jpet
Jan P.
Interessant om nu eens de bijdrage van elke motor te zien, zowel op het vlak van vermogen als op het vlak van koppel:
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Interessant om nu eens de bijdrage van elke motor te zien, zowel op het vlak van vermogen als op het vlak van koppel:
Zoals wjns al aangaf: waarschijnlijk traction control, die is bij een elektromotor veel betere te doseren dan bij een ICE, maar heeft toch nog wel enkele millisecs reactietijd....
Ben wel benieuwd wat hier nu de reden van is in de motor/elektronica.
Heeft niet direct met traction control te maken.Zo te zien is de eerste 1,5s de traction control vol aan de slag. Daarna is er grip en vol vermogen. Misschien is het wegdek ook wel niet ideaal tijdens deze test (gaten/kuilen/putdeksel e.d.).
Dat de achterste motor zoveel meer vermogen levert in het begin, heeft te maken met de dynamische gewichtsverdeling. Vandaar dat je vanuit stilstand achter veel meer vermogen kwijt kan.
Wel grappig, op basis van de battery power (ca. 360kW) kom je weer op eerder genoemde 300V en 1200A.
(Meteen antwoord op de vraag waarom de achterste motor niet op het maximale vermogen komt.)
Dat is natuurlijk waar, en dat zie je ook goed in de 2e grafiek waar het koppel wordt weergegeven. Dat duurt ca. 0,3s. Ook zie je dat er al ingegrepen wordt (geen lineaire stijgende lijn) tijdens die 0,3s.Heeft niet direct met traction control te maken.
Vermogen [Nm/s] = kracht [N] * snelheid [m/s] of koppel [Nm] * toerental [s-1]. In het begin is het toerental 0 en vervolgens zeer klein, maar het koppel kan niet oneindig worden of de snelheid is 0 en de kracht kan niet oneindig worden. Dus elk vermogen dat iets vanuit stilstand in beweging moet zetten, kan niet anders dan geleidelijk aan opbouwen. Het koppel wordt beperkt door een maximale stroom doorheen de wikkelingen van de motor. De opbouw is nagenoeg lineair, hetgeen logisch is want gelijk aan het maximaal realiseerbare koppel * een quasi lineair oplopend toerental of maximale kracht * quasi lineair oplopende snelheid.
Dat is natuurlijk waar, en dat zie je ook goed in de 2e grafiek waar het koppel wordt weergegeven. Dat duurt ca. 0,3s. Ook zie je dat er al ingegrepen wordt (geen lineaire stijgende lijn) tijdens die 0,3s.
Het maximaal realiseerbare koppel van een elektromotor is natuurlijk een aantal keer het nominale koppel, en blijkbaar bij Tesla is heel gauw de grens bereikt, waar het koppel van de elektromotor niet meer de beperkende factor is en het op een min of meer vaste waarde wordt geregeld.
Die "rafelige" lijn wordt in de praktijk altijd veroorzaakt door een regeling. Of die ingrijpt vanwege grip, stroom, thermisch of dat het een constructieve oorzaak heeft, is de vraag. Verder ken ik de regeling of de elektromotoren niet die Tesla toepast, dus kan er verder geen uitspraak over doen.
Ik heb tijdens de reparatie van mijn Classic een maand rondgereden in een 70D. Ik kan niet zeggen dat de rijervaring wezenlijk anders is. De 70D is duidelijk stiller door de 19" wielen. Ook stoteriger door de normale schokbrekers in vergelijking met de luchtvering, zelfs in combinatie met de 21" wielen.Het lijkt wel dat zowel kracht als koppel van de motor voorzijde gelijkmatiger oploopt.
Dat zou er voor kunnen zorgen dat de D versies ook een 'smoother' gevoel geven bij het optrekken.
Ben benieuwd of de mensen die van de classic naar de vierwiel aangedreven versie zijn overgestapt dat ook zo ervaren?
Of zijn deze verschillen te subtiel?
Een paar uren een wat hogere temp zal niet zo'n grote invloed hebben op het pack, die genoemde percentages zijn getest/gemeten bij een constante temperatuur over de gehele leeftijd vd accu.
Mooi, de mijne is van voor de ludicrous bekendmakingUit betrouwbare bron vernomen:
1. De ludicrous upgrade gaat 5k kosten (excl. BTW).
2. Kan in alle SeC's uitgevoerd worden.
3. Is enkel beschikbaar voor VIN nummers van voor de bekendmaking van de ludicrous optie.
Nu nog wachten op real life test results? :tongue:
Mooi, de mijne is van voor de ludicrous bekendmaking
Indien je vroeger hebt doorgegeven dat je interesse hebt, gaan je ze sowieso opbellen. Zoals je weet is het in de service centers super druk en dat komt er nog eens boven op...Kun je daar nu al een afspraak voor maken of nog niet?
En is bekend welke vin range het precies om gaat?