Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twijfel aanschaf S/X - ZZP, fiscale zaken & Youngtimer

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Jelger, wellicht geen gekke optie. Ik ben wel benieuwd wat je werkelijke range met de 75D. Vooral in de winter met veel snelweg verkeer.
Mijn gemiddelde range na een jaar zit nu op 337 km (bij 90% laden). Dit zijn heel veel gevarieerde kilometers. Bij slecht winterweer en een beetje doorrijden op de snelweg zal je range teruglopen naar ongeveer 275 km. Ik merk trouwens dat ik door het gebruik van de autopilot een stuk rustiger ben gaan rijden en dat scheelt ook behoorlijk in het verbruik. Je zult aan een 75d niet snel tekort hebben en anders is er altijd wel ergens een supercharger in de buurt onderweg. Zit nu al weer op 3000 km probleemloze kilometers in Noorwegen volledig op het supercharger netwerk!
 
  • Helpful
Reactions: vdvoorde
Volgens het calculatie model is een 22% brandstof auto van EUR 45000 in werkelijke kosten gelijk aan een Model S 100D. Naar mijn idee zit alles goed in het model, maar dit lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Mocht iemand nog een blik willen werpen op de calculatie, graag. Ik wil wel zeker weten dat ik op basis van de juiste gegevens een keuze maak.

Dropbox - calculatie-v2.xlsx
Ik geloofde het aanvankelijk ook niet. Beetje aangeklede VW sjoemeldiesel is in mijn BV / privébijtelling net zo duur.
 
Volgens het calculatie model is een 22% brandstof auto van EUR 45000 in werkelijke kosten gelijk aan een Model S 100D. Naar mijn idee zit alles goed in het model, maar dit lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Mocht iemand nog een blik willen werpen op de calculatie, graag. Ik wil wel zeker weten dat ik op basis van de juiste gegevens een keuze maak.

Dropbox - calculatie-v2.xlsx
Natuurlijk is het model goed. Dat het tegen je gevoel in gaat, komt door de belachelijk hoge belasting op het privégebruik van een zakelijk aangeschafte auto. En die komt elk jaar terug.
De Belgen kunnen, beter dan ik, uitleggen hoe het bij hen zit, maar het is zeker minder duur. In Duitsland is het 1% per maand bruto bij je salaris. En dan zit er bij ons nog de unieke BPM in de catalogusprijs, als je geen EV koopt.
 
Natuurlijk is het model goed. Dat het tegen je gevoel in gaat, komt door de belachelijk hoge belasting op het privégebruik van een zakelijk aangeschafte auto. En die komt elk jaar terug.
De Belgen kunnen, beter dan ik, uitleggen hoe het bij hen zit, maar het is zeker minder duur. In Duitsland is het 1% per maand bruto bij je salaris. En dan zit er bij ons nog de unieke BPM in de catalogusprijs, als je geen EV koopt.
Geldt dat in Duitsland ook voor EV's?
 
Zoals velen al melden: Gewoon doen. Zeker nu de druk er op staat met levertijden zou ik niet langer wachten.
Of het nou netto 1000 meer of minder is, per saldo zal een Tesla altijd goedkoper blijven dan een nieuwe Audi.

Ik heb soms wel wat opmerkingen gehad bij de klant, maar meestal positief. Als je de jaloerse mensen het toelicht is er al veel meer begrip.

Voor wat betreft 75D vs 100D. Ik rijd 120km enkele rit naar de klant, ook in de winter had ik volstaan met een 75D.
 
De vraag naar een voorraad Model S 75D is uitgezet. Iedereen bedankt voor alle hulp/informatie!

Inmiddels ook het draadje 'Janken over tekortkomingen' doorgenomen. Het is me bekend dat de bouw kwaliteit van Tesla (nog steeds) achter loopt op de conventionele merken. Maar de hoeveelheid 'probleempjes' geven me toch wat kriebels :confused:.

Belangrijk is dat ik van de auto op aan kan, en niet onnodig veel tijd(=geld) aan garage bezoeken kwijt ben.
 
De vraag naar een voorraad Model S 75D is uitgezet. Iedereen bedankt voor alle hulp/informatie!

Inmiddels ook het draadje 'Janken over tekortkomingen' doorgenomen. Het is me bekend dat de bouw kwaliteit van Tesla (nog steeds) achter loopt op de conventionele merken. Maar de hoeveelheid 'probleempjes' geven me toch wat kriebels :confused:.

Belangrijk is dat ik van de auto op aan kan, en niet onnodig veel tijd(=geld) aan garage bezoeken kwijt ben.
Het kan ook anders hoor: mijn auto op 15-05 in ontvangst mogen nemen, geen opmerkingen. Nadien is de auto bij een detailer geweest voor een keramische coating, deze zag uiteraard wel 'dingetjes' in de lak maar vertelde mij dat hij zelfs bij de premium merken ook vaker onvolkomenheden ziet. Maar voor de leek was die van mij perfect afgewerkt, lak, sierlijsten, velgen, geen lijmresten, geen rare dashboardnaden. Denk dat de goede auto's in de meerderheid zijn.
Je gaat genieten, dat staat vast!!
 
Ik denk ook dat als je zoekt bij andere merken, je een vergelijkbare lijst tegenkomst. De meeste fora worden pas geraadpleegd als er iets niet goed is (zie ook hierboven de post van @MarcelS ).

De vroegere S'en hadden blijkbaar echt wel een afwerking die minder was, maar volgens mij is het nu zo goed als opgelost.
 
De vraag naar een voorraad Model S 75D is uitgezet. Iedereen bedankt voor alle hulp/informatie!

Inmiddels ook het draadje 'Janken over tekortkomingen' doorgenomen. Het is me bekend dat de bouw kwaliteit van Tesla (nog steeds) achter loopt op de conventionele merken. Maar de hoeveelheid 'probleempjes' geven me toch wat kriebels :confused:.

Belangrijk is dat ik van de auto op aan kan, en niet onnodig veel tijd(=geld) aan garage bezoeken kwijt ben.

Zelf heb ik een paar dingen aan de hand gehad ( waren snel opgelost), stond met mijn merc meer in de garage!,.. Volgens mij hebben we geen draadje waarbij we aan kunnen geven dat we niet janken (geen probleempjes hebben) denk ook niet dat iemand dat post. Problemen post men nu eenmaal sneller.

behalve zoals @basvk aangeeft de Positieve service ervaringen
 
Last edited: