Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Als je op die pagina een stukje naar beneden scrolt...
Tesla tot 25 procent zuiniger dan concurrenten bij praktijktest
De Audi e-tron en de Jaguar I-Pace verbruiken onder volstrekt vergelijkbare omstandigheden een kwart meer elektriciteit dan een Tesla Model X 90D. Dat blijkt uit praktijktests op een Zuid-Duitse Autobahn.

Cookies op AD.nl | AD.nl

Was al een paar dagen geleden hier geplaatst ;)
 
inderdaad compleet belachelijk.
@bugboy : uw kever-producent doet niets anders...
in 2013 heeft de CEO met véél bravoure aangekondigd dat de VW groep in 2018 wereldwijd de grootste ging zijn, ook in EV's.
Als dat dan geen koersmanipulatie is...
Ik zal de laatste zijn die VW de hand boven het hoofd zal houden. De wijze waarop ze jarenlang hun toeleveranciers uitgeknepen hebben en hoe ze dachten boven de wet te staan met het NOx schandaal (kijktip: Dirty Money - Hard NOx op Netflix) is tenenkrommend. Vooral bij de laatste is gevangenisstraf zeker op zijn plaats.

Elke uitspraak van een beursgenoteerd bedrijf is natuurlijk koersgevoelig. Daarom zijn er ook regels waar je aan moet houden. Voorspellingen voor in de verre toekomst worden anders gewogen dan zeggen dat je het bedrijf van de beurs haalt en je daarvoor de funding rond hebt. Wellicht wil VW ook wel zo'n hoge EV productie, maar het lukt ze gewoon niet... Toch denk ik dat bij VAG het meer is om de gemiddelde uitstoot omlaag te brengen. Zonder incentives/boetes blijven ze liever ICE bouwen.

Helemaal eens dat VW elke keer hoog van de toren blaast m.b.t. EV, maar onderaan de streep doen ze vrijwel niets. De e-Golf en e-Up zijn omgebouwde ICE wagens en ze zijn er nu zelf ook achter dat ze lichtjaren achterlopen op de EV aandrijflijn t.o.v. Tesla. Daarintegen hebben ze wat andere (meer conventionele) zaken juist wel weer beter voor elkaar.

Nog even en het is gedaan met de pret.
Dat laat Duitsland echt niet gebeuren. Merken als Mercedes AMG, BMW M, Aud S/RS, Porsche, ... moeten het hebben van de illusie dat je onbeperkt hard kunt rijden. Ik denk dat met de overgang naar EV's dat onbenullige trappen sowieso minder wordt. Met mijn Audi reed ik ook standaard 170 op de linkerbaan. Met de Tesla cruise ik relaxt met 120/130 naar mijn bestemming...
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik zal de laatste zijn die VW de hand boven het hoofd zal houden. De wijze waarop ze jarenlang hun toeleveranciers uitgeknepen hebben en hoe ze dachten boven de wet te staan met het NOx schandaal (kijktip: Dirty Money - Hard NOx op Netflix) is tenenkrommend. Vooral bij de laatste is gevangenisstraf zeker op zijn plaats.

Elke uitspraak van een beursgenoteerd bedrijf is natuurlijk koersgevoelig. Daarom zijn er ook regels waar je aan moet houden. Voorspellingen voor in de verre toekomst worden anders gewogen dan zeggen dat je het bedrijf van de beurs haalt en je daarvoor de funding rond hebt. Wellicht wil VW ook wel zo'n hoge EV productie, maar het lukt ze gewoon niet... Toch denk ik dat bij VAG het meer is om de gemiddelde uitstoot omlaag te brengen. Zonder incentives/boetes blijven ze liever ICE bouwen.

Helemaal eens dat VW elke keer hoog van de toren blaast m.b.t. EV, maar onderaan de streep doen ze vrijwel niets. De e-Golf en e-Up zijn omgebouwde ICE wagens en ze zijn er nu zelf ook achter dat ze lichtjaren achterlopen op de EV aandrijflijn t.o.v. Tesla. Daarintegen hebben ze wat andere (meer conventionele) zaken juist wel weer beter voor elkaar.

