Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y SR voor netto 35k in België

This site may earn commission on affiliate links.
Er zal wel een achrerpoortje gevonden zijn.
Vb: 4000€ extra om hem aan te passen voor Nederland (administratie, NL-(e-)sim-kaart, verkeersregeldatabase voor NL, aangepaste nr-plaathouder…).
Drogredens, ik weet het, maar ga er maar eens tegenin.
Dat werk zou niet eens voor Tesla zijn in dat geval, maar voor jou als koper.

Zo'n NL (e)Sim is niet van toepassing vermoed ik, want ik mag perfect van een Nederlander een Tesla overkopen (particulier, 2e hands), en dan werkt deze ook perfect op Belgische wegen.

Door onze EU, geldt vrij verkeer van goederen en diensten voor particulieren. Dus als particulier mag ik van elke Europese handelaar een goed of dienst kopen en dit zonder invoerrechten vervoeren over de grens. (Sommige sectoren hebben hier wat gelobby'd, zoals telecom en verzekeringssector, maar dit terzijde)

Wat ik lees (voor België!) is dat je BTW moet betalen in het land waar je de wagen inschrijft:

Formaliteiten zijn dus:
Je zou hem kopen in het buitenland zonder BTW. Je rijdt hem naar huis met tijdelijke platen/verzekering.
Aangezien aan de duane en btw betalen, en dan inschrijven.

Het enige dat ik me voorstellen dat Tesla last van zou hebben, is het maken van een factuur zonder BTW aan een particulier.

Tesla is natuurlijk een privé bedrijf en mag verkopen (of niet) aan wie ze willen.
Als ze dat echter doen op basis van nationaliteit, heet dat discriminatie, en dat is strafbaar onder Europees recht.
Klanten geolocken en omleiden naar je deelsite van het land van de klant is niet toegestaan, noch EU klanten weigeren die niet in je leveringsgebied zitten: Mag een webshop nu wel of niet EU klanten weigeren? | Rocket Lawyer

Volgens mij (als niet-jurist), als jij bij Tesla BE een Tesla besteld en betaald, zullen ze die moeten leveren (weliswaar in België), of je hebt een zaak die je kan winnen.
 
Dat werk zou niet eens voor Tesla zijn in dat geval, maar voor jou als koper.

Zo'n NL (e)Sim is niet van toepassing vermoed ik, want ik mag perfect van een Nederlander een Tesla overkopen (particulier, 2e hands), en dan werkt deze ook perfect op Belgische wegen.

Door onze EU, geldt vrij verkeer van goederen en diensten voor particulieren. Dus als particulier mag ik van elke Europese handelaar een goed of dienst kopen en dit zonder invoerrechten vervoeren over de grens. (Sommige sectoren hebben hier wat gelobby'd, zoals telecom en verzekeringssector, maar dit terzijde)

Wat ik lees (voor België!) is dat je BTW moet betalen in het land waar je de wagen inschrijft:

Formaliteiten zijn dus:
Je zou hem kopen in het buitenland zonder BTW. Je rijdt hem naar huis met tijdelijke platen/verzekering.
Aangezien aan de duane en btw betalen, en dan inschrijven.

Het enige dat ik me voorstellen dat Tesla last van zou hebben, is het maken van een factuur zonder BTW aan een particulier.

Tesla is natuurlijk een privé bedrijf en mag verkopen (of niet) aan wie ze willen.
Als ze dat echter doen op basis van nationaliteit, heet dat discriminatie, en dat is strafbaar onder Europees recht.
Klanten geolocken en omleiden naar je deelsite van het land van de klant is niet toegestaan, noch EU klanten weigeren die niet in je leveringsgebied zitten: Mag een webshop nu wel of niet EU klanten weigeren? | Rocket Lawyer

Volgens mij (als niet-jurist), als jij bij Tesla BE een Tesla besteld en betaald, zullen ze die moeten leveren (weliswaar in België), of je hebt een zaak die je kan winnen.
Klopt, maar tegen dat jouw discussie met Tesla afgerond is, zijn de subsidies op.
 
Kan ik als een Nederlander een Tesla kopen van Tesla BE en dan importeeren naar Nederland? Als ja, wat kost het proces van importeren naar Nederland?
Dan kan perfect. Op Tesla.com kies je voor Belgie. Na het selecteren van het gewenste model kies je een postcode. 3500 is Hasselt en niet ver van de Nederlandse grens. Je gaat hem best ophalen met een autotransporter. Dan ga je met de documenten naar de douane in Nederland (kost je niks), btw moet je ook niet betalen want dat heb je al gedaan in Belgie en nadien naar de RDW.
 
  • Informative
Reactions: Ben Hinssen
Na het selecteren van het gewenste model kies je een postcode. 3500 is Hasselt en niet ver van de Nederlandse grens.
Tenzij je zoals ik, Hasselt kiest (15km) en bevestigd krijgt voor ophaling om dan de week voor levering te horen krijgt dat je de wagen in Awans bij Luik mag gaan ophalen want hij was daar geleverd.. Hem alsnog naar Hasselt te laten brengen was "moeilijk" en kon de leveringsdatum mogelijks niet gerespecteerd worden. Geen punt van gemaakt maar vond het toch een beetje vreemd.
 
Maar een nederlandse MY na SEPP is nu 41K en die vlaamse subsidie krijg je als Nederlander niet, dus dan moet je dit allemaal optuigen voor 1000 euro?
Lijkt me dat je minimaal de SEPP kunt aanvragen voor een 2ehands EV en misschien zelfs wel de SEPP voor een nieuwe EV?
Maar sinds de laatste prijsverlaging in NL is deze omweg zeker minder interessant dan voorheen.
 

Attachments

  • 1706550572880.png
    1706550572880.png
    803 bytes · Views: 18
Ik denk dat de kans groot is dat je nu al te laat bent voor die Vlaamse premie. Er is immers maar een budget voor 4000 wagens (ik weet niet of de premie van €3000 voor tweedehands EV's hier bij inbegrepen zit.
Ze gaan het "eerst komt, eerst maalt" principe hanteren. Maar sowieso heb je dan wel al de korting van Tesla. Daar bovenop nog eens €250 korting als je mijn referral gebruikt ;)
De kogel is door de kerk.
Premie van 5000€ is enkel dit jaar en voor iedereen die er recht op heeft.( niet voor de eerste 4000 zoals eerst) Particulieren, vzw's en aanbieders van deelmobiliteit hebben recht op de premie. Geldig bij aankoop van een -€40k EV die is besteld na 25 september 2023 en na 1januari 2024 is ingeschreven.
De premie is aan te vragen vanaf aanstaande maandag 12 februari 13uur
 
Alleen werkt Tesla daar niet aan mee. Ze verkopen gewoon niet aan buitenlanders en verwijzen naar de sites van het eigen land.
Je zal iemand in België moeten vinden die de auto voor jou bestelt, en dan de rest zal je zelf moeten regelen.
Hallo,
Zij zijn ook gebonden aan de wet van vrij verkeer van mensen en goederen en zullen moeten meewerken aan een verkoop aan iemand buiten het land, willen of niet. In BE is het vrij simpel, geen BTW in land van aankoop betalen, transitplaten en verzekering regelen, vignet 405 online aanvragen,dan keuring en inschrijving. Klein werk voor vele €€€ besparing.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen