Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
Die 1/4 mile tijd wordt overigens niet door Tesla geclaimd maar door een magazine toch? Lijkt mij wel een belangrijk onderscheid.

Bij de les blijven, Loek:

Ludicrous speed quarter mile.jpg


Ook hier is het niet de bedoeling dat we er vragen bij stellen, net zoals bij het vermogen van de P85D.
 
Ht hele verhaal zou wat mij betreft al een aardig eind in de goede richting gaan als de upgrade tegen kostprijs , of nog beter, gedeelde kosten uitgevoerd zou worden.
Dat zaken anders uitpakken zoals Jpet boven beschrijft kan gebeuren, zeker als nieuwe techniek toepast (en koopt ) maar in dat geval probeer je de pijn te delen lijkt me.
Of zou het gevraagde bedrag de kostprijs zijn?
Beroerde communicatie in ieder geval..
 
Ht hele verhaal zou wat mij betreft al een aardig eind in de goede richting gaan als de upgrade tegen kostprijs , of nog beter, gedeelde kosten uitgevoerd zou worden.
Dat zaken anders uitpakken zoals Jpet boven beschrijft kan gebeuren, zeker als nieuwe techniek toepast (en koopt ) maar in dat geval probeer je de pijn te delen lijkt me.
Of zou het gevraagde bedrag de kostprijs zijn?
Beroerde communicatie in ieder geval..

Volgens mij is dit een perfect voorbeeld van hoe je vooral niet met een crisis moet omgaan.
Als ze onze vragen van in het begin normaal hadden behandeld was er met eerlijke communicatie heel veel te bereiken geweest. En dat geldt trouwens nog steeds.
De mensen die in oktober / november 2014 een P85D hebben besteld waren allemaal grote Tesla fans die in vertrouwen het duurste speeltje uit de stal hebben gekocht of hebben upgegrade. Je gaat als bedrijf niet op zo'n manier met klanten om waar je de grootste marge op maakt.

De stemming is steeds grimmiger geworden omdat er vanuit Tesla HQ een oorverdovend stilzwijgen is rond dit onderwerp.
De locale vestigingen kunnen/mogen hier volgens mij niets aan doen.

Ik kan nog altijd niet geloven dat ik mee de brief aan Elon heb ondertekend (met al mijn contactgegevens er op vermeld), zonder dat daar enige reactie is op gekomen.
De moraal van het verhaal: Tesla HQ couldn't care less.

Dit staat diametraal op de inzet die ik ervaar bij de lokale vestigingen en dit zowel bij de sales als de service medewerkers.
 
Is het duidelijk om hoeveel P85D's het gaat wereld wijd?

Veel. Anders hadden ze de Ludicrous wel gratis gedaan. Maar nu kost het hun gewoon teveel.

- - - Updated - - -

Ludicrous installeren is volgens mij ook veel keren lastiger dan verwacht. Ik lees zo hier en daar dat een hele dag werk is. Het is niet op 1-2-3 gedaan en het kan niet in een gewoon service center. Ik denk dat ze gewoon niet de capaciteit hebben in de fabriek in Tilburg om dit gedaan te krijgen. Wat de kostprijs betreft denk ik niet dat er een probleem is. Ik zit al 30 jaar in de electronica industrie en voor 5000 Euro ex. BTW kan je al wat doen. Neem nu 1000 Euro voor de 2 onderdelen en 500 Euro werkuren, dan hebben ze nog een mooie winst.

Mij hebben ze vorige week gebeld om te vragen of ik nog interesse had in de upgrade. Ze proberen het aantal gegadigden te beperken denk ik.
 
Veel. Anders hadden ze de Ludicrous wel gratis gedaan. Maar nu kost het hun gewoon teveel.

Toen Elon Ludicrous heeft aangekondigd voor $10K, heeft hij gezegd dat het voor bestaande P85D eigenaren aan $5K zou geleverd worden + installatiekosten.
Waarom aan een lagere prijs voor bestaande P85D eigenaren? Wat is de logica hier achter?

Dit was volgens mij een cruciaal moment in het verhaal. Ik heb het gevoel dat er op dat moment door Elon niet gezegd is geweest wat er gezegd had moeten worden.

De prijs wordt dan een aantal maanden later gefixeerd op $7500 en weer een paar weken later verlaagd naar $5000 (zonder een reden op te geven!).
Wat een gemiste kansen allemaal.

Er hangt uiteraard een kostenplaatje aan maar dat hangt er ook aan de reputatieschade die ze hebben opgelopen.

