Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla service, of: het gebrek daaraan

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Hoe staat het eigenlijk met alle goede bedoelingen en beloftes van Tesla over hun service? Ze zouden service naar een heel nieuw niveau brengen, er zouden Tesla Rangers komen die je zelfs thuis zouden komen helpen. Zelfs de webpage bestaat nog:
Coming to your neighborhood: Tesla Mobile Service Rangers make house calls

En op zich is dat 'naar een heel nieuw niveau brengen' ook wel gelukt, maar het heeft zich gemanifesteerd naar een absoluut dieptepunt in de autoindustrie. En die Tesla Rangers zijn nog nooit in levende lijve gezien.

Het begint al als je ze belt. Je wordt uitvoerig bedankt voor dat je ze belt, maar ze zijn niet dusdanig dankbaar dat er iemand de telefoon opneemt. Je beland in een frontline waar je je keuze moet maken, waarbij je bij elke keuze wederom bedankt wordt.

Bij keuze '3 voor service' verwacht ik ondertussen, na de 3 ingetoetst te worden, hardop te worden uitgelachen, gevolgd door de zin: "wij hebben helemaal geen service!", waarna de verbinding verbroken wordt.

Het zou een hoop tijd schelen. Vanmiddag is mijn auto geüpdatet, en toen ik 4 uur later wilde wegrijden bleek de auto niet meer te werken. Niet in Drive, en het central screen bleef zwart. Resetten deed niks. Na een half uur in de wacht gestaan te hebben, bleek dat ik naast de beide rollers ook het rempedaal moet intrappen voor een reset. Dat was voorheen niet nodig, en het deed niets voor het central screen, maar de auto reedt in elk geval weer. Ik werd verzocht thuis terug te bellen.

Onderweg naar huis veel te hard gereden: Het cockpit display gaf de snelheid aan in mph, maar gaf onder het getal wel km/u aan. Een ernstige bug, maar gezien de problemen met de carkit/iPhone die al een jaar voortduren, zal daar niet veel aan gedaan worden.

Thuis natuurlijk teruggebeld. Weer door dezelfde frontline-ellende. Er kan geen contact gemaakt worden met mijn auto. En er kan ook niemand langskomen om het probleem op te lossen. Ik sta nu 1 uur en 33 minuten in de wacht! Ik heb in die tijd wel mensen gesproken, maar die komen niet verder dan dat ik morgen om 9 uur naar het service centrum moet. Je krijgt alleen callcenter-miepjes te spreken, die nooit een Tesla van dichtbij gezien hebben. Niemand kan mij vertellen of mijn auto morgenochtend op de geprogrammeerde tijd begint met laden, en dus of ik ermee naar mijn klant kan. Ondanks vele malen doorverbinden, tot zelfs in de VS aan toe, is er niemand met product kennis die mij kan helpen een plan voor morgenochtend te maken.

Ondertussen is mijn iPhone battery bijna leeg. Een volle iPhone batterij is bij Tesla blijkbaar niet voldoende om ook maar iemand te spreken te krijgen die kan helpen. Nee, Volvo doet dat veel beter; Als ik op de OnCall knop druk, krijg in binnen een minuut een vriendelijke man/vrouw te spreken die mij ook echt kan helpen. Desnoods door iemand langs te sturen.

Het is een mooie en fijne auto, maar wat jammer dat hij door Tesla gemaakt wordt!
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: wooter and Dan84
Er zijn rangers.

Er gaan wat variaties rond, wel of niet rempedaal en beide scroll wieltjes voor reset. Bij even zoeken had je dat geweten. Gebeurt je nu geen tweede keer.

Heb ook meegemaakt dat er een update het systeem intern wat settings heeft veranderd, is inderdaad niet heel praktisch dat settings resetten.

Wellicht was je sneller geholpen op het forum, of ander online platform 'voor eerste hulp'. Community is sterker dan welk bedrijf ook.

