Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi heren, ik heb ook sig reservering en geen mail ontvangen. Persoonlijk denk ik dat ze momenteel aan het vergaderen zijn over hoe de auto voor zo min mogelijk euries deze kant op te krijgen.
Ik denk dat ze hier net zo,n stunt uithalen als in the usa en 10 auto,s aan de directie en vroege aanseelhouders dit jaar nog leveren
. Dan kunnen ze zeggen dat ze de auto in 2012 geleverd hebben in europa:biggrin:

Tevens denk ik niet dat het veel zin heeft om de auto in amerika op te halen. Kijk naar de roadster die is in europa heeel anders wat betreft laden en andere kleine regels die hier gelden. Dit betekend voor de s ook veel aanpassen.

Simpel, uitbreiden van eindhoven of uk vervolgens alles in onderdelen deze kant op en extra onderdelen aanleveren voor de regels
En zsm leveren

Ik hoop maart maar ik denk dat we er komende weken wel wat over horen

Da's geen stunt, maar zuiver noodzakelijk om de wachtende klanten tevreden te stellen c.q. houden imo. Waarom geen CKD assembly in Born of Antwerpen ? Het schijnt dat men daar nog wat capaciteiten over heeft...........
 
Da's geen stunt, maar zuiver noodzakelijk om de wachtende klanten tevreden te stellen c.q. houden imo. Waarom geen CKD assembly in Born of Antwerpen ? Het schijnt dat men daar nog wat capaciteiten over heeft...........

Het is niet dat ik ze het niet gun in Born en Antwerpen, maar voor de kleine oplage die naar Europa/Azië komt lijkt mij een extra productielijn overdreven.
 
Ik zou rekening houden met een Tesla store in Amsterdam.....de Bijenkorf ofzoiest!

Op de kaart die werd getoond bij de aandeelhoudersvergadering over het 1e kwartaal was inderdaad een nieuwe store te zien ergens in het 'noordwesten' van Nederland. De Randstad lijkt me een logische plek voor een tweede vestiging. En zo'n tweede vestiging hebben ze zeker nodig, aangezien er nu al zo'n 400-500 auto's gereserveerd zijn vanuit Nederland.
 
Tesla heeft een paar dagen geleden de prijzen voor Canada bekend gemaakt en dat kan een indicatie zijn voor wat de prijzen in Europa gaan worden. Het lijkt erop dat Tesla ervoor kiest, in tegenstelling tot sommige andere merken, om de buitenlandse klanten niet het vel over de oren te trekken maar hen eerlijk en recht-door-zee te behandelen. Tesla doet wat dat betreft toch zijn goede naam weer eer aan.

De berekening voor Canada is als volgt: Amerikaanse prijs + 6,1% Canadese importheffing + afhankelijk van het model 1,5 à 2% voor transport en 'bedrijfskosten' in het land van bestemming. Dat bedrag is vervolgens omgerekend aan de hand van wisselkoers (midden tussen bied- en laatkoers) tussen de Amerikaanse dollar en de Canadese dollar op het moment dat de prijzen werden vastgesteld. Dit lijkt me de eerlijkste benadering, hoewel het moment van prijsbepaling natuurlijk cruciaal is i.v.m. de wisselkoers-fluctuaties. Er werd niet aangegeven of de prijzen in de toekomst worden aangepast op basis van veranderingen in de wisselkoers.

Als Tesla ditzelfde beleid zou toepassen voor de Europese prijzen - en waarom niet? - dan kunnen we ongeveer uitrekenen wat die worden, bij de huidige wisselkoers. Voor Europa geldt een importtarief van 10% en ik denk dat de transportkosten e.d. wat hoger zullen uitkomen (4%?). De vraag is of Europese auto's duurdere uitrusting krijgen, en dan denk ik vooral aan een duurder laadsysteem. Maar als dat niet het geval is, zou een Signature Performance (Amerikaanse prijs $ 105.400, zonder federale belastingkorting) bij een koers van 1,23 volgens deze berekening uitkomen op € 97.700. Het instapmodel, een gewone productie-auto met 40 kWh-batterij en zonder opties (Amerikaanse prijs $ 57.400), zou uitkomen op € 53.100. Uiteraard zijn deze prijzen nog zonder 21% BTW, maar ik denk dat de meeste Model S'en zakelijk worden gekocht.

