Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag me trouwens af wat de relevantie van dit soort "record"pogingen is. Dezelfde afstand kost je aan normale snelheden 12-13u (incl. superchargen). Is het opportuun om in de media te komen omdat je 25 uur onafgebroken aan 40 km/u hebt zitten rondkarren?

Ach ja, we doen wel eens vaker dingen die niet relevant zijn zeker?
 
Vraag me trouwens af wat de relevantie van dit soort "record"pogingen is. Dezelfde afstand kost je aan normale snelheden 12-13u (incl. superchargen). Is het opportuun om in de media te komen omdat je 25 uur onafgebroken aan 40 km/u hebt zitten rondkarren?
Uhm ik denk dat er menig taxichauffeur is in deze wereld (denk aan Aziatische steden) die niet boven de 40km/h komt op een normale werkdag...
Verder vind ik het wel grappig om het enthousiasme te zien, wij voorlopers wuiven dit al weer als 'been there, done that' weg maar Italië heeft nog wel een weg te gaan wat EV's betreft...
 
Vraag me trouwens af wat de relevantie van dit soort "record"pogingen is. Dezelfde afstand kost je aan normale snelheden 12-13u (incl. superchargen). Is het opportuun om in de media te komen omdat je 25 uur onafgebroken aan 40 km/u hebt zitten rondkarren?
Bedenk me nu net: wat is de relevantie om een auto te produceren met +1000PK (Veyron, Chiron,...)? Of wat is de relevantie om te tonen hoeveel wasknijpers je op je gezicht krijgt?

Met deze stunt komt het nieuws tot bij Jan modaal en wordt er bij de bakker en slager of familiekring over gesproken. Dat is wat een beetje relevant is aan deze stunt.
 
  • Like
Reactions: Carl and CO2CLEAN
Je hebt zo van die mensen die de emmer voor het minste spatje modder bovenhalen he ;)
79ef592e36caaacd7b83be6d0b7078e4
 
Bedenk me nu net: wat is de relevantie om een auto te produceren met +1000PK (Veyron, Chiron,...)? Of wat is de relevantie om te tonen hoeveel wasknijpers je op je gezicht krijgt?

Met deze stunt komt het nieuws tot bij Jan modaal en wordt er bij de bakker en slager of familiekring over gesproken. Dat is wat een beetje relevant is aan deze stunt.

Ik snap je punt (en blijkbaar gevoelige snaar) wel maar en het artikel met de titel "1000km met een Tesla op één lading" zal vast wel wat aandacht trekken maar enkel om vervolgens te hoeven lezen dat ze er 29 uur over gedaan hebben. Dat zal het aanvankelijke enthousiasme van de lezer(s) ook wel danig temperen. Uitgezonderd een aantal Aziatische taxichauffeurs...

Is al even belachelijk als de NEDC testcyclus en de verbruiksresultaten gebruiken als verkoopsargument.

Maar zou een 1000km road-trip met een Tesla én een (benzine, diesel, hybride) wagen met vergelijkbaar vermogen en formaat niet meer de kwaliteiten van Tesla in de verf zetten? Youtube staat vol met electric road-trip filmpjes (i've seen em all) maar een road-trip "race" tussen een ICE en een Tesla ben ik nog niet tegengekomen. Aangevuld met het feit dat je bij dagelijks gebruik (en thuisladen) elke friggin' dag met een volle "bak" kan vertrekken is wellicht niet zo spannend om lezen maar het telt wel.
 
Klopt,
Iemand die 250km per dag rijdt door de week, staat 2x per week te tanken met z'n ICE. Dat duurt bij een onbemande pomp zo'n 2 x 5 minuten.
Dus de ICE staat 520 minuten per jaar te tanken = 8 uur en 40 minuten.
Wij pluggen elke avond in en 's-ochtends uit, is bij elkaar 7 x 20 seconden per week.
Wij 140/3600 * 52 = 2 uur.
Ok, moeten wij niet al te veel roadtrips gaan maken :(.
Maar als die ICE rijder een auto van de zaak heeft gaat hij niet naar een onbemand tankstation, maar loopt hij 2 x per week de shop in, dat kost aanzienlijk meer tijd en dat broodje bal doet hem ook geen goed!
 
