Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is toch schaamteloos


View attachment 1017585
De eigenaar van BNR is voor 48% eigenaar van Vopak. Wat kan je anders verwachten dan een aanval op alles wat te maken heeft met de energie transitie.

BNR is van FD Mediagroep en die zijn weer eigendom van HAL Investments.
HAL Investments heeft >48% van de aandelen Vopak en >45% van Boskalis en tot slot bijna 22% in SBM Offshore.

 
Last edited:
Dit is toch schaamteloos


View attachment 1017585
Link: Tesla achtervolgd door schandalen: stakingen, lage winstmarge en onderzoeken

Zelf vind ik het wel meevallen. Opsomming van zaken die allemaal recent zijn, dus niet gewoon modder gooien. Wel clickbait-titel.
  • Stakingen in Zweden houden aan en worden heftiger. Iets met vakbonden, wat altijd lastig is.
  • Onderzoek in VS (niet Duitsland), Tesla houdt documenten achter (foei!).
  • Investeerders vinden steeds lager worden marges niet leuk.

Laatste alinea geeft nuance. Het citaat is ook eerder in het artikel genoemd.
Tesla lijkt echter goed uit strijd te komen, denkt Bob Homan, hoofd Investment Office van ING. 'Het wordt wel tricky, maar Tesla kan met deze marge de strijd wel het langst volhouden.' Afgelopen jaar kon het bedrijf met de Model Y wel de meest verkochte auto ter wereld noteren. Alleen zijn beleggers niet blij met de winstmarge erop. In de afgelopen zes maanden is het aandeel van Tesla mede daardoor ruim 20 procent gedaald.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Link: Tesla achtervolgd door schandalen: stakingen, lage winstmarge en onderzoeken

Zelf vind ik het wel meevallen. Opsomming van zaken die allemaal recent zijn, dus niet gewoon modder gooien. Wel clickbait-titel.
  • Stakingen in Zweden houden aan en worden heftiger. Iets met vakbonden, wat altijd lastig is.
  • Onderzoek in VS (niet Duitsland), Tesla houdt documenten achter (foei!).
  • Investeerders vinden steeds lager worden marges niet leuk.

Laatste alinea geeft nuance. Het citaat is ook eerder in het artikel genoemd.
Ik vind het helemaal niet meevallen, iedereen die al anti-Tesla is onthoudt alleen die titel. Die titel suggereert dat Tesla wordt achtervolgd door schandalen. Jij vindt dat een correcte opsomming van schandalen?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik vind het helemaal niet meevallen, iedereen die al anti-Tesla is onthoudt alleen die titel. Die titel suggereert dat Tesla wordt achtervolgd door schandalen. Jij vindt dat een correcte opsomming van schandalen?
Kan breed opgevat worden, wat je bedoelt met 'correct'. Maar zal ik maar proberen het serieuze antwoord te geven met een analyse? :)

Als ik een journalist was geweest, dan had ik de historische context genomen over hoe Tesla om gaat met problemen over de jaren heen. Dan kan je alle koeien uit de sloot halen, maar ook veel tekst besteden aan de reacties. Dan krijg je gelijk een gebalanceerd beeld waar voldoende ruimte is alles te onderbouwen. Clickbait-titel met "Is Tesla volwassen geworden?" en dan na publicatie snel naar dit forum om te kijken naar de reacties.

De eerste twee punten in BNR's artikel helpen daarbij, maar het derde totaal niet. Dat derde punt maakt het raar, en vraagt dan automatisch om meer nuance in zowel de titel als. De titel maakt het niet beter.
 
  • Informative
Reactions: Michel_AH
Link: Tesla achtervolgd door schandalen: stakingen, lage winstmarge en onderzoeken

Zelf vind ik het wel meevallen. Opsomming van zaken die allemaal recent zijn, dus niet gewoon modder gooien. Wel clickbait-titel.
  • Stakingen in Zweden houden aan en worden heftiger. Iets met vakbonden, wat altijd lastig is.
  • Onderzoek in VS (niet Duitsland), Tesla houdt documenten achter (foei!).
  • Investeerders vinden steeds lager worden marges niet leuk.