Zelf plan ik afspraak in de app
 
Er gaan wat variaties rond, wel of niet rempedaal en beide scroll wieltjes voor reset. Bij even zoeken had je dat geweten. Gebeurt je nu geen tweede keer.
Nee; Dit is verandert. De computer in mijn bezit die ik met afstand het vaakst moest resetten, was de Center Console in mijn Model S. Ik was daar zo aan gewend geraakt, dat ik dat gewoon rijdend deed. Vermoedelijk willen ze dat nu proberen te voorkomen.

De stabiliteit is overigens ondertussen wel verbeterd; Ondertussen reset ik Center Console nog maar enkele keren per jaar. En daarvan waren Eem aantal keren zelfs overbodig, omdat de handsfree software gewoon buggy bleek, in plaats van dat de Center Console hing.

Vandaag een tesla ranger en tesla leerling ranger gehad. Helemaal top.

Klein maartje;was voor een minor incidentje van 2 maanden geleden
Dat kan dan niet buiten kantooruren geweest zijn... Maar goed, ze bestaan dus echt; Ik geloof je op je woord.

Maar het blijft een schande dat ze je buiten kantooruren niet kunnen helpen. De vorige keer dat ik ze om 18:00 uur belde met een lekke band voor mijn deur wilden ze een flat-bed truck sturen. Voor een lekke band!

Dit is niet Premium-merk waardig; Dit zou ik van KIA niet eens accepteren. En het zou allemaal niet zo erg zijn geweest, als ze niet zo op de trom geslagen hadden met "taking the auto service experience to a new level", en met "As the world’s newest carmaker, we have the opportunity to rethink every aspect of the industry. As we developed our service and maintenance program, we looked beyond the auto industry to the companies with the best examples of customer service".
 
Hier ook een ranger gezien, hij kwam een deurhendel vervangen.
Ik denk dat dat gewoon een mobiele monteur geweest is, die geplande reparaties komt uitvoeren. Dat is niet hetzelfde als pechhulp onderweg, waarbij iemand je uit de brand komt helpen als je auto stuk is gegaan en je niet meer kunt rijden, wat tegenwoordig zo'n beetje standaard is bij alle merken. En bij veel merken nog gratis ook, mits je je auto volgens schema bij de dealer laat onderhouden.
 
En ranger is ook monteur. Geen pech service.
De Tesla Ranger service is geïntroduceerd als 'roadside assistance', wat zoveel betekend als pechhulp. Veel over beloofd, geschreven en gepraat, maar in Europa blijkbaar nooit van de grond gekomen.

In de loop van 2017 is die service in de VS uitgebreid met 'Mobile Service':
Tesla's Rangers get a new look, now called 'Tesla Mobile Service' - First Look - Electrek

In Europa hebben we kennelijk alleen 'Mobile Service' voor geplande reparaties op lokatie. Handig, maar niet echt essentieel. Wij hebben nooit Tesla Ranger pechhulp gehad, en blijkbaar nog steeds niet. Terwijl dat tegenwoordig toch wel zo'n beetje de standaard is, zelfs aan de onderkant van de markt.

Links en rechts ingehaald. Dat zie je niet vaak bij Tesla's...
 
Mindbender heeft natuurlijk wel gewoon gelijk en ik zou ook des duivels zijn. Waar ik bang voor ben is dat Tesla een bewuste keuze gemaakt heeft om niet te investeren in het service apparaat en dat we op korte termijn geen verbeteringen zullen gaan zien.
 
Mindbender heeft natuurlijk wel gewoon gelijk en ik zou ook des duivels zijn. Waar ik bang voor ben is dat Tesla een bewuste keuze gemaakt heeft om niet te investeren in het service apparaat en dat we op korte termijn geen verbeteringen zullen gaan zien.

De afgelopen jaren is er toch aardig wat uitbreiding geweest. Het is alleen niet zo simpel om gekwalificeerd personeel te vinden en compleet nieuwe servicecentra op te tuigen.

Daarnaast valt mij op dat men heel veel tijd kwijt lijkt te zijn aan administratie. Dat lijkt eerder in de weg te zetten. Overmatig automatiseren.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
De afgelopen jaren is er toch aardig wat uitbreiding geweest. Het is alleen niet zo simpel om gekwalificeerd personeel te vinden en compleet nieuwe servicecentra op te tuigen.

