Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
@Maarten ik hoor graag hoe jij dit hebt gedaan. Heb je nog voorkeur voor een bepaalde fles?
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Is de huidig casus vergelijkbaar met die van jou Maarten?
 
Geen idee hoe lang het hoger beroep gaat duren. Maar ik vermoed dat dit groot uitgemeten gaat worden en dat er snel reparatie wetgeving doorgevoerd gaat worden.. Is eigenlijk krom, ik kan mijn 3 naar privé halen voor 3000 en hem voor 30000 verkopen..
 
De BTW privé correctie is niet gemaximaliseerd tot de werkelijke kosten, dus dat is toch nog wel een nadeeltje..
Euhm dat is niet helemaal correct; je BTW correctie privé is nooit hoger dan de teruggevorderde BTW in dat jaar plus 1/5e van de teruggevorderde btw bij aankoop. Deze regel is alleen relevant als je geen km registratie bijhoudt en je dus voor de 2.7% (jaar 1 tm 4) of 1.5% (jaar 5 en verder) regeling gaat.

Mijn voorbeeld: MY RWD van catalogusprijs 50k. Ik rij weinig, zo’n 2500kwh (laten we zeggen 200€ btw), wat onderhoud en dingetjes ook nog eens 200€ btw, dus 400€btw per jaar. Ik heb zo’n 8k btw teruggevorderd bij aankoop.

De 2.7% regel zegt dat ik 1350€ btw moet corrigeren voor privé gebruik. Mijn werkelijke btw kosten is 1600+400.

Ik mag dus 1350 btw correctie doen terwijl mijn btw voordeel (omdat die op eenmanszaak staat) 2000 is. Let hierbij op dat je nú voordeel hebt (1350 VS 2000) maar dat je bij verkoop van de auto, je btw wel weer moet afstaan. Als je verkoopt voor 75% van de prijs, dan komt deze rekensom niet meer goed.

Wat men overigens vaak vergeet (en recent weer is bevestigd in de rechtspraak): die 1350 mag ik wel aftrekken ook nog van mijn inkomen voor de IB. Scheelt weer paar honderd euro belasting :) uiteindelijk is dat dan weer het grote voordeel in de hele heen en weer geharrewar haha

Oh en je laadpaal; afschrijven en MIA (en KIA voor de starters)

Edit: heel veel rekenvoorbeelden staan gewoon op de site van de BD: Privégebruik auto van de zaak
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
 
Het verschil tussen de waarde in het economisch verkeer en de (veel) lagere verkoopprijs wordt wel gezien als verkapt dividend. Daar betaal je dus wel belasting over.
Er is een verschil tussen de basis voor omzetbelasting en de basis voor winstbelasting. Voor die laatste is de waarde in het economisch verkeer een belangrijk uitgangspunt, maar de huidige wetgeving voor de omzetbelasting kent dat concept dus niet en staat hard gestoeld op de factuur bedragen. Dus het enige voordeel hier is de omzetbelasting, en deze ondernemer zal dan ook gewoon (dividend) belasting moeten betalen over de het verschil tussen economische waarde en factuur waarde. Maar de btw die zijn bedrijf moest afdragen is ineens wel duizenden euro’s lager.
 
  • Like
Reactions: Hbrink

"De rechtbank oordeelt echter dat het bedrijf in zijn recht staat. Voor de omzetbelasting geldt immers de factuurwaarde als maatstaf van de heffing. Daarbij speelt mee dat de auto weliswaar verkocht is voor een laag bedrag, maar dat het ook weer niet zo laag is dat het als symbolisch kan worden gezien."

Mooie uitspraak! Ga ik dan ook mooi in september doen als m'n auto 5 jaar is en de MIA volledig is verrekend.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
"De rechtbank oordeelt echter dat het bedrijf in zijn recht staat. Voor de omzetbelasting geldt immers de factuurwaarde als maatstaf van de heffing. Daarbij speelt mee dat de auto weliswaar verkocht is voor een laag bedrag, maar dat het ook weer niet zo laag is dat het als symbolisch kan worden gezien."

Mooie uitspraak! Ga ik dan ook mooi in september doen als m'n auto 5 jaar is en de MIA volledig is verrekend.
Het verschil met de reële waarde wordt wel gezien als dividend.
Dus alleen je BV schiet er wat mee op. ;)