Laten we eens inzoomen op dat plaatje en de pet van Tesla Energy opzetten. Wat we zien is een Art Impression en het is erg ruim opgezet. In feite zijn het, ruw geschat, zo'n 100 tot 120 parkeerplaatsen. Menig buurtwinkelcentrum heeft er al aanzienlijk meer.
In het gebouwtje in het midden is een ruimte waar je het kwartiertje laden kunt zoetbrengen, dat kennen we al van onze huidige versies, en in de aanbouw staat een twintigtal Powerpacks. Deze hebben samen een capaciteit van 4 mWh. Met de netbeheerders heeft Tesla deals gesloten waardoor deze powerpacks het net balanceren en uiteraard worden ze geladen uit overschotten en ontladen door auto's die langs komen en door terug te leveren aan het net. In dat geheel draaien ook de zonnepanelen mee, uiteraard als ondersteuning want de dag opbrengst zal bij 800 panelen misschien net boven 1 mWh zijn en daar laad je bij een gemiddelde laadbeurt van 40 kWh hooguit 25 auto's mee. Maar omdat ze alles in huis hebben sluiten ze deals met bedrijven met grote platte daken om deze vol te leggen met panelen waardoor deze mooi geïntegreerd worden met ook een aantal Powerpacks.
En deze situaties zijn bijna onbeperkt te kopiëren waarbij de omvang kan variëren.
Dit plaatje zou ook een mooi voorbeeld zijn van een stads SuC. Omdat enerzijds met de nieuwe batterijen straks een flink bereik gehaald wordt (ik verwacht dat maar weinigen de instapversie zullen kopen omdat het prijsverschil met een maatje groter waarschijnlijk wel zal meevallen) en anderzijds de nieuwkomer EV rijder straks aardig in de buurt van zijn huidige patroon zal kunnen blijven, één of een paar keer per week langs dit laadplein voor een kwartiertje en hij heeft verder nergens omkijken naar. We gaan er hierbij van uit dat hij geen eigen laadmogelijkheid thuis heeft en aangewezen is op derden.
Nog een stapje verder en deze plaatsen, die ook compact kunnen zijn, zijn tegelijk de stalling voor de gedeelde vloot die beschikbaar wordt gesteld als de vraag groter is dan het aanbod. (onderdeel masterplan). Mooie tijden.