Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Connector Gen3 NL

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad. Load sharing zit er al in, maar er zit nog geen functionaliteit in waarbij je bv tezamen met een PowerWall en Tesla Solar je opwek zo nuttig mogelijk kan opslaan en verbruiken met je TWC3.

Er zit ook nog een upgrade aan te komen van het CCS2-protocol wat V2G zou toelaten. Met een aangepaste lader in je Tesla zou het dus in de toekomst met een TWC3 ook mogelijk zijn om aan V2G te doen, maar natuurlijk aan Tesla tijd.

De TWC2 was een relatief domme lader, die zich enkel liet sturen door dip switches en RS485. De TWC3 heeft meer elektronica aan boord (oa een web server) en kan dus uitgerust worden met slimme programma's die meer aan kunnen.
Thx. goed te horen dat load sharing al functioneert. En nee, ik begrijp dat dat nog niet optimaal is. Idealiter zou je de TWC3 willen connecten met de slimme meter, en dan kan instellen op welke waarden er gestuurd moet worden.
 
Al maanden zat ik te wachten op de Gen3 Wall Connector. Afgelopen donderdag middag kreeg ik een 404 (pagina niet gevonden) melding wanneer ik op de Tesla site op de link naar de Gen2 WC klikte. Later die middag ging de link naar de Gen3 WC en heb ik hem meteen besteld. Een paar uur later ook al een verzendbevestiging (maar duurde een dag tot het door DHL was afgehaald). Vandaag kwam hij binnen.
IMG_6910.JPEG

Geen externe verpakking dus licht beschadigde doos.

IMG_6911.JPEG

Dit geeft je meteen een grijns op je gezicht.

IMG_6912.JPEG

Ik vind dat er wel weinig bescherming om het glas zit maar alles is bij mij wel onbeschadigd aangekomen.

IMG_6917.JPEG


IMG_6918.JPEG

Montageplaat. Je kan de aanvoer kabel van boven of onder erin steken of op 4 verschillende plaatsen op de achterkant (door te boren). Bij mij komt hij aan de onderzijde. Er zit geen kabelwartel of afdicht rubber bij. Ik heb een M25 wartel gebruikt + moer maar een PG21 wartel past beter (moer had ik hiervan niet op de plank liggen). Ze hadden wel een wartel of rubbertje bij mogen leveren.

IMG_6919.JPEG

Dit komt op de muurplaat. Het is heel netjes gemaakt en geeft je wel het vertrouwen dat het waterdicht is.

IMG_6931.JPEG

Installeren is simpel al raad ik niemand aan om het zelf te installeren als je geen verstand hebt van stroom. Ik heb een Lolo van een fossil bedrijf vervangen met de wall connector dus de meterkast was al klaar.
In de handleiding raden ze je aan om de kabel linksom op te rollen (ivm het ophangen van de stekker) maar dat geeft wel een lelijke knik, hopelijk trekt dat wat weg.

IMG_6927.PNG

Eenmaal aangesloten moet je hem even instellen. Ik heb hem achter een 16A zekering, als je een zwaardere aansluiting hebt kan hij tot 32A.
Hij is in te stellen voor alleen Teslas of alle autos.
Er was geen update beschikbaar.
Verder niks kunnen instellen/vinden over load balancing/sharing. Misschien komt dat later.


IMG_6930.JPEG

Snoer vond ik heel lang, ik heb hem niet nagemeten.

IMG_6932.PNG

Werkt na behoren, binnen 30minuten de lolo weg en de Wall Connector werkend.
 
Lekker compacte doos! Die van de Gen2 is makkelijk dubbel zo groot.

Nu begint het wel te jeuken om er ook zo 2 aan te schaffen; de kabel lijkt me dunner, de behuizing is zeker kleiner en zou perfect passen buiten voor de Model 3.
 
  • Like
Reactions: Niek
Lekker compacte doos! Die van de Gen2 is makkelijk dubbel zo groot.

Nu begint het wel te jeuken om er ook zo 2 aan te schaffen; de kabel lijkt me dunner, de behuizing is zeker kleiner en zou perfect passen buiten voor de Model 3.

