Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Enkel ginder lijken ze helemaal niet zo groot 😋 omdat ze de plaats hebben en de infra ernaar gebouwd is.
Hier schreeuwen we moord en brand als we een dodge RAM zien (en dus ook een cybertuck op termijn)
En misschien terecht want krijg zo’n kreng maar eens geparkeerd hier, het past hier amper op een rijstrook 😂

Ik herinner mij nog goed een van de huurwagens die we hadden: Lincoln Town Car
5,6 meter lang en 2 meter breed (Town car 😁)

Maar ik ben het verder wel eens met je analyse.

Wat zou de reden dan zijn? Ik denk eerlijk gezegd dat de FSD die jij hebt in de verste verte niets meer te maken heeft met de Beta FSD. Ik vermoed ook dat de huidige zogoed als geen updates meer krijgt en de verdere ontwikkeling zelfs gestaakt is.

Met alle commotie die er nu weer ontstaan is, denk ik daarnaast dat het ook nog wel eens even kan gaan duren vooraleer je de update zal krijgen want indien gepushed, vrees ik dat er serieus zal moeten worden aangetoond dat het werkt en dat gaat tijd vergen, zeker in Europa. Ik ben benieuwd wat de validatie procedure daarvoor gaat zijn.
En dit alles in de Pers vandaag!
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Wat heeft dan beter gewerkt? Enkel de lane change assist was eerst overal te gebruiken. Verder heeft AP nooit scherpe bochten kunnen handelen. De g-kracht limiet van UNECE was toen ik m'n S100D kocht nog niet van kracht maar in de bocht van de A16 vanuit Rotterdam naar de A20 Gouda kon AP echt niet de auto op de baan houden buiten ook nog in die tijd bizarre phantom brakes.
Ik rij die weinig maar met een terugval naar 90-95 ging dat nog prima in het begin nu mag je blij zijn als hij de 70 haalt in die bocht.
De bocht A20 - A4 ging in het begin met 105 op de EAP en nu haal je de 90 al niet meer alles met dank aan de UNECE.
Het probleem van de UNECE is dat ook veel wegen binnen de bebouwde kom nu niet meer te doen zijn terwijl dat in het begin prima ging.
Door die beperkingen is meer dan level 2 eigenlijk al niet mogelijk omdat hij gewoon de bocht in NL niet meer kan / mag maken.
Tesla kan toch ook in de US nog steeds niet coast-to-coast rijden of ergens summonen?

Ik geef Tesla niet de schuld van wetgeving maar het kopje wetgeving gebruiken om nog niet behaalde functionaliteit te kunnen halen terwijl dat he-le-maal niks met wetgeving te maken heeft.

Tesla zou perfect een volledig autonome level 2 rit van Tarifa (zuid-Spanje) tot Skarsvag (noordelijkste puntje van Noorwegen) kunnen uitvoeren en Spanje, Frankrijk, Belgie, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen aan doen. Inclusief het zelf parkeren bij de Superchargers waar de bestuurder enkel de stekker in en uit moet pluggen.

Deze rit zou met level 5 capability dan nerfed zijn tot level 2. Deze rit "summonen" zou dezelfde level 5 autonomie vereisen behalve dat bij de SuC's niet automatisch de stekker ingeplugd kan worden.


En nee, die bedoelde ik niet. Ik bedoelde deze, deze optie stond daar namelijk direct onder:

View attachment 703945


Ja, daar zit een disclaimer bij en dat is ook prima maar ongeacht wetgeving zijn we in technisch opzicht nog heel erg ver weg van deze level 5 beschrijving.
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Het probleem van de UNECE is dat ook veel wegen binnen de bebouwde kom nu niet meer te doen zijn terwijl dat in het begin prima ging.
Door die beperkingen is meer dan level 2 eigenlijk al niet mogelijk omdat hij gewoon de bocht in NL niet meer kan / mag maken.
Wederom onzin natuurlijk. Tesla kan volgens UNECE norm uiteraard zorgen dat de auto correcte pathplanning heeft.

Het probleem van Tesla is dat deze niet correct afremt VOOR de bocht. Een handeling trouwens die iedereen leert als je autorijlessen neemt. Remmen doe je voor de bocht en niet in de bocht.

Het feit dat AP met volle bak een bocht in vliegt zoals vroeger om vervolgens hard af te remmem met in de achtergrond alarmen maar nog wel de auto die net buiten de rijbaan komt om daarna weer in de rijbaan terecht te komen zoals voor de UNECE handeling noem ik nou niet echt een beter werkend systeem.

Het enige punt wat UNECE heeft gebracht wat erg discutabel is is dat AP zich bij een te grote g-kracht UITSCHAKELD. Als AP dus niet afremt gingen vroeger de alarmbellen af en deed AP nog een poging om toch weer in het baanvak te komen. Dat doet AP niet met UNECE en uiteraard komt die de veiligheid niet ten goede. Dat heb ik zelf 1x meegemaakt en ik schrok me helemaal te pletter.

