Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

V6.0 is binnen

This site may earn commission on affiliate links.
Twee reacties:

"Eigenlijk had ik gehoopt dat in versie 6.0 alles plat zou worden qua design (als keuzeoptie), want ik vind persoonlijke alle 3D- en textuureffecten nogal jaren '00 overkomen... :rolleyes:"

"De ziel is er uit, vlak en geen 3d metalen rand om de meter. Ik weet het, kwestie van smaak maar ik denk dat het een stap terug is. Laat ze maar een 3rd party Citroen Cx meter erin doen!"

Tja, ikzelf ben ook van de IOS7 en 8 opvatting, vlak en een beetje minimalistisch is van vandaag, maar het blijft een kwestie van smaak. En gelukkig een "minor issue".

In een eerdere post vroeg ik of één van "ons" betrokken was bij de kettingbotsing in Zeeland. Je denkt dan al gauw aan het volgende:

1) In een Tesla heb je ontegenzeggelijk de meeste kans om er ongeschonden uit te komen. Een prettig idee als jezelf, je naasten of collega's/medewerkers met een Tesla onderweg zijn. Ik ben ervan overtuigd dat Model X minstens net zo veilig is en Model E zal er niet ver van af zitten, misschien zelfs al een heel stuk verder zijn door meer actieve features op dat gebied.

2) Zit je niet in een Tesla en komt zo'n auto achter bij je naar binnen is het plaatje omgekeerd. Geen prettig idee.

3) Nu we net een "glimp" van extra veiligheidsfeatures hebben opgevangen gisteren (per ongeluk of bewust om ons wakker te houden) ga je ook denken wat er niet allemaal mogelijk is. Zijn we wat verder met de connectiviteit zou het denkbaar zijn dat wanneer een Tesla (ik houd het simpel, het mooist zou het zijn als elke auto mee doet maar dat is voorlopig utopisch, iets als met een Belgische regering? :) ) wanneer hij bij een aanrijding betrokken is een melding geeft aan de anderen die op die weg achter hem naderen. Lijkt me in de lijn van de huidige techniek te liggen. Dat moet alleen sneller gaan dan het verschijnen van een rood lijntje op de maps en een soort van overruling van gebruikte apps geven.
 
Hoe mooi het ook bedacht kan worden (ACC, waarschuwing voor obstakels, HUD met radar info, etc.), er zijn gewoon fysieke grenzen aan het vertragen van (groepen van) auto's.

De kreet 'het leek wel een witte muur' geeft al aan dat het dan al te laat is. Of anders voor de achterliggende bestuurder.
Er komt gewoon te veel kubieke meters verkeer aan razen en die gaan bij een blokkade nu eenmaal stapelen. Daar helpt geen snelheidsbeperking of afstand houden aan.

De auto's zonder actieve veiligheidsvoorzieningen zijn natuurlijk al helemaal kansloos.
 
Hoe mooi het ook bedacht kan worden (ACC, waarschuwing voor obstakels, HUD met radar info, etc.), er zijn gewoon fysieke grenzen aan het vertragen van (groepen van) auto's.

De kreet 'het leek wel een witte muur' geeft al aan dat het dan al te laat is. Of anders voor de achterliggende bestuurder.
Er komt gewoon te veel kubieke meters verkeer aan razen en die gaan bij een blokkade nu eenmaal stapelen. Daar helpt geen snelheidsbeperking of afstand houden aan.

Als iedereen zich gewoon aan de regels houdt zouden dit soort ongevallen niet voorkomen.

De Wegenverkeerswet is glashelder:
'Je moet zoveel afstand houden dat je kunt remmen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is'.

De kreet 'het leek wel een witte muur' zou toch niet moeten betekenen dat het te laat is. Een weldenkend mens rijdt toch ook niet volgas tegen een stenen witte muur. Als er op tijd geremd wordt, hebben de achterliggers ook tijd om te remmen en staat de hele trein op tijd stil.

Ik blijf me verbazen dat ik bij mist door veel totale idioten met snelheden van ver boven de 100 km/u wordt ingehaald.
 
+1.

Als iedereen zich gewoon aan de regels houdt zouden dit soort ongevallen niet voorkomen.

De Wegenverkeerswet is glashelder:
'Je moet zoveel afstand houden dat je kunt remmen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is'.

De kreet 'het leek wel een witte muur' zou toch niet moeten betekenen dat het te laat is. Een weldenkend mens rijdt toch ook niet volgas tegen een stenen witte muur. Als er op tijd geremd wordt, hebben de achterliggers ook tijd om te remmen en staat de hele trein op tijd stil.

Ik blijf me verbazen dat ik bij mist door veel totale idioten met snelheden van ver boven de 100 km/u wordt ingehaald.
 
Als iedereen zich gewoon aan de regels houdt zouden dit soort ongevallen niet voorkomen.