Dat laat Duitsland echt niet gebeuren. Merken als Mercedes AMG, BMW M, Aud S/RS, Porsche, ... moeten het hebben van de illusie dat je onbeperkt hard kunt rijden. Ik denk dat met de overgang naar EV's dat onbenullige trappen sowieso minder wordt. Met mijn Audi reed ik ook standaard 170 op de linkerbaan. Met de Tesla cruise ik relaxt met 120/130 naar mijn bestemming...

Zelfs in Duitsland beginnen ze over inperken van de snelheid op de autobahn, onder de mom beter voor het klimaat. Nou laat ev’s dan onbeperkt hard rijden ;)
Cookies op AD.nl | AD.nl
 
  • Like
Reactions: Frank C
Het is gewoon niet handig om 500K te tweeten als Tesla 3 weken daarvoor 400K naar buiten brengt.Hij heeft een afspraak gemaakt met de SEC dat hij dit soort zaken niet meer zou doen en dit soort berichten via Tesla te laten lopen. Daarbij heeft Musk meerdere malen zijn achterwerk publiekelijk afgeveegd met de SEC, dus dan moet je niet raar opkijken als ze een keer verhaal komen halen.

Ik snap ook niet waarom Musk zo'n behoefte heeft om alles via Twitter de wereld in te slingeren... Het levert hem vooral veel narigheid op. Voor de mensen die zich nog niet genoeg ergeren aan mijn mening, heb ik hier nog een fijne: Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.. Vooral de speculatie dat Musk dit doet om de ondergang van Tesla niet te hoeven meemaken... :(

Behalve dat hij “cars” tweette en in de Q4 earnings call gezegd werd dat tussen 350.000 en 500.000 Model 3 gemaakt worden dit jaar. Daar komen de S/X nog bij. Dan zit je op minstens 430.000 - 580.000 “cars” per jaar. Niks gelogen dus in die tweet en alleen maar herhaling van de earnings call. Vandaar dat de beurs er niet negatief op reageerde (althans, herstelde zich snel).
 
Een man komt om in het vuur in de MS. Omstanders konden niet helpen omdat de deurhendels niet naar buiten komen bij een crash.
Lijkt me wel een serieus punt voor Tesla om dit te verbeteren,
A Florida man died after his Tesla Model S crashed and caught fire

Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn in het snel conclusies trekken:

- Een deur kan vastzitten door de crash. Ookal ziet 't er op 't oog nog goed uit, hoeft maar klein beetje metaal dusdanig verwrongen te zijn dat de deur niet meer open wil. Het is niet voor niets dat reddingsdiensten allerlei hydraulische scharen bij zich hebben.
- Ik maak uit de verschillende media verhalen op dat het meer de airbags waren die voor problemen zorgen dan de deuren. Ze hadden al raampjes ingetikt, maar kregen de man er niet uit door de airbags die in de weg zaten.
- Man was naar ik begreep op slag dood. Het overlijden is dus niet veroorzaakt doordat de man de auto niet uit kon.
- Deze crash was behoorlijk. Als de 12V accu door de klap 20 meter verderop lag dan valt natuurlijk alles uit (immers, geen stroom meer). Dat is niet anders dan in welke andere auto dan ook. Vrijwel elke moderne auto vergrendeld automatisch deuren zodra je gaat rijden.

Uiteindelijk is het natuurlijk weer een hoop Tesla heisa. Als dit een BMW betrof was de titel van het artikel: "Florida man dies in accident". Het is nu weer typische Tesla clickbait. Ik denk dat je rustig kan stellen dat elk nieuwsbericht over een geluk waar het merk Tesla in de titel is genoemd met een flinke dosis argwaan gelezen moet worden.

Als het een neutrale vermelding over het ongeluk zou zijn is het merk van de auto irrrelevant.
 
Een man komt om in het vuur in de MS. Omstanders konden niet helpen omdat de deurhendels niet naar buiten komen bij een crash.
Lijkt me wel een serieus punt voor Tesla om dit te verbeteren,
A Florida man died after his Tesla Model S crashed and caught fire

Volgens andere berichten was hij waarschijnlijk direct overleden na de klap.

Het gaat om twee gevallen waarbij in het eerste geval de crash met 180km/u op een betonnen muur was en de twee wordt voorlopige geschat tussen de 120 en de 145km/u tegen een boom.

