Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak Model 3 door autokeuring krijgen

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week hebben we een trekhaak, die enkel dient om fietsendrager op te plaatsen en niets mag trekken, laten plaatsen op onze Model 3. We zijn zelf van België maar hebben dat laten doen bij een Trekhaakcentrum in Nederland.

Op voorhand hebben we naar de autokeuring gebeld om te vragen of een trekhaak zonder trekvermogen gekeurd moest worden: ja, direct na plaatsing komen en via herkeuring aandienen.

De man van Trekhaakcentrum garandeerde dat de keuring geen enkel probleem zou zijn, hij heeft al meerdere trekhaken onder Belgische Tesla's gezet.

Dus, vandaag naar de keuring:
- jullie moesten normaal niet binnenkomen
-trekhaak wordt mee gekeurd zodra de auto zelf verplicht is voor keuring

Maar, de man keek toch even naar de trekhaak en in principe is hij afgekeurd omdat er een soort 'pinnetje' op zou moeten staan waardoor het onmogelijk is om er effectief iets mee te trekken.

De man van Trekhaakcentrum gecontacteerd maar die valt uit de lucht en spreekt enkel van een sticker die op de haak zit en dat zou voldoende moeten zijn.

Kunnen jullie mijn zeggen hoe dit nu juist zit? En wat ik moet doen om in orde te zijn?

Alvast bedankt!
 
Ik heb geen idee, maar het lijkt me sterk dat er trekhaken bestaan waar je uiteindelijk niets mee mag trekken.
Als ik een 2ehands auto koop en er zit een trekhaak op, mag ik als leek toch verwachten dat je er een aanhangwagen mee mag trekken?
 
Ik had vroeger een Model S (bj 2015) en wilde daar ook graag een trekhaak op. Hoewel de model S hiervoor niet gehomologeerd liet ik me vertellen dat een "draaghaak" wel toegestaan zou zijn. Ik heb toen een bedrijf in Tilburg gevonden daar een trekhaak op kon een model S kon monteren. Bij een keuring in het keuringsstation van Zwijnwaarde werd dit echter volledig afgekeurd. Ik ben toen naar het keuringsstation van Moorsele getrokken. Daar heeft men me meegedeeld om deze als "draaghaak" te monteren deze voorzien moet zijn van de juiste sticker en er een "vin" op de bol moet staan zodat je effectief enkel iets vast kunt monteren op de haak maar geen aanhangwagen kunt trekken. Sindsdien liet ik deze steeds probleemloos keuren in het station van Moorsele. Het hangt dus vreemd genoeg af van keuringsstation tot keuringsstation.
Ondertussen rij ik met een model 3 Highland doch voorlopig nog zonder trekhaak. Hoewel dit type wel gehomologeerd is voor een trekhaak kan ik deze momenteel nog niet verkrijgen bij Tesla zelf. Hebben jullie soms tips van bedrijven, liefst in de buurt van West-Vlaanderen die trekhaken monteren op Tesla's?
 
Wij hebben onze 'draaghaak' bij het Trekhaakcentrum in Breda laten plaatsen dus ik kan je helaas niemand aanbevelen. De manager van dat Trekhaakcentrum van Breda was een Belg en die heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat er pinnetje boven op de bol is gelast, heel netjes gedaan. We moeten nog eventjes niet naar de keuring, maar ben benieuwd. Bedankt voor je bericht.
 
Ik had vroeger een Model S (bj 2015) en wilde daar ook graag een trekhaak op. Hoewel de model S hiervoor niet gehomologeerd liet ik me vertellen dat een "draaghaak" wel toegestaan zou zijn. Ik heb toen een bedrijf in Tilburg gevonden daar een trekhaak op kon een model S kon monteren. Bij een keuring in het keuringsstation van Zwijnwaarde werd dit echter volledig afgekeurd. Ik ben toen naar het keuringsstation van Moorsele getrokken. Daar heeft men me meegedeeld om deze als "draaghaak" te monteren deze voorzien moet zijn van de juiste sticker en er een "vin" op de bol moet staan zodat je effectief enkel iets vast kunt monteren op de haak maar geen aanhangwagen kunt trekken. Sindsdien liet ik deze steeds probleemloos keuren in het station van Moorsele. Het hangt dus vreemd genoeg af van keuringsstation tot keuringsstation.
Ondertussen rij ik met een model 3 Highland doch voorlopig nog zonder trekhaak. Hoewel dit type wel gehomologeerd is voor een trekhaak kan ik deze momenteel nog niet verkrijgen bij Tesla zelf. Hebben jullie soms tips van bedrijven, liefst in de buurt van West-Vlaanderen die trekhaken monteren op Tesla's?
Heb je ondertussen al een oplossing voor je Highland?
 
Heb je ondertussen al een oplossing voor je Highland?
Dag Wim,

Ik heb een voorstel ontvangen van Brink. Ze zouden midden mei een trekhaak kunnen leveren die geschikt is voor mijn Highland. Echter wist men me meteen erbij te vermelden dat ik rekening dien te houden met een aantal beperkingen:
- achteruitrijsensoren worden niet uitgeschakeld
- er zouden problemen kunnen zijn met de cruise control
- het waarschuwingssysteem bij verandering van rijstrook zou ook niet correct werken.

Ik heb daarom ook nog eens met Tesla zelf contact genomen. Ze raden me (uiteraard) aan om de trekhaak van Tesla zelf te nemen. Ze konden echter niet zeggen wanneer deze beschikbaar zou zijn. Het zou een kwestie van weken zijn, maar dat zeggen ze als sinds januari.
 
Dag Wim,

Ik heb een voorstel ontvangen van Brink. Ze zouden midden mei een trekhaak kunnen leveren die geschikt is voor mijn Highland. Echter wist men me meteen erbij te vermelden dat ik rekening dien te houden met een aantal beperkingen:
- achteruitrijsensoren worden niet uitgeschakeld
- er zouden problemen kunnen zijn met de cruise control
- het waarschuwingssysteem bij verandering van rijstrook zou ook niet correct werken.

Ik heb daarom ook nog eens met Tesla zelf contact genomen. Ze raden me (uiteraard) aan om de trekhaak van Tesla zelf te nemen. Ze konden echter niet zeggen wanneer deze beschikbaar zou zijn. Het zou een kwestie van weken zijn, maar dat zeggen ze als sinds januari.
Dag Marc,
Al bedankt voor je antwoord.
Ondertussen heb ik met de frima "Burghman" contact gehad en daar zegt men dat ze vanaf 1mei waarschijnlijk een trekhaak ter beschikking zullen hebben.
Volgende week moet ik bij Tesla zijn en stel ik de vraag ivm de trailer software die bovenstaande problemen zou moeten oplossen : kan ik deze software verkrijgen met een aftermarket trekhaak.