Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFi data logger

This site may earn commission on affiliate links.
ramonneke said:
@Robipad Teslafi gebruikt het wake command niet. De Tesla app wel. Als je de Tesla app opent maakt hij altijd je auto wakker en als dat gebeurd dan is het logisch dat Teslafi ook weer data retour krijgt.
Voor de volledigheid: later realiseerde ik me dat als je de P situatie en de slaapsituatie aanklikt dat de raw data die daartussen ook aanwezig is ontbreekt. Dus heb ik beide overgangen van online naar offline en v.v. hieronder separaat toegevoegd. Hij is dus zelf ook ofline en polled niet meer. Wederom de vraag waarom gaat hij weer pollen als ik de Tesla app in wakkere toestand open? En waarom gaat hij uberhaupt offline?
IMG_5460.jpg

IMG_5461.jpg
 
Last edited:
@ramonneke
In [Frequent TeslaFi email messages "You may need to restart the vehicles computer..." #11] van jouw lees ik: "The car returns status "offline" which in reality the car isn't. The app still works, and commands can still be send to the API. You can disable these offline message in the Teslafi settings".
Dit gaat over het ontvangen van emails daarover (onder Settings/Notifications). Die had ik niet aanstaan. Zal ik eens doen met 1 minuut instelling. De Teslafi bewering daarbij is dat sommige "versies firmware" dit offline bericht sturen als de auto eigenlijk slaapt. Teslafi laat deze offline melding wel in de raw data zien maar deze komt niet terug in "asleep" verzameling. Dit schept bij mij de verwarring omdat hij dan urenlang aangeeft in P te staan terwijl de auto allang offline is of kennelijk slaapt.
De praktijk is echter dat de Tesla app kennelijk meteen van offline naar online kan schakelen en Tesla ook dan ook meteen online is. Dat wordt door Teslafi opgemerkt waardoor de raw data weer in de P situatie terecht komt. Het lijkt er dus op dat Tesla toch een verschil maakt tussen offline zijn en asleep zijn. Beide situaties kunnen misschien wel de computer op een laag pitje hebben maar van offline naar online gaat kennelijk veel sneller en zonder een awake call is nu mijn idee.
De connectie status wordt opgevraagd zonder dat de Tesla API wakker wordt en deze kan dus zijn: online/offline/asleep/waking/unknown heb ik nu begrepen. Waking en unknown heb ik nog nooit gezien, maar elke status zal wel zijn eigen perikelen kennen. Met deze nieuwe inzichten en een nadere bestudering van alle langere parkeermomenten zover stel ik nu dat de Tesla Model 3 gaat slapen of offline gaat na ca 40 minuten (+/- 3) buiten de homelink situatie waar het ruim 2 uur duurt. Eigenlijk heb ik nu mijn eigen vragen beantwoord.
 
De connectie status wordt opgevraagd zonder dat de Tesla API wakker wordt en deze kan dus zijn: online/offline/asleep/waking/unknown heb ik nu begrepen.

Offline is inderdaad dat de Tesla API die Teslafi gebruikt status Offline terug geeft. Het is niet iets dat Teslafi bepaald. Deze toont enkel de data die terug komt van Tesla.

Data

Tesla bepaalt de response maar of die klopt weet je nooit zoals de Offline melding. Tegenwoordig zie ik die bij mijn Model S nooit meer terwilj er periodes waren dat ik altijd "offline" zag.

Zekers is er een verschil, de auto kan offline zijn en niet slapen of wel slapen. Staat er "asleep" dan weet je dat de auto dus wel verbonden is (online) en slaapt.
 
Offline is inderdaad dat de Tesla API die Teslafi gebruikt status Offline terug geeft. Het is niet iets dat Teslafi bepaald. Deze toont enkel de data die terug komt van Tesla.

Data

Tesla bepaalt de response maar of die klopt weet je nooit zoals de Offline melding. Tegenwoordig zie ik die bij mijn Model S nooit meer terwilj er periodes waren dat ik altijd "offline" zag.