- - - Updated - - -

Ludicrous installeren is volgens mij ook veel keren lastiger dan verwacht. Ik lees zo hier en daar dat een hele dag werk is. Het is niet op 1-2-3 gedaan en het kan niet in een gewoon service center. Ik denk dat ze gewoon niet de capaciteit hebben in de fabriek in Tilburg om dit gedaan te krijgen. Wat de kostprijs betreft denk ik niet dat er een probleem is. Ik zit al 30 jaar in de electronica industrie en voor 5000 Euro ex. BTW kan je al wat doen. Neem nu 1000 Euro voor de 2 onderdelen en 500 Euro werkuren, dan hebben ze nog een mooie winst.

Mij hebben ze vorige week gebeld om te vragen of ik nog interesse had in de upgrade. Ze proberen het aantal gegadigden te beperken denk ik.

Mee eens. Ze verkopen er geen extra wagens door en dat is uiteindelijk waar het bij Tesla om draait; cijfers halen.

Mij hebben ze niet gebeld alhoewel ik in augustus gevraagd heb om op de lijst te staan. Misschien krijg ik geen upgrade meer omdat ik op de black list sta van diegenen die de brief naar Elon hebben durven ondertekenen. :smile:
 
Ik heb die brief ook ondertekend. Ik denk niet dat je zo snel op een 'black-list' komt hoor Jan. We blijven wel klanten.

Waarom die lage(re) prijs voor de bestaande P85D klanten terwijl dat niets opbrengt?
Volgens mij om de bestaande klanten koest te houden. Ook ik dacht bij die aankondiging, wauw, en dat kan ik zo maar bijbestellen en laten installeren in mijn reeds aangekochte auto. Ik kon niet snel genoeg naar Aartselaar bellen om te bestellen.

Pas een paar dagen daarna bedacht ik me dat het wel een heel goede truk van Elon was. Tesla beloofd eerst een update aan P85D eigenaars maar komt daarna tot de vaststelling dat de hardware daarvoor moet upgedate worden. Dus wat doen ze, ze zetten een onzinnig hoge prijs op die upgrade, 10000 Euro, EN geven ze weg voor maar 5000 aan bestaande klanten.

En volgens mij zit die nieuwe fuse en contactors gewoon in elke 90 kWh batterij, waarom 2 versies bouwen? Het is gewoon een software update op de 90. Zodra de oude stock van 85kWh batterijen op is en zodra alle P85D hun upgrade hebben gekocht, komt er een prijsverhoging van de P90D van 5000 Euro met standaard Ludicrous. Mark my words.
 
En volgens mij zit die nieuwe fuse en contactors gewoon in elke 90 kWh batterij, waarom 2 versies bouwen? Het is gewoon een software update op de 90. Zodra de oude stock van 85kWh batterijen op is en zodra alle P85D hun upgrade hebben gekocht, komt er een prijsverhoging van de P90D van 5000 Euro met standaard Ludicrous. Mark my words.

Daar lijkt het inderdaad op want de part numbers van de batterijen in een 90D en P90D zijn dezelfde. Mogelijk ligt daar het prijsverschil van $3K tussen een 85 en 90 kWh batterij. In beide zitten 7104 cellen en de assemblage is identiek. Ik geloof niet dat het veranderen van de chemische samenstelling een significante invloed heeft op de prijs. Ze hebben een formulering gevonden die een 6% hogere capaciteit oplevert, wat ze nodig hadden voor het bereik van de Model X. Mogelijk zitten ze nog met contracten met Panasonic om X cellen af te nemen met de oude formulering alvorens ze volledig kunnen overschakelen op de nieuwe.

Anyway, mijn grootste vraagteken is of die Ludicrous upgrade voor ons ook nadelen heeft. Ik heb nogal beroepsmisvorming op dat vlak. Ga steeds op zoek naar de risicofactoren en wil graag weten waar de grenzen liggen. In Insane heb ik last van een power cut tot 240 kW bij stevig door rijden. De hamvraag is of dit beter of slechter is met de Ludicrous upgrade. Als de restrictie te maken heeft met de fuse van 630A, zou hij het wat langer moeten kunnen volhouden na de upgrade. Als het de cellen of motoren zijn die te warm worden, zal nog meer vermogen trekken eerder slechter zijn.

