Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is hele probleem van deze 700PK auto. Je kan heel kortstondig gebruik maken van het vermogen, en daarna is het gedaan met de pret. Zolang Tesla er niet in slaagt een betere batterij te maken dan toch.
Dat is het ouderwetse denken, dit is de grens en dan houdt het op. Juist niet passend bij Tesla.
Er zijn best een aantal praktijkvoorbeelden van energieopslag die langzaam wordt "gevuld" en in no-time beschikbaar is, oftewel langdurig laag vermogen laden en in veel kortere tijd hoog vermogen leveren:
- luchtdruk: met compressor tank met lucht vullen tot een bepaalde hoge druk. Hoe groter de diameter van de "ontlaststleiding", hoe hoger het kortstondig beschikbare vermogen (en hoe korter de periode dat het geleverd kan worden)
- elektrische condensator: werkt eigenlijk hetzelfde als een accu maar houdt de lading meestal minder lang vast, aan de andere kant is het volledig ontladen van een condensator niet schadelijk voor de levensduur.
- zwaar vliegwiel wat op toeren gebracht wordt, kan vervolgens ook in korte tijd veel (bewegings-)energie af kan geven.
Dit zijn slechts 3 voorbeelden, er zijn er natuurlijk meer. Op deze manier moet het m.i. mogelijk zijn om een Tesla Model S gedurende x seconden 700pk (of meer) te laten leveren naar de elektromotoren!
 
Vanaf volgende week beginnen de upgrades bij 2 Amerikaanse SeCs buiten Fremont. Blijkbaar worden hiervoor specialisten uit Fremont overgevlogen om de training te verzorgen van de locale medewerkers. Er zou dus wat meer schot in de zaak moeten komen. Het is zeker niet slecht dat ze eerst voldoende field ervaring opdoen in de US. Dat kan de procedure alleen maar verbeteren tegen dat ze hier in Europa beginnen met de upgrades.

Ik heb vorige week ook opnieuw bevestiging gekregen dat ik in augustus wel degelijk "ergens" op een lijst ben gezet. Verdere info heb ik echter niet gekregen rond pricing, datums of een mogelijkheid tot testen. Op dit moment zijn de weersomstandigheden toch niet van die aard dat je veel full out wil gaan met de wagen dus we hebben geduld.
 
Dat is het ouderwetse denken, dit is de grens en dan houdt het op. Juist niet passend bij Tesla.
Er zijn best een aantal praktijkvoorbeelden van energieopslag die langzaam wordt "gevuld" en in no-time beschikbaar is, oftewel langdurig laag vermogen laden en in veel kortere tijd hoog vermogen leveren:
- luchtdruk: met compressor tank met lucht vullen tot een bepaalde hoge druk. Hoe groter de diameter van de "ontlaststleiding", hoe hoger het kortstondig beschikbare vermogen (en hoe korter de periode dat het geleverd kan worden)
- elektrische condensator: werkt eigenlijk hetzelfde als een accu maar houdt de lading meestal minder lang vast, aan de andere kant is het volledig ontladen van een condensator niet schadelijk voor de levensduur.
- zwaar vliegwiel wat op toeren gebracht wordt, kan vervolgens ook in korte tijd veel (bewegings-)energie af kan geven.
Dit zijn slechts 3 voorbeelden, er zijn er natuurlijk meer. Op deze manier moet het m.i. mogelijk zijn om een Tesla Model S gedurende x seconden 700pk (of meer) te laten leveren naar de elektromotoren!
Vermogen is in dit geval gewoon een simpele P=UxI rekensom (zonder extra verliezen mee te nemen dan). Stel dat je echt 1500A kan trekken en vanwege de interne weerstanden 300V op de motoren overhoud, zit je op 450kW (ongeveer 616pk).
Om aan die 700pk te komen, moet je toch echt 1700A kunnen leveren bij 300V. Wellicht dat de batterij van de 90D dat wel aankan, of misschien dat de aangekondigde 100kWh battery-pack daarop geconstrueerd is.
 
Aangekondigde 100 kw battery-pack? Waar is dat aangekondigd?
Niet te letterlijk nemen. Tesla zelf zegt dat hun eigen batterijen (Gigafactory) 10-15% hogere capaciteit hebben, Musk had halverwege 2015 aangekondigd dat er een battery upgrade voor de Model S zou komen (en dat later weer ingetrokken toen bleek dat Faraday met een 100kWh accu komt). De meeste speculaties zeggen dat er medio 2017 grotere dan 90kWh batterijen bestelbaar zijn.
 
