Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tips voor een reisje naar Ierland?

This site may earn commission on affiliate links.
We gaan in november een week naar Belfast (Erasmus dochter bezoeken). Is er al iemand daar geweest met zijn Tesla? En zijn er dan tips ivm de route en laden in de UK, en vooral laden in Belfast waar geen SuCs zijn. En goed Airbnb adresje is ook welkom, liefst eentje met een bereikbaar stopcontact :).
Omdat ook onze hond mee gaat moeten de boot overtochten zo kort mogelijk zijn. Dus denk ik de Eurotunnel te nemen en dan naar het noorden in de UK te rijden om tenslotte de ferry te nemen van Cairnryan naar Belfast.
 
Tot aan de ferry in Cairnryan gaat alles vlot.
Volledig suc in de UK tot Gretna, daarna heb je nog gratis laders van ChargeYourCar - te activeren via de app.
Kost 0.01€ om je cc te activeren, maar laden is verder gratis.

Noord-Ierland weet ik verder niets van laden... kijk eens op ChargeMap of ZapMap of iets dergelijks.

Mijn dochter woont in Bristol, als we op bezoek gaan nemen wij altijd de ferry ipv de tunnel; veel goedkoper. Maar we hebben geen hond.;)
 
www.esb.ie/ecars daar moet je zijn om een gratis laadpasje aan te vragen. Met die pas kan je gratis (nu toch nog) laden aan honderden 22kW laders in Noord-Ierland en de republiek Ierland. Heel handig, er zijn zelfs 4 laders op geen 500m van ons hotel in Belfast. Ze hebben ook een handige app waarop je niet alleen alle laders ziet, maar ook of ze online zijn en of er 1 of 2 bezet zijn (het zijn allen duo-laders). En dat allemaal via de lokale energiemaatschappij. Misschien een ideetje om ook hier toe te passen zodat we van die tientallen laadpassen en onduidelijke en niet complete kaarten afgeraken. Maar bon, in België zijn er SuCs genoeg natuurlijk, en dat zonder pasje.
 
Net terug van Noord-Ierland. Ik heb veel gebruik gemaakt van het ESB pasje. Je kan idd overal (gratis) laden aan 22kW (mits duo lader, eerste keer dat ik die optie zo intensief heb gebruikt). Er zijn echt overal laadpalen. Ze hebben ook een website met exacte locaties en weergave of geen, 1 of allebei de poorten vrij zijn. Wel opletten, 2 keer gehad dat 1 poort defect was en 1 keer stond op de bruikbare poort een i3 te laden. Wat later was die weg en kon ik toch nog het laden starten. Bij veel palen is er ondanks de 2 laadpunten maar 1 groene reserveerde parkeerplaats. Dus soms zie je op de app dat er 1 poort beschikbaar is, maar is er wel geen parkeerplaats beschikbaar. Nooit een geicede plaats gezien, het is de UK weet je wel. En het pasje werkt in zowel Noord-Ierland als in de republiek Ierland.

Rijden door de UK gaat idd probleemloos, er zijn veel SuCs. Je moet wel opletten want er zijn veel SuCs bij klassieke benzinestations. Die staan bijna altijd aan beide kanten van de snelweg, de SuCs staan echter soms maar aan 1 kant. Als je dan net aan de verkeerde kant (tja voor de UK wat is de verkeerde kant :)) komt aangereden moet je naar de volgende afrit, terugrijden, laden en dan terug naar de volgende afrit en nog eens omrijden. Dat kan je vermijden door goed op te letten, de SuCs zijn gemarkeerd met Southbound en Northbound waardoor je weet aan welke kant van de snelweg ze staan.

Alles dus prima verlopen, en als er nog iemand naar Belfast wil, ik heb nu een zeer goed Airbnb adresje.
 
Net terug van Noord-Ierland. Ik heb veel gebruik gemaakt van het ESB pasje. Je kan idd overal (gratis) laden aan 22kW (mits duo lader, eerste keer dat ik die optie zo intensief heb gebruikt). Er zijn echt overal laadpalen. Ze hebben ook een website met exacte locaties en weergave of geen, 1 of allebei de poorten vrij zijn. Wel opletten, 2 keer gehad dat 1 poort defect was en 1 keer stond op de bruikbare poort een i3 te laden. Wat later was die weg en kon ik toch nog het laden starten. Bij veel palen is er ondanks de 2 laadpunten maar 1 groene reserveerde parkeerplaats. Dus soms zie je op de app dat er 1 poort beschikbaar is, maar is er wel geen parkeerplaats beschikbaar. Nooit een geicede plaats gezien, het is de UK weet je wel. En het pasje werkt in zowel Noord-Ierland als in de republiek Ierland.