Wanneer je auto's wilt waarbij het met zulke klappen nog goed afloopt, dan moet er een flinke extra kreukelzone bij komen.
Met 1 meter kreukelzone en 140km/u tegen een boom komt neer op 77g en met 180km/u is het al bijna 130g.
Car Crash Example

Dit is dan nog er vanuit gaande dat de kreukelzone het gelijkmatig heeft geabsorbeerd.
Als dit zo zou zijn dan wordt er bij een langzamere klap te weinig van de kreukelzone gebruikt en dat is dan weer gevaarlijk.
Normaal wordt het dan ook zo ontworpen dat bijv. bij 80km/u al de volledige kreukelzone gebruikt wordt.
Alles harder dan dat wordt opgevangen door de kooiconstructie. De hoogste G-krachten worden dan alleen heel veel hoger dan deze berekende gemiddelde. Als je dan niet een topsporter bent en ingesnoerd zoals een F1 rijder, dan zal je alleen door die krachten op je lichaam al overlijden.
Een piek g-kracht van >100g is voldoende om direct te overlijden.

Soms houdt het dan ook gewoon een keer op en kan je de verantwoordelijkheid niet op een ander schuiven.
 
Last edited:
Volgens andere berichten was hij waarschijnlijk direct overleden na de klap.

Het gaat om twee gevallen waarbij in het eerste geval de crash met 180km/u op een betonnen muur was en de twee wordt voorlopige geschat tussen de 120 en de 145km/u tegen een boom.

Wanneer je auto's wilt waarbij het met zulke klappen nog goed afloopt, dan moet er een flinke extra kreukelzone bij komen.
Met 1 meter kreukelzone en 140km/u tegen een boom komt neer op 77g en met 180km/u is het al bijna 130g.
Car Crash Example

Dit is dan nog er vanuit gaande dat de kreukelzone het gelijkmatig heeft geabsorbeerd.
Als dit zo zou zijn dat wordt er bij een langzamere klap te weinig van de kreukelzone gebruikt en dat is dan weer gevaarlijk.
Normaal wordt het dan ook zo ontworpen dat bijv. bij 80km/u al de volledige kreukelzone gebruikt wordt.
Alles harder dan dat wordt opgevangen door de kooiconstructie. De hoogste G-krachten worden dan alleen heel veel hoger dan deze berekende gemiddelde. Als je dan niet een topsporter bent en ingesnoerd zoals een F1 rijder, dan zal je alleen door die krachten op je lichaam al overlijden.
Een piek g-kracht van >100g is voldoende om direct te overlijden.

Soms houdt het dan ook gewoon een keer op en kan je de verantwoordelijkheid niet op een ander schuiven.
Eens, Het punt van de deurhandels blijft volgens mij valide. Bij een klap, moet men de bestuurder uit de auto kunnen halen. Bij een klap zo groot als in het bericht is deze niet of veel minder relevant.
 
Het is ook wel diep triest dat zelfs in de obituary guest book er mensen zijn die nog Tesla nog even een sneer moeten geven

Obituary for Omar Awan at Boyd-Panciera Family Funeral Care - Hollywood

"I am truly saddened by this senseless waste of life. My deepest sympathies to all of Omar's friends and family. Please help to make this the last time that this deadly defective car kills people. This was no accident, it was caused by Tesla's defective suspension causing the wheel to snap off and the car to swerve across the road. Peace and love Keef"
 
Het is ook wel diep triest dat zelfs in de obituary guest book er mensen zijn die nog Tesla nog even een sneer moeten geven

Obituary for Omar Awan at Boyd-Panciera Family Funeral Care - Hollywood

"I am truly saddened by this senseless waste of life. My deepest sympathies to all of Omar's friends and family. Please help to make this the last time that this deadly defective car kills people. This was no accident, it was caused by Tesla's defective suspension causing the wheel to snap off and the car to swerve across the road. Peace and love Keef"

Toch blijft het de meest veilige auto ter wereld. Voor mij een van de redenen om voor Tesla te kiezen. Vroeger riepen ze dat SUV veilig waren, dus wij een SUV kopen. Blijken ze helemaal niet zo veilig te zijn, gaan bij geringe klap op hun kop draaien. En een wiel valt niet zomaar van een auto af, ik weet niet wat er precies gebeurt is. Met boven de 100 km/uur is de kans om een klap te overleven tegen een boom of een muur wel erg gering. Ik werd 5 jaar geleden bij een stoplicht van achteren aangereden met 50km/uur en de trekhaak zat al in de kofferbak van mijn auto (totaallos verklaard) en dagelijks nog last van de whiplash. Kun je nagaan met 100km/uur of sneller.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Het is ook wel diep triest dat zelfs in de obituary guest book er mensen zijn die nog Tesla nog even een sneer moeten geven

