Ik denk niet dat de daling van de spanning van een accu bij het leveren van (vol) vermogen tot gevolg heeft dat de daling van de spanning recht evenredig is met de productie van warmte. In ieder geval lijkt mij een inefficiëntie van 25% bij volvermogen erg onwaarschijnlijk.
Nu heb ik geen elektrotechniek gestudeerd, dus wellicht kan iemand met kennis van zaken hier op ingaan?
Een rekenvoorbeeld, dus niet met echte Tesla waarden:
Als je een batterij van 4Volt belast met een weerstand van 4 Ohm dan vloeit er een stroom van 1 Ampère. Die belasting van 4 Ohm zit gedeeltelijk aan de buitenkant van de batterij en gedeeltelijk binnen in de batterij = de eigen weerstand van de batterij.
Stel nu dat de eigen weerstand 1 Ohm is en de buiten weerstand 3 Ohm. Dan wordt er extern 1Amp X 3 Ohm = 3 Watt verbruikt en intern (in de batterij dus) 1Amp X 1 Ohm = 1 Watt.
De batterij van 4Volt geeft nu nog 3Volt extern en er valt 1Volt intern over de interne weerstand.
Die ene Watt in de batterij wordt omgezet in warmte (de wet van behoud van energie).
Als je de externe weerstand laag genoeg maakt, zal de hoeveelheid energie omgezet in de batterij steeds verhogen omdat de weerstand in de batterij (min of meer) constant blijft. Dus bij een externe weerstand van 1 Ohm, wordt er al 2Watt warmte in de batterij omgezet. Qua voltage valt er nu al 2 Volt intern over de batterij en blijft er nog 2Volt extern over.
Het spreekt vanzelf dat de warmte in de batterij moet beperkt worden, eender hoe een goed koelingsystemen je erbij plaatst.
Tesla beperkt het warmteverlies in de batterij door de stroom te verlagen eens het spanningsverlies 100Volt is. Dat is maar goed, we willen geen van allen dat de autobatterij dusdanig warm begint te worden dat ze smelt of ontploft.
Een betere batterij is dus niet noodzakelijk een batterij met een hogere capaciteit. Een betere batterij is een batterij met een lagere interne weerstand zodat ze een grotere externe stroom kan leveren met een zo laag mogelijk interne spanningsval. Indien Tesla ooit zo een batterij kan maken dan kan de P85D misschien wel eens echt 700PK gaan leveren aan de wielen.
De 90kWh batterij is beter op beide punten, capaciteit en interne weerstand. Dus het lijkt me ook logisch dat de P90DL betere prestaties zal neerzetten vergeleken met de P85DL.