Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Wij hebben ook weer genoten van Italie :)
  • Wat lekker om weer eens wat harder dan 100 te rijden ;)
  • Wat rustig tijdens laden :cool:
  • Het valt niet mee om toilet en koffie naar binnen te werken voordat de accu weer klaar is voor vertrek :D
  • Redelijk druk in Venetie maar desalniettemin 3x zo rustig als vorig jaar in zelfde periode :rolleyes:
  • Navigatie zat er precies 2 minuten naast, puntje van verbetering :p
  • Heel wat landen bezocht in een korte tijd: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italie, Zwitserland, Frankrijk, Belgie en Luxenburg :oops:
 
Wij hebben ook weer genoten van Italie :)
  • Wat lekker om weer eens wat harder dan 100 te rijden ;)
  • Wat rustig tijdens laden :cool:
  • Het valt niet mee om toilet en koffie naar binnen te werken voordat de accu weer klaar is voor vertrek :D
  • Redelijk druk in Venetie maar desalniettemin 3x zo rustig als vorig jaar in zelfde periode :rolleyes:
  • Navigatie zat er precies 2 minuten naast, puntje van verbetering :p
  • Heel wat landen bezocht in een korte tijd: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italie, Zwitserland, Frankrijk, Belgie en Luxenburg :oops:
Klinkt goed! Nog tips voor prettige SuC's in Noord-Italië of welke juist te vermijden?
 
Klinkt goed! Nog tips voor prettige SuC's in Noord-Italië of welke juist te vermijden?

Wij hebben veel geladen in centrale gedeelte van N-Italie bij Verona (niet veel te doen bij deze SuC -> naast hotel)
En net over de grens in Noord Italie (Brennero) -> viel wel in de smaak
Op doorreis nog geladen bij Brescia -> enorme overdekte en gekoelde winkelcentrum incl. Ikea -> laden ging véél te snel volgens de medepassagiers ;)

De rest viel buiten N-Italie :)
 
Wij stonden 3 weken geleden in parking SAN Marco, Direct aan het Piazzale Roma.

Is valet en ik had daar vooraf ook niet een super gevoel bij, maar toen ik hem daar neerzette krijg ik een paar zeer to-the-point vragen die duidelijk maakten dat ze hier veel vaker Tesla’s zien.

Alle auto’s staan daar met raampje open, en een M3 is bij lange na niet het duurste of stoerste wat er stond, dus wij zijn met een gerust hart de stad in gegaan en niet teleurgesteld.

Bij terugkomst was de auto inderdaad verplaatst (naar de lader op dezelfde verdieping) maar keurig opgeladen en verder geen centje pijn.

Het belangrijkste wat uiteindelijk spannend was waren de krappe bochten van de spiraal naar beneden toe, goed oppassen voor de velgen dus.

Ik zou het zo weer doen.

huub

Heeft iemand een tip of recente ervaring over parkeren bij Venetië? Ik zag dat er twee parkeergarages zijn met Tesla destination charges maar dat zijn beide ook valet parkings. Ik laat mijn Mx liever niet door een vreemde parkeren tenzij er mensen daar hele goede ervaringen hebben natuurlijk.

Als er iemand beter ideeën of goede ervaringen heeft hoor ik het heel graag. Bijvoorbeeld met:

Blitz Exclusive
Santa Croce, 522
30135, Venezia VE
 
E132FCD2-C098-4E37-882F-B7FE6F9B4869.jpeg
Ook al is de Enel app heel traag, hij geeft wel de meest complete en actuele info. Zo staat die Ionity van Brugnato west er in en geeft hij ook aan dat de snellader bij de Coop in Lucca actief is. Die ricarica fast site geeft aan dat die offline in, en dat is oude informatie (was vorige week offline, zelf ondervonden :))

niet alleen traag, maar vond het ook gewoon slecht werken. Vloog er regelmatig uit. Moeite met verbinding naar backoffice etc.. wel veel plezier gehad van BeCharge app. BeCharge heeft eigen netwerk met circa 400 laadpunten. De plaatsen waar we geweest zijn waren 22kW. Vond het goede aanvulling op Enel. ‎BeCharge

e
n in Amatrice - ten noorden van de gran sasso - de nieuwste Enel palen zien staan. Ze hebben zich de kritiek op de slechts leesbaarheid van de schermen op de oude palen wel aangetrokken. Wat heet...
 

