Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

To P or not to P... ;-)

To P or not to P...

  • Yes P

    Votes: 26 55.3%
  • No P

    Votes: 21 44.7%

  • Total voters
    47
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een 2017 Model X 100D en sinds begin dit jaar een Model 3 Performance. Het steekt me wel dat de Model 3 voelbaar sneller is dan de Model X. Ik heb nog altijd mensen die joelen in de Model X, maar ik denk dan altijd "pfoe, dit is toch niet zo indrukwekkend".

In 2017 was de P nog stevig duurder dan de normale versie. Nu scheelt het wat minder, en is de P zowat even duur als de 100D in 2017.

Daarentegen gebruik ik maar zelden het volle vermogen :D
 
Dat is inmiddels weer terug
Maar geen overdraagbare gratis supercharging.
Overdraagbaarheid doet nogal wat met de restwaarde over 5-10 jaar. Het voordeel van gratis laden neemt namelijk relatief steeds toe naarmate de auto ouder wordt. En telt nog eens dubbel bij stijgende electriciteitsprijzen. Reken maar eens uit wat dat doet in Denemarken, waar je meer dan 1 euro per kWh betaalt....
 
Ik heb een 2017 Model X 100D en sinds begin dit jaar een Model 3 Performance. Het steekt me wel dat de Model 3 voelbaar sneller is dan de Model X. Ik heb nog altijd mensen die joelen in de Model X, maar ik denk dan altijd "pfoe, dit is toch niet zo indrukwekkend".

In 2017 was de P nog stevig duurder dan de normale versie. Nu scheelt het wat minder, en is de P zowat even duur als de 100D in 2017.

Daarentegen gebruik ik maar zelden het volle vermogen :D

Ook een M3P en waanzinnig snel (ook bochten) en toch vindt ik de RWD beter rijden (LR) en die is meer dan snel zat........ heb hem dus wel blij mee, maar cybertruck bewust de AWD en niet de tri besteld (is gewoon niet nodig).
Een P heb je omdat je het leuk vindt om te "hebben"........ gewoon traditioneel hebbeding, voegt echt weinig toe voor 99% van de tijd, voegt denk ik meer toe aan je ego.
 
Ik had de 100D en heb nu de P100D. Gekocht in de verkeerde tijd:confused:. Toen dacht ik iets exclusievers te kopen en m na 5 jaar naar privé te halen. Sinds de prijsdaling van ruim 50k is die exclusiviteit een stuk minder. Als je het kan missen zeker doen aan de andere kant zul je er niet anders mee rijden dan met een 100D. Het enige verschil is de snellere acceleratie en die zul je zelden aanspreken omdat de 100D ook al snel is. Ik wilde graag de snelste SUV ter wereld hebben met de gedachte dat je menig supersport car achter je laat. In de praktijk doen niet eens meer een poging:(. Voor het bochten werk is er geen verschil in de 2, daar zijn ze alle bij slecht in.

En de keuze voor de X is evident als je als volwassenen wel eens achterin wil zitten. Heb ook 2 S-en gehad.
 
Dank voor alle reacties al! De poll gaat nog redelijk gelijk op 12 Yes, 14 No :)

Mss nog even wat aanvulling. Ik heb momenteel zowel een nieuwe Raven Long Range (11km) als een nieuwe Raven Long Range Performance + Ludicrous (16km) gereserveerd staan bij Tesla, beiden kunnen dit jaar nog uitgeleverd worden. De Performance heb ik inderdaad een erg goede deal op, die is namelijk slechts 5000 euro duurder dan de Long Range.

Er zijn een paar dingen anders/beter in de P. De rode remklauwen, performance pedalen en carbon interieur afwerking, maar dat is allemaal voor zo'n 1500 euro ook achteraf op de LR te zetten mocht ik dat willen (daarmee wordt het nog maar 3500 euro verschil naar de P). Het grote verschil zit volgens mij alleen in de geventileerde stoelen en natuurlijk de snelheid.

De nieuwwaarde ligt wel 17k hoger, dus dat is merkbaar in de bijtelling natuurlijk. Qua range lees ik nu wisselende ervaringen. Lijkt meer af te hangen van de 20/22" velgen dan P of non-P? En je rechtervoet uiteraard :D

Muntje opgooien dan maar? :p

Ps. wordt sowieso weer een X, kom uit een S (hence my forum name...), rij nu een X en met twee kleine kinderen is een X echt een verademing, zeker in de zes-zits uitvoering.
 
Ga voor de p!

Heb een s 90d gehad. Na een week werd die gewoon...Nadien de XP90D sinds 2017 en nog steeds een feest! Ik gebruik het vermogen toch wel dagdagelijks (niet ten volle) en dit geeft een veel groter veiligheidsgevoel met zo een wagen. De shudder is er sinds de 60.000km werden aangetikt. Dit is er niet als je vering laag zet.

Vergelijk het verschil tussen een audi s6 of rs6. En dat zelfs verkeersbelastingsvrij in België...
 
Ik twijfel enorm of ik mijn nieuwe Model X als Performance of non-Performance versie moet nemen. Ik rij nu een MX100D, dus die ken ik al wel. Maar wat zijn de ervaringen van P rijders? Zou je 'm nog een keer aanschaffen?

Model X P100D met 22" velgen hier sinds november 2018. Het prijsverschil tussen P en non-P was toen ongeveer €35.000,-

Spijt gehad van de aankoop? Ja, op het moment dat dezelfde configuratie drie maand na levering met €55.000,- in aankoopprijs daalde. Dan besef je dat je de volle pot hebt betaald voor exclusiviteit. Beetje zoals Porsche enorme marges heeft op de Turbo versies.