Zekers is er een verschil, de auto kan offline zijn en niet slapen of wel slapen. Staat er "asleep" dan weet je dat de auto dus wel verbonden is (online) en slaapt.
OK, nu heel toevallig blijkt hij thuis offline te zijn gegaan (voor de eerste keer thuis). Precies na 2 uur en 4 minuten, de tijd waarbij ik verwacht dat hij zou gaan slapen ging hij deze keer offline. Ik had de "Reset Idle Timer When Offline: " gechecked deze keer maar die werkte ook nu weer niet niet. Daar zie je niets van terug. En zoals ik zei de Tesla app hoefde hem niet wakker te maken, die geeft zijn gegevens, en dan loopt hij weer de slaapsequence af maar de 1 minuut Time Before... gaf nu geen enkele data terug en hij deed er ca 2x zo lang over dus ca 26 minuten en ging toen weer offline in plaats van asleep. Maar als hij offline is en je zegt dat je er niet zeker van bent of hij slaapt terwijl de Tesla app hem schijnbaar niet wakker hoeft te maken, dan suggereer je daarmee dat hij dus niet sliep. Dan zou het verbruik dus dienovereenkomstig hoog moeten zijn? Maar misschien kent hij een offline state met laag verbruik en toch een snelle restart? Ik zal morgen eens kijken wat het verbruik is geweest.
 
Last edited:
En zoals ik zei de Tesla app hoefde hem niet wakker te maken

De Tesla mobile app hoeft de auto wellicht niet wakker te maken maar stuurt naar mijn weten *altijd* een wake commando. Wakker maken is niet een instructie die je in de Tesla app kunt selecteren. Dit is iets wat altijd op de achtergrond gebeurd bij het starten van de app.

. Maar als hij offline is en je zegt dat je er niet zeker van bent of hij slaapt terwijl de Tesla app hem schijnbaar niet wakker hoeft te maken, dan suggereer je daarmee dat hij dus niet sliep.

Ik gebruik de Tesla app nooit omdat deze altijd de auto wakker maakt en ik wil dat deze in slaap modus blijft staan.

Als Teslafi "offline" rapporteert dan is de auto "offline" of "asleep" of "online". De enige manier om dan te weten of hij slaapt is naar de auto te lopen, de auto te openen en kijken of de MCU moet opstarten. Indien dit zo is was de auto in "asleep".

terwijl de Tesla app hem schijnbaar niet wakker hoeft te maken

Nogmaals, zo ver ik weet doet de app dit automatisch.
 
@ramonneke
(Ik had reacties 65, 66 en 67 nog niet gelezen, nu dus wel, maar als ik de Tesla app start zegt hij normaal gesproken Aan het wakker maken òf hij doet dat niet en geeft zijn info meer direct, jij zegt nu dus dat hij hem toch wakker maakt?? Ik vraag het me het af! Ik ga nog steeds van een verschil uit, maar in weze maakt dat niets uit ten aanzien van mijn verhaal hieronder! De offline connectie status blijft immers voortdurend vastgesteld door Teslafi neem ik aan tenzij je Teslafi niet vertrouwd).

Deze ochtend is Tesla vanaf gisteren 13 uur "offline" geweest met een battery range van 403,22 km tot 402,53 km. Dit komt neer op een verbruik van slechts 0,053 km/hr. Feitelijk nog minder dan tijdens echt slapen, waarbij ik op een gemiddeld gemeten over vele "asleep" tijden van 0,09 km/hr kom. Maar het verlies tijdens parkeren is duidelijk meer dan 10 - 15 maal groter tussen 1 en 1,35 km/hr. Deze 0,053 km/hr is natuurlijk een zeer schijnbare nauwkeurige berekening van een éénmalige meting maar het geeft aan dat ook kennelijk tijdens niet slapen toch een laag verbruik mogelijk is.

