Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren reden we met als eerste SuC Lillle op de kaart. De vrije stalls gingen van 12 naar 6 naar 1. De Tesla ging uit zichzelf herberekenen en stelde Kortrijk voor. Vonden de kinderen ook een goed idee met de Pizza Hut ernaast.

Overnachting bij Ibis Massy was prima. Ik had er niet op gerekend (en dus niet nodig) maar er staan 3x 7 kW palen voor €10 per dag:

0554D79C-BDB4-4D1E-8AE0-72578D5966D6.jpeg
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
Vandaag van Utrecht naar onze camping vlakbij Toulouse gereden, ging over het algemeen goed, bij Chateauroux 5m moeten wachten en daarna stall pairing. Bij Brive-la-Gaillarde is er een mooi tweede laadplein bijgekomen met v3. Helaas is dat niet duidelijk aangegeven, dus stonden alle v2 vol met model 3 terwijl het plein daarachter half leeg was. Kon nog net de laatste v2 pakken en had (onnodig) stall pairing.

Maar verder prima relaxed aangekomen weer met 4 stops.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Tozz
Vandaag van Utrecht naar onze camping vlakbij Toulouse gereden, ging over het algemeen goed, bij Chateauroux 5m moeten wachten en daarna stall pairing. Bij Brive-la-Gaillarde is er een mooi tweede laadplein bijgekomen met v3. Helaas is dat niet duidelijk aangegeven, dus stonden alle v2 vol met model 3 terwijl het plein daarachter half leeg was. Kon nog net de laatste v2 pakken en had (onnodig) stall pairing.

Maar verder prima relaxed aangekomen weer met 4 stops.

Hier zou Tesla erg mee kunnen scoren door simpelweg een bord met uitleg neer te zetten.

Ik spreek regelmatig Tesla rijders van de nieuwere modellen (M3/MY) die alleen kijken of de stekker past en niets weten over V2 versus V3 en stall pairing. Oudgedienden (MS/MX) hebben zich deze kennis (noodgedwongen) vaak wel eigen gemaakt.

Nu zal dat iets van het verleden zijn en wel uitsterven, maar vooralsnog zo het kunnen helpen en de kosten van een bord lijken mij op het totaal van een laad locatie wel mee te vallen :)
 
  • Like
Reactions: ERvee and Top
Ik kreeg ernstig de indruk dat de Tesla navigatie in mijn S voorkeur heeft voor V2 laders terwijl ik de CCS upgrade heb gedaan. Met > 40% laden in Orleans (V2) terwijl Blois (V3} met 26% te bereiken was. Zelf blijven nadenken dus!

De V3 laders zijn bij mij wel zichtbaar maar de navigatie stelde ze niet zelf voor als laadstops.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ik kreeg ernstig de indruk dat de Tesla navigatie in mijn S voorkeur heeft voor V2 laders terwijl ik de CCS upgrade heb gedaan. Met > 40% laden in Orleans (V2) terwijl Blois (V3} met 26% te bereiken was. Zelf blijven nadenken dus!

De V3 laders zijn bij mij wel zichtbaar maar de navigatie stelde ze niet zelf voor als laadstops.
vorige weekend naar Salzburg wilde de navigatie ook alleen maar bijna V2 laten laden. Beetje voorwerk naar V3 locaties is handig om te weten. Overigens was dit al met de winter zo. Toen wilde de navigatie me bij een bijna volle V2 locatie laten laden terwijl er een paar km verder een V3 locaties was waar niemand stond. Overigens kwam ik daar met 11% aan.
 
vorige weekend naar Salzburg wilde de navigatie ook alleen maar bijna V2 laten laden. Beetje voorwerk naar V3 locaties is handig om te weten. Overigens was dit al met de winter zo. Toen wilde de navigatie me bij een bijna volle V2 locatie laten laden terwijl er een paar km verder een V3 locaties was waar niemand stond. Overigens kwam ik daar met 11% aan.
Inderdaad. Voorwerk doe ik tijdens de laadsessie, kost niet veel tijd. Even kijken waar welke volgende SuC de navigatie je wil sturen en zelf even kijken of een eerdere of latere SuC een V3 is en die vervolgens als bestemming ingeven.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik kreeg ernstig de indruk dat de Tesla navigatie in mijn S voorkeur heeft voor V2 laders terwijl ik de CCS upgrade heb gedaan. Met > 40% laden in Orleans (V2) terwijl Blois (V3} met 26% te bereiken was. Zelf blijven nadenken dus!

De V3 laders zijn bij mij wel zichtbaar maar de navigatie stelde ze niet zelf voor als laadstops.
Je Model S kan wel maximaal aan 150kW laden, niet? Anderzijds moet je de snelheid niet delen met een tweede stall op een V3 locatie. Dus dat is wel handig.

Met mijn Model Y stuurde hij me ook altijd naar V2. Je moet je dus niet geviseerd voelen :)
 
  • Informative
Reactions: AustinP
Ik kreeg ernstig de indruk dat de Tesla navigatie in mijn S voorkeur heeft voor V2 laders terwijl ik de CCS upgrade heb gedaan. Met > 40% laden in Orleans (V2) terwijl Blois (V3} met 26% te bereiken was. Zelf blijven nadenken dus!

