Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFi data logger

This site may earn commission on affiliate links.
@ramonneke
Na de nieuwe update 2019.28.1 is mogelijk 'offline' weer verdwenen, zoniet dan zie ik dat nu in ieder geval direct via een "Notifications": Offline Alert: Email 1 ....... Start ik daarna de Tesla app dan komt hij (zonder te zeggen dat de app hem wakker maakt!) terug naar online en start Teslafi de slaap sequence weer en is hij na 12 minuten weer "asleep", zoniet dan lukt het tweede keer wel.
 
@ramonneke
Nu op de voet gevolgd wat er gebeurt. De auto heeft alleen maar stil gestaan. Nadat hij 5 uur "asleep" is geweest zonder enig verlies heb ik hem met de Tesla app wakker gemaakt en ging hij dit keer na 13 minuten niet "asleep" maar "offline". Direct weer de Tesla app gestart en toen ging hij weer na 13 minuten "offline". Om precies te zijn hij valt altijd op idle time -2 in "asleep" òf hij gaat "offline". Hij telt dus altijd precies 10 minuten af van de 12 minuten waarop mijn inslaaptijd staat ingesteld + 1 minuut "Idle Time Before Trying To Sleep". Dit is al maanden zo. Ik heb hem met battery level 141.36 offline zien gaan en vanochtend ook weer met battery level 141.36 zien wakker worden ofwel verlies weer nul komma nul na 13 uur. Conclusie "offline" is minstens zo goed als "asleep". Vanochtend ging hij echter weer "asleep". Conclusie je weet niet waarmee hij terugkomt "asleep" of "offline" en het heeft nergens iets mee te maken behalve de volledige willekeur van de API. Realiseer je dat hij dus in de offline situatie "P" aangeeft i.p.v. "Zzz". Omdat de "offline" tijd samenvalt met het de "P" weet je dus niet of hij tijdens een "P" tijd een lange tijd heeft zitten slapen.

Alhoewel de Tesla app niet zegt dat hij hem Wakker maakt vanuit een "offline" situatie doet hij dat wel neem ik nu aan zoals jij ook eens suggereerde, zeker gezien de lange opstarttijd die hij dan gebruikt. De "Idle Time Before Trying To Sleep:" doet dit niet en daarom werkt de "Reset Idle Timer When Offline:" niet zoals ik eerst had verwacht. Zowel vanuit "asleep" als vanuit "offline" moet de API dus wakker worden gemaakt.
De "Reset Idle Timer When Offline:" is ingesteld om er voor te zorgen dat bij het "online" komen na een "offline" deze tijd weer vooraf gaat aan de inslaaptijd (Aldus James). Teslafi gaat er vanuit dat "offline" vooral een externe oorzaak heeft omdat b.v. geen LTE of WiFi aanwezig is of er een fout in de API is ontstaan. Vanwege dat laatste stelt Teslafi een herstart van de MCU voor na een "offline". Maar alle offline's die ik heb waargenomen zijn gewoon alleen maar veroorzaakt door een willekeurige terugmelding van de API en heeft MCU herstarten totaal geen zin en is alleen maar een ritueel.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
@ramonneke
Samenvattend voor Model 3:
  1. Je weet niet of een poging om de Tesla te laten slapen eindigt met "asleep" of "offline". Het is volkomen willekeurig.
  2. De vampire drain tijdens "asleep" en "offline" is voor beiden even laag!
  3. Na elke wakker maak poging bij de Tesla vanuit de Tesla app of anderszinds kan de Tesla na precies 10 minuten weer slapen, maar deze tijd wordt altijd verlengd door Teslafi met de ingestelde "Idle Time Before Trying To Sleep:" die minimaal 1 minuut is + 2 minuten vanwege de Teslafi acties zelf zodat de totaal geregistreerde minimale tijd precies 13 minuten is met 1 minuut tolerantie.
  4. Na elke elders parkeer actie is de inslaaptijd ca 40 minuten + de Idle Time Before Trying To Sleep:
  5. Na elke thuisparkeer actie (homelink) is de inslaaptijd ca 2 uur + de Idle Time Before Trying To Sleep:
  6. De "offline" is niet onderscheidbaar in de P tijd (van de Live Controls) en kan daardoor schijnbaar de Tesla niet hebben laten slapen terwijl dit wel gedaan is door in plaats daarvan "offline" te zijn wat je alleen maar kan waarnemen in de Raw Data Feed onder Help. In de raw data van P ontbreekt dan gewoon een heel tijdbestek (Time kolom), wat niet snel opvalt. De drain/hr tijdens P klopt dus daardoor vaak niet.
  7. Na de "Idle Time Before Trying To Sleep:" telt de :"Time To Try Sleeping:" exact 10 minuten af bij elke geslaagde inslaap actie, dus als die op 12 minuten staat is de laatste geregistreerde idle time altijd -2 is waarop hij òf "asleep" gaat òf "offline" gaat. Dus vandaar mijn keuze voor Time To Try Sleeping: 12 minuten (kan ook nog 10 zijn dus, maar je wilt er zeker van zijn dat het lang genoeg is).
  8. Sporadisch kan op willekeurige momenten tijdens "asleep" zowel thuis als elders tijdens parkeren de Tesla terug in P (online) gaan. Ik kan dit alleen maar verklaren vanuit een actie door Tesla zelf om b.v. data uit te lezen.
 
