Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twijfel aanschaf S/X - ZZP, fiscale zaken & Youngtimer

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb me destijds ook helemaal gek lopen rekenen maar de Tesla zal bij zo'n vergelijking er altijd voordeliger uit komen. Je zou ook nog de vergelijking met de 75d kunnen maken. Die heb ik nu een jaar en 45.000 km mee gereden en range is nooit een item geweest. Helemaal niet met de recente uitbreiding van het supercharger netwerk.
Hoe dan ook, de Tesla is zo'n geweldige auto en geeft zo'n enorme beleving dat ik alleen daarom al voor de Tesla zou kiezen. Als je dan ook nog de enorme milieuvoordelen meeweegt dan is de keuze helemaal eenvoudig. Succes met je afwegingen!
 
  • Like
Reactions: Yero and DriverMS
Zoals de oorspronkelijke auteur van dit draadje twijfel ik momenteel ook over de aanschaf van een Model S. Ik ben ZZP'er (eenmanszaak) met een tot nu toe stabiele omzet en rijdt momenteel een Volvo V60 plugin hybrid. Begin volgend jaar schiet deze in de 22% bijtelling en ben dan ook aan het kijken naar een vervanger. In eerste instantie keek ik naar een Audi A5 omdat ik niet het idee had dat een Model S haalbaar was.

Ik heb een Excelsheet gemaakt waarin ik de aanschaf van een Model S en Audi A5 met elkaar vergelijk over een looptijd van 5 jaar, waarbij alle jaren uitgesplitst zijn zodat ook het nieuwe belastingstelsel (2 schijven box 1) vanaf 2019 erin zit. Verder zit de afschrijving, MIA brandstof vergelijking, verrekening BTW prive gebruik en motorrijtuigbelasting erin.
De Model S blijkt dan een stuk goedkoper dan de Audi A5. Nu ben ik er niet helemaal zeker van of ik e.e.a. juist heb gecalculeerd en of de werkelijke Model S prijs reeel is, waardoor ik ook niet zeker genoeg ben om tot de aanschaf van een Model S over te gaan.

Zijn er mensen die mijn Excelsheet is zouden willen beoordelen? Hij is hier toegankelijk:

Dropbox - calculatie.xlsx

Ben benieuwd naar de reacties. De aanschaf van een Model S hangt er vanaf ;-)


Ik heb de file even bekeken. In de totale autokosten mis ik een post voor onderhoud. Dat maakt denk ik niet zo een gigantisch verschil op de Tesla, maar de fiscale aspecten in de IB-gedeelte snap ik niet helemaal. Volgens mij neem je de ondernemersfaciliteiten zoals mkb winstvrijstelling en eventueel startersaftrek niet mee? De effectieve belastingdruk klopt daarom volgens mij niet helemaal.

Je totale autokosten incl. bijtelling etc. komen iig overeen met mijn berekeningen. Voor de restwaarde zou ik zelf met 36% rekenen.
 
Zoals de oorspronkelijke auteur van dit draadje twijfel ik momenteel ook over de aanschaf van een Model S. Ik ben ZZP'er (eenmanszaak) met een tot nu toe stabiele omzet en rijdt momenteel een Volvo V60 plugin hybrid. Begin volgend jaar schiet deze in de 22% bijtelling en ben dan ook aan het kijken naar een vervanger. In eerste instantie keek ik naar een Audi A5 omdat ik niet het idee had dat een Model S haalbaar was.

Ik heb een Excelsheet gemaakt waarin ik de aanschaf van een Model S en Audi A5 met elkaar vergelijk over een looptijd van 5 jaar, waarbij alle jaren uitgesplitst zijn zodat ook het nieuwe belastingstelsel (2 schijven box 1) vanaf 2019 erin zit. Verder zit de afschrijving, MIA brandstof vergelijking, verrekening BTW prive gebruik en motorrijtuigbelasting erin.
De Model S blijkt dan een stuk goedkoper dan de Audi A5. Nu ben ik er niet helemaal zeker van of ik e.e.a. juist heb gecalculeerd en of de werkelijke Model S prijs reeel is, waardoor ik ook niet zeker genoeg ben om tot de aanschaf van een Model S over te gaan.

