Het probleem van de UNECE is dat ook veel wegen binnen de bebouwde kom nu niet meer te doen zijn terwijl dat in het begin prima ging.
Door die beperkingen is meer dan level 2 eigenlijk al niet mogelijk omdat hij gewoon de bocht in NL niet meer kan / mag maken.
Wederom onzin natuurlijk. Tesla kan volgens UNECE norm uiteraard zorgen dat de auto correcte pathplanning heeft.
Het probleem van Tesla is dat deze niet correct afremt VOOR de bocht. Een handeling trouwens die iedereen leert als je autorijlessen neemt. Remmen doe je voor de bocht en niet in de bocht.
Het feit dat AP met volle bak een bocht in vliegt zoals vroeger om vervolgens hard af te remmem met in de achtergrond alarmen maar nog wel de auto die net buiten de rijbaan komt om daarna weer in de rijbaan terecht te komen zoals voor de UNECE handeling noem ik nou niet echt een beter werkend systeem.
Het enige punt wat UNECE heeft gebracht wat erg discutabel is is dat AP zich bij een te grote g-kracht UITSCHAKELD. Als AP dus niet afremt gingen vroeger de alarmbellen af en deed AP nog een poging om toch weer in het baanvak te komen. Dat doet AP niet met UNECE en uiteraard komt die de veiligheid niet ten goede. Dat heb ik zelf 1x meegemaakt en ik schrok me helemaal te pletter.
Maar laten we beginnen dat AP gewoon correct vooraf moet afremmem en anticiperen op een bocht. UNECE verhinderd dat op geen enkele wijze en feitelijke is het een stimulans om het zo te doen.
Dan nog de bochten techniek van AP. Altijd al drift AP naar de buitenkant van de bocht. Dat was ook al voor UNECE en heeft niets met g-krachten te maken.
Maar er is hoop! FSD beta toont dat AP city driving WEL correct de apex van bochten kan maken en afremt voor blinde bochten correct neemt. FSD beta is niet met UNECE bezig maar kijk naar de videos en je ziet dat AP altijd een nette snelheid hanteerd bij scherpe bochten. Zeker weten dat die g krachten met FSD beta bij 99% van de bochten voldoen aan de UNECE normen. H
et is namelijk hoe je zelf comfortabel een bocht neemt. Als ik bij een taxi chauffeur in de auto zit die een bocht oncomfortabel hard neemt vraag ik ook of hij de rest van de rit het even iets relaxter aan wil doen in de bochten.
Probleem is enkel dat highway driving nog apart is. Mijn hoop is dat highway driving en city driving snel (binnen een jaar) gemerged gaan worden zodat highway driving ook bochten correct neemt.
Het probleem van de UNECE is dat ook veel wegen binnen de bebouwde kom nu niet meer te doen zijn terwijl dat in het begin prima ging.
Door die beperkingen is meer dan level 2 eigenlijk al niet mogelijk omdat hij gewoon de bocht in NL niet meer kan / mag maken.
Dat is ook relatief. Hier in Hoogvliet kan ik je diverse bochten tonen waar AP nu perfect door komt mits ik zelf de snelheid controleer en sommigen zelfs gewoon met AP op Vmax. Die bochten gaan pas goed sinds een klein jaartje. De eerste 2 jaar kon AP echt geen lange semi scherpe bochten handelen.
Gemiddels neemt AP nu meer bochten binnen de bebouwde kom goed dan het eerste jaar dat ik m'n S100D had. Zelfs rotondes nemen op TACC waarbij AP de snelheid correct aanpast op basis van de weg. Vorig jaar ging AP/TACC gewoon met 50 rechtdoor ondanks metalen bordjes.
Ik vraag ook niet meer dan Level 2 zonder interventions. Daarmee zou Tesla namelijk aantonen dat het Level 5 zou kunnen. Nogmaals, in de US is nog steeds geen Level 2 coast-to-coast rit uitgevoerd.
Sterker, Elon gaf tijdens AI Day aan dat ze zich puur focussen on de US en zelfs Canada geen focus heeft. Wel gaven ze aan dat getrained wordt met beelden uit alle landen maar enkel de focus op FSD ligt en zodra het in de US werkt ze dan pas verder kijken.
Level 2 zonder interventions geeft je feitelijk een door-to-door experience zonder handen op het stuur met Driver Monitoring via de cam in Model 3/Y/Plaid om aan driver monitoring eisen te voldoen. Ook volgens UNECE!
In de US Level 2 city driving met amper interventions en Level 3 of zelfs 4 highway driving lijkt mij niet heel ver weg. Maar voor Level 3 of hoger in Europa is zijn we echt een heel eind verder. Onder Level 2 NU al alles in Europa mits met bevestiging via de AP stalk.
Maar we gaan veel te ver off-topic. Naar mijn mening verdedig je Tesla te veel waarbij je regelgeving als bepalende factor hanteert. Ik ben het daar pertinent mee oneens. De software is de limiterende factor en zeker niet de regelgeving. We begonnen de discussie dat jij pretendeerde dat Tesla die Level 5 features niet beloofde terwijl dat gewoon wel het geval is. Zowel op de website als op diverse Tesla events jaren terug.