Waar het om gaat is of leverancier in hun promotie en bij de verkoop eerlijk zijn over het werkelijke gebruik. Daar had de Waard naar moeten kijken en moeten gebruiken voor zijn conclusies.

Maar dan is dit soort radiocommercials m.i. niet erg handig....
RadioCloud — Alle radiocommercials van Nederland sinds 2007

Met deze tekst:
“400 kilometer, 100% elektrisch, dus wij rijden makkelijk van Utrecht naar Antwerpen en terug, of van Utrecht naar Brussel, of Keulen. Ja, dus met afstand zakelijk rijden op zijn best.
De Renault Zoe brengt je verder met slechts 4% bijtelling en tot 400 kilometer actieradius volgens de NEDC. Kijk op Renault.nl”
 
Je kan je ook afvragen of die andere merken niet een zeer complexe agenda hebben:

(i) we bouwen EV's omdat het goed is voor ons imago (en/of omdat we moeten, in Californië of China)
(ii) EV's bouwen laat ons toe wat ervaring op te doen en niet te veel achterop te lopen, als de markt ooit omslaat;
(iii) intussen willen we niet dat de markt omslaat (want we verdienen vandaag niets aan EV's), en daarvoor doen we al het mogelijke : (a) de huidige onrealistische NEDC-norm ondersteunen (en ook de Japanse norm, die naar het schijnt nog belachelijker is); (b) we maken reclame voor een EV-bereik conform de NEDC-norm (onze dealers zullen de mensen dan wel diets maken dat dit zever is, en hen 'heroriënteren' naar een van onze ICE-wagens); (c) we zorgen ervoor wat de wachttijd op een EV drie keer langer is dan voor een ICE; (d) onze publiciteit is steeds dubbelzinnig (cf. het doorknippen van laadkabels door Toyota, het omverrijden van beestjes door de Bolt omdat ze die niet horen aankomen, etc.).

Alleen een zuiver EV-merk kan opkomen voor een realistische NEDC-norm, al die andere merken gaan dat niet doen! En hoeveel serieuze 100% EV-merken zijn er? Tja, eentje. Tesla zou daar echt "officieel" in de aanval moeten gaan, vind ik. Het zou meteen ook paal en perk stellen, althans wat Tesla betreft, aan het soort columns dat in de Volkskrant verscheen, als Tesla "officieel" afstand nam van de huidige NEDC.

EDIT: kleine correctie: zuivere consumentenorganisaties, en ook zuivere politici, zouden daar ook voor moeten opkomen, maar ik kan (tegen mijn zin) begrijpen dat Europese autoconstructeurs wel iets in de pap te brokken hebben bij het uitvaardigen van nieuwe Europese normen...
 
Kwam inderdaad al eerder vandaag ter sprake.

Ik klom wel in de pen en kreeg net een heel net mailtje van hem terug. Zie een of twee pagina’s terug voor mijn eerste gevoel, maar ben nu bereid hem niet meer van een andere agenda te verdenken. Zijn punt: zolang fabrikanten van EV’s veel beloven en in de praktijk teleurstellen wordt de omslag naar elektrisch rijden (waar hij erg achter zegt te staan) bemoeilijkt. Dus beloof niet meer dan je waar kunt maken.

Ik ben het niet helemaal met hem eens, vind dat hij dit punt in zijn column niet goed maakt, vind Tesla juist het slechtste voorbeeld onder EV producenten (die doen het mi juist reletief goed op dit punt) en ik vind ook nog steeds dat juist dit soort columns met dergelijke koppen bijdragem aan het vertragen van de omslag naar elektrisch rijden (zie mijn eerdere posts). Kortom, voer voor een leuke mailwisseling. Maar ben dus wel geneigd uit te gaan van zijn positieve intentie :)
Als hij een poging deed om gebruik te maken van hyperbole dan heeft hij jammerlijk gefaald. Op geen enkele wijze kwam uit zijn verhaal naar voren dat die boodschappenwagen vergelijking grappig bedoeld was. Het is gewoon slechte journalistiek.
 
In reactie op Klaas.
Zeker - in in die zin geef ik de Waard dan ook gelijk - tenminste als het om BMW (I3) of deze Renault gaat. Toyota kan er ook wat van (zie elders oprit form) - "50% elektrisch zonder stekker". Wat hij vervolgens doet is dit zonder enige steekhoudende onderbouwing doortrekken naar Tesla. Eerst via een volstrekt niet houtsnijdende vergelijking met "sjoemelsoftware" en dan met het rare beeld van "200km range, maar alleen bij 70km per uur op een rechte weg, als het droog is tenminste", naar 2,5 uur laden.. "de extra energie voor de ruitenwissers" is helemaal flauwekul. En dan Tesla-rijders opvoeren die voor de vakantie en fossiel huren. Tsja - er zijn mensen die met hun auto niet Amsterdam in durven, laat staan Parijs... Dat betekent niet dat het niet kan. En hup, uiteindelijk wordt Musk/Tesla nog even voor leugenaar uitgemaakt.