Maar laten we beginnen dat AP gewoon correct vooraf moet afremmem en anticiperen op een bocht. UNECE verhinderd dat op geen enkele wijze en feitelijke is het een stimulans om het zo te doen.

Dan nog de bochten techniek van AP. Altijd al drift AP naar de buitenkant van de bocht. Dat was ook al voor UNECE en heeft niets met g-krachten te maken.

Maar er is hoop! FSD beta toont dat AP city driving WEL correct de apex van bochten kan maken en afremt voor blinde bochten correct neemt. FSD beta is niet met UNECE bezig maar kijk naar de videos en je ziet dat AP altijd een nette snelheid hanteerd bij scherpe bochten. Zeker weten dat die g krachten met FSD beta bij 99% van de bochten voldoen aan de UNECE normen. H

et is namelijk hoe je zelf comfortabel een bocht neemt. Als ik bij een taxi chauffeur in de auto zit die een bocht oncomfortabel hard neemt vraag ik ook of hij de rest van de rit het even iets relaxter aan wil doen in de bochten.

Probleem is enkel dat highway driving nog apart is. Mijn hoop is dat highway driving en city driving snel (binnen een jaar) gemerged gaan worden zodat highway driving ook bochten correct neemt.

Het probleem van de UNECE is dat ook veel wegen binnen de bebouwde kom nu niet meer te doen zijn terwijl dat in het begin prima ging.
Door die beperkingen is meer dan level 2 eigenlijk al niet mogelijk omdat hij gewoon de bocht in NL niet meer kan / mag maken.

Dat is ook relatief. Hier in Hoogvliet kan ik je diverse bochten tonen waar AP nu perfect door komt mits ik zelf de snelheid controleer en sommigen zelfs gewoon met AP op Vmax. Die bochten gaan pas goed sinds een klein jaartje. De eerste 2 jaar kon AP echt geen lange semi scherpe bochten handelen.

Gemiddels neemt AP nu meer bochten binnen de bebouwde kom goed dan het eerste jaar dat ik m'n S100D had. Zelfs rotondes nemen op TACC waarbij AP de snelheid correct aanpast op basis van de weg. Vorig jaar ging AP/TACC gewoon met 50 rechtdoor ondanks metalen bordjes.

Ik vraag ook niet meer dan Level 2 zonder interventions. Daarmee zou Tesla namelijk aantonen dat het Level 5 zou kunnen. Nogmaals, in de US is nog steeds geen Level 2 coast-to-coast rit uitgevoerd.

Sterker, Elon gaf tijdens AI Day aan dat ze zich puur focussen on de US en zelfs Canada geen focus heeft. Wel gaven ze aan dat getrained wordt met beelden uit alle landen maar enkel de focus op FSD ligt en zodra het in de US werkt ze dan pas verder kijken.

Level 2 zonder interventions geeft je feitelijk een door-to-door experience zonder handen op het stuur met Driver Monitoring via de cam in Model 3/Y/Plaid om aan driver monitoring eisen te voldoen. Ook volgens UNECE!

In de US Level 2 city driving met amper interventions en Level 3 of zelfs 4 highway driving lijkt mij niet heel ver weg. Maar voor Level 3 of hoger in Europa is zijn we echt een heel eind verder. Onder Level 2 NU al alles in Europa mits met bevestiging via de AP stalk.

Maar we gaan veel te ver off-topic. Naar mijn mening verdedig je Tesla te veel waarbij je regelgeving als bepalende factor hanteert. Ik ben het daar pertinent mee oneens. De software is de limiterende factor en zeker niet de regelgeving. We begonnen de discussie dat jij pretendeerde dat Tesla die Level 5 features niet beloofde terwijl dat gewoon wel het geval is. Zowel op de website als op diverse Tesla events jaren terug.
 
Wederom onzin natuurlijk. Tesla kan volgens UNECE norm uiteraard zorgen dat de auto correcte pathplanning heeft.

Het probleem van Tesla is dat deze niet correct afremt VOOR de bocht. Een handeling trouwens die iedereen leert als je autorijlessen neemt. Remmen doe je voor de bocht en niet in de bocht.

Het feit dat AP met volle bak een bocht in vliegt zoals vroeger om vervolgens hard af te remmem met in de achtergrond alarmen maar nog wel de auto die net buiten de rijbaan komt om daarna weer in de rijbaan terecht te komen zoals voor de UNECE handeling noem ik nou niet echt een beter werkend systeem.

Het enige punt wat UNECE heeft gebracht wat erg discutabel is is dat AP zich bij een te grote g-kracht UITSCHAKELD. Als AP dus niet afremt gingen vroeger de alarmbellen af en deed AP nog een poging om toch weer in het baanvak te komen. Dat doet AP niet met UNECE en uiteraard komt die de veiligheid niet ten goede. Dat heb ik zelf 1x meegemaakt en ik schrok me helemaal te pletter.