Vermogen is in dit geval gewoon een simpele P=UxI rekensom (zonder extra verliezen mee te nemen dan). Stel dat je echt 1500A kan trekken en vanwege de interne weerstanden 300V op de motoren overhoud, zit je op 450kW (ongeveer 616pk).
Om aan die 700pk te komen, moet je toch echt 1700A kunnen leveren bij 300V. Wellicht dat de batterij van de 90D dat wel aankan, of misschien dat de aangekondigde 100kWh battery-pack daarop geconstrueerd is.
Je post is absoluut geen logisch antwoord op mijn post...
Ik bedoel er mee aan te geven dat Tesla best mogelijkheden heeft om korte tijd 700pk vermogen te leveren aan de aangedreven wielen, zonder aanpassingen te doen aan de accu.
 
Je post is absoluut geen logisch antwoord op mijn post...
Ik bedoel er mee aan te geven dat Tesla best mogelijkheden heeft om korte tijd 700pk vermogen te leveren aan de aangedreven wielen, zonder aanpassingen te doen aan de accu.

WJNS zijn reactie is weldegelijk logisch, maar misschien wat cryptisch (of hoe je het ook wilt noemen). Wat blijkt: bij de volle belasting valt het voltage van de batterij terug van zo'n 400 naar 300 V. Het vermogen wordt dus ook verminderd. Vandaar dat je met 1500A simpelweg niet aan de 515 kW (700pk) zult komen, tenzij de batterij een update krijgt en het voltage niet zo hard daalt. Bij 343 V en 1500 A zou je precies de 515 kW halen.
 
Toch bedoel ik iets heel anders. Als je in je MS stapt en je bent van plan om tijdens die rit een actie te plegen waarbij 700pk nodig is, dan druk je op de "700pk paraat"-knop. Vervolgens start het systeem zoals ik eerder beschreven heb en laadt zich langzaam op met stroom uit de accu. Misschien veel later wil je die 700pk aanspreken, dan combineert het systeem de maximale energie uit de accu - iets van 500pk - en het restant uit het aanvullende systeem. Ziedaar: probleem opgelost.
 
Niet te letterlijk nemen. Tesla zelf zegt dat hun eigen batterijen (Gigafactory) 10-15% hogere capaciteit hebben, Musk had halverwege 2015 aangekondigd dat er een battery upgrade voor de Model S zou komen (en dat later weer ingetrokken toen bleek dat Faraday met een 100kWh accu komt). De meeste speculaties zeggen dat er medio 2017 grotere dan 90kWh batterijen bestelbaar zijn.

O gelukkig. Twee weken na ontvangst van mijn eerste S kwam de AP versie uit. Jammer dus. Over 4 weken komt de nieuwe S90D, zou jammer zijn als dan twee weken daarna de 100 KW accu uitkomt. Met 2017 kan ik leven. [emoji1][emoji1]
 
Toch bedoel ik iets heel anders. Als je in je MS stapt en je bent van plan om tijdens die rit een actie te plegen waarbij 700pk nodig is, dan druk je op de "700pk paraat"-knop. Vervolgens start het systeem zoals ik eerder beschreven heb en laadt zich langzaam op met stroom uit de accu. Misschien veel later wil je die 700pk aanspreken, dan combineert het systeem de maximale energie uit de accu - iets van 500pk - en het restant uit het aanvullende systeem. Ziedaar: probleem opgelost.
Ik zat misschien wat kort door de bocht, en wat je zegt (soort supercapacitor) is natuurlijk mogelijk. Zo'n supercapacitor kan ca. 3-10x zoveel stroom leveren als een Lion accu (uiteraard afhankelijk van types), maar ook een factor 20-40 minder energie opslaan dan een Lion accu. Vrij vertaald je hebt een hoop ruimte nodig en extra gewicht erbij om een boost van 700pk over langere tijd mogelijk te maken, voor de rest is het dood gewicht wat je mee moet slepen (en dus energie kost).
Zover ik weet zit een dergelijke optie er niet in, is het maken van een betere battery pack een realistischere oplossing, want dat mes snijdt aan twee kanten. Meer vermogen leveren en een hogere capaciteit. Wat Tesla min of meer zelf ook aangeeft door te stellen dat de komende jaren de ontwikkeling van Lion accu's gewoon doorgaat met de huidige ontwikkelingssnelheid (accu van de Roadster was zwaarder dan de Model S, terwijl de accu van de Roadster ca. 50% minder capaciteit had).

