Check. Hier nog een erg geïnteresseerde volger..
Hier nog 1. Ik ben er voor mijn e-Niro nog even mee bezig geweest i.v.m. onze vouwwagen. De RDW kan inderdaad keuren en dan krijg je bij positief gevolg een bepaald gewicht (ik wilde voor 750kg gaan omdat dat voldoende is voor mij). De kosten konden ze niet inschatten en zou een x bedrag per uur zijn. Hieronder de mail die ik kreeg van de RDW:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het verkrijgen van (hogere) trekgewichten voor uw Kia E-Niro.
Een fabrikant heeft door middel van testen vastgesteld welke voertuigconfiguratie een voertuig krijgt. Zover ik kan zien, zijn er modellen van de Niro die in het geheel geen trekgewichten hebben in het kentkenregsiter, en daardoor geen aanhangwagen mogen trekken. Er is wel een mogelijkheid, dat het voertuig na een RDW-keuring alsnog hogere trekgewichten krijgt. In deze email leest u hoe u dit kunt realiseren.
De fabrikant van een voertuig kan een verklaring afgeven waarin duidelijk wordt, dat het voertuig kan worden voorzien van hogere trekgewichten. In een dergelijke verklaring moet het chassisnummer van uw voertuig zijn vermeld. Ook moet de fabrikant (d.m.v. testrapporten) aantonen, dat het voertuig voldoet aan de 'zwaardere' toelatingseisen, welke van toepassing zijn op uw voertuig. Dergelijke verklaringen en/of testrapporten worden beoordeeld en gecontroleerd door afdeling TTV-PB.
Een andere mogelijkheid is een individuele goedkeuring aan te vragen bij de RDW Afdeling TTV, waarbij een tester van de RDW gaat kijken of aan de hand van de basis typegoedkeuring de verhoging kan doorvoeren of dat het voertuig daadwerkelijk getest of beproefd dient te worden. U kunt een aanvraag voor een dergelijke beoordeling indienen door het aanvraagformulier op
https://webrta.rdw.nl/#/individuelegoedkeuringaanvragen in te vullen. Het beoordelen van dergelijke verklaringen en/of individuele goedkeuringen geschied op basis van uurloon, á 128,- Euro per uur.
Testen
Bij de keuring wordt het voertuig beladen tot de maximale massa (staat op het kentekenbewijs vermeld) tevens wordt er een aanhangwagen beladen tot het gewicht wat u als aanvrager wenst. Het gaat hierbij om het maximale massa van het samenstel. Het voertuig + aanhangwagen wordt tijdens de test tegen een helling van 12% geplaatst en moet 5 x vanuit stilstand kunnen wegrijden dit binnen 5 minuten. Tevens wordt de handrem in beide richtingen getest. Dit alles is van toepassing op het wijzigen van de geremde aanhangwagenmassa. Tevens wordt de trekhaakconstructie afzonderlijk beoordeeld. Met door de fabrikant van de trekhaak opgegeven D-waarde wordt het gewenste gewicht uitgerekend/gecontroleerd zodat deze voldoet aan richtlijn 94/20/EG. Het gewenste aanhangwagenmassa mag ook niet hoger zijn dan de maximale massa van het voertuig. De kosten voor deze beoordeling bedragen omstreeks € 400,- tot 500,-
Het zijn relatief zware proeven voor voertuigen (in de praktijk houdt dit in dat dergelijke testen een hele zware belasting voor de koppeling zijn). De RDW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door de testen zijn ontstaan. Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid".
Proeffase test
Deze test is bij de RDW nog in ontwikkeling en kan in de toekomst nog enigszins wijzigen.
Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook
bellen vanuit het buitenland.
Met vriendelijke groet,