Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Raffineren van ruwe olie is energie-intensief
Volgens een onderzoek van het Department of Energy uit 2009 in de VS heeft een olieraffinaderij ongeveer 1,5 kilowattuur nodig om een liter brandstof te produceren. Brandstofverbruik van 7L op 100km zou 11 kWh kosten. Dit is voldoende voor een elektrische auto om ~60 km mee te rijden! Alleen al het stroomverbruik voor de productie van brandstoffen komt dus al overeen met een aanzienlijk deel van het stroomverbruik van een elektrische auto.

Het DOE bedoelt hier 1,5 kWh (dat is 5,4 MegaJoule) aan warmte, niet elektriciteit.
We denken bij de eenheid kWh vaak aan elektriciteit maar het kan ook voor andere energievormen (zoals warmte) worden gebruikt.

Op warmte kan een elektrische auto niet rijden.
Ook kan je deze 1,5 kWh warmte (helaas) niet omzetten in 1,5 kWh elektriciteit.
Je kunt dus niet stellen dat een EV 60 km kan rijden op 11 kWh warmte, want dat kan niet.
 
  • Like
Reactions: fivari
Het DOE bedoelt hier 1,5 kWh (dat is 5,4 MegaJoule) aan warmte, niet elektriciteit.
We denken bij de eenheid kWh vaak aan elektriciteit maar het kan ook voor andere energievormen (zoals warmte) worden gebruikt.

Op warmte kan een elektrische auto niet rijden.
Ook kan je deze 1,5 kWh warmte (helaas) niet omzetten in 1,5 kWh elektriciteit.
Je kunt dus niet stellen dat een EV 60 km kan rijden op 11 kWh warmte, want dat kan niet.

Het elektriciteitsverbruik van een raffinaderij is enorm. De elektriciteit van de kolencentrale op de Maasvlakte haalt de Beneluxtunnel niet eens. Die is daarvoor al verbruikt door de raffinaderijen van Exxon, Q8 en Shell.

En hier de klassieker die nog steeds actueel is:

 
Om 1 kWh elektriciteit te produceren heb je 3 kWh energie nodig...indien via een thermische centrale.
In Nederland gebeurt dat voor meer dan 3/4 met thermische centrales en zo gebruikt men ongeveer 12 miljoen ton steenkool, goed voor 44 miljoen ton CO2 per jaar om 31,3 TWh elektriciteit te produceren. Echt alternatief opgewekte elektriciteit (zon en wind) is goed voor 12,8 TWh van de 117,3 TWh of bijna 11%.
Als je verbruiken vergelijkt zou je eigenlijk het verbruik van een EV (in kWh) met 3 moeten vermenigvuldigen. 1 liter benzine bevat 8,9 kWh energie, een liter diesel 10 kWh.
Dus wie met zijn EV 20 kWh/100 km verbruikt, heeft daarvoor in Nederland bijna 60 kWh/100km aan thermische energie nodig gehad met een uitstoot van om die elektriciteit op te wekken, dat is evenveel energie-inhoud als 6,7 liter benzine. Onderstaande grafiek geeft de CO2-uitstoot per km voor de Europese landen en voor deze keer behoort België tot de goede leerlingen van de klas, dankzij ons groot aandeel nucleaire energie.

1-s2.0-S1361920916307933-fx1_lrg.jpg
 
  • Informative
Reactions: Carl
Het elektriciteitsverbruik van een raffinaderij is enorm. De elektriciteit van de kolencentrale op de Maasvlakte haalt de Beneluxtunnel niet eens. Die is daarvoor al verbruikt door de raffinaderijen van Exxon, Q8 en Shell.
En hier de klassieker die nog steeds actueel is:


Leuk gemaakt filmpje van Fully Charged, maar helaas het klopt niet en het is dus ook niet actueel. Ook hier wordt WARMTE en elektriciteit met elkaar verward.

In onderstaand grafiekje kan je het energieverbruik zien van 5 Nederlandse Raffinaderijen (leden van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie). Zoals je kunt zien is het elektriciteitsverbruik afkomstig van het net slechts marginaal t.o.v. het totale energieverbruik.
Schermafbeelding 2019-03-08 om 16.26.40.png

Als je het hele rapport wilt lezen: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2014/07/Raffinaderijen MEE-Sectorrapport 2013.pdf

Dat de raffinaderijen heel veel energie verbruiken staat buiten kijf. Maar het is niet in de vorm van elektriciteit.
 