Maar laten we beginnen dat AP gewoon correct vooraf moet afremmem en anticiperen op een bocht. UNECE verhinderd dat op geen enkele wijze en feitelijke is het een stimulans om het zo te doen.

Dan nog de bochten techniek van AP. Altijd al drift AP naar de buitenkant van de bocht. Dat was ook al voor UNECE en heeft niets met g-krachten te maken.

Maar er is hoop! FSD beta toont dat AP city driving WEL correct de apex van bochten kan maken en afremt voor blinde bochten correct neemt. FSD beta is niet met UNECE bezig maar kijk naar de videos en je ziet dat AP altijd een nette snelheid hanteerd bij scherpe bochten. Zeker weten dat die g krachten met FSD beta bij 99% van de bochten voldoen aan de UNECE normen. H

et is namelijk hoe je zelf comfortabel een bocht neemt. Als ik bij een taxi chauffeur in de auto zit die een bocht oncomfortabel hard neemt vraag ik ook of hij de rest van de rit het even iets relaxter aan wil doen in de bochten.

Probleem is enkel dat highway driving nog apart is. Mijn hoop is dat highway driving en city driving snel (binnen een jaar) gemerged gaan worden zodat highway driving ook bochten correct neemt.



Dat is ook relatief. Hier in Hoogvliet kan ik je diverse bochten tonen waar AP nu perfect door komt mits ik zelf de snelheid controleer en sommigen zelfs gewoon met AP op Vmax. Die bochten gaan pas goed sinds een klein jaartje. De eerste 2 jaar kon AP echt geen lange semi scherpe bochten handelen.

Gemiddels neemt AP nu meer bochten binnen de bebouwde kom goed dan het eerste jaar dat ik m'n S100D had. Zelfs rotondes nemen op TACC waarbij AP de snelheid correct aanpast op basis van de weg. Vorig jaar ging AP/TACC gewoon met 50 rechtdoor ondanks metalen bordjes.

Ik vraag ook niet meer dan Level 2 zonder interventions. Daarmee zou Tesla namelijk aantonen dat het Level 5 zou kunnen. Nogmaals, in de US is nog steeds geen Level 2 coast-to-coast rit uitgevoerd.

Sterker, Elon gaf tijdens AI Day aan dat ze zich puur focussen on de US en zelfs Canada geen focus heeft. Wel gaven ze aan dat getrained wordt met beelden uit alle landen maar enkel de focus op FSD ligt en zodra het in de US werkt ze dan pas verder kijken.

Level 2 zonder interventions geeft je feitelijk een door-to-door experience zonder handen op het stuur met Driver Monitoring via de cam in Model 3/Y/Plaid om aan driver monitoring eisen te voldoen. Ook volgens UNECE!

In de US Level 2 city driving met amper interventions en Level 3 of zelfs 4 highway driving lijkt mij niet heel ver weg. Maar voor Level 3 of hoger in Europa is zijn we echt een heel eind verder. Onder Level 2 NU al alles in Europa mits met bevestiging via de AP stalk.

Maar we gaan veel te ver off-topic. Naar mijn mening verdedig je Tesla te veel waarbij je regelgeving als bepalende factor hanteert. Ik ben het daar pertinent mee oneens. De software is de limiterende factor en zeker niet de regelgeving. We begonnen de discussie dat jij pretendeerde dat Tesla die Level 5 features niet beloofde terwijl dat gewoon wel het geval is. Zowel op de website als op diverse Tesla events jaren terug.
Ze beloofde het onder voorwaarden.
Ik kijk naar feiten en niet naar meningen en geloven.
Meningen en geloven is religie en daar mag je natuurlijk geloven en vinden wat je wil.

Nogmaals ik had ook gehoopt dat er meer progressie gemaakt zou zijn. Echter ben ik van mening dat alle levels tussen 2 en 5 in een recept zijn voor falen van FSD en dus snap ik wel dat Tesla alles level 2 blijft noemen tot dat het 100% betrouwbaar level 5 is.
Level 2 zonder interventies is level 5. Het level niveau is geen moeilijkheidsgraad maar alleen de mate waarin je als rijder moet blijven opletten en ingrijpen.

 
  • Like
Reactions: job-lek
Enkel ginder lijken ze helemaal niet zo groot 😋 omdat ze de plaats hebben en de infra ernaar gebouwd is.
Hier schreeuwen we moord en brand als we een dodge RAM zien (en dus ook een cybertuck op termijn)
En misschien terecht want krijg zo’n kreng maar eens geparkeerd hier, het past hier amper op een rijstrook 😂

Ik herinner mij nog goed een van de huurwagens die we hadden: Lincoln Town Car
5,6 meter lang en 2 meter breed (Town car 😁)

Maar ik ben het verder wel eens met je analyse.