Vanochtend de Tesla app gestart die dus zonder wakker maken opkwam. Het heeft deze keer 35 minuten geduurd voordat hij deze keer nu wel echt ging slapen. Bij de derde sequency van bij mij 12 minuten + de deze keer 2 minuten Idle Time Before.... viel hij "asleep". Ik heb de Idle Time Before... op 2 minuten gezet i.p.v. 1 minuut omdat blijkt dat bij het opkomen van de eerste minuut, waarbij normaal de informatie in de kollommen verschijnt, deze niet aanwezig is als hij vanuit de "offline" situatie komt. Bij de 2de minuut is deze echter dan wel aanwezig. Omdat ik nooit enig effect heb gezien van de "Reset Idle Timer When Offline:" dacht ik dat deze misschien dan wel gaat werken bij 2 minuten. Moet nog blijken. De bottum line is dat dus ook bij deze "offline" maar "niet slapen" situatie van Tesla toch een minimum verbruik mogelijk is vergelijkbaar of minder dan met "asleep"!
 
Last edited:
Nee, niet verholpen. Momenteel heb ik 2-3% phantom drain wat aanzienlijk is. Diverse MCU resets geprobeerd. Inmiddels SeC Rotterdam op de hoogte gesteld maar nog geen reactie.
De offline situatie wordt niet in de samenvattingen (Live Controls) weergegeven, dus er mist iets om echt overzicht te krijgen over wat er plaats vindt. Maar wat is SeC Rotterdam? En wat kunnen die daar aan doen?

Overigens raak ik soms de draad van discussies kwijt als om welke reden ook posts bij mij binnenkomen van een dag geleden, maar dit even terzijde.:(
 
Last edited:
De offline situatie wordt niet in de samenvattingen (Live Controls) weergegeven, dus er mist iets om echt overzicht te krijgen over wat er plaats vindt. Maar wat is SeC Rotterdam? En wat kunnen die daar aan doen?

:)

SeC = Tesla Service Center

Wat zij kunnen doen is het constateren dat de auto zou moeten slapen maar niet doet en daar wat aan moet gebeuren. Door de phantom drain heeft m'n auto nu op jaar basis ongeveer 7 extra volledige laadcycli die ik moet betalen (ongeveer 250 EUR) en onnodige battery degradation.
 
:)

SeC = Tesla Service Center

Wat zij kunnen doen is het constateren dat de auto zou moeten slapen maar niet doet en daar wat aan moet gebeuren. Door de phantom drain heeft m'n auto nu op jaar basis ongeveer 7 extra volledige laadcycli die ik moet betalen (ongeveer 250 EUR) en onnodige battery degradation.
Heeft het iets te maken wat ik heb vastgesteld? Want het niet slapen bij mij heeft nog niet direct geleid tot een hogere phantom drain? Eigenlijk alléén maar het feit dat hij vroeger sporadisch een keer niet "asleep" ging maar nu na mijn laatste update 2019.24.4 kennelijk ineens telkens niet meer slaapt betekent bij mij nog niet een hogere phantom drain als "asleep" is vervangen door "offline". Als hij nu in P staat zit daar een hele tijd "offline" bij inbegrepen, zonder dat je dat als slapen herkent. Maak je daardoor niet allerlei rekenfoutjes? Hij breidt nu allerlei P tijden aan elkaar vast tot één P in de overzichten.
 
Als Teslafi "offline" rapporteert dan is de auto "offline" of "asleep" of "online". De enige manier om dan te weten of hij slaapt is naar de auto te lopen, de auto te openen en kijken of de MCU moet opstarten. Indien dit zo is was de auto in "asleep".
De Teslafi app checked de connectie status toch elke minuut? Dus als de Tesla API die juiste status rapporteert zal dat toch moeten blijken, of geeft de API de connectie status niet meer (juist) door? Ik begreep juist dat die status altijd uitgelezen kan worden zonder de hele MCU te moeten opstarten?
 