85 kWh battery main fuse closeup.jpg
 
Volgens mij was het dit draadje waarin gevraagd werd om een vergelijking tussen o.a. de P85, 85D, P85D en P90D
Ik heb wat filmpjes gevonden waaruit de volgende cijfers af te leiden zijn. Het is enkel ter beeldvorming ik beweer niet dat deze cijfers de beste cijfers zijn die met elke versie te halen zijn.

 
Jan, het enige levensduur-nadeel dat ik kan bedenken ivm de Ludicrous update is de nieuwe fuse. Dat is een electronisch systeem met een pak onderdelen waaronder een batterij. Het risico dat die stuk gaat zal wel hoger zijn dan een gewone fuse. Maar ik ga er van uit dat Tesla de kwaliteit van de nieuwe fuse onder controle heeft.

Wat betreft de maximum temperatuur van de batterij die blijft met of zonder Ludicrous hetzelfde. Ik lees dat tijdens maximum acceleratie de spanning met 100Volt daalt, dus 1/4 van de beschikbare 400V. Dan wil dan zeggen dat 1/4 van het vermogen in hitte opdampt in de batterij. Die 100Volt daling is duidelijk softwarematig beperkt, een keer er een 100V drop is wordt gewoon het vermogen softwarematig beperkt zodat er niet nog meer warmte in de batterij op gaat. En dat beperkt de acceleratie, niet de batterij, fuse of motor.

De P90D/P85D is heel goed in korte en snelle acceleraties. Echter met of zonder Ludicrous eens de maximum temperatuur van de batterij bereikt is dan stopt het en wordt het vermogen beperkt. Met Ludicrous ga je gewoon ietsje sneller aan die beperking zitten.

Dat is hele probleem van deze 700PK auto. Je kan heel kortstondig gebruik maken van het vermogen, en daarna is het gedaan met de pret. Zolang Tesla er niet in slaagt een betere batterij te maken dan toch.


De hamvraag is echter of de L upgrade ook de acceleratie bij hoge snelheid beter maakt, dus dat wat ons is beloofd bij de bestelling van onze P85D. Ik heb daar nog niets over gelezen, te meer omdat de Amerikanen zo geobsedeerd zijn door acceleratie van 0 en niet met inhalen tegen hoge snelheid.

Ik ga er vanuit dat deze auto niet beter zal worden, met of zonder Ludicrous. Je moet hem nemen zoals hij is. Echter ik blijf ook vinden dat Tesla ons moet compenseren omdat ze ons verkeerde informatie hebben gegeven. Niets klopt van al die beloftes. Niet de acceleratie, niet het beloofde vermogen, niet de topsnelheid (al eens geprobeerd 10 minuten 250km/h te rijden?).
 
Ook andere hele snelle auto's hebben last van het niet kunnen afgeven van het volle vermogen op alle momenten: http://www.bmw.nl/dam/brandBM/common/newvehicles/m-series/m5-sedan/2013/engines/V8-twin-turbo-petrol-engine-torque-curve-en.jpg.resource.1373899041491.jpg

Ik weet dat dit niets afdoet aan de situatie, maar vind het wel interessant om te zien dat ook ICE-auto's hun geadverteerde vermogen maar heel kortstondig kunnen geven (uiteraard voor elke versnelling 1x).

- - - Updated - - -

Echter ik blijf ook vinden dat Tesla ons moet compenseren omdat ze ons verkeerde informatie hebben gegeven. Niets klopt van al die beloftes. Niet de acceleratie, niet het beloofde vermogen, niet de topsnelheid (al eens geprobeerd 10 minuten 250km/h te rijden?).

Ik snap je verhaal en ben het op zich wel eens met je, echter kloppen de acceleratie en topsnelheid wel. Dat je de topsnelheid niet lang vast kunt houden snap ik ook wel, kost gewoon teveel energie. Je hebt meer dan 80 kW nodig om de snelheid vast te houden: Tesla Model S P85D 250 km/h (155 mph) Autobahn - YouTube Dan ben je ruim binnen het uur door je gehele accucapaciteit heen.
 
Jan, het enige levensduur-nadeel dat ik kan bedenken ivm de Ludicrous update is de nieuwe fuse. Dat is een electronisch systeem met een pak onderdelen waaronder een batterij. Het risico dat die stuk gaat zal wel hoger zijn dan een gewone fuse. Maar ik ga er van uit dat Tesla de kwaliteit van de nieuwe fuse onder controle heeft.