Daarnaast valt mij op dat men heel veel tijd kwijt lijkt te zijn aan administratie. Dat lijkt eerder in de weg te zetten. Overmatig automatiseren.

Ja zo zie ik het ook. Weliswaar uitbreiding maar niet in verhouding tot de groei van het wagenpark. Om die groei, plus de onvoorziene kwaliteitsproblemen, het hoofd te bieden is een giga investering in de organisatie nodig. Ik vraag me af of Tesla die investering wel kan/wil doen op dit moment. Komt inderdaad nog bovenop dat gekwalificeerd personeel duur is en/of niet voorhanden…. Hoop dat ik de SEC's zoveel mogelijk kan blijven vermijden. Los daarvan blijft de auto natuurlijk geweldig!
 
Ik zou zeggen, dan neem je toch weer een Volvo?
Dit is de meest waardevolle bijdrage op dit forum sinds tijden. Jongejonge.

Persoonlijk ben ik blij dat men de onderhoudsbeurtencyclus van elke 20.000 km een beurt heeft vervangen door één beurt per 2 jaar. Nooit maar dan ook nooit heb ik in autoland zoiets waardeloos mee mogen maken. Telkens een half uur aan de lijn. Afspraak gemaakt, verkeerde bevestiging per mail. Drie keer gebeld geworden om afspraak te maken voor nieuwe mat. Zelfs 3 maanden nadat die al vervangen was. Een uur moeten wachten op de auto die al klaar was. Een nota gekregen hoewel die naar de leasemij moest. Heerlijk, nog maar 1 keer per 2 jaar. En dan maar hopen dat je in de tussentijd geen pech krijgt.
 
De Tesla Ranger service is geïntroduceerd als 'roadside assistance', wat zoveel betekend als pechhulp. Veel over beloofd, geschreven en gepraat, maar in Europa blijkbaar nooit van de grond gekomen.

In de loop van 2017 is die service in de VS uitgebreid met 'Mobile Service':
Tesla's Rangers get a new look, now called 'Tesla Mobile Service' - First Look - Electrek

In Europa hebben we kennelijk alleen 'Mobile Service' voor geplande reparaties op lokatie. Handig, maar niet echt essentieel. Wij hebben nooit Tesla Ranger pechhulp gehad, en blijkbaar nog steeds niet. Terwijl dat tegenwoordig toch wel zo'n beetje de standaard is, zelfs aan de onderkant van de markt.

Links en rechts ingehaald. Dat zie je niet vaak bij Tesla's...
Waar haal je dat vandaan dat de rangers geïntroduceerd zijn als roadside assistance?
Vijf jaar geleden kon je kiezen tussen onderhoud laten doen bij een SeC of een ranger langs laten komen, dat was toen 100 euro duurder. En dat gold ook voor service contracten.
 
Het is alleen niet zo simpel om gekwalificeerd personeel te vinden en compleet nieuwe servicecentra op te tuigen.
Dat was 6 jaar geleden het excuus, en iedereen begreep dat. Maar 6 later jaar mag dat het excuus niet meer zijn.

Ik vraag me af of Tesla die investering wel kan/wil doen op dit moment.
Ik ben bang dat dat de spijker op zijn kop is: Ze kunnen het geadverteerde service niveau gewoon niet betalen. En ook daar kan ik nog wel begrip voor opbrengen. Maar meteen een computer aan de lijn als je ze belt? Zelfs tijdens kantooruren?! Kom op, zeg, wat een armoede.

Komt inderdaad nog bovenop dat gekwalificeerd personeel duur is en/of niet voorhanden….
Als je geen goed personeel kunt krijgen, komt dat meestal doordat je ze niet goed wil betalen. En ik denk dat dat bij Tesla zeker een factor is, want Tesla heeft ook nog eens de cool-factor aan hun kant.

Los daarvan blijft de auto natuurlijk geweldig!
Absoluut. En ze zijn ook tamelijk probleemloos. Ik had graag een tweede gehad voor mijn vrouw, maar dat is een Volvo geworden.

