Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Eerst laten geloven dat de PHEV de toekomst en werd Tesla verguist en vooral tegen gewerkt door de verplichtingen dat elke nieuwe laadpaal per 1-1 verplicht een T2 aansluiting behoort te hebben en vervolgens de Porsche op de weg zetten die wel op een soortgelijk laad systeem als Tesla moet laden, wedden dat de wet nu veranderd zodra deze voordelen geeft voor de Duitse industrie!
 
Die heb je! Zielig dat ze hun klanten niets hiervan kunnen bieden terwijl deze toch al in de schaduw gezet zijn.

Ik word een beetje moe van het Fastned bashen. Ik zou zeggen begin een crowd funding actie hier en begin zelf een keten met snelladers en laat zien hoe het wel moet.

Voor mij als Renault Zoe rijder zijn ze onmisbaar en voor die keer dat ik ze nodig heb betaal ik graag €0,35 per kHw. Als die €12,= per maand de dealbreaker moest zijn dan rij ik linea recta naar de bouwmarkt voor een stuk touw. Al lukt het misschien ook wel met de 6m laadkabel van de auto.

Disclaimer: Nee, ik heb geen certificaten Fastned.
 
Wat Fastned goed doet is een betrouwbare beschikbare laadpaal leveren.
Dat waar wij met de SuCs natuurlijk enorm verwend mee zijn...
Wat mij tegenstaat is de strategie van heel duur verkopen, terwijl dit qua omzet nauwelijks invloed heeft op het resultaat.
Ik heb eerder op dit forum gelezen dat er meer gereserveerd is voor pensioensopbouw dan dat er aan stroom is ingekocht...(heeft iemand daar de bron van?)

Ik zou daarom liever zien dat ze ook zonder abonnement stroom aanbieden voor ca 30 cent incl. de BTW, zodat mensen er niet alles aan doen om elders te laden.
De PHEVs worden hiermee sowieso weggejaagd, want zelfs met benzine /dieselprijzen van 2 Euro de liter is dat goedkoper dan (0,69 ex?) per kWh.

Maar... als ik mijn ZOE nog zou hebben (en wellicht koop ik de tzt toch nog een) dan zou Fastned wel voor een geruststelling zorgen dat ik er altijd kom...
Echter... ik zou er ook ALLES aan doen om er niet hoeven te laden.
 
Ook geen Tesla zeker? Voor ons is FastNed niet interessant op een enkele uitzondering daargelaten. Hetzelfde gaat straks op voor alle andere FEV's met een range van 300km.

Zoals je kon lezen rij ik een Renault Zoe.

Wat betreft die 300 km auto's, wacht maar af tot ze echt main stream worden en er tientallen (PH)EV's in vinex wijken of stadcentra staan zonder voldoende publieke laders. Zelfs nu houd de groei van publieke laders geen tred met de verkochte (PH)EV's en dat wordt alleen maar erger.

De critici hier zijn Model S eigenaren met eigen oprit en vaak ook bedrijf met eigen oplaad infrastructuur, maar het lijkt mij aannemelijk dat jullie in de minderheid zijn. Gefeliciteerd met jullie Model S en eigen oplaad infrastructuur en Superchargers, maar de wereld van andere EV rijders ziet er anders uit.
 
Echt... het enige wat ik er op tegen heb is de hoge prijs die ze vragen, of de verplichting van een betaald abonnement om een gewone prijs te betalen.
Zolang alle andere kosten gewoon "genomen worden" omwille van toekomstvisie, waarom dan niet ook genoegen nemen met lagere kWh prijzen?
Dan ontstaat er omzet ..... etc.

Kan iemand svp nog even het plaatje schetsen mbt de jaarcijfers en het aandeel van het laden daarin? (Paulus, dank!)



111.jpg


Ik lees hierin dat er voor 2 miljoen aan kosten is gemaakt. Dat er voor 1428 Euro aan Stroom is ingekocht en dat ze daar 7769 Euro winst op hebben gemaakt. Maar onderaan de streep dus een verlies van 2 MILJOEN hebben.

Prima, als je dat aanloopkosten noemt. Maar jaag aub niet je potentiële klanten niet weg met hoge prijzen (omdat de kosten van andere laadpalen ook hoog zijn / gesubsidieerd zijn etc. en wat ik verder nog aan argumenten op dit forum voorbij heb horen komen.... )


Destination chargers, prima, thuis laden, prima en Fastned is daar een hele mooie aanvulling op. Zeker voor die rijders met minder range.
Waar ik binnenkort met mijn 70 ook toe behoor :wink:
 
Last edited:
Kan iemand svp nog even het plaatje schetsen mbt de jaarcijfers en het aandeel van het laden daarin? (Paulus, dank!)

Dat is zoiets als stellen dat een bakker teveel voor zijn brood vraagt omdat het aan meel maar 10ct kost terwijl het voor 2,50 wordt verkocht. Al die andere kosten (personeel, bouw stations, aanschaf laders, juridische kosten, marketing) zijn ook nodig om die stroom te kunnen leveren.

Kijkend naar de jaarcijfers vragen ze veel te weinig, want ze moeten er geld bij leggen..
 
Dat is zoiets als stellen dat een bakker teveel voor zijn brood vraagt omdat het aan meel maar 10ct kost terwijl het voor 2,50 wordt verkocht. Al die andere kosten (personeel, bouw stations, aanschaf laders, juridische kosten, marketing) zijn ook nodig om die stroom te kunnen leveren.