De V3 laders zijn bij mij wel zichtbaar maar de navigatie stelde ze niet zelf voor als laadstops.
In mei reden wij naar Montpellier en de keuze van chargers was onnavolgbaar. Ik vertrouw niet meer op de navigatie en heb weer een ouderwets lijstje bij me, met V3 laders dus.
 
Nu in juli weer naar Zuid-Frankrijk. Ik verwachtte bij het huis te kunnen laden, maar helaas bleken de stopcontacten toch niet goed geaard.
Geen punt, Nimes is sowieso dichtbij.
Op dag van aankomst eerst boodschappen gaan halen bij de Carrefour. Et voilá, staan gewoon 4 stuks 22 kW laders voor de deur en tattaaaa 4 stuks 150 kW. Hoe fijn is dat!
[Carrefour Beaucaire]

Carrefour heeft de ambitie om tot 2025 op 700 locaties 5000 laders te plaatsen. Toppertjes.
 
  • Informative
Reactions: AustinP and Maarten
Vrijdag vertrokken naar Portugal. Geen enkele keer moeten wachten en het was eigenlijk helemaal niet druk (zal op zaterdag anders zijn natuurlijk). Poitiers Sud heeft een groot aantal V3 chargers, net nieuw dus een aantal werkt nog niet. Zaterdag verder naar Portugal gegaan , ook in Spanje geen probleem, in Portugal weinig Superchargers maar waar ik moest laden ook niet druk. Al met al goed meegevallen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Je Model S kan wel maximaal aan 150kW laden, niet?
Klopt.. maar de voordelen van V3 wegen ook voor mij op tegen die van V2.
Poitiers Sud heeft een groot aantal V3 chargers, net nieuw dus een aantal werkt nog niet.
De afslag voor Poitiers Sud stond zaterdag helemaal vast. Ik ben blij dat we al in Niort geladen hadden. Moet er niet aan denken dat je verplicht bent in die file aan te sluiten omdat je het volgende SuC niet haalt.
 
Vandaag vertrokken voor de eerste grote roadtrip met onze MYLR; Frankrijk! Een mooie testcase voor voornamelijk mij als bestuurder ;)

Het hoofdwoord (meegekregen van de vrouw): gemak. Geen gedoe met meest effectieve route of leeftijden tot de laatste Watt. Dat dus ook gedaan.

Bestemming in de navigatie en gewoon dat ding volgen:
- na twee uur de eerste stop; Eindhoven
- na tweeënhalf uur de tweede stop; Arlon
- na tweeënhalf uur de derde en laatste stop; Val-de-Meuse

Alle keren meer geladen dan nodig, maar meer ook omdat dan toch weer geplast moest worden, of iets uit de kofferbak. Wat past er trouwens een berg in dat ding zeg!

Door de weersomstandigheden moest de snelheid van de Franse overheid met 20km omlaag, daar aardig aan gehouden. Qua efficienty zie ik dat ook terug: 850 km met een gemiddeld verbruik van 178wh/km met vier personen en volgeladen.

Ik ben erg tevreden met de locaties van de superchargers en beschikbaarheid. Nergens hoeven wachten en vooral Nederlanders met Tesla.
 
na twee uur de eerste stop; Eindhoven
Dan ben je al niet optimaal met 100% vertrokken wellicht of ben je nog te vol met laden gestart wat dan weer geen optimale laadsnelheid geeft. Op het eerste traject moet je zeker een uur meer kunnen doen.
Net in het eerste traject kan je het meest optimaliseren. Bij de volgende stops heb je dat minder in de hand. Je vertrekt liefst als de laadsnelheid te veel gedaald is.
 
  • Like
Reactions: _Mattie_ and OttoR
Dan ben je al niet optimaal met 100% vertrokken wellicht of ben je nog te vol met laden gestart wat dan weer geen optimale laadsnelheid geeft. Op het eerste traject moet je zeker een uur meer kunnen doen.
Net in het eerste traject kan je het meest optimaliseren. Bij de volgende stops heb je dat minder in de hand. Je vertrekt liefst als de laadsnelheid te veel gedaald is.
Met nagenoeg 100% vertrokken. Maar... Het was voor 6 uur dus vrijwel alles 130 km/u. Dat vrat aardig energie. En bij Eindhoven zat ik nog 25%. Zelf denk ik dat ik de volgende ook prima had kunnen halen (zal dan Urmond worden?).

De belofte vooraf was om 'gewoon dat ding' te volgen in plaats van te maximaliseren.

Qua statement ben ik het helemaal met je eens: de eerste stint is waar je het verschil kan.
 
  • Like
Reactions: Keezje and Phil V
Wij vertrekken zaterdag naar Grindelwald vanuit Hilversum. Ben nog een beetje in dubio, want ik ben niet zo’n fan van de Duitse autobahn (baustelle). ABRP stuurt mij over Duitsland, maar Luxemburg - Straatsburg - Mulehouse -Basel lijkt mij ook een goede optie. En relatief rustig op een zwarte zaterdag. Of sla ik hier helemaal de plank mis?