Zijn er mensen die mijn Excelsheet is zouden willen beoordelen? Hij is hier toegankelijk:

Dropbox - calculatie.xlsx

Ben benieuwd naar de reacties. De aanschaf van een Model S hangt er vanaf ;-)

Een belangrijke post is de restwaarde. Deze bleek bij mijn Tesla na 4,5 jaar nog 48%. Het is koffiedik kijken voor gevorderden of dit zo blijft. Dat zal aghangen van de toekomstige fiscale ontwikkelingen. Als ik 2 maanen eerder had verkocht, dan had ik nog een stuk meer gekregen.
Je kunt ook een auto kopen die al heel dicht bij je wensen ligt, maar al op de boot onderweg is. Dat scheelde mij ruim 3000.
Je zou ook een demo model kunnen kopen. Die zijn een paar maanden oud en dan is het verschil met het "boot model" nog groter.
Schade kan wel een belangrijk item zijn. Het duurt vaak lang voordat er onderdelen zijn. Blikschade laat ik overigens bij een "standaard" goede hersteller doen. Daar gaat het een stuk sneller.
Ik heb de auto uit m'n beschibare middelen gekocht. Maar daar kan ook nog een veschil zitten tussen audi en tesla ls je wilt financieren.
Om de gegarandeerde restwaarde die tesla biedt bij financiering was ik niet onder de indruk
 
Ben benieuwd naar de reacties. De aanschaf van een Model S hangt er vanaf ;-)

Bestel 'm nu maar gauw ;)

De spreadsheet klopt volgens mij wel aardig, wat details bij de bepaling van de te betalen belasting daargelaten (die wordt wat lager dan in je spreadsheet). Brandstofvoordeel van de Tesla valt weg tegen de hogere BTW privé, hogere verzekeringskosten vallen weer weg tegen gebrek aan motorrijtuigenbelasting, en de hogere afschrijving valt weg tegen de lagere bijtelling (t.o.v. van de Audi).
Je houdt door het verschil in bijtelling zelfs nog 2000 euro per jaar over t.o.v. van de Audi, en je hebt dan nog de MIA erbij, wat ervoor zorgt dat de Tesla duidelijk de betere propositie is t.o.v. de Audi (mits geleverd voor eind 2018!).

Geen wonder dat je er steeds meer ziet rijden ;)
 
Allen bedankt voor de waardevolle feedback!

De restwaarde van 31000 is gebaseerd op de Gegarandeerde Restwaarde die Tesla bied. Om beschikking te houden over genoeg financiële buffers wil ik de Model S voor zo'n 33% met financial lease financieren.

@basvk: je geeft aan dat wat missende details bij de bepaling van de te betalen belasting ervoor zorgt dat de te betalen belasting lager kan worden in de spreadsheet. Ik ben benieuwd welke details je bedoeld?

Verder blijft de restwaarde een interessant verhaal. Om het risico van het uitnutten van het belasting voordeel bij minder omzet te minimaliseren (i.v.m. schijven), kan ik naar mijn idee de restwaarde beter wat aan de hoge kan inschatten. Op deze wijze is er bij een wat minder jaar, minder omzet benodigd om toch het belasting voordeel uit te nutten.

Wanneer bij de verkoop blijkt dat boekwaarde hoger ligt dan de verkoopopbrengst (er is was meer waardevermindering/afschrijving) wordt het gemiste belastingvoordeel door het boekverlies gecompenseerd. Klopt mijn redenering?
 
@basvk: je geeft aan dat wat missende details bij de bepaling van de te betalen belasting ervoor zorgt dat de te betalen belasting lager kan worden in de spreadsheet. Ik ben benieuwd welke details je bedoeld?
Je fiscale winst is lager omdat je nog diverse ondernemersaftrek van je winst af moet halen (mits je aan de voorwaarden voldoet, zie: Ondernemersaftrek) en de MKB winstvrijstelling (zie: Mkb-winstvrijstelling). Dus de hoeveelheid belasting die je betaalt is lager dan in je sheet aangegeven.
Waarschijnlijk dempt dit het verschil tussen Tesla en Audi wel enigszins zowat volledig.
(Ik heb het even snel in je spreadsheet ingevuld maar de Tesla blijft in het voordeel, en nu klopt het qua onderbuikgevoel ook beter, kan natuurlijk niet zo zijn dat een 2x zo dure auto zoveel goedkoper blijkt qua TCO, zo vrijgevig is onze ambtenarij natuurlijk ook weer niet :D).
 
Last edited:
Allen bedankt voor de waardevolle feedback!

De restwaarde van 31000 is gebaseerd op de Gegarandeerde Restwaarde die Tesla bied. Om beschikking te houden over genoeg financiële buffers wil ik de Model S voor zo'n 33% met financial lease financieren.

Verder blijft de restwaarde een interessant verhaal.

Wanneer bij de verkoop blijkt dat boekwaarde hoger ligt dan de verkoopopbrengst (er is was meer waardevermindering/afschrijving) wordt het gemiste belastingvoordeel door het boekverlies gecompenseerd. Klopt mijn redenering?

Ja, dat klopt. Je zou theoretisch ook nul kunnen afschrijven en alles verrekenen bij buitengebruikstelling. Zit dan alleen rente effect in.

Maar dan ga je voorbij aan het allerbelangrijkste boekhoud principe: winst neem je bij realisatie, verlies zodra bekend. Dus afschrijven. En dat is qua rente ook nog eens voordelig.

Zo te lezen zijn wij beide voorzichtig: dus afschrijven tot de gegarandeerde restwaarde lijkt mij een prima uitgangspunt. Mocht de gerealiseerde waarde hoger zijn, dan betaal je wat terug bij verkoop (boekwinst). Heb je wel rentevoordeel gehad. En mocht je weer een nieuwe auto kopen, dan wordt de spaarpot toch leeggetrokken. Want het idee is dat je afschrijving reserveert/spaart zodat je weer een nieuwe kan kopen.
 
Ja, dat klopt. Je zou theoretisch ook nul kunnen afschrijven en alles verrekenen bij buitengebruikstelling. Zit dan alleen rente effect in.
Dit biedt nog twee voordelen:
1. Bij volledig afschrijven in 5 jaar volgt de afschrijving in de eerste paar jaar veel beter de werkelijke waardedaling van de auto. Verkoop je 'm dus om welke reden dan ook na 1 of 2 jaar dan heb je veel minder boekverschil. Aangezien het dan nog om forse bedragen gaat is dit wel iets om mee te nemen.
2. Je kunt de winst op de verkoop/inruil van de auto (vooral na 4 a 5 jaar wanneer je meer hebt afgeschreven dan wat dan de werkelijke waarde van de auto zal zijn) als herinvesteringsreserve boeken voor de volgende auto.
Ja maar, zul je zeggen, dan kun je over je volgende auto straks veel minder afschrijven omdat een deel van de investering dan al uit de herinvesteringsreserve komt... ja klopt, maar de bijtelling is dan ws. ook veel hoger waardoor de afschrijving toch al geen fiscaal voordeel meer biedt... Sterker nog, wie weet kom je met je volgende auto qua totale autokosten dan wel lager dan het bijtellingsbedrag uit.... (stel je stapt van een dure aangeklede model X in een basis model 3 die je uit de herinvesteringsreserve betaalt...).
 
Ik heb me destijds ook helemaal gek lopen rekenen maar de Tesla zal bij zo'n vergelijking er altijd voordeliger uit komen. Je zou ook nog de vergelijking met de 75d kunnen maken. Die heb ik nu een jaar en 45.000 km mee gereden en range is nooit een item geweest. Helemaal niet met de recente uitbreiding van het supercharger netwerk.
Hoe dan ook, de Tesla is zo'n geweldige auto en geeft zo'n enorme beleving dat ik alleen daarom al voor de Tesla zou kiezen. Als je dan ook nog de enorme milieuvoordelen meeweegt dan is de keuze helemaal eenvoudig. Succes met je afwegingen!

Hoi Jelger, wellicht geen gekke optie. Ik ben wel benieuwd wat je werkelijke range met de 75D. Vooral in de winter met veel snelweg verkeer.
 
Allen, wederom bedankt voor de waardevolle informatie. Ik heb het idee dat het calculatie model nu wel volledig is een een realistisch beeld geeft.

@basvk bedankt voor de tip t.a.v. de herinvesteringsreserve. De huidige V60 Plugin is al volledig afgeschreven. Met de inzet van de herinvesteringsreserve kan ik voorkomen dat ik geen belasting ga betalen over de boekwinst. Ik heb dit in het model toegevoegd.

Verder heb ik doorrijden in de huidige Volvo V60 plugin in het model toegevoegd om te zien wat dit doet (geen optie :D). Concreet kom ik op de volgende werkelijke kosten uit:

Model S 75D: € 46.531,14
Model S 100D: € 57.322,23
Volvo V60 Plugin doorrijden: € 59.730,91
Audi A5: € 67.285,93

Nu het moeilijkste, afwegen en keuze maken. Van nature ben ik een vrij voorzichtig persoon dus neig vanuit het financiële aspect naar een Model S 75D. Een investering van ongeveer EUR 10000 geeft gemiddeld 100 km meer range, maar geeft meer risico op het duurder worden van de auto bij een minder jaar omzet.

En een ander punt waar ik nog mee zit: krijg je de auto uitgelegd aan je klanten? Wat is jullie ervaring hiermee?

Voor de geïnteresseerden is de nieuwe versie van de calculatie hier te vinden (omzet cijfers zijn gerandomiseerd):

Dropbox - calculatie-v2.xlsx
 
Nu het moeilijkste, afwegen en keuze maken. Van nature ben ik een vrij voorzichtig persoon dus neig vanuit het financiële aspect naar een Model S 75D. Een investering van ongeveer EUR 10000 geeft gemiddeld 100 km meer range, maar geeft meer risico op het duurder worden van de auto bij een minder jaar omzet.