Wat zou de reden dan zijn? Ik denk eerlijk gezegd dat de FSD die jij hebt in de verste verte niets meer te maken heeft met de Beta FSD. Ik vermoed ook dat de huidige zogoed als geen updates meer krijgt en de verdere ontwikkeling zelfs gestaakt is.

Met alle commotie die er nu weer ontstaan is, denk ik daarnaast dat het ook nog wel eens even kan gaan duren vooraleer je de update zal krijgen want indien gepushed, vrees ik dat er serieus zal moeten worden aangetoond dat het werkt en dat gaat tijd vergen, zeker in Europa. Ik ben benieuwd wat de validatie procedure daarvoor gaat zijn.
Uit wat ze lieten zien op AI day is de beta-FSD idd totaal wat anders dan wat wij nu hebben. Of de ontwikkelingen gestaakt zijn weet ik niet. In de bijna 3 jaar dat ik het nu heb is er veel verbetert. Tijdens onze trip naar Toscane vorige maand heb ik minder dan 5 phantom brakes gehad (over > 3.600km), dat was voorheen wel anders.

Ik denk dat de grootste uitdaging wordt om de goedkeuring te krijgen. Net zoals met de waterstof-farce laat de politiek zich nog veel te graag een oor aannaaien door de gevestigde orde. Maar er komt een moment dat de meeste mensen gaan beseffen dat FSD (en alle andere ondersteuning zoals lane-assist, ook die van andere merken) vele malen veiliger is dan de mens helemaal zelf te laten rijden, zelfs als FSD niet 100% feilloos is. Er wordt nu moord en brand geschreeuwd als een ongeluk met een Tesla mogelijk door FSD veroorzaakt is, en laat dat in enkele gevallen ook zo zijn geweest, dan nog zijn de statistieken voor FSD vele malen beter dan die van een menselijke bestuurder. Helaas ken ik persoonlijk nog vele bestuurders van BMW/Merc/Audi die al die systemen direct uitzetten omdat ze denken dat ze het zelf beter doen. Ook onzin in mijn ogen, en ik hoop dat er een moment komt dat zulke systemen verplicht worden en niet meer uitgeschakeld kunnen worden. Hoe lang dat nog gaat duren? Geen idee, maar denk wel sneller dan menigeen denkt.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Maarten
Level 2 zonder interventies is level 5. Het level niveau is geen moeilijkheidsgraad maar alleen de mate waarin je als rijder moet blijven opletten en ingrijpen.

No *sugar* sherlock :)

Ze beloofde het onder voorwaarden.
Precies onder de voorwaarde WETGEVING maar de wetgeving is niet de limiterende factor.

Nogmaals, wetgeving staat ze niet in de weg. UNECE staat Tesla niet in de weg. JIJ zegt dat deze er voor zorgen dat AP hier slecht functioneerd. Tesla kan prima binnen die regels rijden en dat zou het comfort ook verhogen. Ik zou niet echt graag in een auto zitten met niemand achter het stuur die volle bak een blinde bocht in vliegt om pas in de bocht te realiseren dat deze moet remmen. Dat staat gewoon volledig los van UNECE en is gewoon AP gedrag.

Level 2 zonder interventies vereist nog steeds driver monitoring zoals ik ook al uitvoerig beschreef en jij bevestigd. Om dat voor elkaar te krijgen is dat inderdaad gelijkwaardig aan Level 5 en dat was ook exact mijn punt. Dus fijn dat je dat herhaalt.

Level 2 mag gewoon onder UNECE. Level 3 en hoger echter (nog) niet maar niets weerhoud Tesla om volledig autonoom te rijden onder Level 2 zonder dat de bestuurder ooit maar z'n stuur, gaspedaal of rem gebruikt.

Je hebt het over feiten maar het feit is dat Tesla op de website een belofte had die level 5 beschrijft met als argument behoudens wetgeving maar wetgeving is (nog) niet de beperkende factor. Wetgeving is ENKEL de beperkende factor om zonder wettelijke bestuurder te kunnen rijden maar ook dit is gewoon door Tesla zelf is nog lang niet bij level 5. Zoals ik schreef in m'n vorige reactie ik vermoed dat level 2 city driving en level 3 highway driving enigsinds snel komt (ik denk zeker 2022 in US). Zou hier dan ook moeten kunnen maar dan als Level 2 zolang UNECE stricte Level 3 regels straks heeft geaccepteerd voor op de snelweg (enkel file rijden en ENKEL rechtdoor op één baan) tot nu geformuleerd maar onder Level 2 kan alles.

Iedereen die roept dat UNECE de limiterende factor is heeft een bord voor z'n kop en moet stoppen mensen na te praten. UNECE is enkel de limiterende factor for de summon functies en verder niet. Nogmaals, FSD als level 2 en 100% autonoom rijden conform UNECE zonder interventies (remmen, gasgeven, sturen) is perfect mogelijk maar Tesla kan dit simpelweg (nog) niet.

