Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Als het om een Schuko verlengkabel met stekker type F gaat wel! De Franse aansluiting (type E) heeft aarde op een pin die niet in het midden van de stekker zit zoals wel aarde bij de Schuko precies in het midden zit.

Een type F kun je dus altijd omdraaien maar een type E (Frans) dus niet.

Met blokje bedoelde ik gewoon een ordinaire type F stekkerdoos. Ik heb trouwens gewoon een 25M haspel in de frunk liggen.
Met een gewone NL-verlengkabel kun je de stekker van de UMC toch altijd draaien? Daar zitten geen pinnen, niet op je verlengkabel en niet op je UMC.
 
Je kunt je Tesla aan elk standaard stopcontact opladen met de Tesla UMC en de standaard stekker. Wellicht wel handig om een fatsoenlijke (bijv via laadkabelwinkel.nl) verlengkabel mee te nemen zodat afstand tot het stopcontact niet al te kritisch is. De spanning wil nog wel eens schommelen in het Franse net en daar kan de UMC niet zo goed tegen. Door het laadvermogen in je auto te reduceren kun je dit probleem opvangen.
 
Je kunt je Tesla aan elk standaard stopcontact opladen met de Tesla UMC en de standaard stekker. Wellicht wel handig om een fatsoenlijke (bijv via laadkabelwinkel.nl) verlengkabel mee te nemen zodat afstand tot het stopcontact niet al te kritisch is. De spanning wil nog wel eens schommelen in het Franse net en daar kan de UMC niet zo goed tegen. Door het laadvermogen in je auto te reduceren kun je dit probleem opvangen.
Eens. Mijn ervaring is ook dat de stekker omdraaien wel eens handig kan zijn, vanwege het bekende "neuter probleem". Aangezien de Fransen een extra pin hebben in hun stekker is het handig om hiervoor een apart kabeltje te hebben die omdraaibaar is, ongeacht die pin.
Mijn ervaring is dat je in Frankrijk prima kan laden met de UMC maar vaak op een heel laag amperage, vaak 6A, soms meer, max 10A. Snel gaat het dus niet....
 
Ik hoorde dat je ook kunt aansluiten op de soort van mennekes aansluiting op de camping kan aansluiten (die caravans ook gebruiken) heb je daar nog verlopen voor nodig en hoe snel gaat dat dan het laden??
Nog nooit gezien. Je hebt wel de blauwe campingstekker die je bij je UMC kunt gebruiken. Ik heb zelf altijd een verloopje van de blauwe stekker naar normale 220V schuko-stekker. Daar kan ik dan de UMC inprikken, ik heb namelijk alleen de rode adapter voor de UMC en niet de blauwe.

Er is op campings GEEN type-2 aansluiting doorgaans.
 
Let op : de UMC die bij de Model-3 geleverd wordt is een andere dan die bij Model-S of -X.

Model-S en -X hebben een driefazige, die inderdaad het "neuterprobleem" heeft.
Standaard met schuko en rode CE op 3*16A
En optioneel een blauwe CE stekker op 1*32A

Model-3 heeft een monofazige, die het neuterprobleem niet heeft,
en komt standaard met schuko én een blauwe CE stekker op 1*16A - dit is wel "de camping-stekker"
 
  • Informative
Reactions: AustinP
Dus met een verloop als hieronder en de rode mennekes stekker op de mcu zou ik op iets van 13-16A moeten kunnen laden bij een caravan/kampeer aansluiting??
 

Attachments

  • D7228AAF-4586-486E-A887-22C08F80FFAE.jpeg
    D7228AAF-4586-486E-A887-22C08F80FFAE.jpeg
    714.8 KB · Views: 61
Let op : de UMC die bij de Model-3 geleverd wordt is een andere dan die bij Model-S of -X.

Model-S en -X hebben een driefazige, die inderdaad het "neuterprobleem" heeft.
Standaard met schuko en rode CE op 3*16A
En optioneel een blauwe CE stekker op 1*32A

Model-3 heeft een monofazige, die het neuterprobleem niet heeft,
en komt standaard met schuko én een blauwe CE stekker op 1*16A - dit is wel "de camping-stekker"
Ik veronderstel dat de Model 3 UMC ook bruikbaar is op de S/X?
 
deze zomer gaan we met de zonet bestelde Model X (yaaayyyy!) een weekje in Frankrijk vertoeven en verblijven we in een gite ofte vakantiehuis (bij particulieren). Ik moet nog bij de eigenaar informeren of er daar een (deftig) stopcontact beschikbaar is (bij voorkeur dichtbij waar de Model X zal kunnen geparkeerd worden.. desnoods een lange 3 x 2,5mm verlengkabel voorzien?)

Onder het motto: domme vragen bestaan niet .. ahum: als ze al 'ontvankelijk' zijn voor het feit dat ik daar praktisch iedere dag de wagen wil laten opladen ... hoe bepaal je dan min of meer hoeveel er aan extra verbruik is, die je wellicht toch gaat moeten vergoeden? Hoe gaan de meesten hier mee met zoiets om? Ik vind dit eigenlijk wel beetje 'moeilijk' liggen... kan zijn dat 't helemaal geen punt is voor die mensen maar bon.. wil toch eerst even via dit forum polsen hoe er (tactisch) mee om te gaan.
 
Mijn ervaringen zijn erg positief. Ik meld het altijd even vantevoren en alleen vorig jaar in Italië maakte de eigenaar van het vakantiehuis er een probleem van vanwege de kosten. Ik heb uiteraard aangeboden gewoon te willen betalen (op basis van een schatting) en na een kleine berekening wilde de beste man er geen geld voor hebben. Rondje mee laten rijden in de Tesla doet vaak ook wonderen!
 
Hoe gaan de meesten hier mee met zoiets om?
De meterstand noteren bij aanvang en doorgeven hoeveel kWh je van plan te gaan verbruiken. Bijvoorbeeld dagelijks 20kWh en even het lokatie tarief opzoeken. Onthoud wel dat je ongeveer 15% verlies hebt.

Zelf gebruik ik Teslafi waar alle laad cycli in te vinden zijn en op basis daarvan is het eenvoudig te zien hoeveel je in totaal hebt verbruikt.
 
deze zomer gaan we met de zonet bestelde Model X (yaaayyyy!) een weekje in Frankrijk vertoeven en verblijven we in een gite ofte vakantiehuis (bij particulieren). Ik moet nog bij de eigenaar informeren of er daar een (deftig) stopcontact beschikbaar is (bij voorkeur dichtbij waar de Model X zal kunnen geparkeerd worden.. desnoods een lange 3 x 2,5mm verlengkabel voorzien?)

Onder het motto: domme vragen bestaan niet .. ahum: als ze al 'ontvankelijk' zijn voor het feit dat ik daar praktisch iedere dag de wagen wil laten opladen ... hoe bepaal je dan min of meer hoeveel er aan extra verbruik is, die je wellicht toch gaat moeten vergoeden? Hoe gaan de meesten hier mee met zoiets om? Ik vind dit eigenlijk wel beetje 'moeilijk' liggen... kan zijn dat 't helemaal geen punt is voor die mensen maar bon.. wil toch eerst even via dit forum polsen hoe er (tactisch) mee om te gaan.
Ik geef altijd wel aan dat ik met een EV kom en of ze een stopcontact beschikbaar hebben om 'wat bij te laden'. Tot dusver altijd gelukt en nog nooit hoeven betalen. (Overigens ook niet actief aangeboden om te betalen)
Ik kan ook niet ontkennen dat ik ook wel eens ongevraagd wat stroom heb gebruikt...