Attachments

  • F9271E42-93B2-47A4-B1EE-14A036A7B8D9.jpeg
    F9271E42-93B2-47A4-B1EE-14A036A7B8D9.jpeg
    1 MB · Views: 49
  • 17E3EC15-F2B8-4E20-B658-F358364D4316.jpeg
    17E3EC15-F2B8-4E20-B658-F358364D4316.jpeg
    806.3 KB · Views: 39
  • C6E6D77B-C6DC-4EAC-8EDA-D953F639F240.jpeg
    C6E6D77B-C6DC-4EAC-8EDA-D953F639F240.jpeg
    1 MB · Views: 50
  • 0EF77299-23ED-4505-9E42-2B9E97800508.png
    0EF77299-23ED-4505-9E42-2B9E97800508.png
    877.6 KB · Views: 47
Last edited:
Wij zijn inmiddels in regio Piemonte. Een nachtje in Basel als tussenstop. Hotel Hyperion heeft op booking staan dat je er kan laden, maar het personeel weet van niks. In hun garage is 1 normaal stroompunt waar je met 3 PINS adapter met 13A aan kan laden.

Op weg richting de gotthard tunnel bleef ik mij verbazen dat de auto bij suc fuelen wilde laden terwijl we volgens mijn berekeningen met 10-15% suc Quinto zouden moeten halen. In de tunnel uiteindelijk met 40km range over toch wat zenuwachtig :) Niet nodig want dit gaat omlaag en uiteindelijk met 7% bij de suc.

In Italië alleen suc Dorno gebruikt. De navigatie slaat deze steevast over. Misschien omdat het maar 6 palen zijn. Prima locatie direct aan de snelweg en net na Milan. Verder kunnen we laden bij onze twee huisjes dus ik verwacht niet veel gebruik meer te maken van Sucs of andere palen. Overigens heeft winery fontanafredda een Enel charger zag ik.
 
helemaal met je verhaal eens.
Ik hoor mensen die naar Italië gaan en zeggen dat het prima gaat als met een ice en dat klopt echt niet.

het is meer zoeken op laadpalen, kijken of je het zou redden. Stroom net is zwaar onbetrouwbaar op 220v.

als je een beetje wat van Italië wil zien, veel rondrijdt en stadjes bezoekt, dan is het echt pionieren!

overigens heb ik via de app de Enel x pas aangevraagd week voor vakantie en erachteraan gebeld dat ik hem snel nodig had. Binnen 3 dagen met express verzending binnen gekregen.

dat helpt wel, geen gespen met de app, pas erop leggen en klaar.

eenmalig €16
Ook helemaal mee eens. Ik vond het een behoorlijk avontuur om met de M3 AWD LR naar Italië te gaan.

Wij zijn in Ligurië, Toscane en Venetië geweest. Geen van de locaties waar we overnachtten hadden mogelijkheden om te laden. Dus waren we geheel aangewezen op laadstations. Die zijn heel vaak niet in werking, ondanks dat verschillende app's aangeven dat ze dat wel zijn. In zowel Genua als Siena was pak 'm beet de helft van de stalls niet werkend. Ik was er ook vanuit gegaan dat ik met de Maingau pas bij alle Enel stalls zou kunnen laden. Dat is dus niet zo, regelmatig werd er geen sjoeghe gegeven. Ach ja, het is Italië.....

Al met al een heel uitzoekwerk om voldoende sap te kunnen houden, zeker als je een beetje rond wilt rijden en van het landschap wilt genieten. Ik heb in tegenstelling tot anderen wel een of twee keer wat stress gehad. Ik was erg blij met de suc's, die werken tenminste. Kortom, je moet wel echt willen. Als elektrisch rijden echt mainstream moet worden, dan moet er nog wel wat gebeuren. Misschien als Ferrari met een elektrische variant komt?

Het is overigens wel een geweldige auto om de bochtige Via Aurelia in Ligurië te rijden. Daar komt het acceleratievermogen en de wegligging echt tot zijn recht. We gingen gemakkelijk mee met de motoren die dit als een racecircuit lijken te zien. Tot verdriet van onze hond die letterlijk van uiterst links naar uiterst rechts schoof......:)
 
Wij zijn inmiddels in regio Piemonte. Een nachtje in Basel als tussenstop. Hotel Hyperion heeft op booking staan dat je er kan laden, maar het personeel weet van niks. In hun garage is 1 normaal stroompunt waar je met 3 PINS adapter met 13A aan kan laden.

Op weg richting de gotthard tunnel bleef ik mij verbazen dat de auto bij suc fuelen wilde laden terwijl we volgens mijn berekeningen met 10-15% suc Quinto zouden moeten halen. In de tunnel uiteindelijk met 40km range over toch wat zenuwachtig :) Niet nodig want dit gaat omlaag en uiteindelijk met 7% bij de suc.

In Italië alleen suc Dorno gebruikt. De navigatie slaat deze steevast over. Misschien omdat het maar 6 palen zijn. Prima locatie direct aan de snelweg en net na Milan. Verder kunnen we laden bij onze twee huisjes dus ik verwacht niet veel gebruik meer te maken van Sucs of andere palen. Overigens heeft winery fontanafredda een Enel charger zag ik.

Wij hadden overnacht in Lorrach (nabij Basel). Zonder te weten een destination charger geboekt. Hadden het hotel uitgezocht omdat er vlakbij een openbaar laadpunt was. Dat was maar goed ook aangezien van de 3 destination chargers er maar 2 werkte en wij als laatste aankwamen. Hier naar 100% geladen en de volgende dag zijn we tot supercharger piacenza gekomen. Voor het eerst 400 km afgelegd in mn model 3 performance.

Supercharger piacenza is wel echt een trieste boel. Zowel het hotel als het kroegje om de hoek waren dicht.
Er stond nog een Nederlandse model 3 met flinke dak koffer, 4 fietsen op de trek haak en 4 personen. Ben benieuwd wat hun verbruik was. Ben bang dat die zich hadden verkeken op het extra verbruik er van.

Zitten nu tot zaterdag nog in borgo gusto in borgo a mozzano met dec. Beetje jammer dat je elke x moet vragen of ze de charger aanzetten voor je. Daarnaast is de eigenaar (gokken we) niet de meeste aardige persoon.
 
Piacenza is prima mits de bar open is. Nu vanwege corona zie ik die nog niet zo snel open gaan maar ook daarvoor was dat geen zekerheidje.

Volgend jaar kan ik een nieuwe auto leasen. Ik weet nog niet wat ik doe. Kom 7 keer per jaar in Italië. Moeilijk moeilijk.
 
In Italië alleen suc Dorno gebruikt. De navigatie slaat deze steevast over. Misschien omdat het maar 6 palen zijn. Prima locatie direct aan de snelweg en net na Milan. Verder kunnen we laden bij onze twee huisjes dus ik verwacht niet veel gebruik meer te maken van Sucs of andere palen. Overigens heeft winery fontanafredda een Enel charger zag ik.

Dorno heeft 12 laders. 6 aan elke kant van de snelweg. De enige Europese lader die ik ken met gewoon laders direct aan de snelweg - aan beide kanten van de weg als ware het een gewoon tankstation.

Google Maps
 
Wij hadden overnacht in Lorrach (nabij Basel). Zonder te weten een destination charger geboekt. Hadden het hotel uitgezocht omdat er vlakbij een openbaar laadpunt was. Dat was maar goed ook aangezien van de 3 destination chargers er maar 2 werkte en wij als laatste .

Wij gebruiken booking doorgaans onderweg om een hotel met een lader te vinden - dus als zoekmachine met fileer op lader. Daarna bellen we dat hotel even op om te vragen of deze beschikbaar is, en zo ja om een kamer te reserveren. Booking heeft verder toch geen toegevoegde waarde. Wat mij opvalt is dat er steeds meer hotels zijn die een of meerdere laders hebben - DeC of gewoon een ander merk. En op die manier weet je ook vrijwel zeker dat je kan laden. Vaak kan je er last-minute ook nog goedkoper terecht - er hoeft immers geen marge naar booking.
 
  • Informative
Reactions: WimW
Dorno heeft 12 laders. 6 aan elke kant van de snelweg. De enige Europese lader die ik ken met gewoon laders direct aan de snelweg - aan beide kanten van de weg als ware het een gewoon tankstation.
Superchargers in Europa bedoel je?
Aire de Reims in FR is ook aan beide kanten van de snelweg.
Ionity heeft wel meer lokaties aan allebei de rijrichtingen.
 