En een ander punt waar ik nog mee zit: krijg je de auto uitgelegd aan je klanten? Wat is jullie ervaring hiermee?

Voor de geïnteresseerden is de nieuwe versie van de calculatie hier te vinden (omzet cijfers zijn gerandomiseerd):

Dropbox - calculatie-v2.xlsx

Voor een minder jaar hoef je niet bang te zijn: je mag van de belastingdienst middelen over drie jaar.

Ik heb het idee dat voorrijden in een Tesla bij ''collega's" niet altijd even goed valt. Zeker in begin even voorzichtig zijn. Geldt niet alleen voor Tesla, maar voor alle premium auto's.

Mijn grote besparing met de Tesla zit niet in het zakelijke deel, maar privé.
Zeg Tesla 4% over 120K tegen Ford 24% over 60K, daar zit bijna 10K verschil in. Ik heb een BV en zou omdat verschil te compenseren mijn brutoloon met ca 10K moeten verhogen...

Ik hoef verder niet achter de komma meer te rekenen.... Ik rij normaal 8 tot 10 jaar met een auto a 30K km.
 
Allen, wederom bedankt voor de waardevolle informatie. Ik heb het idee dat het calculatie model nu wel volledig is een een realistisch beeld geeft.

@basvk bedankt voor de tip t.a.v. de herinvesteringsreserve. De huidige V60 Plugin is al volledig afgeschreven. Met de inzet van de herinvesteringsreserve kan ik voorkomen dat ik geen belasting ga betalen over de boekwinst. Ik heb dit in het model toegevoegd.

Verder heb ik doorrijden in de huidige Volvo V60 plugin in het model toegevoegd om te zien wat dit doet (geen optie :D). Concreet kom ik op de volgende werkelijke kosten uit:

Model S 75D: € 46.531,14
Model S 100D: € 57.322,23
Volvo V60 Plugin doorrijden: € 59.730,91
Audi A5: € 67.285,93

Nu het moeilijkste, afwegen en keuze maken. Van nature ben ik een vrij voorzichtig persoon dus neig vanuit het financiële aspect naar een Model S 75D. Een investering van ongeveer EUR 10000 geeft gemiddeld 100 km meer range, maar geeft meer risico op het duurder worden van de auto bij een minder jaar omzet.

En een ander punt waar ik nog mee zit: krijg je de auto uitgelegd aan je klanten? Wat is jullie ervaring hiermee?

Voor de geïnteresseerden is de nieuwe versie van de calculatie hier te vinden (omzet cijfers zijn gerandomiseerd):

Dropbox - calculatie-v2.xlsx
Wanneer je vaker langere ritten maakt (>100km enkel reis) zou ik, wanneer ik ‘t nog eens moest doen, gaan voor de 100D. Wanneer dit slechts een enkele keer ‘t geval is volstaat een 75D ook. 11K is tenslotte een hoop geld.
Wat betreft klanten,een Tesla van 100K is toch een heel andere beleving dan bv een BMW of een andere premium van onze oosterburen. De acceptatie van een Tesla is ongelooflijk, hoeveel complimenten ik al niet gehad heb van mensen (ook klanten). “Wat een mooie auto! Is dat zo’n elektrische?”. Het feit dat jij een bijdrage levert aan een schoner milieu maakt blijkbaar veel goed! Nog nooit een vervelende opmerking of scheve blikken gehad.
 
  • Disagree
Reactions: chrgra
Allen, wederom bedankt voor de waardevolle informatie.
Nu het moeilijkste, afwegen en keuze maken. Van nature ben ik een vrij voorzichtig persoon dus neig vanuit het financiële aspect naar een Model S 75D. Een investering van ongeveer EUR 10000 geeft gemiddeld 100 km meer range, maar geeft meer risico op het duurder worden van de auto bij een minder jaar omzet.
Ehhh... een 100D is toch ruim 20k euri duurder dan een 75D...?
 
Mijn klanten bestaan voornamelijk uit de overheid, voorheen een merc gereden en dat moest ik nogal eens uitleggen,( soms ergens anders parkeren)nu absoluut niet, tegendeel goedbezig en had je eerder moeten doen, tuurlijk krijg wel eens een opmerking, maar die zijn meestal van diegene die zijn ingehuurd door de overheid,.. als ik dan uitleg dat ik anders een dief van mijn eigen portomonee ben,.. worden ze geïnteresseerd
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Volgens het calculatie model is een 22% brandstof auto van EUR 45000 in werkelijke kosten gelijk aan een Model S 100D. Naar mijn idee zit alles goed in het model, maar dit lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Mocht iemand nog een blik willen werpen op de calculatie, graag. Ik wil wel zeker weten dat ik op basis van de juiste gegevens een keuze maak.

Dropbox - calculatie-v2.xlsx