Dat zal waarschijnlijk komen door het groeiende aantal sneuneuzen die de mogelijkheden misbruiken en als het fout gaat, dan heeft Tesla het gedaan.

Zeker waar maar Tesla had hier al veel eerder op in kunnen springen i.p.v. die slappe houding m.b.t. driver monitoring om zo low-cost mogelijk driver assist features aan te bieden. Heel de "geef torsie kracht op het stuur om aan te geven dat je alert bent" is een giga flut methode maar wel lekker goedkoop!

Toen GM in 2017 Supercruise introduceerde kwamen ze met het geniale idee om eye tracking toe te voegen als monitoring feature. Dat Tesla dat toen niet direct mee heeft genomen naar de S/X is natuurlijk waar het mis liep. Toen een interne camera toegevoegd aan de 3 maar die was helemaal niet ontworpen voor driver monitoring.

Serieus, het is zomer 2021 en nu pas heeft Tesla DM via de interne camera actief. Dat had veel eerder gemoeten om dat soort debiele acties van sneuneuzen tegen te gaan. In zeker zin is Tesla er zelf voor verantwoordelijk. Je weet dat je systeem misbruikt zal gaan worden en al jaren is er een veel beter alternatief aanwezig.
 
  • Like
Reactions: horta
Wat heeft dan beter gewerkt?

Ooit op AP1 hoefde je stuur niet vast te houden en had je geen phantom brakes en ook niet het ’verzinnen’ van snelheden die niet klopten (90 waar je honderd mag en dan ineens remmen).

Dat was de beste AP die ik heb gehad.

Overigens ben ik nu nog steeds tevreden en snap dat de nieuwe systemen ooit beter worden en meer gaan kunnen dan AP1 ooit zal kunnen. Maar goed: soms denk ik nog terug aan de vrijwel perfecte AP1 (mits gebruikt zoals bedoeld: blijven opletten en alleen op hoofdwegen).
 
  • Love
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Neem elke Belgische of Nederlandse studentenstad en je staat stil met je Tesla. Fietsers, voetgangers en brommertjes langs alle kanten
Na het omdenken naar elektrisch, nu nog het omdenken naar mobiliteit. Moet de auto wel een plaats hebben in de studentenstad?
En moet dat dan in de schoolspitsuren? Stilstaan is de beste manier om het veilig te houden.
 
  • Like
Reactions: JanG007
No *sugar* sherlock :)
Waarom beweerde je dan wat anders?
Precies onder de voorwaarde WETGEVING maar de wetgeving is niet de limiterende factor.

Nogmaals, wetgeving staat ze niet in de weg. UNECE staat Tesla niet in de weg. JIJ zegt dat deze er voor zorgen dat AP hier slecht functioneerd. Tesla kan prima binnen die regels rijden en dat zou het comfort ook verhogen. Ik zou niet echt graag in een auto zitten met niemand achter het stuur die volle bak een blinde bocht in vliegt om pas in de bocht te realiseren dat deze moet remmen. Dat staat gewoon volledig los van UNECE en is gewoon AP gedrag.
Waar heb ik volle bak gezegd? Je maakt er iets van wat niet gezegd is.
Level 2 zonder interventies vereist nog steeds driver monitoring zoals ik ook al uitvoerig beschreef en jij bevestigd. Om dat voor elkaar te krijgen is dat inderdaad gelijkwaardig aan Level 5 en dat was ook exact mijn punt. Dus fijn dat je dat herhaalt.
Dus jij wil ook hier weer een level 2 auto die net zoveel interventie vraagt als een level 5...
Level 2 vraagt actieve monitoring en soms ook interventie. Vanmorgen A20 - A4 - A15 gereden ca. 40k en slechts 3-4 interventies.
2x omdat ik niet wilde dat hij afremde en 2e omdat ik de ruimte voor een lane change wel genoeg vond terwijl de AP dat net te krap vond.
Dat is een Level 2 bij level 5 kan je desnoods de krant gaan lezen.

Level 2 mag gewoon onder UNECE. Level 3 en hoger echter (nog) niet maar niets weerhoud Tesla om volledig autonoom te rijden onder Level 2 zonder dat de bestuurder ooit maar z'n stuur, gaspedaal of rem gebruikt.

Je hebt het over feiten maar het feit is dat Tesla op de website een belofte had die level 5 beschrijft met als argument behoudens wetgeving maar wetgeving is (nog) niet de beperkende factor. Wetgeving is ENKEL de beperkende factor om zonder wettelijke bestuurder te kunnen rijden maar ook dit is gewoon door Tesla zelf is nog lang niet bij level 5. Zoals ik schreef in m'n vorige reactie ik vermoed dat level 2 city driving en level 3 highway driving enigsinds snel komt (ik denk zeker 2022 in US). Zou hier dan ook moeten kunnen maar dan als Level 2 zolang UNECE stricte Level 3 regels straks heeft geaccepteerd voor op de snelweg (enkel file rijden en ENKEL rechtdoor op één baan) tot nu geformuleerd maar onder Level 2 kan alles.