Ik kreeg op mijn mail ook een vriendelijke recatie terug.. dat we toch vooral kritisch naar een leveranciers als Tesla moeten blijven kijken ( wat ik deel)..
de enige verdediging was dat hij de "ervaringen (had) weergegeven van twee rijders die reageerden op het nieuws over de autotest" in het midden latend of dit Tesla rijders waren (in de test zat nl geen Tesla).. Ik heb hem gevraagd of je dan ook niet kritisch naar dit soort verhalen moet kijken ipv het zo maar overnemen.. Of hij werkelijk denkt dat er >8.500 mensen in Nl rondlopen die zo gek zijn voor een ton een boodschappenwagentje te kopen.. Nee - dan hoeven we niet meer kritisch te zijn natuurlijk. Mijn vrouw werkt bij InHolland en ervaart precies dezelfde azijn-pisserige benadering als over die school gaat.. Denk er serieus over na 40 jaar het abonnement maar eens op te zeggen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als hij een poging deed om gebruik te maken van hyperbole dan heeft hij jammerlijk gefaald. Op geen enkele wijze kwam uit zijn verhaal naar voren dat die boodschappenwagen vergelijking grappig bedoeld was. Het is gewoon slechte journalistiek.
Weet eigenlijk niet precies wat hij wilde. Hij begint met een onderzoek naar alles behalve een Tesla, komt dan met een ‘van horen zeggen’ verhaal over het bereik van Tesla en maakt dat tot kop.

Hij zou zich erop kunnen beroepen dat het een column is waarvoor andere (journalistieke) principes gelden misschien. Ik snap het niet in elk geval. Heb hem uit nieuwsgierigheid wel gevraagd naar de bron(nen) van het verhaal over bereik van de Tesla. Ik doe als lezer van een column graag aan hoor en wederhoor :))

Benieuwd of hij de bron heeft.... (nu was zijn reactie in de richting: blij dat jij andere ervaringen hebt met Tesla. Dus...sommige mensen zijn tevreden, anderen niet. Tja, dan zal de waarheid weL ergens in het midden liggen / ik weet dan ook niet wat te geloven. En zo wordt iets wat feitelijk aan te tonen en uit te rekenen is ineens ‘ook een mening’)
 
Weet eigenlijk niet precies wat hij wilde. Hij begint met een onderzoek naar alles behalve een Tesla, komt dan met een ‘van horen zeggen’ verhaal over het bereik van Tesla en maakt dat tot kop.

Hij zou zich erop kunnen beroepen dat het een column is waarvoor andere (journalistieke) principes gelden misschien. Ik snap het niet in elk geval. Heb hem uit nieuwsgierigheid wel gevraagd naar de bron(nen) van het verhaal over bereik van de Tesla. Ik doe als lezer van een column graag aan hoor en wederhoor :))

Benieuwd of hij de bron heeft.... (nu was zijn reactie in de richting: blij dat jij andere ervaringen hebt met Tesla. Dus...sommige mensen zijn tevreden, anderen niet. Tja, dan zal de waarheid weL ergens in het midden liggen / ik weet dan ook niet wat te geloven. En zo wordt iets wat feitelijk aan te tonen en uit te rekenen is ineens ‘ook een mening’)
Laat me raden zijn reply begon met

Beste Eelko,

Dank voor je reactie. Ik ben groot voorstander van elektrisch rijden. Weg met de benzine.

:D
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Dit artikel stond in de Volkskrant.

Maar eventjes analoog gedeeld.
View attachment 263510

Was bijna in de pen geklommen, maar heb toch besloten daar geen energie in te steken. :(

Bedroevend.

Ik heb de man ook gemaild ([email protected]).
Nog geen reactie gehad, maar ik vraag me ook af of hij wellicht solliciteert naar een positie bij een recht-populistisch medium ipv de volkskrant.

Ik kreeg gisteren nog een vraag van iemand in mijn werkkring hoe dat zat met het rijbereik, op basis van de publicatie van Test-Aankoop en nog voordat p. de waard zijn onzin eraan toevoegde.
Diezelfde man had mij begin dit jaar gevraagd over de milieuvriendelijkheid van de batterij-productie.
Iemand die ergens wel interesse heeft in electrisch rijden, maar vrij conservatief is, en wel gevoelig is voor nieuws hieromheen.
Met genoeg berichtjes zoals van de waard, zal deze man ongetwijfeld zijn MB diesel binnen een paar jaar wel weer door een volgende diesel laten opvolgen..

Er mag wel een signaal richting Musk / Tesla om de verwachtingen iets meer naar een realistisch niveau te temperen..
Ik begrijp de strategie van Tesla (dure MS om te kunnen investeren in M3) maar voor het groene imago is het mijns inziens belangrijk dat er snel goedkopere, zuinigere en lichtere M3's in het straatbeeld verschijnen.