Rijden door de UK gaat idd probleemloos, er zijn veel SuCs. Je moet wel opletten want er zijn veel SuCs bij klassieke benzinestations. Die staan bijna altijd aan beide kanten van de snelweg, de SuCs staan echter soms maar aan 1 kant. Als je dan net aan de verkeerde kant (tja voor de UK wat is de verkeerde kant :)) komt aangereden moet je naar de volgende afrit, terugrijden, laden en dan terug naar de volgende afrit en nog eens omrijden. Dat kan je vermijden door goed op te letten, de SuCs zijn gemarkeerd met Southbound en Northbound waardoor je weet aan welke kant van de snelweg ze staan.

Alles dus prima verlopen, en als er nog iemand naar Belfast wil, ik heb nu een zeer goed Airbnb adresje.
Mooie info, ook voor Teslavragen.nl.
 
  • Like
Reactions: HWS
Wij krijgen binnenkort onze Model X en gaan van 16 april tot 2 mei een roadtrip maken door Ierland over de Wild Atlantic Way (KAN NIET WACHTEN!). Aangezien ik nog geen ervaring heb met laden weet ik nog niet welke adapters/kabels essentieel zijn om overal op te kunnen laden, zo ook bijvoorbeeld op campings.

Dit is denk ik wat ik nodig heb, is dat correct?
 
Wij krijgen binnenkort onze Model X en gaan van 16 april tot 2 mei een roadtrip maken door Ierland over de Wild Atlantic Way (KAN NIET WACHTEN!). Aangezien ik nog geen ervaring heb met laden weet ik nog niet welke adapters/kabels essentieel zijn om overal op te kunnen laden, zo ook bijvoorbeeld op campings.

Dit is denk ik wat ik nodig heb, is dat correct?

Ik heb op vakantie ook zeker plezier gehad van een CEE rood 16 verlengsnoer Verlengkabel CEE16 5x2.5mm2 10meter
De 2 adapters die je noemt kan je anders alleen maar gebruiken met de 7 meter UMC.
Mocht de CEE stekker verder weg zitten (je weet het maar nooit) dan heb je alsnog een probleem.
Of je moet nog een verloop van 16A CEE naar schuko meenemen.
 
Voor de zekerheid: dikker dan normaal: 3x2,5mm. En ga voor 25 meter lengte. Beter mee verlegen dan ongelegen.

Goeie, doe ik!

Ik heb op vakantie ook zeker plezier gehad van een CEE rood 16 verlengsnoer Verlengkabel CEE16 5x2.5mm2 10meter
De 2 adapters die je noemt kan je anders alleen maar gebruiken met de 7 meter UMC.
Mocht de CEE stekker verder weg zitten (je weet het maar nooit) dan heb je alsnog een probleem.
Of je moet nog een verloop van 16A CEE naar schuko meenemen.

@robertvg Waar dat kan neem ik liever minder verlengsnoeren mee, maar ik wil uiteraard wel kunnen opladen met de snelste mogelijkheid. Maakt het uit of ik een 16A CEE naar schuko verloop i.c.m. een schuko verlengsnoer gebruik of zal dat langzamer werken dan een 16A CEE verlengsnoer?
 
Goeie, doe ik!



@robertvg Waar dat kan neem ik liever minder verlengsnoeren mee, maar ik wil uiteraard wel kunnen opladen met de snelste mogelijkheid. Maakt het uit of ik een 16A CEE naar schuko verloop i.c.m. een schuko verlengsnoer gebruik of zal dat langzamer werken dan een 16A CEE verlengsnoer?

Ja: de UMC beperkt de opname tot 13A indien je de schuko adapter gebruikt.
Dus ook als je daaraan een schuko verlengsnoer en eventueel een blauwe CEE16 naar schuko verloop koppelt.
Met de rode CEE16 adapter + 16A CEE verlengsnoer en op het einde een verloop zal de UMC op 16A gaan laden.
Het scheelt maar 3A, of dat de moeite waard is om het mee te nemen is aan jou.
Ik vind het wel zo fijn om op vakantie op elke situatie voorbereid te zijn (inlusief een rood CEE 16A contact op meer dan 7 meter afstand).
 
