Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit binnen 2 weken in Gerardmer, maar ik heb precies de indruk dat het daar nogal een zwarte vlek is qua (snel)laders.
Iemand tips daar? SuC Colmar is net open - maar is roundtrip van 2u.
Als je geen roundtrips van 2 uur doet heb je toch geen snellader nodig?
Aan hoeveel laders wil je hangen
70B7683E-D7F5-46A2-942A-81A0DC78369B.png

Ik heb daar zonder problemen kunnen laden op de place de tilleuil.
Nooit een rekening ontvangen of moeten betalen.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Gisteren op zwarte zaterdag 1300km in 1 dag teruggereden. 8:00 vertrokken en 23:45 thuis. Beetje file (ongeveer 45m) en de laadstops waren prima. Nergens hoeven wachten, 3x een van de laatste plekjes waarbij vrijwel direct de andere wegging en ik dus snel kon laden.

Sinds 2015 elk jaar lange trips gemaakt met de Tesla. Paar opvallende zaken sinds vorige keren (software 2022.20.7):
  • Range prediction onnauwkeurig. Heb diverse malen mijn geplande laadstop niet kunnen halen en een stopje eerder moeten pakken. Twee oorzaken denk ik: we hadden tegenwind (daar zou hij nu rekening mee moeten houden). Hij denkt nu in Frankrijk op heel veel plekken dat je maar 100 of 110 mag. Daar rekent hij op. Het was stralend weer dus ik reed gewoon 135. Nb als ik bv 110 was gaan rijden had ik de latere stops wel gehaald, maar ik rij liever met verkeer mee.
  • Laadcurve van de 75D lijkt aangepast. Heb nog nooit zo snel geladen als nu aan het begin: tot zo’n 30% met 130kw. Hij zakte wel sneller in en laadde langzamer op het eind. Gevoelsmatig duurden de stops daarom langer (of onze kinderen zijn met 7, 8 en 9 sneller geworden met eten en op het toilet ;))
  • Voor het eerst met een tolbadge gereden in Frankrijk, heerlijk doorrijden bij de tolpoortjes
Nergens non tesla tegengekomen, maar dat komt ook omdat ik kleinere v2 chargers gebruik die doorgaans niet openstaan voor andere merken. Wel probeerde een polestar twee met aanhanger te laden bij Senlis. Na 5m proberen ging hij toch maar naar de 11kw lader naast het hotel. Senlis staat niet open voor andere merken.

Al met al weer een prima en ontspannen rit, 1300km op 1 dag, nul voorbereiding en gewoon laten leiden door de navi (al pakte ik een enkele keer bewust een andere stop dan de voorgestelde stop)
 
Al met al weer een prima en ontspannen rit, 1300km op 1 dag, nul voorbereiding en gewoon laten leiden door de navi (al pakte ik een enkele keer bewust een andere stop dan de voorgestelde stop)
En zo hoort het ook naar mijn idee…. lekker zorgeloos op pad, geen voorbereiding want onderweg pakt het vaak toch net wat anders uit. Als je alles voorbereid eindig je wellicht in laadstress omdat je je “favoriete” laadpunt niet gaat halen of dat het er net heel druk is.
Gewoon rijden en onderweg wel zien hoe het loopt.
 
  • Like
Reactions: Top
Oh, ik vind dat ie sinds 2022.20 nauwkeuriger is geworden, zelfs beter dan ABRP. Vroeger durfde ik niet met minder dan 10% vertrekken want dan kwam ik sowieso in de problemen, nu kan ik met 6% vertrekken en geraak ik er nog met wat marge.
Normaal vertrek ik met minimaal 7% predicted en eindigde ik tussen de 6-10% op bestemming.

Nu ging ik met 8% predicted weg en de ene keer kwam ik met 13% aan en de andere keer haalde ik het niet eens en moest ik eerder stoppen (dat was de twee keer wanneer tesla dacht dat je maar 100 mocht waar het 130 was)
Ik zei het in een ander draadje ook al. De range prediction springt alle kanten op sinds 2022.20.x

Ook zonder file, tegenwind of andere complexiteiten.
Inderdaad, versprong heel vaak bijvoorbeeld tussen de 7% en -2%. Dan vertrouw ik er toch minder op.
 
Inderdaad, versprong heel vaak bijvoorbeeld tussen de 7% en -2%. Dan vertrouw ik er toch minder op.
Let er eens op of ie niet een andere route neemt?

Ik had dat enkele weken ook. Bleek dat ie aan het twijfelen was tussen de kortste route, of een lange route rondom die 7% meer batterij ging kosten maar nipt sneller zou zijn. Dat is dan wel een probleempje als je origineel met 6% ging arriveren.
 
Let er eens op of ie niet een andere route neemt?

Ik had dat enkele weken ook. Bleek dat ie aan het twijfelen was tussen de kortste route, of een lange route rondom die 7% meer batterij ging kosten maar nipt sneller zou zijn. Dat is dan wel een probleempje als je origineel met 6% ging arriveren.
Nee, dit schommelen was vooral in de bergen / heuvelachtig gebied. Na elke klim stond hij op -2 en na elke daling weer op 6 a 7. Mogelijk te maken met volle bepakking? Op de vlakkere stukken schommelde hij minder maar was hij wel te optimistisch.
 
Ik ben nog met 2022.16 op vakantie geweest. Ik heb veel met de fietsendrager gereden en het duurde wel enkele tientallen kilometers voordat de auto door had dat deze er wel dan wel niet achter hing, maar daarna was de voorspelling best nauwkeurig, ongeacht vlak/bergen.
 
Nee, dit schommelen was vooral in de bergen / heuvelachtig gebied. Na elke klim stond hij op -2 en na elke daling weer op 6 a 7. Mogelijk te maken met volle bepakking? Op de vlakkere stukken schommelde hij minder maar was hij wel te optimistisch.
Da's vreemd. Hij houdt wel rekening met reëel verbruik, dus als je bv op de autobahn aan +250 hebt zitten blazen duurt het even vooraleer ie normaliseert. Maar is ook logisch, want als je na een laadbeurt terug aan +250 gaat blazen moet ie daarmee rekening houden.

Maar ik heb 2022.20.7 nog in de bergen gehad en deze afwijking niet gezien.