Als je swappen zou willen voorkomen moet er vermoedelijk rond 600 kWu extra aan accupakketten mee. Dat weegt een extra 3600 kg.
Dat verlaagt het laadvermogen van bijv. een flinke oplegger met 10%. Dat is in de praktijk maar in een zeldzaam geval hinderlijk.
Vrachtwagens zitten vaak in volume wel vol, maar weegt dit heel vaak maar de helft van hun maximale laadvermogen.
Als zowel de truck als de oplegger 600 kWu aan accucapaciteit mee kunnen nemen kunnen internationale retourritten van Nederland tot Noord-Frankrijk, Luxemburg en midden Duitsland zonder tussentijds laden plaatsvinden.
De rekening van winst/verlies op basis van brandstof is makkelijk te maken. Een truck die 650 km op diesel rijdt, verbruikt 171 liter diesel à 1,33 euro. Dit is € 227,50. 1200 kWu laden tegen grootverbruik prijs à € 0,06 kost € 72,-.
Naast brandstof moeten dieselvrachtwagens voor een rit naar bijv. Keulen in Duitsland een 'Maut' betalen van 40 euro.
Elektrische voertuigen zijn daarvan vrijgesteld.
Per dag bespaart de elektrische truck dus € 155,50 aan brandstof. Per jaar, 250 ritten, is dat € 38.875,-
De 'Maut' van 40 euro x 250 dagen is ook nog eens 10.000 euro.
In tien jaar, de gemiddelde gebruiksduur van een moderne dieseltruck, wordt er dus € 488.750,- bespaard.
De winst zal per saldo nog veel hoger worden. Dieseltrucks worden meer en meer uit de stadscentra geweerd. Zij moeten hun lading overslaan in hubs buiten de stad waarna kleinere elektrische voertuigen de distributie in de steden doen.
Die hele kostbare stap kan met een elektrische truck worden overgeslagen.
We hebben het dan nog niet over de gigantische mileu-winst.
Nou kosten die totaal 12 accupakketten van 100 kW een lieve duit. Maar uitgaande van de recente info over de steeds verder dalende prijzen tot rond 100 dollar per kW, zouden die 12 pakketten richting € 120.000,- kunnen gaan kosten.
Van die € 120.000,- mag je de helft sowieso toeschrijven aan de truck die geen dieselmotor en loodzware 600 liter dieseltank meer heeft.
De trekkende elektrische truck zal per saldo weinig zwaarder worden dan een dieseltruck.
Rest een meerprijs voor het longrange accupakket van 600 kW van ergens tussen 60.000 en 100.000 euro.
Dan hou je onder de streep minimaal een kleine 400.000 euro over gedurende de levensduur van de truck.
En ik weet dat eigenaren van grote vrachtauto's geen 40.000 euro per vrachtauto per jaar overhouden. Een dergelijk bedrag per jaar meer inkomsten zou wel heel welkom zijn en hun inkomsten zeker meer dan verdubbelen.
Ik zie dit allemaal zo maar gebeuren.