De realiteit is dat je dat volle vermogen zelden of nooit gebruikt. Ik heb het gekocht puur voor mezelf en de wagen gedebadged zodat enkel de rode remklauwen nog verklappen dat het een Performance is.

Ik denk dat we in de praktijk rijden zoals we met een 100D zouden rijden. Zonet nog eens getest: bij vol optrekken in Ludicrous kraakt de wagen vooraan behoorlijk. Dat voelt niet bepaald vlot aan. Als we de wagen in Sport zetten is dat niet zo.

Range is eenvoudig op te lossen door met 20" te rijden. Maar in de praktijk heb ik al vaker gewenst dat we de extra 10 à 15% range hadden dan dat ik de nood aan het extra vermogen zou gemist hebben. Met 38.000km op de teller is het cijfer onveranderlijk: 100% laden is 300km effectief rijden. Op langere afstanden waarbij je meestal snelwegen neemt is dat niet altijd evident.

Wat betreft de kinderen: mijn neefjes en nichtjes vinden Ludicrous echt te hard en sommigen worden misselijk. Onlangs ook met 7 volwassenen een trip naar Engeland gemaakt en de wagen uiteindelijk in Chill mode gezet. De passagiers voelden zich daarmee duidelijk beter.

Besluit voor mij: met wat ik nu weet zou ik vandaag waarschijnlijk opnieuw een P100D kopen, maar dan met 20" velgen. Maar dat is niet rationeel, want stel dat er morgen een Plaid Model X komt, dan zou ik waarschijnlijk de Plaid willen kopen, terwijl dat rationeel zeker niet de beste keuze is. Puur rationeel is de 100D zonder enige twijfel beter (meer range, sneller dan de meeste sportwagens, zuiniger en goedkoper) zonder veel te missen.
 
  • Informative
Reactions: Lars_R
Bij aanschaf eerste Tesla lang getwijfeld, uiteindelijk omwille van het prijsverschil gegaan voor een fully loaded S75 (toen gewoon 112K!). De P bleef borrelen. Na het prijzencircus van maart vorig jaar een P100D op de kop getikt (van dec 2018) en geen milliseconde spijt gehad. Gezien het door jou genoemde minimale verschil is het wat mij betreft een nobrainer: de P!
 
  • Like
Reactions: HWS
Maar geen overdraagbare gratis supercharging.
Overdraagbaarheid doet nogal wat met de restwaarde over 5-10 jaar. Het voordeel van gratis laden neemt namelijk relatief steeds toe naarmate de auto ouder wordt. En telt nog eens dubbel bij stijgende electriciteitsprijzen. Reken maar eens uit wat dat doet in Denemarken, waar je meer dan 1 euro per kWh betaalt....

1 euro per kWh in Denemarken is dat bij Fastnet, Tesla, thuis....?
Heb ff zitten googelen en kom op 0,39 euro per kWh bij een Tesla supercharger klopt dat niet?
 
Bij aanschaf eerste Tesla lang getwijfeld, uiteindelijk omwille van het prijsverschil gegaan voor een fully loaded S75 (toen gewoon 112K!). De P bleef borrelen. Na het prijzencircus van maart vorig jaar een P100D op de kop getikt (van dec 2018) en geen milliseconde spijt gehad. Gezien het door jou genoemde minimale verschil is het wat mij betreft een nobrainer: de P!

Me too ;)
 
What’s it gonna be boy, yes or no..;)

Haha, met 24 tegen 20 en alle feedback moet het haast wel een P gaan worden :D I'll keep you posted!

Wat ik me nog afvroeg, er wordt een aantal keer de shudder aangehaald. Is dat met de Raven met nieuwe luchtvering nog steeds een issue dan? Want toen mijn X dat nog had met de oude assen was er inderdaad geen lol aan om een keer goed dat pedaal in te trappen, je schaamt je dood met dat gerammel. Nu met de aanpassing is het voor 90% wel weg, maar nog steeds toch wat gekraak.

Iemand met een Raven X die al weet of de shudder nu echt verleden tijd is?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Tuhhje
Haha, met 24 tegen 20 en alle feedback moet het haast wel een P gaan worden :D I'll keep you posted!

Wat ik me nog afvroeg, er wordt een aantal keer de shudder aangehaald. Is dat met de Raven met nieuwe luchtvering nog steeds een issue dan? Want toen mijn X dat nog had met de oude assen was er inderdaad geen lol aan om een keer goed dat pedaal in te trappen, je schaamt je dood met dat gerammel. Nu met de aanpassing is het voor 90% wel weg, maar nog steeds toch wat gekraak.

Iemand met een Raven X die al weet of de shudder nu echt verleden tijd is?
Luchtvering heeft geen invloed op de shudder. Het is vooral een ontwerpfout, waardoor de assen in een hoek met de motor staan, waardoor trillingen ontstaan bij harde accelleratie. De nieuwe motor mount dempt die trillingen, maar het probleem is er nog steeds.

De suspension zo laag mogelijk zetten helpt, zoals hierboven is uitgelegd, maar dat is dan weer nadelig voor je uitlijning. Met een performance rijstijl heb je dan in no time een kale lijn op je band.

Je kunt die slijtage dan nog wat verminderen door de auto uit te lijnen op very low. Maar dan moet je altijd in die stand blijven rijden. Was dat nou de bedoeling van een SUV? "Laag" zitten?

Als ik een performance rijstijl zou willen, dan zou ik een Model S of Model 3 kopen. Of voor mijn part een Taycan.

Als sportieve familiewagen is er niks zo prettig als een Model X. Dan maar in 4,5s. naar de 100 km/u i. p. v. 3,2s.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: SofaSogo and Lars_R