@ramonneke
Er is nu een update 2019.28.1 geïnstalleerd. Dat kan natuurlijk weer veel veranderen. Toch heb ik nog een aantal vragen:

Bij de kolom "polling" zijn er 4 toestanden, Leeg, False, True en Offline. Hoe ik dat moet interpreteren begrijp ik helemaal niet. Bij leeg en False kunnen regels met uitgelezen waarden staan ingevuld, bij True en Offline staat nooit iets ingevuld. Dat rijmt bij mij niet met de gebruikte terminologie.

De check van Reset Idle Timer When Offline: heeft in ieder geval geen uitwerking, maar omdat bij "polling" dan ook Offline staat dacht dat hij dan ook feitelijk niets kan doen?? En wakker maken deed deze functie ook niet volgens jouw. Dus wat heeft die Reset dan voor nut?

En als "polling" ook altijd op "offline" staat als de Tesla "offline" afgeeft betekent dat dan niet dat Teslafi niet meer naar de API kijkt of zo? Dan ziet hij deze ook nooit veranderen. Of hoe moet ik dat interpreteren? Op één of andere manier moet Teslafi hier toch steeds nog kijken naar de "connectie status" anders zou hij nooit kunnen vaststellen dat Tesla weer "online" is gegaan en dat ziet hij wel degelijk.

In elk geval in de "offline" connectie status of in een "online" connectie status zegt de Tesla app nooit "Aan het wakker maken" maar begint altijd direct met het tijdstip te melden van de laatste meting en geeft dan meteen de nieuwe resultaten weer. Als de Tesla "asleep" heeft gemeld zegt de Tesla app altijd eerst "Aan het wakker maken" en doet daar ook langer over. Maar jij zegt dat hij hem toch eerst wakker maakt, hoe weet je dat dan?
 
Heeft het iets te maken wat ik heb vastgesteld? Want het niet slapen bij mij heeft nog niet direct geleid tot een hogere phantom drain? Eigenlijk alléén maar het feit dat hij vroeger sporadisch een keer niet "asleep" ging maar nu na mijn laatste update 2019.24.4 kennelijk ineens telkens niet meer slaapt betekent bij mij nog niet een hogere phantom drain als "asleep" is vervangen door "offline".

Ik krijg ook geen offline, als dat zo was dan wist ik dat hij toch in slaap was gevallen.

Ik begreep juist dat die status altijd uitgelezen kan worden zonder de hele MCU te moeten opstarten?

Klopt, deze zal de MCU niet uit slaap halen, maar kan wel voorkomen dat deze in slaap gaat.

Reset Idle Timer When Offline

Nooit geprobeerd.

En als "polling" ook altijd op "offline" staat als de Tesla "offline" afgeeft betekent dat dan niet dat Teslafi niet meer naar de API kijkt of zo?

Ik kan enkel gissen hoe de Teslafi logger werkt maar volgens mij zijn het 2 processen. Eén die de state en interval controleert in combinatie met het Teslafi sleep algoritme en één die daadwerkelijk alle data verwerkt en Tesla API's aanroept. Deze worden samen gebundeld tot het grid wat je ziet maar dat is puur gissen en ook gebaseerd op m'n eigen logger.[/QUOTE]
 
Kijk jij ook naar de Raw data onder Help want alléén daar zie je alle beschikbare samples en ook alléén daar komt "offline" voor. Ik neem aan van wel, maar toch wilde ik het even checken.[/QUOTE]

Uiteraard :)

Ik realiseerde me trouwens dat het niet slapen waarschijnlijk komt door iets anders. In een vlaag van verstandverbijstering had ik Jedlix vorige maand weer ingeschakeld. Deze heb ik net uitgezet en ik vermoed dat nu mijn voiture weer netjes in slaap zal gaan vallen.

Als dat niet werkt dan reset ik m'n Tesla password om alle tokens in te trekken.
 