Same here... Weinig reden om mijn gen 2 te upgraden maar dit ziet er wel heel nice uit. Ik zou persoonlijk alleen wel de 2.5m versie willen, dat lukt nu ook prima en om nou 5m extra kabel aan de muur te hebben hangen...
 
  • Like
Reactions: robertvg
Same here... Weinig reden om mijn gen 2 te upgraden maar dit ziet er wel heel nice uit. Ik zou persoonlijk alleen wel de 2.5m versie willen, dat lukt nu ook prima en om nou 5m extra kabel aan de muur te hebben hangen...
Ja die 7,5m lange kabel is echt heel lang en voor veel helemaal niet nodig. Toen de gen2 te koop was en ik twijfelde om die te kopen was ik van plan om hem met een lange kabel te kopen. Nu ik de lengte van deze zie dan was de 2,5m kabel veel praktischer.
Ach nu kan mijn vrouw hem ook aan de lader doen want zij zet hem niet achteruit de oprit op.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
@Bmwzoin Dat kan helaas niet met de Tesla wall connector. Je zult hiervoor een laadpaal moeten nemen waarbij je een backoffice kan instellen. B.v. een Alfen laadpaal.

Overigens kun je bij diverse leasemaatschappijen ook een laadpaal mee leasen en dan kan plaatsting incl de automatische verrrekening met de leasemaatschappij/ werkgever geregeld worden. E.e.a. uiteraard afhankelijk van je werkgever en/of de leasemaatschappij, dus handig om hen hiervoor te benaderen.
Bovenstaande is bij mij ook gebeurt: auto en laadpaal via Leaseplan. En de verrekening gaat automatisch via hen. Ik krijg dan ook elke maand een terugbetaling van de geladen stroom (tegen een zelf in te stellen tarief).
 
Mogelijk een vreemde vraag, ik heb er ook één besteld maar is deze ook aan te sluiten via 1 fase? Zoja; laad deze dan snel zo snel als via de normale 220 wall connector? Zal dan op 16A gezekerd worden, wil het voorlopig op deze manier doen i.p.v. de gehele meterkast te moeten laten aanpassen voor 3 fases. Heeft iemand hier ervaring in?
 
Ja dan laad je tot max 16A. Maar je kunt hem ook aansluiten op 32A met 1 fase, dat kan de auto ook. Je kunt natuurlijk ook ergens tussenin gaan zitten dus bijvoorbeeld 25A zou ook een mogelijkheid zijn.
Thanks, moet even kijken waar mijn woning op is gezekerd met 1 zekering dan zou ik op die manier tot bijvoorbeeld 25A kunnen gaan 's-nachts. Waar zou de auto en met wat voor snelheid dan mee laden denk je of is dat lastig te zeggen?
 
Ik heb ook zo'n Gen3 lader overgenomen van een mede Tesla rijder. Omdat er tegenwoordig 4 EV's bij ons op de oprit staan was mijn plan nog opzoek te gaan naar een 2e Gen3 lader en deze samen achter mijn Maxem aan te sluiten als vervanging/upgrade van 1 TWC Gen2 lader. Helaas zojuist gehoord dat ze van Maxem te weinig ondersteuning van Tesla krijgen en de Gen3 versie daarom niet aan te sturen is via de Maxem😢. Kan wel naar andere laders overstappen en nieuw loadbalancingsysteem maar dat zal weer flink in de papieren lopen. Iemand hier ervaring met de Maxem en 2 TWC's Gen2?
 
Ik heb ook zo'n Gen3 lader overgenomen van een mede Tesla rijder. Omdat er tegenwoordig 4 EV's bij ons op de oprit staan was mijn plan nog opzoek te gaan naar een 2e Gen3 lader en deze samen achter mijn Maxem aan te sluiten als vervanging/upgrade van 1 TWC Gen2 lader. Helaas zojuist gehoord dat ze van Maxem te weinig ondersteuning van Tesla krijgen en de Gen3 versie daarom niet aan te sturen is via de Maxem😢. Kan wel naar andere laders overstappen en nieuw loadbalancingsysteem maar dat zal weer flink in de papieren lopen. Iemand hier ervaring met de Maxem en 2 TWC's Gen2?
Moeten ze niet zelf op onderzoek ipv ondersteuning van Tesla te vragen? Tesla resources moeten updates programmeren.