In de laatste generatie packs kan de zekering langs onderen vervangen worden. Dat hebben ze goed gezien. Toen mijn wagen op de lift stond heb ik gezien dat er bij ons ook een verwijderbaar oranje dekseltje zit vooraan onder de batterij. Van zodra ik de kans krijg ga ik dat eens van naderbij bekijken. Ik wist dit niet en wil er het fijne van weten. Ik geloof echter dat het aan de bestuurderszijde is waar de zekering normaal aan de passagierszijde zit. Misschien is dat een plaats waar ze de koelvloeistof kunnen bijvullen / ontluchten.

Wat betreft de maximum temperatuur van de batterij die blijft met of zonder Ludicrous hetzelfde. Ik lees dat tijdens maximum acceleratie de spanning met 100Volt daalt, dus 1/4 van de beschikbare 400V. Dan wil dan zeggen dat 1/4 van het vermogen in hitte opdampt in de batterij. Die 100Volt daling is duidelijk softwarematig beperkt, een keer er een 100V drop is wordt gewoon het vermogen softwarematig beperkt zodat er niet nog meer warmte in de batterij op gaat. En dat beperkt de acceleratie, niet de batterij, fuse of motor.

Makes sense. Ze kunnen natuurlijk spelen met de toleranties maar gezien ze de maximale temperatuur al naar onder hebben bijgesteld tussen 2013 en nu denk ik niet dat het verstandig is die te laten oplopen. In 2013 zat de "active cooling target" op 55 graden en nu is dat 50 graden. Het verbruikt natuurlijk energie maar wat ze zouden kunnen doen is die actieve koeling al inschakelen vanaf 30 graden. Misschien zit dat concept wel in de "Max battery power" functie. Die warmt de batterij op tot aan het punt met de laagste weerstand maar zal ze ook moeten koelen wanneer de temperatuur hoger wordt.

De hamvraag is echter of de L upgrade ook de acceleratie bij hoge snelheid beter maakt, dus dat wat ons is beloofd bij de bestelling van onze P85D. Ik heb daar nog niets over gelezen, te meer omdat de Amerikanen zo geobsedeerd zijn door acceleratie van 0 en niet met inhalen tegen hoge snelheid.

Ik ga er vanuit dat deze auto niet beter zal worden, met of zonder Ludicrous. Je moet hem nemen zoals hij is. Echter ik blijf ook vinden dat Tesla ons moet compenseren omdat ze ons verkeerde informatie hebben gegeven. Niets klopt van al die beloftes. Niet de acceleratie, niet het beloofde vermogen, niet de topsnelheid (al eens geprobeerd 10 minuten 250km/h te rijden?).

Daarom wil ik de Ludicrous upgrade inderdaad ook testen. Het interesseert me niet om nog sneller naar 100 te kunnen sprinten. Het is immers boven de 100 dat het probleem zit. Ik krijg die van mij niet tot 250 km/h. Hij blijft hangen bij 249. :smile: Maar zowiezo is daar geen bal aan gezien het laatste stuk op enkel de voorste motor wordt gedaan.

Er staat nog steeds op de website dat met Ludicrous mode de wagen 20% sneller tot 250 km/u gaat. Dat is een aanzienlijke verbetering. Volgens mij is het in de praktijk nu 10% ipv 20% en is dat de reden waarom die 1/4 mile tijd niet wordt gehaald. Als ze die 20% waarmaken wil ik zowiezo die upgrade.

- - - Updated - - -

Ook andere hele snelle auto's hebben last van het niet kunnen afgeven van het volle vermogen op alle momenten

Maar ze kunnen het wel op zijn minst in een bepaalde rpm range. Die P85D van ons levert nooit of te nimmer 700 pk.
De grafiek die je hebt gepost had Tesla ook moeten publiceren toen we de wagen hebben gekocht. Dan hadden we tenminste geweten dat die 700 pk theoretisch was.
 
Ik lees dat tijdens maximum acceleratie de spanning met 100Volt daalt, dus 1/4 van de beschikbare 400V. Dan wil dan zeggen dat 1/4 van het vermogen in hitte opdampt in de batterij.

Ik denk niet dat de daling van de spanning van een accu bij het leveren van (vol) vermogen tot gevolg heeft dat de daling van de spanning recht evenredig is met de productie van warmte. In ieder geval lijkt mij een inefficiëntie van 25% bij volvermogen erg onwaarschijnlijk.

Nu heb ik geen elektrotechniek gestudeerd, dus wellicht kan iemand met kennis van zaken hier op ingaan?
 