Laatste alinea geeft nuance. Het citaat is ook eerder in het artikel genoemd.
Het aandeel Tesla was ook helemaal priced to perfection. Alsof het bedrijf in een paar jaar tijd ineens meer dan 10-15% van de markt gaat pakken aan marges van 20%, succesvol is met autonoom rijden en nog eens met de robots.
Als er dan een tegenvaller is… dan zakt de koers wel eens hé.
 
Het aandeel Tesla was ook helemaal priced to perfection. Alsof het bedrijf in een paar jaar tijd ineens meer dan 10-15% van de markt gaat pakken aan marges van 20%, succesvol is met autonoom rijden en nog eens met de robots.
Als er dan een tegenvaller is… dan zakt de koers wel eens hé.
Als je de artikelen over prijsverlageing leest die wat dieper gaan, dan is het vooral over het effect van de prijsverlaging waar de beleggers over zeuren. Dus exact die "priced to perfection", die bleek dus niet bij een lagere prijs te zijn en de prijsverlaging heeft nadelen: afwaardering van eerder verkochte auto's en geen goed meetbare verhoging van verkoopvolume. Dus met andere woorden is de stelling: met de oude prijs was er niet veel minder verkocht en was er dus meer winst gemaakt; ergo, het was een verkeerde beslissing.

Omdat uiteindelijk de concurrentiestrijd met BYD voor de deur staat, wordt de discussie rond Tesla's strategie-keuze voor slechts 4 modellen, en de prijzen te blijven verlagen. Wordt vasthouden aan deze keuzes een kracht of een zwakte?
 
  • Like
Reactions: job-lek and horta
Als je de artikelen over prijsverlageing leest die wat dieper gaan, dan is het vooral over het effect van de prijsverlaging waar de beleggers over zeuren. Dus exact die "priced to perfection", die bleek dus niet bij een lagere prijs te zijn en de prijsverlaging heeft nadelen: afwaardering van eerder verkochte auto's en geen goed meetbare verhoging van verkoopvolume. Dus met andere woorden is de stelling: met de oude prijs was er niet veel minder verkocht en was er dus meer winst gemaakt; ergo, het was een verkeerde beslissing.

Omdat uiteindelijk de concurrentiestrijd met BYD voor de deur staat, wordt de discussie rond Tesla's strategie-keuze voor slechts 4 modellen, en de prijzen te blijven verlagen. Wordt vasthouden aan deze keuzes een kracht of een zwakte?
Tesla aandelen waren een tijdje gewoon een hype, en daarna valt dat terug, dat is al bij zo veel bedrijven gebeurd.
Elk groot bedrijf krijgt te maken met tegenvallers, maar ook extra concurrentie als je marges hoog zijn.
Elke pot met honing trekt extra vliegen aan.
Dus zomaar stellen dat ze hun prijzen hadden moeten vast houden is een beetje simpel.
Dan zet je de deur wagenwijd open voor extra concurrenten die je omzet komen halen.

Ik vertrouw er op dat ze de leasemarkt later wel eens deftig onder handen gaan nemen een er een passende strategie tegenover gaan zetten.
Tesla heeft momenteel andere prioriteiten.
 
Als je de artikelen over prijsverlageing leest die wat dieper gaan, dan is het vooral over het effect van de prijsverlaging waar de beleggers over zeuren. Dus exact die "priced to perfection", die bleek dus niet bij een lagere prijs te zijn en de prijsverlaging heeft nadelen: afwaardering van eerder verkochte auto's en geen goed meetbare verhoging van verkoopvolume. Dus met andere woorden is de stelling: met de oude prijs was er niet veel minder verkocht en was er dus meer winst gemaakt; ergo, het was een verkeerde beslissing.

