Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak Model 3 (uit Amerika)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je het nu over een fietsendrager of over een aanhanger? Over fietsendragers zal de RDW niet veel te melden hebben, lijkt me. De verzekering denk ik ook niet.

Ik denk ook niet dat je toestemming van Tesla nodig hebt om een trekhaak te monteren. Hooguit zou je een issue met de garantie kunnen krijgen wanneer Tesla aan kan tonen dat een defect is ontstaan als gevolg van montage / gebruik van een niet door hen vrijgegeven accessoire.

Het lijkt mij dat eventuele geruchten eerder betrekking zullen hebben op daadwerkelijk trekken van aanhangers?
Tesla hanteert inderdaad het volgende beleid. Als er vanwege een toegevoegde accessoire problemen ontstaan aan de auto dan vervalt alle garantie mbt dat probleem en ben je tevens niet verzekerd van gratis reparatie.
 
Allen,
Wat ik bovenstaand niet terug kan vinden (maar misschien ben ik te snel door alle post gegaan) is dat er wel het eea over de hardware geschreven maar niet of nauwelijks over de software. Waar ik op doel is: de TM3 hangt vol met camera’s en sensoren en hoe weet het systeem dat er een fietsendrager met fietsen is geplaatst en hier dus op acteert en dus niet continue een melding geeft? Lijkt mij dat de lokale trekhaak.nl dit niet kan aanpassen. Ooit een auto gehad waarbij de parkeersensoren niet uitgeschakeld werden bij plaatsing van en fietsendrager en dus continue een signaal afgaven.
Iemand die dit weet?
 
Allen,
Wat ik bovenstaand niet terug kan vinden (maar misschien ben ik te snel door alle post gegaan) is dat er wel het eea over de hardware geschreven maar niet of nauwelijks over de software. Waar ik op doel is: de TM3 hangt vol met camera’s en sensoren en hoe weet het systeem dat er een fietsendrager met fietsen is geplaatst en hier dus op acteert en dus niet continue een melding geeft? Lijkt mij dat de lokale trekhaak.nl dit niet kan aanpassen. Ooit een auto gehad waarbij de parkeersensoren niet uitgeschakeld werden bij plaatsing van en fietsendrager en dus continue een signaal afgaven.
Iemand die dit weet?

De achterbumper parkeersensoren werken toch alleen als je achteruit rijdt? In dat geval is het nog wel te overzien...
 
Maar als je de stekkerdoos aan de kogel zelf vast maakt dan kan de kogel er toch nooit meer af?

Stekkerdoos komt aan een stekker en aan de auto komt een contra-stekker. Als de trekhaak (en de receiver) niet gemonteerd is, is de opening in de bodemplaat afgesloten met de undercover en zit de contrastekker ergens gefixeerd boven de onderplaat, ik ga daar nog iets voor verzinnen als ik alles monteer.
 
Check. Hier nog een erg geïnteresseerde volger..

Hier nog 1. Ik ben er voor mijn e-Niro nog even mee bezig geweest i.v.m. onze vouwwagen. De RDW kan inderdaad keuren en dan krijg je bij positief gevolg een bepaald gewicht (ik wilde voor 750kg gaan omdat dat voldoende is voor mij). De kosten konden ze niet inschatten en zou een x bedrag per uur zijn. Hieronder de mail die ik kreeg van de RDW:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het verkrijgen van (hogere) trekgewichten voor uw Kia E-Niro.

Een fabrikant heeft door middel van testen vastgesteld welke voertuigconfiguratie een voertuig krijgt. Zover ik kan zien, zijn er modellen van de Niro die in het geheel geen trekgewichten hebben in het kentkenregsiter, en daardoor geen aanhangwagen mogen trekken. Er is wel een mogelijkheid, dat het voertuig na een RDW-keuring alsnog hogere trekgewichten krijgt. In deze email leest u hoe u dit kunt realiseren.


De fabrikant van een voertuig kan een verklaring afgeven waarin duidelijk wordt, dat het voertuig kan worden voorzien van hogere trekgewichten. In een dergelijke verklaring moet het chassisnummer van uw voertuig zijn vermeld. Ook moet de fabrikant (d.m.v. testrapporten) aantonen, dat het voertuig voldoet aan de 'zwaardere' toelatingseisen, welke van toepassing zijn op uw voertuig. Dergelijke verklaringen en/of testrapporten worden beoordeeld en gecontroleerd door afdeling TTV-PB.


Een andere mogelijkheid is een individuele goedkeuring aan te vragen bij de RDW Afdeling TTV, waarbij een tester van de RDW gaat kijken of aan de hand van de basis typegoedkeuring de verhoging kan doorvoeren of dat het voertuig daadwerkelijk getest of beproefd dient te worden. U kunt een aanvraag voor een dergelijke beoordeling indienen door het aanvraagformulier op https://webrta.rdw.nl/#/individuelegoedkeuringaanvragen in te vullen. Het beoordelen van dergelijke verklaringen en/of individuele goedkeuringen geschied op basis van uurloon, á 128,- Euro per uur.