Belangrijk is natuurlijk wat de wisselkoers gaat doen tot het moment dat de prijzen - dit najaar? - definitief worden vastgesteld. Bij een koers van 1,15 kost een Signature Performance volgens deze berekening € 104.500. Bij een wisselkoers van 1,30 is dat € 92.500.
 
1,23 zal wat optimistisch zijn vrees ik. Zal eerder richting 1,15 zijn zoals je aangaf.

Met de €10.000 tegemoetkoming hier in België hoop ik toch om voor €60.000 in een 60kWh versie rond te rijden :) Anders wordt het wat duur (particuliere aankoop).
 
Najaar 2013 voor de gewone productiemodellen?? Pffff.... dat hoop ik niet. Niet dat ik dan ga annuleren, maar ik rekende tot nu toe op tweede kwartaal 2013. Ik wil dat ding gewoon voor de deur hebben, verdorie.
Qua prijs reken ik een op een ton-'plus'. Als het meevalt 100K. Valt het tegen 120K. Daarboven begint het duur te worden om early adopter te zijn.
 
Persoonlijk ben ik nu ruim een jaar reserveringshouder......ik had eerlijk gezegd wel een beetje meer communicatie verwacht.

Ik heb diepe respect voor de wijze waarop Tesla haar plannen uitvoert. Op het grote plaatje (10 jaar, Roadster, model S, X en gen 3) lopen ze na een jaar of 6 slecht een paar maanden achter. Ik ken geen project wat zo volgens de planning wordt uitgevoerd. Bravo. Ook begrijp ik dat ze asap van de Roadsters afwillen want ze willen zsm cash voor de geleverde productie.

De houding van "weinig beloven en meer leveren" slaat nu een beetje door. Ze kunnen nog geen zekerheden geven en vertellen dus niets!

Simpele oplossing:
Maak een leuk filmpje van 30 minuten van de fabriek, de auto en van de Teslamedewerkers en draai het af in de store in Eindhoven. Milan, enz enz...kopje koffie, glasje bubbels en iedereen tevreden naar huis.
 
Heb vandaag nog evenwat dingen proberen te achterhalen. In engeland verwachten ze nogsteeds dat ik ( nummer175) mijn auto het eerste kwartaal 2013 ga krijgen. Verder kunnen/ mogen ze niks zeggen. Wel dat er op kort termijn nieuws naar buiten komt ( horn we ook al langer) het belangrijkste voor tesla is eerst usa goed op de rit! Persoonlijk vind ik dit niet erg,laat eerst die americanen maar testen en de foutjes er uit halen dan is hier de auto voor 99% perfect!

Wat betreft prijs heb ik altijd 100000 plus gerekend voor signature performance en 5000 meer of minder maakt op dat bedrag niet zoveel uit

De meeting laat voorlopig nog op zich wachten. Ps zoek op youtube filmpje tel model s track op i best leuk die vn edmunts
 
Het lijkt erop dat Tesla ervoor kiest, in tegenstelling tot sommige andere merken, om de buitenlandse klanten niet het vel over de oren te trekken ...

Canadezen zijn toch net iets meer Amerikanen dan Europeanen vrees ik. TM weet goed welke "incentives" er in Europa zijn en uiteindelijk is het een vraag-en-aanbod spel. Wil TM een 30% marge realiseren dan zullen ze het wellicht niet nalaten om even goed na te denken wat de *waarde* van de Model S in Europa is, en op basis daarvan de *prijs* vast te stellen.

Maar ik hoop voor iedereen dat het model uit Canada ook in Europa wordt gehanteerd!
 
Heb vandaag nog evenwat dingen proberen te achterhalen. In engeland verwachten ze nogsteeds dat ik ( nummer175) mijn auto het eerste kwartaal 2013 ga krijgen. Verder kunnen/ mogen ze niks zeggen. Wel dat er op kort termijn nieuws naar buiten komt ( horn we ook al langer) het belangrijkste voor tesla is eerst usa goed op de rit! Persoonlijk vind ik dit niet erg,laat eerst die americanen maar testen en de foutjes er uit halen dan is hier de auto voor 99% perfect!

Wat betreft prijs heb ik altijd 100000 plus gerekend voor signature performance en 5000 meer of minder maakt op dat bedrag niet zoveel uit

De meeting laat voorlopig nog op zich wachten. Ps zoek op youtube filmpje tel model s track op i best leuk die vn edmunts
Aangezien de IAA niet voor personen auto's is, zien we dan nieuws rondom Autosalon Paris eind September?

Als Tesla daar aanwezig is ga ik die kant weer op. Auto's kijken is altijd leuk en de Model S zien ook :)
 
Even een kort rondje 'huidige auto".
Uit nieuwsgierigheid maar ook om een beeld te krijgen van het type koper van de Model S in NL (althans hier op het forum aanwezig). Want volgens mij zijn het niet alleen maar Priussen/Leaf's en Ampera's die er aan de kant gaan als de S komt.

Bij mij gaat er een Maserati Quattroporte de opslag in.

Komt u maar:)
 
Tesla staat op de lijst met exposanten, maar ik zou even Eindhoven mailen of Model S er ook is. Ik kan mij het haast niet anders voorstellen, maar...

Edit: Tesla staat op de lijst van exposanten van 2010...
De kans dat ze er nu weer zijn lijkt me dan groot. Met Model S lijkt me :) Ik kan me niet anders voorstellen.

Even een kort rondje 'huidige auto".
Uit nieuwsgierigheid maar ook om een beeld te krijgen van het type koper van de Model S in NL (althans hier op het forum aanwezig). Want volgens mij zijn het niet alleen maar Priussen/Leaf's en Ampera's die er aan de kant gaan als de S komt.

Bij mij gaat er een Maserati Quattroporte de opslag in.

Komt u maar:)
Ik ben pas 25, dus heb nog niet echt tijd gehad om hele dikke auto's aan te schaffen.

Na een akkefietje met Audi heb ik mijn nieuwe A3 vorig jaar weg gedaan een een Auris Hybride gekocht als tussen auto tot de Model S er is. Daarnaast heb ik nog een BMW M5 E39 voor de leuke plezier ritjes, maar de Model S zal bij mij vooral de eerste luxe sedan worden :) Ik heb een IT-bedrijf, dus daar past elektrisch rijden perfect bij!
 
Fisker Karma. Mooie en fijne auto, maar elektrische range voor mijn woon-werk helaas niet voldoende. Voor veel anderen zal die range overigens wel ruimschoots voldoende zijn. 14% versus 0% bijtelling speelt ook een rol.

Ik denk niet dat Tesla het kan maken om voor de Europeanen ineens een veel hogere prijs te gaan rekenen (meer dan VS-prijs + invoerrechten + transportkosten + EU-modificaties x wisselkoers). Dan zouden ze hun eigen ruiten ingooien. Want er komt hier voor particulieren 21% BTW bij en die heffing kennen ze in de VS niet eens. We hebben weliswaar voor bedrijven gunstige regelingen (hoewel de impact van die 36% MIA ook niet moet worden overdreven), maar de Amerikanen zelf krijgen $ 7.500 terug van de federale overheid plus nog een paar duizend dollar van hun staat. Sommige Europese landen hebben zelfs niet eens stimuleringsregelingen.

De Europese markt is een belangrijke voor Tesla, waarom zouden ze het daar gaan verknallen door een hogere marge te proberen te behalen? Als ze bij de huidige VS-prijs 25% marge hebben, dan hebben ze dat bij een eerlijke omrekening ook op de Europese auto's. Een heel nette marge als je het mij vraagt.