Het is af en toe net of je mensen de platte aarde theorie uit hun hoofd probeert te praten. Zucht.
Tja, en hoe zinvol is dat?
Je kunt ook kijken naar het kapitaliseren van je kennisvoorsprong. Verkoop je aandelen RD Shell c.s., smeer iemand je huidige dieselauto aan, verkoop je energielabel F woning tegen de hoofdprijs, koop een gebruikte EV voor een prikkie.
Luister naar onze nationale goeroe Louis van Gaal.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Red P
Om 1 kWh elektriciteit te produceren heb je 3 kWh energie nodig...indien via een thermische centrale.
In Nederland gebeurt dat voor meer dan 3/4 met thermische centrales en zo gebruikt men ongeveer 12 miljoen ton steenkool, goed voor 44 miljoen ton CO2 per jaar om 31,3 TWh elektriciteit te produceren. Echt alternatief opgewekte elektriciteit (zon en wind) is goed voor 12,8 TWh van de 117,3 TWh of bijna 11%.
Als je verbruiken vergelijkt zou je eigenlijk het verbruik van een EV (in kWh) met 3 moeten vermenigvuldigen. 1 liter benzine bevat 8,9 kWh energie, een liter diesel 10 kWh.
Dus wie met zijn EV 20 kWh/100 km verbruikt, heeft daarvoor in Nederland bijna 60 kWh/100km aan thermische energie nodig gehad met een uitstoot van om die elektriciteit op te wekken, dat is evenveel energie-inhoud als 6,7 liter benzine. Onderstaande grafiek geeft de CO2-uitstoot per km voor de Europese landen en voor deze keer behoort België tot de goede leerlingen van de klas, dankzij ons groot aandeel nucleaire energie.

1-s2.0-S1361920916307933-fx1_lrg.jpg
Maar om brandstof te maken heb je ook heel veel energie (in welke vorm dan ook) nodig, ik meen iets van 4,5 kWh per gallon. Je bewering 3 x te vermenigvuldigen voor het verbruik voor Ev gaat dus niet op.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Bas.
Je bewering 3 x te vermenigvuldigen voor het verbruik voor Ev gaat dus niet op.
Die bewering gaat zeker wel op.
Ik ben het wel met je eens dat de CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen onderschat wordt. Ik vermoed dat ook voor de steenkool en het aardgas waarmee de elektriciteit wordt opgewekt, niet alles in rekening wordt gebracht. Verschil is dat aardgas niet moet gedestilleerd worden en dat ook steenkool gewoon de oven in kan. Ontginningsactiviteiten, weet ik eerlijk gezegd niet. Aardolie lijkt me meer een smeerboel te zijn en afhankelijk van de plaats meer energie te verbruiken dan steenkool en zeker dan aardgas, maar van dat laatste gaan de huizen dan weer verzakken.
 
  • Informative
Reactions: Carl
Die bewering gaat zeker wel op.
Ik ben het wel met je eens dat de CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen onderschat wordt. Ik vermoed dat ook voor de steenkool en het aardgas waarmee de elektriciteit wordt opgewekt, niet alles in rekening wordt gebracht. Verschil is dat aardgas niet moet gedestilleerd worden en dat ook steenkool gewoon de oven in kan. Ontginningsactiviteiten, weet ik eerlijk gezegd niet. Aardolie lijkt me meer een smeerboel te zijn en afhankelijk van de plaats meer energie te verbruiken dan steenkool en zeker dan aardgas, maar van dat laatste gaan de huizen dan weer verzakken.
Ja wat het verbruik betreft dan wel in de context van jouw verhaal. Ik bedoel dat dan niet meegenomen wordt welke energie verbruikt wordt om de brandstoffen te produceren en dan bedoel ik zowel geraffineerde fossiele brandstof als elektrische brandstof voor een EV.
Het zou zo mooi zijn als iemand eens exact berekend wat het verschil is in uitstoot tussen 2 vrijwel identieke auto's. Dat er bijvoorbeeld een vergelijk gemaakt kan worden tussen een Model S met ICE en E-aandrijving. (ben nu aan het vloeken in de kerk) Dan kun je appels met appels vergelijken. Overigens blijf je nog steeds zoveel variabelen hebben door bijvoorbeeld (herbruikbare)bijproducten in productieprocessen dat het volgens mij een hele lastige wordt.
 
Helaas, daar heb ik ook geen concreet antwoord op. Wel dat de megafactory in Nevada behoorlijk groen schijn te zijn en daarmee de geproduceerde batterijen ook.

AD kopt weer een spraakmakend artikel (EV auto pas na 700.000km groener):
Cookies op AD.nl | AD.nl

Prof Daniel Ernst heeft selectief in de volgende studie geshopt:

https://www.researchgate.net/public...ithium_ion_battery_pack_for_electric_vehicles

In deze studie heeft men in een pilot project de energie gemeten van iedere stap voor de productie van de accu van een Nissan Leaf (24 kWh). Men komt in deze studie tot 50,1 kWh per kg accu en met dit getal is de prof verder gaan rekenen.
In de conclusie echter schrijven de onderzoekers dat je met massa productie met 72% (!) minder energie toekomt.
Bovendien is de Nissan accu van 2010 natuurlijk niet bepaald state of the art. De energiedichtheid van de accu van een Tesla Model 3 LR is 190% hoger. Het energieverbruik dat hij aan de grondstoffen toewijst is dus ook te hoog.

"Journalist" Erik van Kouwenhoven heeft er wel vaker een handje van om schimmige beweringen copy/paste de wereld in te helpen.
 

Wel eerlijk...
Die man is mee, en hij heeft ook gewoon gelijk. De eerste paar jaren nog even hopen dat de verkopen pieken bij 50K per jaar, maar wat ie zegt over +6 jaar en +8 jaar kan je nu niet wegplaatsen als complete onzin. Ik vind het verfrissend, tegenover merken die nu beweren dat ze tegen 2030 nauwelijks EV's gaan hebben.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke