Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Daarom moeten laadpalen ook gewoon met IDLE fees werken. Heb je dit soort laad aso's niet onder de gierige hollanders die voor een 10 cent "boete" hun hele laadgedrag aanpassen :)
Laadpalen zijn ook niet doordacht. Zet een laadpaal centraal tussen 4 parkeervakken. Zorg dat er 4 aansluitingen op zitten die in volgorde van aansluiten worden afgehandeld. Zorg dat als iemand klaar is de kabel er gewoon uit kan zodat een ander er in kan. Dit zou voor een normale nacht 4 personen de mogelijkheid geven om te kunnen laden. Hang hier een goede applicatie aan zodat je er controle over krijgt. Sowieso is het idioot dat een kabel er niet uit kan als iemand vol is en het laden gestopt is.
 
Mooi kop in het AD:
”Vernederen” is dan ook weer zo typische. In mijn ogen gaat het eerst en vooral over de prestatie op zich maar goed het hoort dezer dagen zo …
 
Op de parking van het grootste ziekenhuis van België is dat zo geïmplementeerd: als het laden stopt komt de kabel los. Logisch ook met heel wat artsen die een hele dag werken en toch laden (vaak PHEV). Zo houden ze het laadpunt niet de hele tijd bezet.
Dat schiet dan ook niet zo op want
  • niet iedereen gaat andermans kabel uit de lader trekken
  • degene die wat later arriveert terwijl de PHEV nog niet volgeladen is, gaat ook niet wachten tot de PHEV vol is alvorens de PHEV kabel uit te trekken en zijn kabel in te steken
Een ziekenhuis hier nabij heeft 8 plekken voor elektrische auto's en maar 4 stopcontacten. Als alle stopcontacten bezet zijn en ik parkeer mijn EV in zo en groen vak, krijg ik een kaartje van de parkeerwachter dat ik mijn auto verkeerd geparkeerd heb...

Wat er natuurlijk moet gebeuren is aantal parkeervakken = aantal stopcontacten, en dat een load balancer er maar van maakt dat er een evenwichtige spreiding is van de voorziene energie.

Dit fenomeen gaat overigens nog harder gaan na 2023, en zeker in 2026 waarbij alle nieuwe salariswagens ofwel elektrisch gaan zijn, ofwel niet meer aftrekbaar door de werkgever.
 
Loadbalancing staat los van deze problematiek.
Je komt toe als bezoeker en parkeert op een van de vier parkeerplaatsen rond zo'n laadpunt. Een (PH) EV staat sinds 's morgens op een van de drie overige plaatsen en is ondertussen volgeladen. Aan de laadpaal is te zien dat het laden beëindigd is. Die kabel komt los en je kan dus het laadpunt gebruiken. Een derde auto die arriveert wanneer jouw laadbeurt voorbij is, kan hetzelfde doen.
Je hebt dus 1 laadpunt voor meervoudig gebruik op plaatsen waar het niet evident is de auto te verzetten eens het laden afgerond is.
In de praktijk heb je een dubbel laadpunt met vier parkeerplaatsen.
Uiteraard, in een wereld waarin massaal in laadinfrastructuur geinvesteerd wordt voorzie je alle parkeerplaatsen van de nodige hardware.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Gewoon een extreem hoge idle fee. Bij leaseplan krijg je tegenwoordig een laadschijf ipv parkeerschijf om aan te geven wanneer je klaar bent en dus terugkomt. Ik stel mij ook vragen bij een PHEV aan een openbare paal te hangen.
En in het geval van die dokter zou een EV toch perfect moeten gaan ?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heerlijk zo’n onderzoek : DPG Media Privacy Gate

Tesla wordt niet vermeld. Wel de modellen waarmee je dan in de garage staat en daar dan de goedkoopste in onderhoud gekozen ?

Ik snap dit niet, zijn de andere merken dan echt zo slecht? Ik heb het Service center 2x gezien:
Bij bezoek aan de showroom en om de auto op te gaan pikken. Ik heb net 7 euro betaald voor een bus ruitenwisservloeistof…
 
Heerlijk zo’n onderzoek : DPG Media Privacy Gate

Tesla wordt niet vermeld. Wel de modellen waarmee je dan in de garage staat en daar dan de goedkoopste in onderhoud gekozen ?

Ik snap dit niet, zijn de andere merken dan echt zo slecht? Ik heb het Service center 2x gezien:
Bij bezoek aan de showroom en om de auto op te gaan pikken. Ik heb net 7 euro betaald voor een bus ruitenwisservloeistof…
Ik denk dat het deels ook te maken heeft met het verdienmodel van de reguliere dealers. Onderhoud levert namelijk geld op. Tesla verkoopt liever autos en ziet ze liever niet in het service center.
 
Mijn S heeft wel nog wat ‘kuren’ gehad.

Heerlijk zo’n onderzoek : DPG Media Privacy Gate

Tesla wordt niet vermeld. Wel de modellen waarmee je dan in de garage staat en daar dan de goedkoopste in onderhoud gekozen ?

Ik snap dit niet, zijn de andere merken dan echt zo slecht? Ik heb het Service center 2x gezien:
Bij bezoek aan de showroom en om de auto op te gaan pikken. Ik heb net 7 euro betaald voor een bus ruitenwisservloeistof…
Mijn S heeft wel zijn typische kuren gehad. De meeste nog in garantie. Na garantie 2 deurhendels en een laaddeurmotor.
Een dagrijlicht werkt ook niet meer volledig, maar daar heb ik geen 2800€ voor over.
Minder typisch is een panne op reis in Engeland. Hoospanningskabels en achterste motor vervangen. De motor in goodwill de ka els hebben zo’n 3000€ gekost
Het feit dat ik op 185000km nog maar 1 keer onderhoud gedaan heb, compenseert zowat alle kosten.
Er zijn ook ‘positieve’ investeringen: CCS upgrade en MCU2 upgrade. Bij alle andere merken zat ik nu met een verouderde auto. Ik heb ondertussen ook nog gratis SuC, connectivity en af en toe leuke updates.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and Epyx