Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Statistieken uit RDW Register

This site may earn commission on affiliate links.
Mij valt op dat de meeste MX'en een 100D zijn. Ik vind een beetje extra range voor 17000 euro toch best pittig. Had niet verwacht dat zovelen hier toch voor gaan..

Zelf heb ik bij de Model S bewust gekozen voor de 75D, maar bij de X is het verbruik (volgens de NEDC) al zo'n 15% hoger. Ook is daar het prijsverschil iets kleiner (23K bij de S, 19K bij de X). Dat maakt de drempel wel iets lager om toch voor de 100 te gaan ...

(ha ha, bugboy was me net voor!)
 
Het Nederlandse wagenpark telde per 1 januari 8.373.244 auto's. Stel dat 90% van de Tesla's zakelijk gereden worden, dan is er ongeveer 13.500 * €18.000 = 243 miljoen aan MIA verstrekt de afgelopen vijf jaar (in 2013 was er nog geen cap van €50.000).

Dit komt neer op een bijdrage aan het rondrijden van Tesla's van €29 per auto (over vijf jaar). Oftewel €6 per auto per jaar.
 
Het Nederlandse wagenpark telde per 1 januari 8.373.244 auto's. Stel dat 90% van de Tesla's zakelijk gereden worden, dan is er ongeveer 13.500 * €18.000 = 243 miljoen aan MIA verstrekt de afgelopen vijf jaar (in 2013 was er nog geen cap van €50.000).

Dit komt neer op een bijdrage aan het rondrijden van Tesla's van €29 per auto (over vijf jaar). Oftewel €6 per auto per jaar.

Ik ben geen account of zo, maar het genoemde bedrag van 18.000 euro MIA is bruto. Netto is het een heel stuk minder. Het grootste gedeelte zal via BVs gaan, dus 25% (?) belastingtarief. Bij ZZP'ers wat hoger. Dus totaal netto bedrag misschien iets van 80 miljoen of zo.
 
Dat maakt toch niks uit? Denk dat de meeste Tesla rijders dan wel in een BV dan wel als ZZP zat belasting naar de staat over maakt. Die max 18000 is gewoon eens een fijn dingetje dat je niet eens het idee hebt dat je enkel wordt uitgeperst door de roverheid.
 
Het Nederlandse wagenpark telde per 1 januari 8.373.244 auto's. Stel dat 90% van de Tesla's zakelijk gereden worden, dan is er ongeveer 13.500 * €18.000 = 243 miljoen aan MIA verstrekt de afgelopen vijf jaar (in 2013 was er nog geen cap van €50.000).

Dit komt neer op een bijdrage aan het rondrijden van Tesla's van €29 per auto (over vijf jaar). Oftewel €6 per auto per jaar.

en hoeveel zal er van terugbetaald zijn? Als je de auto binnen 5 jaar verkoopt zal je een deel terug moeten betalen....
 
De RAI bericht:

Best verkochte merken september 2018
De 5 best verkochte merken in de maand september zijn: 1 Opel (3.106/ 10,5 procent marktaandeel) 2. BMW (2.091 / 7,1 procent) 3. Peugeot (2.012/ 6,8 procent) 4. KIA (1.910 / 6,5 procent) 4. Toyota (1.910 / 6,5 procent) 5. Tesla (1.645 / 5,6 procent).

Best verkochte modellen september 2018
De vijf beste verkochte modellen in de maand september zijn: 1. Opel Karl (1.283 / 4,4 procent marktaandeel), 2. Tesla Model S (1.052 / 3,6 procent), 3. Kia Picanto (974 / 3,3 procent), 4. Peugeot 108 (878 / 3,0 procent). 5. Ford Fiesta (677 / 2,3 procent).
 
Het jaar is alweer voorbij, dus ik was even geïnteresseerd in hoeveel Tesla's er in Q4 op NL kenteken zijn gezet ...

Opvallend is dat er opnieuw een enorme stijging is. Aan de ene kant wel te verwachten door de fiscale regels, maar toch is het wel knap hoor. Kijk maar eens: In vergelijking met eind augustus is het aantal Tesla's in NL met maar liefst 36% toegenomen! En in 2018 Q4 zijn er meer Tesla's op NL kenteken gezet dan in geheel 2017, whow!

Het gaat dus om 17,704 Tesla's die nu op een geldig Nederlands kenteken staan. Daarvan is 73% een Model S en 26% een Model X.

En langzamerhand krijgen we nu dus ook de eerste Model 3's op kenteken, dat zijn er op dit moment 8.

Zie voor de gein ook het onderstaande grafiekje. Dit laat zien wanneer het huidige Nederlandse Tesla wagenpark op NL kenteken is gezet en laat dus duidelijk de groei in 2018 zijn. Voor de detail freaks: deze grafiek is dus exclusief Tesla's die ooit op NL kenteken hebben gestaan en die ondertussen geëxporteerd zijn ...

Ben benieuwd hoe de grafiek er na 2019 Q1 uit ziet. Waarschijnlijk een enorme dip qua Model S en X, maar hopelijk een leuk stijging qua Model 3. We zullen zien ...

Tesla_RDW_2018Q4.JPG
 
Ik was toch wel even nieuwsgierig naar de huidige Tesla stand in het RDW Register, dus ben er toch maar weer eens ingedoken. De waarnemingen waren wel "zoals verwacht":

Model 3
  • Zoals bekend, 8 stuks op NL kenteken t/m 1/1/2019 (allemaal "prototypes" / demo's)
  • 40 stuks in januari op kenteken gezet, allemaal Performance modellen
  • 448 stuks in februari op NL kenteken gezet
Van de 488 stuks die normaal geleverd zijn, zijn er 142 Performance modellen en 346 Long Range modellen.

Model S en Model X
Deze zijn in januari en februari bijna niet meer op kenteken gezet.
Van zo'n 3326 stuks in 2018Q4 naar slechts 41 stuks in jan+feb 2019.

Het totaal aantal Model S in Nederland is juist afgenomen, door een flinke export.
De Model S staat namelijk op -216 stuks in vergelijk met 1/1/2019.
Waaronder 89 exportjes uit 2013, 71 uit 2014 en 58 uit 2015.
Dus grotendeels gerelateerd aan de lage bijtelling die niet meer geldig is.

De invloed van de bijtellingsregels is dus wel duidelijk ;-)
 
Ben ook nog wel benieuwd hoeveel er in 2018 al geexporteerd zijn.
Kan je denk ik niet uit RDW data halen, BOVAG heeft die gegevens wel geloof ik.

Zodra een auto geëxporteerd is, blijven de gegevens nog twee jaar in het RDW databestand aanwezig. Het probleem is echter dat ik in de beschikbare data niet kan zien wanneer een auto geëxporteerd is. Soms gaat dit vooraf door een "wijziging tenaamstelling", maar niet altijd. Dus op dit moment kan ik die vraag niet beantwoorden ...