@ramonneke
9. Ik kan nog één nieuwe waarneming toevoegen en dat is als je géén gebruik hebt gemaakt van de cruise-control met of zonder auto-pilot in de tussentijd dat je thuis weg bent gegaan en weer thuis komt, dan zal hij in plaats van er 2 uur over doen om thuis te in te slapen er slechts 1 uur over doen. Dit ligt in lijn met mijn vermoeden dat de thuissituatie wordt gebruikt om de verzamelde data van je rijgedrag m.b.t. cruise-control en/of autopilot gebruik op te halen. Als je die niet gebruikt hebt dan er is er ook geen nieuwe data op te halen en dus kan hij een stuk sneller gaan slapen. Één keer onderweg cruise-control aanklikken en het inslapen duurt 2 uur. De 2 uur was default bij mij, maar mijn vrouw rijdt er nu ook in en die gebruikt geen cruise-control of auto-pilot, die is daar nog niet aan toe. Vandaar mijn verrassende waarneming.

Als je Tesla geen toestemming hebt gegeven de data te mogen verzamelen zal hij altijd wel sneller inslapen denk ik zo.
 
@ramonneke
Omdat na de laatste updates vrijwel alle "sleep efforts" eindigen in offline i.p.v. asleep heb ik Teslafi met succes gevraagd dit probleem op te lossen.
Dus nu kun je kiezen (althans ik kan dat) bij Sleep Modes om offline als asleep te beschouwen door dit aan te vinken:
Advanced
.......
Show offline as asleep: v
Some firmware versions may report the vehicle as offline when it may actually be asleep. When this option is enabled TeslaFi will indicate offline sessions as being asleep when the vehicle was in an idle session.

Dit is echt nodig anders zie je niet meer wanneer de auto slaapt.
 
Dat is natuurlijk een cosmetische oplossing. Is je auto daadwerkelijk in slaap? Dit kan je voornamelijk zien aan de mate van vampire drain. Met TeslaFi aan krijg ik mijn Model S niet meer in slaap en verlies ik 2% SoC per dag. Zet ik TeslaFi uit verliest hij maar 1% over 2 a 3 dagen..
 
Dat is natuurlijk een cosmetische oplossing. Is je auto daadwerkelijk in slaap? Dit kan je voornamelijk zien aan de mate van vampire drain. Met TeslaFi aan krijg ik mijn Model S niet meer in slaap en verlies ik 2% SoC per dag. Zet ik TeslaFi uit verliest hij maar 1% over 2 a 3 dagen..

Ik heb precies hetzelfde probleem sinds ca een maand. Van alles geprobeerd qua instellingen. Zodra ik onder account instellingen ‘logging enabled’ uitschakel, slaapt de auto binnen 10 minuten. Daarna zet ik hem weer aan en blijft de auto in slaap. Niet een echt gewenste situatie.
 
Dat is natuurlijk een cosmetische oplossing. Is je auto daadwerkelijk in slaap? Dit kan je voornamelijk zien aan de mate van vampire drain. Met TeslaFi aan krijg ik mijn Model S niet meer in slaap en verlies ik 2% SoC per dag. Zet ik TeslaFi uit verliest hij maar 1% over 2 a 3 dagen..
Dit lijkt een cosmetische oplossing zolang je niet gecontroleerd hebt wat er gebeurt met de vampire drain en dat heb ik wel gecontroleerd. In alle gevallen is dat zeker niet meer dan bij het in slaap zijn. De termen "asleep" of "offline" worden teruggemeld door de Tesla API. En wat dat dan in de praktijk betekent weet niemand behalve Tesla zelf. En daarover geven ze nergens enige uitsluitsel. Ook Teslafi weet dat niet, alles wat daarover bekend is of wordt beweert is slechts ontstaan door trial en error van buitenstaanders. Tesla zelf zal dat niet publiceren, omdat ze zich gewoon op geen enkele manier willen vastleggen. Ze doen gewoon waar ze zin in hebben om alles te verbeteren en willen niet beperkt worden door wat derden van hun interface verwachten.