Ik blijf me verbazen dat ik bij mist door veel totale idioten met snelheden van ver boven de 100 km/u wordt ingehaald.

Twee waarheden. Wat ik bedoelde was niet iets bedenken voor als die muur er eenmaal vlak voor is, dan is het gewoon te laat.

Maar voorafgaand zal er "in de muur" al een tijdje van alles gebeurd zijn. Het zal waarschijnlijk binnen de laatste vijf minuten een aantal keren net nog goed zijn gegaan, mensen en auto's zijn zich rotgeschrokken maar remden toch nog op tijd en konden doorrijden. Op die momenten zou het goed zijn als de achteropkomers, die dan best nog even weg kunnen zijn, door een (duidelijke) waarschuwing weten dat er iets is, misschien loos alarm als alles weer door is maar ook dan toch even een moment van extra opletten, vaart minderen zonder paniekstop en anticiperen.
Een beetje vergelijkbaar met wat de duitse politie (maar ook hier denk ik) doet. Met zwaailicht aan achteruit over de vluchtstrook het verkeer tegemoetrijden.

Daar ligt een mooie uitdaging aan de industrie en ik vertrouw het Tesla wel toe dat ze zoiets bedenken. (los van feit dat de "Tesla"dichtheid nog onbeduidend is maar je moet je op de toekomst voorbereiden en ergens beginnen).
Het zou best ook zo kunnen zijn dat je dan, als je dichter dan 100 meter van één of meer stilstaande auto's komt op de snelweg er heel duidelijk wordt gewaarschuwd en wellicht al (automatisch) vaart verminderd. Er is veel denkbaar.

Maar hoe dan ook, de belangrijkste factor zit achter het stuur en daar begint ook meestel de ellende. Daar kun je ook veel bereiken
 
Twee waarheden. Wat ik bedoelde was niet iets bedenken voor als die muur er eenmaal vlak voor is, dan is het gewoon te laat.

Maar voorafgaand zal er "in de muur" al een tijdje van alles gebeurd zijn. Het zal waarschijnlijk binnen de laatste vijf minuten een aantal keren net nog goed zijn gegaan, mensen en auto's zijn zich rotgeschrokken maar remden toch nog op tijd en konden doorrijden. Op die momenten zou het goed zijn als de achteropkomers, die dan best nog even weg kunnen zijn, door een (duidelijke) waarschuwing weten dat er iets is, misschien loos alarm als alles weer door is maar ook dan toch even een moment van extra opletten, vaart minderen zonder paniekstop en anticiperen.
Een beetje vergelijkbaar met wat de duitse politie (maar ook hier denk ik) doet. Met zwaailicht aan achteruit over de vluchtstrook het verkeer tegemoetrijden.

Daar ligt een mooie uitdaging aan de industrie en ik vertrouw het Tesla wel toe dat ze zoiets bedenken. (los van feit dat de "Tesla"dichtheid nog onbeduidend is maar je moet je op de toekomst voorbereiden en ergens beginnen).
Het zou best ook zo kunnen zijn dat je dan, als je dichter dan 100 meter van één of meer stilstaande auto's komt op de snelweg er heel duidelijk wordt gewaarschuwd en wellicht al (automatisch) vaart verminderd. Er is veel denkbaar.

Maar hoe dan ook, de belangrijkste factor zit achter het stuur en daar begint ook meestel de ellende. Daar kun je ook veel bereiken

Er wordt al wel langer gepraat over communicatie tussen voertuigen onderling, voertuigen en weg, ... Als een voertuig een noodstop maakt kunnen de achterliggers gewaarschuwd worden en ook vertragen. Er komen oplossingen voor dit soort problemen aan.
 
k blijf me verbazen dat ik bij mist door veel totale idioten met snelheden van ver boven de 100 km/u wordt ingehaald.

Ik rij vaak (te) hard en veel linkerbaan, maar echt alleen als de weg, weersomstandigheden en drukte het toelaten. Als het flink druk is of het weer slecht heb ik totaal geen moeite om rechts te blijven hangen in "opa" modus. Verbaas me ook soms hoe roekeloos er gereden wordt met gladheid bijvoorbeeld. Keertje op een slipbaan de rem indrukken geneest je meteen van die kwaal overigens, kan dat iedereen aanraden :)
 
Maandag versie 6.0 geladen, gisterenmiddag de update (65.13).

gisteravond geen problemen, vanmorgen centrale console geblokkeerd
wel beeld, maar geen bedieningen mogelijk via console. via app lukte het wel, bvb temp. aanpassen.

en melding 'auto heeft onderhoud nodig'

na contact met SeC : geen storingen gevonden.
reset en alles terug oke...

volgens het SeC was ik de tweede deze ochtend met de zelfde melding. ook collega had V6.0 - 65.13 gisteren geladen.
toeval ?
 
Er wordt al wel langer gepraat over communicatie tussen voertuigen onderling, voertuigen en weg.