Nooit maar dan ook nooit heb ik in autoland zoiets waardeloos mee mogen maken. Telkens een half uur aan de lijn. Afspraak gemaakt, verkeerde bevestiging per mail. Drie keer gebeld geworden om afspraak te maken voor nieuwe mat. Zelfs 3 maanden nadat die al vervangen was. Een uur moeten wachten op de auto die al klaar was. Een nota gekregen hoewel die naar de leasemij moest. Heerlijk, nog maar 1 keer per 2 jaar. En dan maar hopen dat je in de tussentijd geen pech krijgt.
Ik heb gisteren in totaal 2 uur en 24 minuten aan de telefoon gehangen en ik ben niets wijzer geworden. Mijn tweede gesprek heb ik na 1 uur en 44 minuten maar afgebroken. Niemand kon mij helpen, en nadat ik dat maar geaccepteerd had, wilde ik weten of mijn auto vanochten wel gewoon zou laden, of dat ik wat anders moest regelen. Ondanks het vele doorverbinden kon niemand mij dat vertellen.

Het juiste antwoord is overigens: Als je Center Console niet werkt, laadt je auto ook niet. Ik heb dat vanochtend proefondervindelijk vastgesteld.

De bottom line is helaas: Als je buiten kantooruren stukken aan je Tesla krijgt, ben je aan de goden overgeleverd. Ze proberen remote nog wel wat, maar als dat - uren later - niet lukt heb je gewoon een probleem. Als je nog garantie hebt sturen ze een flat bed truck, maar als je geen garantie meer hebt wordt draai je zelf voor die kosten op en wordt het al snel een kostbare zaak, nog voordat er wat gerepareerd is. Dat is niet de service die is beloofd.
 
Wat een onzin-draadje weer...

Blijkbaar weeral iemand die niet weet dat als de garantie afloopt, dat je dan inderdaad zelf mag aftikken. Dat is bij Volvo overigens niet anders.

Het gratis nummer dat je vanuit je auto kan bellen wordt opgenomen binnen 5 minuten. Je iPhone kan je probleemloos in je wagen laden.

Ik denk dus dat we meer te maken hebben met iemand die denkt dat ie het beter weet, dan iemand die er echt wat vanaf weet.
 
  • Disagree
Reactions: MindBender
Dat was 6 jaar geleden het excuus, en iedereen begreep dat. Maar 6 later jaar mag dat het excuus niet meer zijn.


Ik ben bang dat dat de spijker op zijn kop is: Ze kunnen het geadverteerde service niveau gewoon niet betalen. En ook daar kan ik nog wel begrip voor opbrengen. Maar meteen een computer aan de lijn als je ze belt? Zelfs tijdens kantooruren?! Kom op, zeg, wat een armoede.


Als je geen goed personeel kunt krijgen, komt dat meestal doordat je ze niet goed wil betalen. En ik denk dat dat bij Tesla zeker een factor is, want Tesla heeft ook nog eens de cool-factor aan hun kant.


Absoluut. En ze zijn ook tamelijk probleemloos. Ik had graag een tweede gehad voor mijn vrouw, maar dat is een Volvo geworden.


Ik heb gisteren in totaal 2 uur en 24 minuten aan de telefoon gehangen en ik ben niets wijzer geworden. Mijn tweede gesprek heb ik na 1 uur en 44 minuten maar afgebroken. Niemand kon mij helpen, en nadat ik dat maar geaccepteerd had, wilde ik weten of mijn auto vanochten wel gewoon zou laden, of dat ik wat anders moest regelen. Ondanks het vele doorverbinden kon niemand mij dat vertellen.

Het juiste antwoord is overigens: Als je Center Console niet werkt, laadt je auto ook niet. Ik heb dat vanochtend proefondervindelijk vastgesteld.

De bottom line is helaas: Als je buiten kantooruren stukken aan je Tesla krijgt, ben je aan de goden overgeleverd. Ze proberen remote nog wel wat, maar als dat - uren later - niet lukt heb je gewoon een probleem. Als je nog garantie hebt sturen ze een flat bed truck, maar als je geen garantie meer hebt wordt draai je zelf voor die kosten op en wordt het al snel een kostbare zaak, nog voordat er wat gerepareerd is. Dat is niet de service die is beloofd.