Ik heb sinds gisteren TeslaFi op proef. Alles lijkt goed te werken, maar wil wel zeker weten dat ik niet onnodig kWh verlies heb door het pollen. Ik heb geen TeslaFi sleep modi ingesteld omdat ik las dat dit met MCU1 in principe niet nodig is. Vannacht zie ik een lange P sessie staan die “idle 12” heet. Na een paar minuten gaat de shift mode van P naar None. Ik neem aan dat mijn Tesla hierdoor geen extra verbruik heeft? Over 8 uur verloor hij 1,2 kWh. Dat lijkt me wel aan de hoge kant? Dat zou 3,6 kWh per dag betekenen..
 
Ik heb sinds gisteren TeslaFi op proef. Alles lijkt goed te werken, maar wil wel zeker weten dat ik niet onnodig kWh verlies heb door het pollen. Ik heb geen TeslaFi sleep modi ingesteld omdat ik las dat dit met MCU1 in principe niet nodig is. Vannacht zie ik een lange P sessie staan die “idle 12” heet. Na een paar minuten gaat de shift mode van P naar None. Ik neem aan dat mijn Tesla hierdoor geen extra verbruik heeft? Over 8 uur verloor hij 1,2 kWh. Dat lijkt me wel aan de hoge kant? Dat zou 3,6 kWh per dag betekenen..
Zolang je geen sleep mode Enabled, zal de auto nooit gaan slapen omdat Teslafi alsmaar data blijft ophalen en dus de MCU wakker houdt. En dus blijft het verbruik hoog. Wat je gelezen of geïnterpreteert hebt klopt dus niet. Teslafi wil immers van minuut tot minuut weten wat je auto doet. Als hij de MCU de kans geeft om te gaan slapen tijdens parkeren, kan hij nog wel constant de connectie status opvragen terwijl de MCU blijft slapen, de connectie status gaat normaal gesproken dan naar "asleep". Teslafi krijgt dan geen andere informatie meer. Zodra de MCU dan weer wakker wordt (doordat jij instapt en gaat rijden of doordat je de Tesla app gebruikt) ziet hij de status wijzigen naar "online" en krijgt Teslafi weer de benodigde informatie. Over de settings van de sleep mode valt ook nog wel e.e.a te zeggen. Experimenteer eerst maar even verder. En lees: Enabling sleep settings to limit vampire loss. / Knowledge base / TeslaFi
 
@Robipad Als ik de uitleg lees dan is het idee dat TeslaFi eerst de Vehicle API call doet en als daaruit blijkt dat de auto niet slaapt doet hij de Data API call. TeslaFi doet nooit de Wake API call om de auto uit slaap te halen (zoals andere apps wel doen). Bij Tesla's met een MCU1 is aan de Vehicle API call goed te zien of de auto slaapt: er wordt dan oa geen buitentemperatuur meer weergegeven. Bij MCU2 is dat lastiger. De "sleep modes" zijn optimaliseringen om te voorkomen dat als TeslaFi niet goed detecteert of de auto slaapt hij juist voorkomt dat deze in slaap valt.

Ik heb dus een MCU1 en als ik naar vannacht kijk dan was om 0:54 uur het laden klaar. In de logger notes staat op dat tijdstip "Charging->Idling". De buitentemperatuur blijft echter afnemen tot 19 graden om 6:57. Dat is hij nu nog steeds volgens TeslaFi terwijl de auto vol in de zon staat en de inside temp 28.8 graden is. Het lijkt me dat de auto dus gewoon slaapt, en TeslaFi dus geen vampire drain veroorzaakt? De Battery Range is wel teruggelopen van 385.97 om 0:54 uur naar 376.73 km om 11:23 uur. kWh loss is volgens TeslaFI 1.56 kWh.

Ik heb geen ervaringen met mijn "normale" drain omdat ik thuis de auto elke dag oplaad.
 
Correctie: TeslaFi stopt alleen met het pollen van de Data API als je "sleep mode" aanvinkt. De default is dus dat TeslaFi altijd de Data API aanroept zodat de auto nooit gaat slapen. Voor MCU1 zou het "sleep mode" vinkje genoeg moeten zijn om de auto te laten slapen.. Precies zoals @Robipad zei dus. ;)