  • Funny
Reactions: FVO
Vandaag weer een "Journalist" aan het woord bij KanaalZ...
"Blijft Tesla even populair als subsidies wegvallen?" 10/08/17

Op de website van die doorbraak.be zie ik verdacht veel verwijzingen naar de NV-A... En dus rechtse rakkers die hun mening over EV's komen spuien? Ik hoop dat ik verkeerd ben.
Even los van de politiek en de inhoud van het artikel (dat ik niet ga lezen), en alleen de vraag van de kop beantwoordend:

Als ik NL-wegenbelasting voor een auto van 2100 kg had moeten gaan betalen, en BPM over zeg een ton..
Dan weet ik het zo nog niet.

Ook het financiële plaatje haalde mij over de streep om een proefrit te maken, en na de proefrit maakte het geld mij opeens niet meer uit. Dat dan weer wel :)
 
  • Funny
Reactions: FVO
Soms vraag je je af waarom er een persbericht aan vuil gemaakt wordt.

Explosieve groei noemt men dat, 23 Tesla Model 3's per jaar erbij in Rotterdam tot 2021. En dan ophef maken over "Smart Charging". Laten we zeggen dat ze alle 23 tegelijk met 11 kW laden, dus 250 kW extra vermogen nodig. Dat zal het net toch wel aankunnen? :)

Explosieve groei elektrische auto's in de Randstad verwacht
Netbeheerders zijn op zoek naar manieren om hun activiteiten te verantwoorden. EV is voor netbeheerders interessant, mits daarvoor het net verzwaard moet worden.

Wat ik het meest bizarre vind is dat er overal 3 fase 32A laders worden geplaatst. Men zou m.i. publiek laden en de groei van EV's niet incidenteel moeten bekijken (een laadpuntje hier, eentje daar etc). maar per wijk / blok etc.
Wat is er nodig als een hele wijk (bijv. 500 auto's die op publieke parkeerplaatsen staan) over 10 jaar over gaat op elektrisch rijden? Simpelweg rijdt een auto in Nederland gemiddeld 38 km per dag. Natuurlijk zijn er een aantal mensen die wat meer rijden. Als je nu 2 verschillende type laadpunten realiseert, waarbij ook een ander prijsbenadering wordt gehanteerd, dan heb je m.i. in een woonwijk het volgende nodig:
- 500 laadpunten waarop maximaal 1 fase 10 / 16A geladen kan worden, oftewel bijna iedere parkeerplaats een soort stopcontact. Mensen kunnen daar hun auto parkeren (en onbeperkt laten staan) betalen per kWh, en laden is daar het goedkoopste. Op dit moment werken we nog allemaal met pasjes, wat eigenlijk de grootste onzin is en bijdraagt aan dure laders, plug en charge zoals bij tesla werkt dan prima. Afrekening kan via de identificatie van de auto. Wetende dat een auto gemiddeld 12 uur per dag op de parkeerplaats thuis staat, kan je in 12 uur, met 10A al snel 26 kWh laden, oftewel ruim 140 km. Als dat niet genoeg is, moet je gewoon tijdens werktijd op kantoor of elders bijladen (ook aan een dergelijk traaf laadpunt).
- 25 laadpunten 3 fase 16A, Betalen per kWh, en tijdseenheid dat je het laadpunt bezet houdt.

De extra belasting van het net zal zo wel mee vallen.
 
Netbeheerders zijn op zoek naar manieren om hun activiteiten te verantwoorden. EV is voor netbeheerders interessant, mits daarvoor het net verzwaard moet worden.