Iedereen die roept dat UNECE de limiterende factor is heeft een bord voor z'n kop en moet stoppen mensen na te praten. UNECE is enkel de limiterende factor for de summon functies en verder niet. Nogmaals, FSD als level 2 en 100% autonoom rijden conform UNECE zonder interventies (remmen, gasgeven, sturen) is perfect mogelijk maar Tesla kan dit simpelweg (nog) niet.



Zeker waar maar Tesla had hier al veel eerder op in kunnen springen i.p.v. die slappe houding m.b.t. driver monitoring om zo low-cost mogelijk driver assist features aan te bieden. Heel de "geef torsie kracht op het stuur om aan te geven dat je alert bent" is een giga flut methode maar wel lekker goedkoop!

Toen GM in 2017 Supercruise introduceerde kwamen ze met het geniale idee om eye tracking toe te voegen als monitoring feature. Dat Tesla dat toen niet direct mee heeft genomen naar de S/X is natuurlijk waar het mis liep. Toen een interne camera toegevoegd aan de 3 maar die was helemaal niet ontworpen voor driver monitoring.
Wat ik begrepen heb, maar dat kan ik mis hebben, is dat alleen mooie praat geweest maar heeft GM dat nog steeds niet, al wordt het wel beloofd.
Als dat er is zal er wel één komen die een film op de HUD / voorruit projecteert en als het dan mis gaat omdat het systeem denkt dat hij actief naar buiten aan het kijken is dan is ook dat de schuld van het systeem.
Serieus, het is zomer 2021 en nu pas heeft Tesla DM via de interne camera actief. Dat had veel eerder gemoeten om dat soort debiele acties van sneuneuzen tegen te gaan. In zeker zin is Tesla er zelf voor verantwoordelijk. Je weet dat je systeem misbruikt zal gaan worden en al jaren is er een veel beter alternatief aanwezig.
Dus nu moet Tesla gaan controleren of chauffeurs wel doen wat de chauffeurs wettelijk verplicht zijn om te doen.
Je bent er dan kennelijk ook zo één die vindt dat telefoon fabrikanten verantwoordelijk zijn dat er chauffeurs zijn die appen achter het stuur.
Dat is immers exact dezelfde redenatie.

Er is bij mijn weten geen level 2 auto die een fatsoenlijk monitoring systeem heeft wat ook echt werkt en natuurlijk is alleen Tesla de partij die er een zootje van maakt.

Je komt op mij over op iemand die had gehoopt dat hij level 5 nog zou meemaken op deze eerste Tesla.
De hoop had ik 2 jaar geleden ook en ik heb dat laten varen en ik ga wel zien wanneer het wel gaat gebeuren.
Nergens is er een datum gesteld en wij hoopte kennelijk beide dat het eerder zou zijn dan dat het is. Ik ben daar reeds overheen en jij zit kennelijk nu in die frustratie fase. Het siert je dat je meer geduld had dan ik maar ik heb er nu geen frustratie meer over en wellicht komt dat bij jou ook nog.
 
Dus jij wil ook hier weer een level 2 auto die net zoveel interventie vraagt als een level 5...
Level 2 vraagt actieve monitoring en soms ook interventie. Vanmorgen A20 - A4 - A15 gereden ca. 40k en slechts 3-4 interventies.
2x omdat ik niet wilde dat hij afremde en 2e omdat ik de ruimte voor een lane change wel genoeg vond terwijl de AP dat net te krap vond.
Dat is een Level 2 bij level 5 kan je desnoods de krant gaan lezen.

Het kwartje wil niet bij je vallen.... prima.... Zal het nog 1x proberen.

Wetgeving is niet de limiterende factor. Als de wetgeving zegt autonoom rijden mag enkel met driver monitoring (Level 2) maar de fabrikant heeft een level 3, 4 of 5 software dan is de oplossing gewoon diezelfde software volledig de auto autonoom te laten rijden maar daar waar driver monitoring actief blijft. Dus Level 2 volledig autonoom maar zonder interventies. Het gaat om het verschil tussen wat van de wet mag en wat de software kan.

Maar kijken we naar de huidige staat van de software dan is deze nog lang niet Level 3 of hoger.... de wetgeving is niet de beperkende factor. Als Tesla Level 3 zou aankunnen op 99.99% van de ritten dan had Tesla al lang via social media gebracht dat de wetgeving hen dwarsboomt.

Jij zegt dat UNECE een beperkende factor is. Dat is deze geheel niet.

