Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Gemak en geld zo te lezen. Ben benieuwd.

Nu we af zijn van de antennes op de daken, op naar de 1,8 miljoen paaltjes voor de deur cs. En bij kantoor.
Kan. Als transitie wellicht. We gaan het zien met ssDC-laden... Jaartje of tien?

Mijn verwachting is grote DC laadpleinen met faciliteiten aan de rand van de steden waar men, afhankelijk van gebruik, één of meer keren in de twee weken gaat om te laden in combinatie met andere activiteit. Zeker wie in de steden geen eigen laadplek heeft zal hiervoor kiezen.
 
Mijn verwachting is grote DC laadpleinen met faciliteiten aan de rand van de steden waar men, afhankelijk van gebruik, één of meer keren in de twee weken gaat om te laden in combinatie met andere activiteit. Zeker wie in de steden geen eigen laadplek heeft zal hiervoor kiezen.
Dit. In combinatie met autonoom rijden is er geen noodzaak om de auto voor de deur te hebben. Een summon van een paar kilometer doet de rest.
 
Gemak en geld zo te lezen. Ben benieuwd.

Nu we af zijn van de antennes op de daken, op naar de 1,8 miljoen paaltjes voor de deur cs. En bij kantoor.
Kan. Als transitie wellicht. We gaan het zien met ssDC-laden... Jaartje of tien?

... hoeveel lantaarnpalen hebben we in Nederland wel niet staan?
en 8 miljoen huizen, met gemiddeld elk 50 (?) "laadpunten". Een van de grote voordelen - dat je gewoon altijd en overal kunt laden (als je toch stil staat) - en dus niet gedwongen ergens heen moet rijden, staan wachten etc. zal denk ik de doorslaggevende factor zijn. En hoe het er tien jaar later uitziet...tsja..
 
Dit. In combinatie met autonoom rijden is er geen noodzaak om de auto voor de deur te hebben. Een summon van een paar kilometer doet de rest.

Dat zie ik eigenlijk juist weer niet gebeuren. Dan ga je haast weer terug naar het model van benzine tanken. Kost ook onnodig geld aan infrastructuur (dure DC chargers, grond, onderhoud, etc). Ik zie in "probleemwijken" zonder eigen oprit dan meer in bv. druppelladers aan lantaarnpalen. In bv. wijken met sociale huur zie je gemiddeld genomen ook kleinere auto's met straks dan ook kleinere accu's. Die kunnen aan een 1 kW paal al heel wat bijladen in een nacht.

Bovendien is autonoom rijden nog wel even van ons verwijderd, zeker voor de goedkopere auto's. En een half uur tot een uur bij een DCFC wachten is ook geen pretje.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Was dit al bekend? Heb gezocht en kon dit nog niet vinden hier.

Hebben de Model S en Model X toegang tot laadnetwerken van derden?
Wij zullen binnenkort de mogelijkheid bieden om een CCS Combo 2-adapter aan te schaffen. Eigenaren van een Model S of Model X kunnen de CCS Combo 2-adapter gebruiken om de auto op te laden bij netwerken van derden. De aankoopprijs van onze CCS Combo 2-adapter zal ongeveer gelijk zijn aan de aankoopprijs van een CHAdeMO-adapter.

Bron: Supercharging
 
Was dit al bekend? Heb gezocht en kon dit nog niet vinden hier.



Bron: Supercharging

natuurlijk komt er 'weldra' (Elon Time) een CCS adapter, naar analogie met de CHAdeMO-adapter.

Moet ook, want in de toekomst zullen de superchargers enkel nog CCS hebben.
Ze gaan voor die minderheid aan oude Tesla's niet alle toekomstige suc's blijven uitrusten met dubbele kabels.
 
... hoeveel lantaarnpalen hebben we in Nederland wel niet staan?
en 8 miljoen huizen, met gemiddeld elk 50 (?) "laadpunten".

Zou ideaal zijn, maar lantaarnpalen worden centraal aan- en uitgeschakeld op punten in de wijk. Er zit geen intelligentie in de palen zelf. Tevens is de infrastructuur niet berekend op zware belasting. Om lantaarnpalen te gebruiken moet nieuwe bedrading worden gelegd en de paal worden aangepast. Kost ongeveer evenveel als het plaatsen van laadpunten.
 
  • Like
Reactions: Mars1
Zou ideaal zijn, maar lantaarnpalen worden centraal aan- en uitgeschakeld op punten in de wijk. Er zit geen intelligentie in de palen zelf. Tevens is de infrastructuur niet berekend op zware belasting. Om lantaarnpalen te gebruiken moet nieuwe bedrading worden gelegd en de paal worden aangepast. Kost ongeveer evenveel als het plaatsen van laadpunten.
Ook als je er slow laders van maakt?
 
Zou ideaal zijn, maar lantaarnpalen worden centraal aan- en uitgeschakeld op punten in de wijk. Er zit geen intelligentie in de palen zelf. Tevens is de infrastructuur niet berekend op zware belasting. Om lantaarnpalen te gebruiken moet nieuwe bedrading worden gelegd en de paal worden aangepast. Kost ongeveer evenveel als het plaatsen van laadpunten.

ja die reactie had ik eigenlijk al verwacht -;).
Maar dat is niet waar ik op doelde.. het gaat mij om het aantal, om daarmee het aantal noodzakelijke laadpunten voor auto's te relativeren.
 
Mijn verwachting is grote DC laadpleinen met faciliteiten aan de rand van de steden waar men, afhankelijk van gebruik, één of meer keren in de twee weken gaat om te laden in combinatie met andere activiteit. Zeker wie in de steden geen eigen laadplek heeft zal hiervoor kiezen.
Wij verschillen hier faliekant van mening Hans. Ik zal als het even kan NOOIT ergens naar toe gaan om te laden maar altijd de voorkeur geven aan laden waar ik toch al ben of wil zijn.
 
Interessant om te zien is dat de Type 2 stekker nu ook een aanpassing heeft. Klein extra 'nokje' in de stekker waardoor deze alleen past in S/X en niet meer in elke auto met Type 2.

Leuk detail: Bij de CCS connector is dit NIET gedaan. Dat houdt dus open dat Tesla met andere merken in gesprek is om hun auto's ook toe te laten tot het SuperCharger netwerk.
 
Interessant om te zien is dat de Type 2 stekker nu ook een aanpassing heeft. Klein extra 'nokje' in de stekker waardoor deze alleen past in S/X en niet meer in elke auto met Type 2.

Leuk detail: Bij de CCS connector is dit NIET gedaan. Dat houdt dus open dat Tesla met andere merken in gesprek is om hun auto's ook toe te laten tot het SuperCharger netwerk.

Ik denk eigenlijk vooral dat het nokje erin zit om te voorkomen dat Model 3 rijders straks de "Tesla plug" proberen te gebruiken en dan verbaast zijn dat het laden niet start. Niet zozeer om andere merken te blokkeren.

Ik denk daarom ook dat de conclusie dat Tesla in gesprek is met andere aanbieders wat voorbarig is, ik geloof er niet in dat ze daarom het nokje weggelaten hebben bij de CCS plug.
 
  • Like
Reactions: daud