Dus "offline" is voor mij hetzelfde of beter dan "asleep". Kennelijk stemt Teslafi daarmee in gezien ze de mogelijkheid hebben geschapen om dat nu in Sleep Modes aan te vinken, althans bij mij werkt dat (is dat bij jullie ook zo?). Alles wat ik ervaar geldt voor mijn Model 3.
IMG_5514.jpg
 
Ik heb precies hetzelfde probleem sinds ca een maand. Van alles geprobeerd qua instellingen. Zodra ik onder account instellingen ‘logging enabled’ uitschakel, slaapt de auto binnen 10 minuten. Daarna zet ik hem weer aan en blijft de auto in slaap. Niet een echt gewenste situatie.
Er zijn nogal wat zaken die bij deze constatering tot een verkeerde conclusie kunnen hebben geleid. Een belangrijke is dat het volledig onvoorspelbaar is wat Tesla na 10 minuten doet, dus of hij terugkomt met "asleep" of met "offline".
Er zit n.l. geen enkel voorspelbaar gedrag in, de ene keer gaat hij "asleep" en de andere gaat hij "offline". Niettemin zal ik zelf ook eens proberen dit te simuleren.
Je suggeert hiermee dat Teslafi's gedrag een oorzaak zou zijn voor dit offline gedrag, maar zoals ik het beleef heeft die er waarschijnlijk niets mee te maken. Je Teslafi instellingen kunnen natuurlijk wel door het "kietelen" van de Tesla API een bepaalde voorkeur veroorzaken voor Tesla's keuze "asleep" te gaan of "offline" te gaan, maar gezien mijn huidige ervaringen geloof ik daar nog niet in. En gezien het niets uitmaakt voor de vampire drain lijkt me de mogelijkheid "offline" als "asleep" aan te merken dus voorlopig een goede oplossing.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem sinds ca een maand. Van alles geprobeerd qua instellingen. Zodra ik onder account instellingen ‘logging enabled’ uitschakel, slaapt de auto binnen 10 minuten. Daarna zet ik hem weer aan en blijft de auto in slaap. Niet een echt gewenste situatie.
Mijn 4x testen met de Tesla App wakker maken bleek dat te resulteren in 4x "asleep" te gaan na 12 minuten met Teslafi logging aan. Hij gaat bij mij zo snel weer slapen omdat de "Idle Time Before Trying To Sleep" op 1 minuut staat ingesteld. De overige tijden zijn enigzins strategisch gekozen om zo snel mogelijk te gaan slapen. Na parkeren is dat 40 minuten en thuis parkeren 2 uur.
De hele slaap instelling staat hieronder:
IMG_5515.jpg
 
Deskundigen, ik heb een vraag.
De discussie hierboven maakt nu een paar keer melding van een 'Idle Time Before Trying To Sleep' van 1 minuut.
Welnu die '1 minuut' heb ik vorige week ook ingesteld. Maar toen ging de S100 niet meer slapen. Dus na een dag weer naar 30 minuten gezet. En gek genoeg wil die nu ook (op 2 keer na) niet meer slapen.

Als ik naar de data kijk, zegt het overzicht nog steeds dat ik de "Idle Time To Sleep' op '1 minuut' heb staan. Terwijl die dus alweer een week op 30 minuten staat (en oneindig maal op de save-knop gedrukt, andere browser gebruikt, andere getallen ingevoerd). Nada verandering...

What to do?

Schermafbeelding 2019-08-24 om 18.35.12.png


Schermafbeelding 2019-08-24 om 18.34.11.png
 
Last edited:
Deskundigen, ik heb een vraag.
De discussie hierboven maakt nu een paar keer melding van een 'Idle Time Before Trying To Sleep' van 1 minuut.
Welnu die '1 minuut' heb ik vorige week ook ingesteld. Maar toen ging de S100 niet meer slapen. Dus na een dag weer naar 30 minuten gezet. En gek genoeg wil die nu ook (op 2 keer na) niet meer slapen.
Het willen slapen meet je dat af aan het zien van het icoon Zzz in je overzicht?
Zo ja dan gaat hij misschien steeds "offline" als je die niet ziet verschijnen.
"Offline" zie je alléén terug onder de overall Raw Data Feed van de Help file!