Gezien Tesla een Level 5 belofte heeft gemaakt zou dat straks moeten betekenen dat de huidige fleet de auto's instaat zijn volledig autonoom van zuid spanje naar lapland te rijden maar omdat Level 3, 4 of 5 nu niet op de weg mag en straks waarschijnlijk wel maar met hele stricte regels voor Level 3 en 4 met betrekking tot driver monitoring zal FSD dus ALTIJD Level 2 blijven op oude S/X modellen met FSD vanwege de beperkte driver monitoring.

Als Tesla straks geen 100% autonome software uitrolt naar deze S/X modellen met FSD breekt het de belofte. De wetgeving is hier wederom niet de beperkende factor.

Ik word gewoon moe van mensen die Tesla kopieren met "onder voorbehoed van wetgeving" terwijl dat gewoon niet aan de orde is op enkel summon na.


Dus nu moet Tesla gaan controleren of chauffeurs wel doen wat de chauffeurs wettelijk verplicht zijn om te doen.

Als er systemen zijn om dat te doen zoals driver monitoring via een camera voor hun eigen ADAS systeem dan vind ik dat zeker. Als fabrikant hebben ze de plicht om ons te beschermen tegen zulke randdebielen.

Je bent er dan kennelijk ook zo één die vindt dat telefoon fabrikanten verantwoordelijk zijn dat er chauffeurs zijn die appen achter het stuur.

Klopt, en gelukkig hebben Android en iOS ook features die er voor zorgen dat mobieltjes naar een "auto" stand gaan en de gebruiker waarschuwen als deze detecteerd in een auto te zitten.

De fabrikanten laten hun zorgplicht hier zeker niet na. Dat gebruikers vervolgens deze features bypassen is een ander probleem.

Waar heb ik volle bak gezegd? Je maakt er iets van wat niet gezegd is.

Jij zegt dat je het eerdere AP systeem zonder UNECE regels BETER vond in de bochten. Het gedrag destijds wat dat de auto gewoon de baan verliet bij vele bochten. Dat is dus waar ik op reageerde. Ik haalde de situatie A16->A20 aan waar dat gedrag was.

Wat ik begrepen heb, maar dat kan ik mis hebben, is dat alleen mooie praat geweest maar heeft GM dat nog steeds niet, al wordt het wel beloofd.
Het ging mij erom dat het een geniale manier van driver monitoring was die Tesla meteen ook had moeten meenemen zodat deze auto's future proof zijn voor wetgeving die driver monitoring vereist met eye/face tracking. Naast dat torque testing het inferieur is als driver monitoring had Tesla het voor het comfort al meteen face-tracking moeten meenemen in het ontwerp. Hoe vaak AP bij mij al niet is uitgevallen omdat ik op een lange rechte snelweg niet vaak genoeg onnatuurlijk tegen heb gestuurd....

Je komt op mij over op iemand die had gehoopt dat hij level 5 nog zou meemaken op deze eerste Tesla.
De hoop had ik 2 jaar geleden ook en ik heb dat laten varen en ik ga wel zien wanneer het wel gaat gebeuren.
Nergens is er een datum gesteld en wij hoopte kennelijk beide dat het eerder zou zijn dan dat het is. Ik ben daar reeds overheen en jij zit kennelijk nu in die frustratie fase. Het siert je dat je meer geduld had dan ik maar ik heb er nu geen frustratie meer over en wellicht komt dat bij jou ook nog.

Absoluut niet, level 5 in Europa heb ik nooit gezien als haalbaar qua wetgeving bij aanschaf.

Maar FSD zonder interventions buiten de bebouwde kom ZEKER. De FSD videos tonen ook al aan dat we daar in de buurt zitten. Wat enkel jammer is dat het enkel de US markt. Ik had destijds posts gemaakt met mijn schattingen. Die zou ik voor de grap eens moeten opzoeken. Volgens mij was in toen wel positief dat FSD op N en snelwegen in 2021 in Europa mogelijk zou moeten zijn. Nou, dat wordt dan iets later maar dat gaan ZEKER gebeuren in de duuur dat ik de auto bezit.

Als ik in de auto zit heb ik geen Level 5 nodig. Het ging mij erop dat Tesla een Level 5 belofte heeft gedaan qua autonomie en die zullen ze een keer moeten uitrollen en anders compenseren. Als dat dan FSD is dat Level 5 aan kan voor zomerse ritten maar verpakt is als Level 2 omdat Level 5 niet volgens regelgeving mag is dat prima!

Sinds HW3 had ik de mening dat HW3 niet voldoende is voor Level 5 voor bijvoorbeeld de rit Zuid-Spanje tot Lapland. Dan mats ik Tesla nog dat deze rit enkel met relatief goed weer gereden hoeft te worden.

Maar het is niet mijn probleem dat Tesla die belofte maakt....
 
Het kwartje wil niet bij je vallen.... prima.... Zal het nog 1x proberen.