Testen
Bij de keuring wordt het voertuig beladen tot de maximale massa (staat op het kentekenbewijs vermeld) tevens wordt er een aanhangwagen beladen tot het gewicht wat u als aanvrager wenst. Het gaat hierbij om het maximale massa van het samenstel. Het voertuig + aanhangwagen wordt tijdens de test tegen een helling van 12% geplaatst en moet 5 x vanuit stilstand kunnen wegrijden dit binnen 5 minuten. Tevens wordt de handrem in beide richtingen getest. Dit alles is van toepassing op het wijzigen van de geremde aanhangwagenmassa. Tevens wordt de trekhaakconstructie afzonderlijk beoordeeld. Met door de fabrikant van de trekhaak opgegeven D-waarde wordt het gewenste gewicht uitgerekend/gecontroleerd zodat deze voldoet aan richtlijn 94/20/EG. Het gewenste aanhangwagenmassa mag ook niet hoger zijn dan de maximale massa van het voertuig. De kosten voor deze beoordeling bedragen omstreeks € 400,- tot 500,-

Het zijn relatief zware proeven voor voertuigen (in de praktijk houdt dit in dat dergelijke testen een hele zware belasting voor de koppeling zijn). De RDW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door de testen zijn ontstaan. Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid".

Proeffase test
Deze test is bij de RDW nog in ontwikkeling en kan in de toekomst nog enigszins wijzigen.


Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Die toevoeging snap ik niet. Garantie is toch gratis reparatie?
Ik trek die zaken uit elkaar. Garantie vervalt op zo'n moment, dus gratis reparatie ook. Nog een toevoeging. Kan zelfs ook zo zijn dat als je ondeugdelijke accessoires op de auto hebt en je veroorzaakt of krijgt een ongeluk(je), je niet eens verzekerd bent volgens verzekeraars. Het zal niet in alle gevallen definitief zo zijn, maar de mogelijkheid bestaat.
 
Ik trek die zaken uit elkaar. Garantie vervalt op zo'n moment, dus gratis reparatie ook. Nog een toevoeging. Kan zelfs ook zo zijn dat als je ondeugdelijke accessoires op de auto hebt en je veroorzaakt of krijgt een ongeluk(je), je niet eens verzekerd bent volgens verzekeraars. Het zal niet in alle gevallen definitief zo zijn, maar de mogelijkheid bestaat.
Snap het nog steeds niet. Wat is het verschil tussen garantie en gratis reparatie? Ik krijg het gevoel dat je het allemaal veel moeilijker maakt dan het is?
 
Stekkerdoos komt aan een stekker en aan de auto komt een contra-stekker. Als de trekhaak (en de receiver) niet gemonteerd is, is de opening in de bodemplaat afgesloten met de undercover en zit de contrastekker ergens gefixeerd boven de onderplaat, ik ga daar nog iets voor verzinnen als ik alles monteer.
Daarmee heb je het probleem alleen maar verschoven, denk ik. Juist dat laatste deel is waar het om gaat / waar het mij om ging ;)
 
Last edited:
Snap het nog steeds niet. Wat is het verschil tussen garantie en gratis reparatie? Ik krijg het gevoel dat je het allemaal veel moeilijker maakt dan het is?
Dat zal zeker zijn. Ik ben wel een type die het altijd moeilijker maakt dan strikt noodzakelijk. Ik kijk naar de juridische begripsvormen/ omschrijvingen van de aparte woorden garantie en gratis reparatie.
 
Work in progress ....
 

Attachments

  • 20190413_124439.jpg
    20190413_124439.jpg
    364.7 KB · Views: 87
Nice!

Deze kan er ook af toch zodat je hem niet ziet?
En heb je er ook een stroomstekker bij gemaakt?

Misschien kan je een How-To maken :)
Zou ik kunnen / willen doen, als er meer mensen zijn met dezelfde trekhaak. Maar die kans acht ik niet heel groot, omdat er inmiddels ook trekhaken in Nederland te koop zijn. Als er wel belangstelling is, dan hoor ik het graag.

Ja, ik heb ook een stekkerdoos gemonteerd. Deze moest natuurlijk onzichtbaar zijn / blijven en dat was wel een uitdaging. Heb het zo opgelost:

upload_2019-4-15_11-22-23.png


De stekker van mijn fietsendrager steekt ongeveer 1 cm onder de bodemplaat uit. Stekker er in / er uit zal wat oefening vragen.

Zonder haak ziet het er (van schuinonder gezien) zo uit:

upload_2019-4-15_11-24-41.png


Moet uiteraard nog een afdekplaatje bij komen.
 
  • Informative
Reactions: Lbl3
Zou ik kunnen / willen doen, als er meer mensen zijn met dezelfde trekhaak. Maar die kans acht ik niet heel groot, omdat er inmiddels ook trekhaken in Nederland te koop zijn. Als er wel belangstelling is, dan hoor ik het graag.

Ziet er uit als een StealthHitch? Heb je een 2" of 50mm kogel?

Wat voor een systeem heb je gebruikt voor de verlichting?

Ik wacht op m'n EcoHitch van Torklift, wordt eind april verwacht. Is vertraagd door de elektronica die ik voor de verlichting besteld heb.