Omdat uiteindelijk de concurrentiestrijd met BYD voor de deur staat, wordt de discussie rond Tesla's strategie-keuze voor slechts 4 modellen, en de prijzen te blijven verlagen. Wordt vasthouden aan deze keuzes een kracht of een zwakte?

Misschien een goed idee voor die analisten en beleggers om eens de Masterplannen I, II en III aandachtig door te nemen.

Het is essentieel voor de transitie, de missie, dat EV’s een prijspunt bereiken wat minimaal gelijk ligt of liefst nog lager dan ICE.

De volgende groeigolf voor Tesla qua automotive zal dan ook gevormd worden door de nu in ontwikkeling zijnde Gen3.

Verder waren door het niet meer beschikbaar zijn van gratis geld (de rentetarieven) en de beoogde groei (van 1.2 naar 1.8 miljoen) de recente prijsverlagingen simpelweg noodzakelijk.

Het ‘concurrentie van ByD’ verhaal heeft ook zo’n enorme baard, de concurrentie is ICE zolang die nog verkocht worden.
 
Last edited:
Als je de artikelen over prijsverlageing leest die wat dieper gaan, dan is het vooral over het effect van de prijsverlaging waar de beleggers over zeuren. Dus exact die "priced to perfection", die bleek dus niet bij een lagere prijs te zijn en de prijsverlaging heeft nadelen: afwaardering van eerder verkochte auto's en geen goed meetbare verhoging van verkoopvolume. Dus met andere woorden is de stelling: met de oude prijs was er niet veel minder verkocht en was er dus meer winst gemaakt; ergo, het was een verkeerde beslissing.

Omdat uiteindelijk de concurrentiestrijd met BYD voor de deur staat, wordt de discussie rond Tesla's strategie-keuze voor slechts 4 modellen, en de prijzen te blijven verlagen. Wordt vasthouden aan deze keuzes een kracht of een zwakte?
Volgens mij zijn het helemaal niet echt prijsverlagingen, maar prijscorrecties waarbij weer normalere prijzen worden gevraagd. In 2022 waren de prijzen flink verhoogd en zelfs Musk vond ze te hoog.
 
Volgens mij zijn het helemaal niet echt prijsverlagingen, maar prijscorrecties waarbij weer normalere prijzen worden gevraagd. In 2022 waren de prijzen flink verhoogd en zelfs Musk vond ze te hoog.
Neem even de Model 3. Deze zou oorspronkelijk $35.000 moeten gaan kosten in de VS.
Inmiddels zijn de productiekosten sterk gedaald en toch is de verkoopprijs nog steeds $38.990.
1707914507614.png


Dus er is helemaal nog geen sprake van een een prijsverlaging en is op zijn best een meer normalisering van de prijs.
Als je dat benoemd schieten veel mensen selectief in een ontkenningsfase.
 
Prijzen worden op dit moment vooral bepaald door de productiecapaciteit.
Als de levertermijn te ver uit loopt verhogen ze en omgekeerd.
Winst is niet direct het voornaamste doel, maar je laat ook geen winst liggen, zang je productie vol zit.
Dat was ook de oorzaak voor de eerdere prijsstijgingen en nu ze de productie meer in overeenstemming hebben kunnen krijgen met de vraag zijn de prijzen weer aan het dalen.

Dat er een project Redwood model komt is om een model voor een nog lagere prijs te kunnen aanbieden.
Daarmee komt er een nog veel grotere markt beschikbaar want niet iedereen kan een model voor de huidige prijzen veroorloven.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Neem even de Model 3. Deze zou oorspronkelijk $35.000 moeten gaan kosten in de VS.
Inmiddels zijn de productiekosten sterk gedaald en toch is de verkoopprijs nog steeds $38.990.
View attachment 1018169

Dus er is helemaal nog geen sprake van een een prijsverlaging en is op zijn best een meer normalisering van de prijs.
Als je dat benoemd schieten veel mensen selectief in een ontkenningsfase.
Reken de inflatie even mee...... ruim onder de 35K