Obituary for Omar Awan at Boyd-Panciera Family Funeral Care - Hollywood

"I am truly saddened by this senseless waste of life. My deepest sympathies to all of Omar's friends and family. Please help to make this the last time that this deadly defective car kills people. This was no accident, it was caused by Tesla's defective suspension causing the wheel to snap off and the car to swerve across the road. Peace and love Keef"
Waarschijnlijk kennen deze mensen de overledene niet eens, je zou er bijna op reageren, maar dan ben je net zo erg als zij zijn.
 
Het is ook wel diep triest dat zelfs in de obituary guest book er mensen zijn die nog Tesla nog even een sneer moeten geven

Obituary for Omar Awan at Boyd-Panciera Family Funeral Care - Hollywood

"I am truly saddened by this senseless waste of life. My deepest sympathies to all of Omar's friends and family. Please help to make this the last time that this deadly defective car kills people. This was no accident, it was caused by Tesla's defective suspension causing the wheel to snap off and the car to swerve across the road. Peace and love Keef"
Dit is een actie van Keef Wivaneff of een van diens fans. Als je een dagje ofzo niets anders te doen hebt, Google dan maar eens op "Whompy Wheels". De man heeft er zijn levenstaak van gemaakt om elk Tesla ongeval of wrak van commentaar te voorzien omtrent de wielen die er vanzelf vanaf vallen. Hij bedacht daar deze term voor. Hij lijkt inmiddels van Twitter verbannen, maar er zijn natuurlijk vele andere wegen. Zoals blijkbaar ook deze necrologie. :mad:
 
Dit is een actie van Keef Wivaneff of een van diens fans. Als je een dagje ofzo niets anders te doen hebt, Google dan maar eens op "Whompy Wheels". De man heeft er zijn levenstaak van gemaakt om elk Tesla ongeval of wrak van commentaar te voorzien omtrent de wielen die er vanzelf vanaf vallen. Hij bedacht daar deze term voor. Hij lijkt inmiddels van Twitter verbannen, maar er zijn natuurlijk vele andere wegen. Zoals blijkbaar ook deze necrologie. :mad:

Ik vond het al zo raar dat een wiel er vanzelf afvalt, kan gebeuren natuurlijk, maar toch. Meneer werkt zeker voor ICE bedrijf of kan simpelweg geen Tesla betalen, dus dan zijn ze maar slecht.
 
Ik vond het al zo raar dat een wiel er vanzelf afvalt, kan gebeuren natuurlijk, maar toch. Meneer werkt zeker voor ICE bedrijf of kan simpelweg geen Tesla betalen, dus dan zijn ze maar slecht.
De wielbouten op een Tesla moeten met 175Nm worden vastgezet. Voor de meeste sedans ligt dit rond de 120-130Nm, dus het zou mij ook niet verbazen dat een onwetend iemand ze veel te los heeft vastgezet. Maar het kan ook gewoon zijn dat een monteur net aan de koffie mocht toen hij de wielbouten vast moest zetten. Is echt niet de eerste keer dat er een wiel afloopt. Meestal is het gewoon niet goed vastgezet.
 
De wielbouten op een Tesla moeten met 175Nm worden vastgezet. Voor de meeste sedans ligt dit rond de 120-130Nm, dus het zou mij ook niet verbazen dat een onwetend iemand ze veel te los heeft vastgezet. Maar het kan ook gewoon zijn dat een monteur net aan de koffie mocht toen hij de wielbouten vast moest zetten. Is echt niet de eerste keer dat er een wiel afloopt. Meestal is het gewoon niet goed vastgezet.

Dat snap ik volkomen, ga ook daarom maar naar een vertrouwde garage voor de banden, buiten de SEC. Al moet ik morgen naar een euromaster, vanwege te drukke agenda, maar die hebben wel weet veel ervaring met Tesla.
Maar het ging eigenlijk om iemand die fake nieuws verspreid.