Last edited:
Ja: de UMC beperkt de opname tot 13A indien je de schuko adapter gebruikt.
Dus ook als je daaraan een schuko verlengsnoer en eventueel een blauwe CEE16 naar schuko verloop koppelt.
Met de rode CEE16 adapter + 16A CEE verlengsnoer en op het einde een verloop zal de UMC op 16A gaan laden.
Het scheelt maar 3A, of dat de moeite waard is om het mee te nemen is aan jou.
Ik vind het wel zo fijn om op vakantie op elke situatie voorbereid te zijn (inlusief een rood CEE 16A contact op meer dan 7 meter afstand).
De schuko is 1 fase 13A (3kW) en de CEE 16A is 3 fasen (11kW) scheelt nogal wat.
 
Ok, lijkt me duidelijk. Aangezien we zo’n 2500km in Ierland hebben af te leggen is het me zeker waard om dan nog een verlengsnoer bij me te hebben. Hartelijk dank allen!
Als je nog wat verlengsnoeren nodig hebt, ik heb er wel wat te leen. Ook 3x16A en 3x32A. Evenals een mobiele lader met wat verloopstekkers. Stuur maar een pm bij interesse. Geen CHAdeMO evenwel.
 
Wij krijgen binnenkort onze Model X en gaan van 16 april tot 2 mei een roadtrip maken door Ierland over de Wild Atlantic Way (KAN NIET WACHTEN!). Aangezien ik nog geen ervaring heb met laden weet ik nog niet welke adapters/kabels essentieel zijn om overal op te kunnen laden, zo ook bijvoorbeeld op campings.

Dit is denk ik wat ik nodig heb, is dat correct?

Ik ben vorig herfst in Ierland geweest. De enige laadkabel die ik nodig heb gehad is een standaard Type 2 laadkabel. Er zijn echt wel veel laadpalen hoor, en de meeste ook nog met gratis laden. Ik had een JuiceBooster mee met alle mogelijke adapters, maar die heb ik geen enkele keer nodig gehad.

Ik ben ook al verschillende keren in de UK geweest. Als je echt wil laden aan een normaal stopcontact neem dan een goede kwaliteit UK-Schuko adapter mee, dus niet die brol van 2 Euro. Er gaat echt wel wat stroom door die adapter en die wordt vrij warm. En dan een goed verlengsnoer natuurlijk want in de UK hebben ze niet zo snel stopcontacten buiten op een muur. Maar nog eens, volgens mij niet nodig in Ierland.
 
Als je nog wat verlengsnoeren nodig hebt, ik heb er wel wat te leen. Ook 3x16A en 3x32A. Evenals een mobiele lader met wat verloopstekkers. Stuur maar een pm bij interesse. Geen CHAdeMO evenwel.

@S-19910 Supervriendelijk van je! Ik heb alleen in mijn enthousiasme gisteravond al de adapters en verlengsnoeren besteld :D De enige die ik niet heb besteld is de chademo adapter, maar ik lees net over de ‘stekkerclub’ dus ik zal eens kijken of daar iemand is van wie ik die kan lenen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik ben vorig herfst in Ierland geweest. De enige laadkabel die ik nodig heb gehad is een standaard Type 2 laadkabel. Er zijn echt wel veel laadpalen hoor, en de meeste ook nog met gratis laden. Ik had een JuiceBooster mee met alle mogelijke adapters, maar die heb ik geen enkele keer nodig gehad.

Ja geweldig dat ESB dat nog steeds allemaal gratis aanbiedt!

Heb je ook langs de kust gereden of meer richting steden en over snelwegen?

Ik ben ook al verschillende keren in de UK geweest. Als je echt wil laden aan een normaal stopcontact neem dan een goede kwaliteit UK-Schuko adapter mee, dus niet die brol van 2 Euro. Er gaat echt wel wat stroom door die adapter en die wordt vrij warm.

Vooralsnog ben ik compleet naïef over wat goede adapters/kabels etc zijn. Heb je toevallig een suggestie voor welke UK (en eventueel andere landen) naar Schuko adapter goed zijn?