6 jaar geleden reed er nog geen Tesla in Nederland. Eind 2013 werden de eersten uitgeleverd hier.

En de service was in het begin gewoon top. Er waren niet zoveel service centra, maar ook weinig Tesla’s waar aandacht aan bestesd moest worden. Ik had in Tilburg eigenlijk altijd dezelfde dame als aanspreekpunt (die thans in Eindhoven rondloopt) en die wist altijd van de hoed en de rand.

Meer recent is er filevorming ontstaan bij de serviceverlening, maar ik zie gewoon met eigen ogen dat ze aan het opschalen zijn.

Gekwalificeerd personeel vinden is wel een probleem voor ze omdat we automonteurs opleiden voor auto’s met een brandstofmotor en de gemiddelde monteur met de handen in het haar zit als er iets mis is met de elektronica en de computer niet aangeeft welk onderdeel vervangen moet worden. Nou, bij Tesla is alles elektronisch. Ga er maar aanstaan.

Ook bij andere merken heb je een probleem als je buiten de openingstijden van de werkplaats een storing hebt. Je krijgt een lieftallige dame aan de lijn die vaak ook niets anders kan dan een afsleepdienst regelen.

Mijn tip: anwb lidmaatschap met thuisservice. Anwb monteurs zijn nog altijd top als het gaat om diagnose stellen en verzinnen van oplossingen.
 
Sinds een paar weken een model X. Ex demo van Tesla gekocht. Vorige week de melding "Drive unit needs service. Please avoid hard acceleration" . Tesla Amsterdam had nog een gaatje. Dus de auto voor service laten inplannen afgelopen Maandag. Ik heb nul ervaring met Tesla service. Ik had verwacht dat ik het einde vd dag een telefoontje zou krijgen zoals ik mijn hele leven met onderhoud gewend ben. Toen ik gisteren Amsterdam ging bellen tijdens openingstijden kreeg ik te horen: "Dit kantoor is gesloten" . Mailtje gestuurd over hoe en wat en er werd alleen gezegd: "De monteur is nog bezig en u krijgt een sms wanneer hij klaar is". Mmm... thats new. Vandaag nog steeds geen update. Is dit normaal bij Tesla? Betekent dit dat het zo maar kan zijn dat ik maar dagen of weken moet afwachten totdat iemand mij een sms stuurt?
 
Last edited:
Sinds een paar weken een model X. Ex demo van Tesla gekocht. Vorige week de melding "Drive unit needs service. Please avoid hard acceleration" . Tesla Amsterdam had nog een gaatje. Dus de auto voor service laten inplannen afgelopen Maandag. Ik heb nul ervaring met Tesla service. Ik had verwacht dat ik het einde vd dag een telefoontje zou krijgen zoals ik mijn hele leven met onderhoud gewend ben. Toen ik gisteren Amsterdam ging bellen tijdens openingstijden kreeg ik te horen: "Dit kantoor is gesloten" . Mailtje gestuurd over hoe en wat en er werd alleen gezegd: "De monteur is nog bezig en u krijgt een sms wanneer hij klaar is". Mmm... thats new. Vandaag nog steeds geen update. Is dit normaal bij Tesla? Betekent dit dat het zo maar kan zijn dat ik maar dagen of weken moet afwachten totdat iemand mij een sms stuur?

Het kan wel een paar dagen duren, voordat de auto klaar is. Bij tesla moet je leren om geduld hebben. Onze s stond voor een simpele jaarbeurt bijna een week in Amsterdam. Met de X ga ik over twee weken, tweede rij stoelen kraken als ze bewegen. Begreep dat de hele vloer open moet, dus verwacht dat ik de auto een tijdje kwijt ben.
 
  • Informative
Reactions: 4DXP
Update:
Tesla belde vanochtend zelf terug: De auto was volgens heb nog aan het updaten en ik moest gewoon nog even wachten. Ik stamelde nog dat ik al 20 uur aan het wachten was, dat Tesla zelf gisternavond al geen contact meer met de auto had en dat de auto ook geen contact met mijn Wifi zocht. "Soms duurt het wat langer", was het antwoord. Ze zou vanmiddag terugbellen...
 
Status
Not open for further replies.