Wat ik het meest bizarre vind is dat er overal 3 fase 32A laders worden geplaatst. Men zou m.i. publiek laden en de groei van EV's niet incidenteel moeten bekijken (een laadpuntje hier, eentje daar etc). maar per wijk / blok etc.
Wat is er nodig als een hele wijk (bijv. 500 auto's die op publieke parkeerplaatsen staan) over 10 jaar over gaat op elektrisch rijden? Simpelweg rijdt een auto in Nederland gemiddeld 38 km per dag. Natuurlijk zijn er een aantal mensen die wat meer rijden. Als je nu 2 verschillende type laadpunten realiseert, waarbij ook een ander prijsbenadering wordt gehanteerd, dan heb je m.i. in een woonwijk het volgende nodig:
- 500 laadpunten waarop maximaal 1 fase 10 / 16A geladen kan worden, oftewel bijna iedere parkeerplaats een soort stopcontact. Mensen kunnen daar hun auto parkeren (en onbeperkt laten staan) betalen per kWh, en laden is daar het goedkoopste. Op dit moment werken we nog allemaal met pasjes, wat eigenlijk de grootste onzin is en bijdraagt aan dure laders, plug en charge zoals bij tesla werkt dan prima. Afrekening kan via de identificatie van de auto. Wetende dat een auto gemiddeld 12 uur per dag op de parkeerplaats thuis staat, kan je in 12 uur, met 10A al snel 26 kWh laden, oftewel ruim 140 km. Als dat niet genoeg is, moet je gewoon tijdens werktijd op kantoor of elders bijladen (ook aan een dergelijk traaf laadpunt).
- 25 laadpunten 3 fase 16A, Betalen per kWh, en tijdseenheid dat je het laadpunt bezet houdt.

De extra belasting van het net zal zo wel mee vallen.
3x32A voor laadpalen is vrijgesteld van het hoge netwerktarief, vandaar dat dit nu massaal wordt gekozen.
Verder gaat het hier vooral om de dikte van de kabel naar de paal toe en de waarde van de zekering erin. Ten tijde van installatie kost dat nauwelijks iets extra. Hoeveel energie de paal daadwerkelijk afgeeft kan natuurlijk gewoon met software worden ingesteld.
Ik heb liever dat ze in geval van laadstroomverdeling de maximum mogelijke stroom per paal hoog houden, zodat als er weinig auto's stroom nodig hebben, die paar auto's die wel laden snel vol zijn. Als er dan weer een paar bij komen gaat het voor de nieuwe ook sneller.

Verder is het bij laadstroom verdeling wat verliezen betreft waarschijnlijk interessanter om de stroom in tijdvakken te verdelen waarbij iedere auto om de beurt een paar minuten voluit laadt, dan om alle auto's tegelijkertijd een beetje stroom te geven...
 
@pvkeep - N.a.v. de stukken op de Opinie pagina's van NRC, vorige maand.

:rolleyes:
Ik had jouw post niet eerder gezien. Mijn brief is een week later wel geplaatst. Helaas moest ik inkorten van 550 naar 200 woorden dus er bleef weinig over... Hageman heeft via de redactie een briefje aan mij gestuurd, maar ik ben daar mede door FTM nog niet aan toe gekomen. Ik zie wel dat zijn kennis niet verder reikt dan de energiefeiten.nl-brij. Als daar wordt gezegd dat voorstanders van elektrisch rijden denken dat alle extra groene stroom alleen voor EV's wordt gebruikt, dan herhaalt Hageman dat domweg...

Gaat iets fout met mijn post. :rolleyes: Was bedoeld ter illustratie van de comment van Hageman dat we de lezers van NRC maar niet moeten lastigvallen met de data achter het verhaal...
Inmiddels heb ik tijd kunnen maken om de heer Gerard Hageman te antwoorden. Te lang om hier te plakken. Wel een opmerkelijke ontwikkeling; Hageman baseerde zijn stuk in NRC vrijwel volledig op teksten van www.energiefeiten.nl. Een website van Jan van Staveren. Kijk en oordeel zelf. Hageman schreef in zijn brief, vorige maand: "Het document maakt een zeer degelijke en volledige indruk. Ik heb daarom weinig
redenen om aan de cijfers te twijfelen."
Vandaag antwoordt Hageman op mijn brief: "Een heel interessante reactie". Om vervolgens te melden dat hij bezig is met een nieuwe site voor discussie (bijna klaar). Samen met ... Jan van Staveren.

Ik probeer vannacht niet van wc-eenden te dromen. Ik hoop toch dat het een mooi forum wordt. En dat ik ook andere hobby's kan vinden.