Dit moet je niet persoonlijk opvatten maar we hebben het denk ik soms een beetje gehad met het "praten over". Ook in de branche waar ik actief ben wordt bijv. al 10 jaar gesproken over een digitalisering van het proces maar daar moet je het niet van hebben. Dus zelf een toepassing gemaakt, samen met zoon, die behoorlijk succesvol is omdat het zichtbaar voordelen aan de gebruikers geeft en doorlopend in dialoog is met de gebruikers. Zie logo op mijn Tesla, eigenlijk één van de weinige met bestickering. (die rare autocorrectie blijft daar hardnekkig "bestiering"van maken)

En is dit niet ook het hele verhaal achter Tesla? Met een visie (ogenschijnlijk) tegen de stroom in zwemmen maar wel iets neerzetten dat men gewoon wil hebben en alles en iedereen op afstand zet? Goed, een auto ontwikkelen kost een jaar of zes dus de nu gepresenteerde "nieuwe" 100-150 km range auto's zijn ontwerpen van een aantal jaren geleden.

Ik kijk uit naar hoe het met Model 3 zal gaan. (Model X zal al wel een aardverschuiving geven maar nog niet echt de massa bereiken, anders dan met gevoel van bewondering en tegelijk onbereikbaarheid) Als je aan de unieke sellingpoints (goede prijs, mooi model, grote range, gratis superchargers en over het algemeen goedkope stroom, top in passieve veiligheid zoals ook MS), ook dit soort actieve veiligheden kunt meeleveren dan zal het lastig zijn om daar iets tegen in te brengen. Tegen die tijd zullen de andere merken ook wel hebben ingezien welke kant ze op moeten en dezelfde koers varen als Tesla. Dan blijkt ook dat de huidige EV's (behalve Tesla) en ook alle hybrides achterhaald zijn, gewoon onder meer omdat de range op normaal niveau ligt.

Maar ja, niemand kan in de toekomst kijken. Nu jullie weer:)

- - - Updated - - -

heb ik totaal geen moeite om rechts te blijven hangen in "opa" modus. :)

Ik ben het helemaal met je eens en daarnaast ook al een paar keer "Opa":)
 
Hier nog niets ...

iOS8 krijg je stukje sneller.... die is binnen. Bij gebrek aan V6.0 me daar dan maar mee bezig houden. Wel jammer dat Tesla er niet wat meer vaart in krijgt en een moeilijk te begrijpen volgorde hanteert (En wachten is des te frustrerende als je op de dag dat V6.0 uitgerold werd door het service center met een naar 5.12 "geüpdate" firmware naar huis gestuurd wordt...). We blijven wachten...
 
:( Hier ook nog niets....

Wat als er een spoed fix gedaan moet worden ivm security issues? Dan kunnen we 2 weken "onbeschermd" zijn aangezien er niet afdoende capaciteit is? Of doen ze dit juist (de langzame uitrol) expres om issues te managen indien ze zich voordoen?

Ik vermoed dat het vooral dat laatste is wat een rol speelt. Stel dat er zich een probleem voordoet, en dat kan een samenloop van omstandigheden zijn die zich beperkt tot een klein aantal wagens, dan wil je wel voldoende capaciteit hebben in de service centers om dat vlot te verhelpen voor de getroffen klanten.

Ze hebben nu al een dubbele update moeten doen gezien de lek in de v6 manual (mbt de driver assistance features).
 
Vanmiddag reed ik weg van kantoor en kreeg de melding dat ik V6.0 kon installeren. Snel naar huis gereden en alles geïnstalleerd en geprobeerd. Met m'n zoons direct gaan brainstormen over een originele naam voor onze Tes. Omdat het zulk lekker weer is wilden we ook gaan BBQ'en dus nog even snel naar de benzinepomp om een zak houtskool te halen. Wil wegrijden bij de benzinepomp en Tes is niet meer te activeren! Eindeloos op de rem getrapt, IPhone app om te starten geactiveerd maar Tes liet het helemaal afweten. Alles werkte nog behalve het activeren met de rem. Eerste gedachte was dus dat dit met V6.0 te maken heeft want nu 25.000 km gereden en nog nooit enig probleem gehad. Tesla op het 0800 nummer gebeld en kreeg een alleraardigste Duitse vrouw aan de lijn die perfect Nederlands spreekt. Probleem uitgelegd, zij van afstand kijken wat er mis kon zijn maar niets gevonden. Daarna heeft ze engineers ingeschakeld maar die konden ook nix vinden. Heeft iemand dit ook gehad na installatie van V6.0? Na veel heen en weer gebel komt er morgen om 8:30 een autoambulance met vervangende auto en wordt Tes naar SC Den Haag gebracht. M'n boerenverstand zegt me dat het met V6.0 te maken heeft maar volgens Tesla is er geen verband. Voel me wel een beetje een looser, met m'n MS gestrand bij een benzinepomp!

V6.0.jpg