Als ik naar de data kijk, zegt het overzicht nog steeds dat ik de "Idle Time To Sleep' op '1 minuut' heb staan....
Wat bedoel je hier met "het overzicht"? Toch niet wat je hier attached hebt en waar 30 staat ingevuld? En zowel dan saved hij dus kennelijk niet als hij dat weer terugveranderd in 1. Verder komt de term zelf in de raw data als zodanig niet voor maar wel als idle time die optelt van 0 naar 30 in de raw data van P. Iets anders kan ik ook niet bedenken. Overigens wordt het wel of niet gaan slapen niet beïnvloed door de Idle Time Before Tryïng To Sleep alleen het duurt die toegevoegde tijd langer voordat hij probeert in te slapen.

Ten aanzien van Offline issue is vandaag nog de volgende change log binnengekomen:
Improvements:
  • Recent firmware versions have been reporting the vehicle as offline during an idle session instead of the vehicle being asleep. When the vehicle reports offline during an idle session TeslaFi will now consider this as a sleep session. This feature can be turned off in settings->sleep modes->advanced.
 
Last edited:
Deskundigen, ik heb een vraag.
De discussie hierboven maakt nu een paar keer melding van een 'Idle Time Before Trying To Sleep' van 1 minuut.
Welnu die '1 minuut' heb ik vorige week ook ingesteld. Maar toen ging de S100 niet meer slapen. Dus na een dag weer naar 30 minuten gezet. En gek genoeg wil die nu ook (op 2 keer na) niet meer slapen.

Als ik naar de data kijk, zegt het overzicht nog steeds dat ik de "Idle Time To Sleep' op '1 minuut' heb staan. Terwijl die dus alweer een week op 30 minuten staat (en oneindig maal op de save-knop gedrukt, andere browser gebruikt, andere getallen ingevoerd). Nada verandering...

What to do?

View attachment 445872

View attachment 445873

Al die troep eraf gooien en je Tesla wachtwoord aanpassen :O). Zonde van al die drain en het vollopen van je emmc:
 
@Robipad
Dank voor je antwoord.
Het door mij genoemde overzicht betreft de tweede plaat, met de rode balk. Daar blijft in de kolom met als titel "Idle Time Before Trying" de 1 staan ondanks dat ik daar in het menu (zie eerste plaat) 30 heb ingevuld en heb gesaved.
Overigens, die balk ('Het overzicht') komt van: A view of successful TeslaFi sleep mode settings by other users can also be found here. In die lijst staat bijna onderin je eigen slaap-score in vergelijking met anderen.

En ja ik heb 'offline' en 'sleep' met het vinkje samengevoegd. Desondanks staat de auto meestentijds op P.
Ik zoek wel verder naar de oplossing.

@xtremerox Je filmpje is verhelderend. Ik begrijp eruit dat je de auto ook om andere redenen dus zoveel mogelijk moet laten slapen. Dat was het onderwerp van mijn vraag.
 
@Robipad
Dank voor je antwoord.
Het door mij genoemde overzicht betreft de tweede plaat, met de rode balk. Daar blijft in de kolom met als titel "Idle Time Before Trying" de 1 staan ondanks dat ik daar in het menu (zie eerste plaat) 30 heb ingevuld en heb gesaved.
Overigens, die balk ('Het overzicht') komt van: A view of successful TeslaFi sleep mode settings by other users can also be found here. In die lijst staat bijna onderin je eigen slaap-score in vergelijking met anderen.
Als ik "here" aanklik krijg ik dat overzicht van Tesla 3 van mijn typical update. Ik heb geen idee waar ik mijn Tesla 3 aan zou moeten herkennen ( en ook niet hoe jij die van jouw herkent? model 2 100d zijn type gegevens! Komt nog bij dat ik daar 1 minuut heb staan en die komt niet voor in de laatste paar honderd. Ik vraag me ook af of dat overzicht iets is dat 'up to date' weergeeft wat je instelt?
 
Mijn TeslaFi proefperiode is verlopen. Ik heb hem nu vervangen door tesla-apiscraper die lokaal bij mij thuis draait. De auto valt nu wel netjes in slaap en als ik in stap is het scherm zwart en komt kort het Tesla logo in beeld tijdens het ontwaken. TeslaFi doet echt iets goed fout.

Had je wel de sleep routines geactiveerd? Werkt hier gewoon helemaal prima.