Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Super berekeningen @Wim S.
Als ik zo eens wat plaatjes bekijk van die opleggers: in zo'n middenbalk moet je toch flink wat batterijen kunnen stoppen, ook al gaat dat dan ten koste van het transportgewicht dat de oplegger mee kan nemen.
En 600 kWh... we weten dat met Superchargers de laadtijd daarvan ook alleszins acceptable wordt.

Ik zie dit ook zo maar gebeuren.

upload_2017-9-29_14-53-44.png
 
Als je swappen zou willen voorkomen moet er vermoedelijk rond 600 kWu extra aan accupakketten mee. Dat weegt een extra 3600 kg.
Dat verlaagt het laadvermogen van bijv. een flinke oplegger met 10%. Dat is in de praktijk maar in een zeldzaam geval hinderlijk.
Vrachtwagens zitten vaak in volume wel vol, maar weegt dit heel vaak maar de helft van hun maximale laadvermogen.
Als zowel de truck als de oplegger 600 kWu aan accucapaciteit mee kunnen nemen kunnen internationale retourritten van Nederland tot Noord-Frankrijk, Luxemburg en midden Duitsland zonder tussentijds laden plaatsvinden.
De rekening van winst/verlies op basis van brandstof is makkelijk te maken. Een truck die 650 km op diesel rijdt, verbruikt 171 liter diesel à 1,33 euro. Dit is € 227,50. 1200 kWu laden tegen grootverbruik prijs à € 0,06 kost € 72,-.
Naast brandstof moeten dieselvrachtwagens voor een rit naar bijv. Keulen in Duitsland een 'Maut' betalen van 40 euro.
Elektrische voertuigen zijn daarvan vrijgesteld.
Per dag bespaart de elektrische truck dus € 155,50 aan brandstof. Per jaar, 250 ritten, is dat € 38.875,-
De 'Maut' van 40 euro x 250 dagen is ook nog eens 10.000 euro.
In tien jaar, de gemiddelde gebruiksduur van een moderne dieseltruck, wordt er dus € 488.750,- bespaard.
De winst zal per saldo nog veel hoger worden. Dieseltrucks worden meer en meer uit de stadscentra geweerd. Zij moeten hun lading overslaan in hubs buiten de stad waarna kleinere elektrische voertuigen de distributie in de steden doen.
Die hele kostbare stap kan met een elektrische truck worden overgeslagen.
We hebben het dan nog niet over de gigantische mileu-winst.

Nou kosten die totaal 12 accupakketten van 100 kW een lieve duit. Maar uitgaande van de recente info over de steeds verder dalende prijzen tot rond 100 dollar per kW, zouden die 12 pakketten richting € 120.000,- kunnen gaan kosten.
Van die € 120.000,- mag je de helft sowieso toeschrijven aan de truck die geen dieselmotor en loodzware 600 liter dieseltank meer heeft.
De trekkende elektrische truck zal per saldo weinig zwaarder worden dan een dieseltruck.
Rest een meerprijs voor het longrange accupakket van 600 kW van ergens tussen 60.000 en 100.000 euro.
Dan hou je onder de streep minimaal een kleine 400.000 euro over gedurende de levensduur van de truck.
En ik weet dat eigenaren van grote vrachtauto's geen 40.000 euro per vrachtauto per jaar overhouden. Een dergelijk bedrag per jaar meer inkomsten zou wel heel welkom zijn en hun inkomsten zeker meer dan verdubbelen.

Ik zie dit allemaal zo maar gebeuren.
Kwestie van doen... Het probleem is dan alleen dat de winst in de overgangsfase naar elektrisch bij de vrachtwagenbezitter blijft plakken en niet bij de vrachtwagenfabrikant... Geen wonder dat ze (de fabrikanten) het overgangsmoment zoveel mogelijk naar achteren proberen te schuiven.
 
Dat laden kan toch ook heel snel gaan? We hebben al gezien dat een vrachtwagen prima overdwars voor de SuC's kan staan. Als er dan zeg 6x of 8x een accupack van 100kWu in zit met elk een eigen aansluiting kan die truck met 30-60 min weer verder;).
Maak je aanstalten om ook naar Moskou te emigreren, H.?
Er zijn er hier voor minder verbannen...
 