Het is zelfs meer dan 100V bij 1300A. Ik heb een CAN bus log gepost in dit draadje een paar weken terug waarin je de variatie kan zien. We wachten nog op cijfers bij een load van 1500A. Daar zal het meer dan waarschijnlijk nog erger zijn. Het is de hoofdreden waarom we niet aan 515 kW = 700 pk geraken met deze batterij. Ze kan het gewoon niet trekken. Het is wachten op een batterij met een veel hogere capaciteit of een hele andere chemische samenstelling die minder zal gaan kreunen onder zo'n hoge load.
 
Ik denk niet dat de daling van de spanning van een accu bij het leveren van (vol) vermogen tot gevolg heeft dat de daling van de spanning recht evenredig is met de productie van warmte. In ieder geval lijkt mij een inefficiëntie van 25% bij volvermogen erg onwaarschijnlijk.

Nu heb ik geen elektrotechniek gestudeerd, dus wellicht kan iemand met kennis van zaken hier op ingaan?

Een rekenvoorbeeld, dus niet met echte Tesla waarden:
Als je een batterij van 4Volt belast met een weerstand van 4 Ohm dan vloeit er een stroom van 1 Ampère. Die belasting van 4 Ohm zit gedeeltelijk aan de buitenkant van de batterij en gedeeltelijk binnen in de batterij = de eigen weerstand van de batterij.
Stel nu dat de eigen weerstand 1 Ohm is en de buiten weerstand 3 Ohm. Dan wordt er extern 1Amp X 3 Ohm = 3 Watt verbruikt en intern (in de batterij dus) 1Amp X 1 Ohm = 1 Watt.
De batterij van 4Volt geeft nu nog 3Volt extern en er valt 1Volt intern over de interne weerstand.
Die ene Watt in de batterij wordt omgezet in warmte (de wet van behoud van energie).

Als je de externe weerstand laag genoeg maakt, zal de hoeveelheid energie omgezet in de batterij steeds verhogen omdat de weerstand in de batterij (min of meer) constant blijft. Dus bij een externe weerstand van 1 Ohm, wordt er al 2Watt warmte in de batterij omgezet. Qua voltage valt er nu al 2 Volt intern over de batterij en blijft er nog 2Volt extern over.

Het spreekt vanzelf dat de warmte in de batterij moet beperkt worden, eender hoe een goed koelingsystemen je erbij plaatst.

Tesla beperkt het warmteverlies in de batterij door de stroom te verlagen eens het spanningsverlies 100Volt is. Dat is maar goed, we willen geen van allen dat de autobatterij dusdanig warm begint te worden dat ze smelt of ontploft.

Een betere batterij is dus niet noodzakelijk een batterij met een hogere capaciteit. Een betere batterij is een batterij met een lagere interne weerstand zodat ze een grotere externe stroom kan leveren met een zo laag mogelijk interne spanningsval. Indien Tesla ooit zo een batterij kan maken dan kan de P85D misschien wel eens echt 700PK gaan leveren aan de wielen.
De 90kWh batterij is beter op beide punten, capaciteit en interne weerstand. Dus het lijkt me ook logisch dat de P90DL betere prestaties zal neerzetten vergeleken met de P85DL.
 
...

De 90kWh batterij is beter op beide punten, capaciteit en interne weerstand.
....
Die uitspraak heb ik vaker (op het US-gedeelte) gelezen, maar nog geen bron voor gevonden.
Sterker nog, in het draadje over de 90kWh battery pack lijkt het erop dat de 90kWh pack langzamer oplaadt dan de 85 packs. Als leek denk ik dat de interne weerstand juist hoger is bij een 90kWh pack. Correct me if I'm wrong.
 
De laadsnelheid wordt bepaald door de lader, niet door de batterijcapaciteit. Als je de UMC gebruikt dan moet die 5kWh meer laden en dat duurt dan wat langer. Hoe hoger de capaciteit van de batterij hoe langer het laden gaat duren.

De interne weerstand is afhankelijk van de kwaliteit en het productieproces van de batterijen, contacten en bedrading. Het is niet zo dat een hogere capaciteit batterij per definitie trager zal laden en omgekeerd.
Ik dacht dat een van de wijzigingen van de 90kWh batterij was dat er betere contacten werden gebruikt zodat de totale weerstand van de batterij lager is. Maar dat moet ik terug opzoeken. Ik vermoed dat de nieuwe Tesla batterijenfabriek betere (lees hogere energiedensiteit per batterij) gaat produceren tov de nu gebruikte Panasonic cellen. Verwacht je daar terug aan een hogere capaciteit batterij voor de Model S/X.