O gelukkig. Twee weken na ontvangst van mijn eerste S kwam de AP versie uit. Jammer dus. Over 4 weken komt de nieuwe S90D, zou jammer zijn als dan twee weken daarna de 100 KW accu uitkomt. Met 2017 kan ik leven. [emoji1][emoji1]
Voor de Nederlanders is 2018 sowieso het jaar om nog een dure FEV te kopen, dan kun je de volgende 60 maanden nog gebruik maken van de lage bijtelling over het hele bedrag van de auto.
 
De laatste berichten waren dat 4% over maximaal € 50K per 1-1-2019 in zou gaan.
Dan hebben de 2013 kopers gelukkig net een nieuwe vijf jaar à 4% te pakken.
(Tenzij die vijf jaar zekerheid op de schop gaat. Want dan blijven grote groepen in 25% zitten, terwijl het tarief naar 22% gaat.)

Vooralsnog denk ik dat Klaas gelijk heeft, trouwens.
 
Onze Amerikaanse vrienden hebben weer wat cijfers gepost.
Ik beperk mij tot hoe snel men kan optrekken tussen 112-145 kph.

Model S 85D: 3.00s
Model S P85D: 3.01s (70% SoC)
Model S P85D: 2.61s (90% SoC & Max Battery Power)
Model S P85D+L: 2.43s (90% SoC & Max Battery Power)

BMW 550i: 3.24s
BMW M5 (2001): 3.10s
BMW M5 (2008): 2.40s
 
Onze Amerikaanse vrienden hebben weer wat cijfers gepost.
Ik beperk mij tot hoe snel men kan optrekken tussen 112-145 kph.

Model S 85D: 3.00s
Model S P85D: 3.01s (70% SoC)
Model S P85D: 2.61s (90% SoC & Max Battery Power)
Model S P85D+L: 2.43s (90% SoC & Max Battery Power)

BMW 550i: 3.24s
BMW M5 (2001): 3.10s
BMW M5 (2008): 2.40s

Dan vind ik de L upgrade een flinke verbetering! 2/10 seconde sneller is best behoorlijk. Is bekend welke SoC de 85D had? Anders is dat geen eerlijke vergelijking. En de M5 vergelijking is ook lastig als je enkel naar de 112-145 kijkt. Dan zou ik liever wat meer verschillende metingen zien. Dat geeft dan een beter beeld.
 
Dan vind ik de L upgrade een flinke verbetering! 2/10 seconde sneller is best behoorlijk. Is bekend welke SoC de 85D had? Anders is dat geen eerlijke vergelijking. En de M5 vergelijking is ook lastig als je enkel naar de 112-145 kijkt. Dan zou ik liever wat meer verschillende metingen zien. Dat geeft dan een beter beeld.

De 85D heeft geen last van een batterij die het vermogen van de motoren niet kan trekken dus daar is dat veel minder relevant.
Het is dus enkel de P85D die mindere prestaties levert wanneer je onder de 90% SoC komt (dus bijna altijd).
Zoals je duidelijk kan zien is er nauwelijks verschil tussen een 85D en een P85D bij 70% SoC.

Ik zou ook graag cijfers willen zien boven de 145 kph (boven de 90 mph) want dan wordt het echt huilen met de pet op maar die informatie gaan we in Europa moeten verzamelen.
 
De snelste tijd die ik heb kunnen vinden van de P90D van 0-200 is 14,1 seconden en 3.0 seconden van 0-100. Dus 11,1 van 100-200 km/u.
Tesla model s p90d ludicrous mode acceleration - YouTube
Tesla Model S P90D acceleration 0-200 km/h in - YouTube

De snelste tijd (bron uit 2013!) van de M5, RS7 en E63 AMG zijn als volgt:
RS7: 0-100: 3,7 / 0-200: 12,3 / 100-200: 8,6
M5: 0-100: 4,1 / 0-200: 12,3 / 100-200: 8,2
E63 AMG: 0-100: 3,7 / 0-200: 12,2 / 100-200: 8,5
P90D: 0-100: 3,0 / 0-200: 14,1 / 100-200: 11,1
Performance tests: Audi RS7 vs. BMW M5 CP vs. Mercedes-Benz E63 AMG S

We mogen ervan uitgaan dat de P85D niet sneller is dan de P90D en dus duidelijk is dat het vermogen niet gehaald wordt in de 100-200 km/u sprint. Nu maar hopen (doen we al een tijdje) dat er snel de mogelijkheid komt om het eens te testen in Europa aan hogere snelheden (in Duitsland uiteraard).