Wetgeving is niet de limiterende factor. Als de wetgeving zegt autonoom rijden mag enkel met driver monitoring (Level 2) maar de fabrikant heeft een level 3, 4 of 5 software dan is de oplossing gewoon diezelfde software volledig de auto autonoom te laten rijden maar daar waar driver monitoring actief blijft. Dus Level 2 volledig autonoom maar zonder interventies. Het gaat om het verschil tussen wat van de wet mag en wat de software kan.

Maar kijken we naar de huidige staat van de software dan is deze nog lang niet Level 3 of hoger.... de wetgeving is niet de beperkende factor. Als Tesla Level 3 zou aankunnen op 99.99% van de ritten dan had Tesla al lang via social media gebracht dat de wetgeving hen dwarsboomt.

Jij zegt dat UNECE een beperkende factor is. Dat is deze geheel niet.

Gezien Tesla een Level 5 belofte heeft gemaakt zou dat straks moeten betekenen dat de huidige fleet de auto's instaat zijn volledig autonoom van zuid spanje naar lapland te rijden maar omdat Level 3, 4 of 5 nu niet op de weg mag en straks waarschijnlijk wel maar met hele stricte regels voor Level 3 en 4 met betrekking tot driver monitoring zal FSD dus ALTIJD Level 2 blijven op oude S/X modellen met FSD vanwege de beperkte driver monitoring.

Als Tesla straks geen 100% autonome software uitrolt naar deze S/X modellen met FSD breekt het de belofte. De wetgeving is hier wederom niet de beperkende factor.

Ik word gewoon moe van mensen die Tesla kopieren met "onder voorbehoed van wetgeving" terwijl dat gewoon niet aan de orde is op enkel summon na.




Als er systemen zijn om dat te doen zoals driver monitoring via een camera voor hun eigen ADAS systeem dan vind ik dat zeker. Als fabrikant hebben ze de plicht om ons te beschermen tegen zulke randdebielen.



Klopt, en gelukkig hebben Android en iOS ook features die er voor zorgen dat mobieltjes naar een "auto" stand gaan en de gebruiker waarschuwen als deze detecteerd in een auto te zitten.

De fabrikanten laten hun zorgplicht hier zeker niet na. Dat gebruikers vervolgens deze features bypassen is een ander probleem.



Jij zegt dat je het eerdere AP systeem zonder UNECE regels BETER vond in de bochten. Het gedrag destijds wat dat de auto gewoon de baan verliet bij vele bochten. Dat is dus waar ik op reageerde. Ik haalde de situatie A16->A20 aan waar dat gedrag was.


Het ging mij erom dat het een geniale manier van driver monitoring was die Tesla meteen ook had moeten meenemen zodat deze auto's future proof zijn voor wetgeving die driver monitoring vereist met eye/face tracking. Naast dat torque testing het inferieur is als driver monitoring had Tesla het voor het comfort al meteen face-tracking moeten meenemen in het ontwerp. Hoe vaak AP bij mij al niet is uitgevallen omdat ik op een lange rechte snelweg niet vaak genoeg onnatuurlijk tegen heb gestuurd....



Absoluut niet, level 5 in Europa heb ik nooit gezien als haalbaar qua wetgeving bij aanschaf.

Maar FSD zonder interventions buiten de bebouwde kom ZEKER. De FSD videos tonen ook al aan dat we daar in de buurt zitten. Wat enkel jammer is dat het enkel de US markt. Ik had destijds posts gemaakt met mijn schattingen. Die zou ik voor de grap eens moeten opzoeken. Volgens mij was in toen wel positief dat FSD op N en snelwegen in 2021 in Europa mogelijk zou moeten zijn. Nou, dat wordt dan iets later maar dat gaan ZEKER gebeuren in de duuur dat ik de auto bezit.

Als ik in de auto zit heb ik geen Level 5 nodig. Het ging mij erop dat Tesla een Level 5 belofte heeft gedaan qua autonomie en die zullen ze een keer moeten uitrollen en anders compenseren. Als dat dan FSD is dat Level 5 aan kan voor zomerse ritten maar verpakt is als Level 2 omdat Level 5 niet volgens regelgeving mag is dat prima!

Sinds HW3 had ik de mening dat HW3 niet voldoende is voor Level 5 voor bijvoorbeeld de rit Zuid-Spanje tot Lapland. Dan mats ik Tesla nog dat deze rit enkel met relatief goed weer gereden hoeft te worden.

Maar het is niet mijn probleem dat Tesla die belofte maakt....

Dat het kwartje niet valt in jouw geval blijkt ook hier weer.
Je blijft dingen roepen die ik niet geschreven heb en je koppelt verschillende zaken aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben en ondanks uitleg blijf je dat doen omdat je het dan beter uit komt.

Dat je mateloos schijnt te irriteren aan het feit dat blijkt wel in de energie die je erin steekt.

Ik laat het even hierbij want ik heb betere dingen te doen dan discussies voeren met iemand die het liefst alles anders uitlegt dan dat ik schrijf.

1630570361819.png