Superchargers in Europa bedoel je?
Aire de Reims in FR is ook aan beide kanten van de snelweg.
Ionity heeft wel meer lokaties aan allebei de rijrichtingen.

sorry, je hebt gelijk: Supercharger. Bij andere snelladers (>100kW, daaronder zijn het geen snelladers) kom ik nooit. Te duur (maar dat is het al snel als je gratis kunt laden -;) j en te onbetrouwbaar (oa kwa beschikbaarheid, mede omdat er vaak maar enkele bij elkaar staan). Bij de suc’s weet je gewoon dat het werkt. Punt. Heb in 7 jaar nog nooit slechte ervaring gehad -ėėn keer 10 minuten moeten wachten op zwarte zaterdag.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik heb voor komend weekend m'n eerste roadtrip met de 3 naar Italië gepland staan. Ben wel al een aantal keer op wintersport geweest met de 3 naar Oostenrijk en Frankrijk, maar dit wordt de langste rit tot nu toe.
Ik rijd alleen en twijfel nog een beetje of ik dit in 1 dag wil doen of dat een overnachting ergens op 2/3 wellicht verstandiger is, wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb bijgevoegde route uitgestippeld, bij Strasbourg de grens over zodat ik nog even een stukje flink gas kan geven over de Autobahn :p
Tips voor een eventuele overnachting of algemene tips voor deze reis zijn van harte welkom! :)
 

Attachments

  • 2020-09-07 12_40_51.png
    2020-09-07 12_40_51.png
    1,022.2 KB · Views: 35
@pposthoorn Hotel Eckert Grenzach, net voorbij Basel maar in de BRD met DeC maar die werkt zo zeiden ze niet bij alle Tesla's. Wel bij mijn MS
Mövenpick bij de SuC Egerkingen
Motel Gottardo met SuC net achter de Gotthard, Piotta.
Zwem je in het geld neem dan een hotel in Melide. Italiaanse sfeer en schitterende locatie bij het meer van Lugano
Ik rij van Midden-Limburg naar Toscane, 1291 km, soms in één ruk maar meestal overnachten we, is vooral in de koudere maanden wel relaxter.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: pposthoorn
Ik heb voor komend weekend m'n eerste roadtrip met de 3 naar Italië gepland staan. Ben wel al een aantal keer op wintersport geweest met de 3 naar Oostenrijk en Frankrijk, maar dit wordt de langste rit tot nu toe.
Ik rijd alleen en twijfel nog een beetje of ik dit in 1 dag wil doen of dat een overnachting ergens op 2/3 wellicht verstandiger is, wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb bijgevoegde route uitgestippeld, bij Strasbourg de grens over zodat ik nog even een stukje flink gas kan geven over de Autobahn :p
Tips voor een eventuele overnachting of algemene tips voor deze reis zijn van harte welkom! :)

Bekende route, maar dan in tegengestelde richting. ;)
Ik weet niet waarom maar bij de lader in Zwitserland ging het niet goed met afboeken Supercharger -> maar snel via privé cc betaald.
 
  • Like
Reactions: pposthoorn
Ik heb voor komend weekend m'n eerste roadtrip met de 3 naar Italië gepland staan. Ben wel al een aantal keer op wintersport geweest met de 3 naar Oostenrijk en Frankrijk, maar dit wordt de langste rit tot nu toe.
Ik rijd alleen en twijfel nog een beetje of ik dit in 1 dag wil doen of dat een overnachting ergens op 2/3 wellicht verstandiger is, wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb bijgevoegde route uitgestippeld, bij Strasbourg de grens over zodat ik nog even een stukje flink gas kan geven over de Autobahn :p
Tips voor een eventuele overnachting of algemene tips voor deze reis zijn van harte welkom! :)
Wellicht komen we elkaar tegen onderweg ;-)
Zaterdag overnacht ik bij Mulhouse (=SUC locatie) en zondag in Genua (hotel met DEC). Rij practisch dezelfde route. Alleen in Zwitserland pak ik de bergpas i.p.v. de tunnel (mooie route).
 
  • Like
Reactions: pposthoorn