Kijkend naar de jaarcijfers vragen ze veel te weinig, want ze moeten er geld bij leggen..

Laat ze dan consequent zijn, en 285 Euro per kWh vragen (2 Miljoen gedeeld door 7000 is ongeveer een factor van 285..):biggrin:

Maar... genoeg hierover, dit hoort in het draadje van Fastned... bijzonder hoe snel we van Veteranen via de dochter van de zanger van Achy breaky heart uit zijn gekomen op een onderbouwing waarom Fastned op dit moment nog niet gezien wordt als DE oplossing.... (wel blij dat ik nog geen 20K heb neergelegd voor de nieuwe certificaten:wink:)
 
Zoals je kon lezen rij ik een Renault Zoe.

Wat betreft die 300 km auto's, wacht maar af tot ze echt main stream worden en er tientallen (PH)EV's in vinex wijken of stadcentra staan zonder voldoende publieke laders. Zelfs nu houd de groei van publieke laders geen tred met de verkochte (PH)EV's en dat wordt alleen maar erger.

De critici hier zijn Model S eigenaren met eigen oprit en vaak ook bedrijf met eigen oplaad infrastructuur, maar het lijkt mij aannemelijk dat jullie in de minderheid zijn. Gefeliciteerd met jullie Model S en eigen oplaad infrastructuur en Superchargers, maar de wereld van andere EV rijders ziet er anders uit.

Hoewel ik best sceptisch ben ten opzichte van Fastned heb ik mijn mening behoorlijk bijgesteld nu ze ook binnen de steden deugdelijke snelladers gaan zetten. Daarvan moeten er nog veel meer komen, juist voor de situatie die jij schetst. Ik ben van mening dat dat veel beter is dan overal maar paaltjes neerpoten.

Alleen, op auto's als de Zoe met de lage verkoopcijfers en geringe range moet je geen lange termijnplanning bouwen, evenmin als op PHEV's. Dat zijn transitie-auto's.

Wij hebben ook een Leaf en voordat ik van Tesla wist (en er eentje had) verheugde ik mij er op dat ik met de Leaf ook overal zou kunnen komen via Fastned. Maar inmiddels ben ik er achter dat dat het niet gaat worden. Dergelijke auto's zijn niet praktisch en worden nooit door de consument, even de idealisten weggedacht, omarmd. Voor de lange(re) termijn spelen ze geen enkele rol, hoewel het nu natuurlijk wel handig is.

Ik wens Fastned enorm veel succes want ze zetten wel iets neer (letterlijk) terwijl anderen aanklooien. Ik gun ze het succes maar, zoals ze zelf zeggen, zal dat pas op termijn komen.
 
Kun je deze wel zien? (iets minder info in de randen dan de eerdere schermafdruk)

Het gaat me niet om de pensioenreservering an sich, want die is heus wel in lijn met de loonsom, maar als die al hoger is dan de omzet uit stroom....

112.jpg


Mijn punt is dat bij minder dan 1500 Euro aan inkoop, minder dan 8000 Euro uit verkoop aan stroom, die daarmee zo duur is dan tov alternatieven deze minder aantrekkelijk wordt, terwijl deze in de bedrijfsvoering in het niet valt tov salariskosten, pensioenkosten etc. ik niet het idee heb dat ze nu heel erg slim bezig zijn.

As ze nu bijv. 28 cent per kWh zouden vragen, dan zouden ze wellicht maar 4000 Euro uit de verkoop hebben gehaald bij gelijke omzet. Deze is nihil tov de totale resultaatberekening, maar de omzet zou wellicht wel hoger worden door de lagere prijzen.

Ik zie absoluut de meerwaarde van Fastned bovenop (niet altijd betrouwbare / beschikbare) destination charging en (niet altijd beschikbare) thuislaadmogelijkheden, maar ik hoop wel dat ze hier over willen nadenken. Iemand die NIET kan thuisladen, en die NIET uit kan gaan van destination charging zal moeite hebben om tijd en geld goed door te rekenen in vergelijking met een VW Diesel...
 
Last edited:
Misschien dat de moderator deze discussie naar de juiste thread kan kopiëren... voor dat mij wederom medeschuldig maak aan deze off topic discussie hier. :smile:

Was wel naar aanleiding van een artikeltje... Dus op het randje van on/off topic.

Maar om bij te dragen aan het beëindigen van deze discussie op deze draad bij deze weer een andere tandenknarser. Your votes please!

Tesla op afstand populairste elektrische auto dit jaar | Telegraaf.nl
 
Met een Carbon fibre monocoque in die Porsche verwacht ik een prijs vanaf € 250.000,-
Eerlijk is eerlijk, qua looks vind ik het een vette concept. Hopelijk hoeven ze niet te veel concessies te doen om aan alle wettelijke en praktische eisen te voldoen.
 
Das Kapital: De Porsche die de Tesla moet slopen

"Porsche claimt dat de auto straks voor 80% kan worden opgeladen in een kwartiertje. Als dat lukt, heb je straks echt wat aan deze auto. Nu alleen nog hopen dat ze beter in elkaar zitten dan de Tesla." Iets zegt mij dat ze bij Daskapital niet echt fan zijn van tesla.... :confused:


even een rekensommetje :
de auto zou 500km kunnen rijden op één lading, dus een batterij van pakweg 100kwh.
80% laden, dan is 80kwh, op een kwartiertje --> 320 kw (gemiddeld !) .

ik heb "maar" een 43kw (3*63A) aansluiting :wink:


En hoe ging dat met het vast recht in Nederland al weer ?