  • Funny
Reactions: HWS and robertvg
En niet alleen daar: tankvervoer ditto
Ik stel niet dat elektrische trucks direct voor alle toepassingen haalbaar zijn.
Maar als de ritten in Nederland plaatsvinden, en dat zijn er heel veel, dan is zelfs een verlaging van de maximum laadcapaciteit slechts in een beperkt aantal gevallen problematisch. Als de rijafstanden beperkt zijn tot rond 325 km hoeft er geen tweede 600 kW pakket mee en kan de volledige capaciteit van een vrachtwagen worden benut.
 
Kwestie van doen... Het probleem is dan alleen dat de winst in de overgangsfase naar elektrisch bij de vrachtwagenbezitter blijft plakken en niet bij de vrachtwagenfabrikant... Geen wonder dat ze (de fabrikanten) het overgangsmoment zoveel mogelijk naar achteren proberen te schuiven.
Ik denk dat het voordeel vooral bij de gebruiker van de vrachtauto gaat komen. Als de eigenaar dit voordeel namelijk niet krijgt blijft ie gewoon bij de grote diesel. Eigenaren van vrachtautoparken hebben per 3 tot 5 auto's één full-time monteur in dienst. Die kunnen straks wat anders gaan doen.

Het is Musk vooral te doen om de milieuwinst en derhalve zal hij de vrachtauto's scherp gaan prijzen.
De traditionele fabrikanten van vrachtauto's proberen inderdaad de elektrificatie zover als mogelijk vooruit te schuiven. Ze lopen dan wel het risico op hetzelfde dode spoor te geraken als bijv. Kodak, Nokia en mogelijk straks de Duitse autoindustrie .
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: is3 and Klaas
Als je swappen zou willen voorkomen moet er vermoedelijk rond 600 kWu extra aan accupakketten mee. Dat weegt een extra 3600 kg.
Dat verlaagt het laadvermogen van bijv. een flinke oplegger met 10%. Dat is in de praktijk maar in een zeldzaam geval hinderlijk.
Vrachtwagens zitten vaak in volume wel vol, maar weegt dit heel vaak maar de helft van hun maximale laadvermogen.
//..//.

dat laatste durf ik betwijfelen. als ik de hoeveelheid overladen vrachtwagens op de weg zie...
Ook bij mijn eigen ervaringen speelde het maximum gewicht héél dikwijls een rol.
 
dat laatste durf ik betwijfelen. als ik de hoeveelheid overladen vrachtwagens op de weg zie...
Ook bij mijn eigen ervaringen speelde het maximum gewicht héél dikwijls een rol.
Bij ritten tot 325 km speelt dit nauwelijks een rol. Dan hoeft er geen extra pakket accu's mee. Ik ga in mijn rekenvoorbeeld uit van trucks met oplegger, de semi van Tesla wordt ook een trekkende truck.
Ik heb een aantal keren meegereden met een 40-tons truck met oplegger. De lading bestond meestal uit diverse goederen en bijv. onderdelen voor het opbouwen van een beurs. Het volume is groot maar het gewicht van veel van die ladingen is zo laag dat de oplegger zijn extra as niet eens laat zakken.
Overbeladen vrachtauto's moeten sowieso van de weg af, levensgevaarlijk.
 
even refreshen ...

een tijdje terug (augusutus). was dit ook hier voorbij gekomen;
Tesla-ramt-huis-in-bilthoven (artikel op autoblog.nl)
Tesla-Model-S-crash-Bilthoven-02.jpg
- 18-jarige jongen die de Tesla Model S van paps in de gevel van een huis aan de Eerste Brandenburgerweg in Bilthoven boorde.:eek:
- Onder invloed van drank en drugs
- Zijn rijbewijs pas een aantal dagen
- Het stopteken van de politie negeerde. etc, etc
- en als klapper; ook handig met social media :D

lees even mee ...
Tesla-crasher (18) krijgt rijbewijs terug, verliest ‘m weer
ja heerlijk een clickbait title. MAAR IS WEL WAAR OOK. Hij heeft zijn rijbewijs terug ontvangen...

Door een dwaling van de politie werd het roze pasje niet naar het Openbaar Ministerie (OM) gestuurd, maar naar het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid (CBR).

Het CBR wist kennelijk niet goed wat het met het rijbewijs aanmoest en
stuurde het terug naar Thomas, vergezeld van de volgende mededeling:
Op dit moment hebben wij geen reden om uw rijbewijs te houden.

De brokkenpiloot was namelijk zo blij met zijn hernieuwde kennismaking met zijn rijbewijs dat hij er een foto van op Snapchat plaatste.

Door een tip is er via media contact opgenoment met het OM.

kan toch niet gekker... :eek::eek::eek: