Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ervaring is gelijk, Duitsland en Zwitserland prima Superchargers.

Italië op zich ook wel maar onder Milaan File_1.jpeg en Forte dei Marmi File_2.jpeg zijn de SuC's erg vreemd gelegen. Op de kaart staat bij eetgelegenheden maar die leveren overdag eigenlijk geen eten. Onder Milaan staat de SuC in een door de crisis geraakt winkel gebied oid. Niets te doen. Wel twee nieuwe SuC's in aanbouw.
Forte dei Marmi achter een soort all inclusieve hotel achteraan een parkeerplaats waar je achteruit weer terug moet rijden.

Op zich zou Tesla Italië wel wat kunnen leren van Tesla Nederland of Duitsland qua locaties.

(off topic)
Verder is het erg fijn reizen met de Model S en het laden onderweg. met de S90D heb je totaal geen range issue's en jaag je (in de zomer) makkelijk langs meerdere SuC's. Wij hielden snelheden aan van 130 -140 kmh.

Wat is het ook een feest om in de bergen te rijden. Enorm veel power berg opwaarts en down hill bij de Gothard pass, op ongeveer -115 wh/km :) Zie hiervan ook de foto. File_000.jpeg
 
  • Like
Reactions: Frank C and FrankNL
WIj hebben Italiē inmiddels achter ons gelaten en zijn doorgereden naar Zuid Frankrijk, de rit naar Italië was de eerste echte beproeving van de Tesla. Nu was het ook onze eerste beproeving met een kleine smurf op vakantie dus stoppen moesten we sowieso met enige regelmaat. Maar goed, voor kinderverhalen hebben ze andere fora bedacht dus houd ik het maar even bij de ervaringen met de Tesla naar Italie. ik kan niet anders zeggen dat het uitermate relaxed was en in tegenstelling van de gebruikelijk door ons toegepaste rijstijl - gas erop en enkel stoppen om te tanken - beviel dit prima. M'n vriendin was natuurlijk - hoe kan het ook anders bepaald niet enhousiast te krijgen en zag het natuurlijk al gebeuren dat we ergens in het mooi, schilderachtig en authentiek Toscaans dorpje - met uitzicht over de akkers en olijfbomen zouden stranden. En wat denk je...., mooi niet gebeurd, ze is zelfs enthousiast geworden!

De reis zelf, ernaartoe was goed te doen. Superchargers op prima afstand in Duitsland en ook in Zwitserland stond ie keurig waar we hem nodig hadden - Egerkingen (bij het Mövenpick, voor ons was het etenstijd maar voor fijnproevers loont het vast de moeite om nog even te zoeken naar een ander etablissement). Daarna via de altijd fijne Gothard naar Como gereden en van daaruit - na een overnachting - door naar Toscane. So far so good, Italiē staat om veel bekend maar niet om haar uitgebreide netwerk van Tesla superchargers, dat is nog behoorlijk mager - tenminste als je de toerist uit wil hangen zoals wij dan doen. Onze laatste boost was ca. 100km voor de bestemming en dan maar zien of het aldaar allemaal werkt. We hadden natuurlijk al gevraagd of we op de bestemming konden laden omdat we met een elektrische auto kwamen - "si si, no problemo", dan weet je natuurlijk dat het goed zit.

Op de bestemming aangekomen waren ze erg onder de indruk van de auto, dat hadden ze eigenljk niet zovaak gezien, en al helemaal niet als je erbij moest vertellen dat je "helemaal" vanuit Nederland op stroom naar Italiē was gereden, die gekke Hollanders. Maar zo gek waren we ook niet, de gewone Tesla lader werd netjes in een stopcontact geplugd en laden maar, niets extras nodig! Het ging niet snel (ca. 12km/u) maar we waren ook niet van plan om iedere dag rondjes te gaan rijden. Het rijden aldaar was heerlijk, de wegen natuurlijk autenthiek onderhouden en af en toe met wat passen en meten - wat is ie breed - overal netjes aangekomen. De laatste dag nog is flink wat stroom opgeslurpd en de accu tot het nokkie gevuld zodat we eens flink konden doortrappen naar Zuid Frankrijk - en daar zijn we nu. We hebben enkel de supercharger in Varezzo (ten westen van Genua) een bezoekje gebracht en na wat beleefdheden te hebben uitgewisseld met wat andere Tesla coureurs konden we weer verder. Onze eindbestemming is Cannes, met een supercharger in Mougins (ca. 10 min vanaf Cannes) en een destination charger bij het hotel kun je je lol op. Wij genieten ervan en hopen dat iedereen die deze zomer plannen heeft om met de Tesla Europa te ontdekken dat zeker doet, en met veel plezier. Mijn sceptische vriendin is genezen verklaard en met een beetje plannen een voorbereiding - en soms wat minder haast - kun je zonder problemen met je Tesla heel wat van Europa zien.

View attachment 231197
Schitterend, voor ons over 3 weken bijna hetzelfde rondje: Mechelen-Como-Santa Margherita Ligure-Aix en Provence-Chessy-Mechelen. Vorig jaar was het nog een avontuur, maar nu lijkt het gewoon normaal...

Geniet ervan en neem af en toe een zuiderling of twee mee op een bochtig en snel ritje ter demonstratie, ideaal om krachttermen in een andere taal te leren ;)
 
WIj hebben Italiē inmiddels achter ons gelaten en zijn doorgereden naar Zuid Frankrijk, de rit naar Italië was de eerste echte beproeving van de Tesla. Nu was het ook onze eerste beproeving met een kleine smurf op vakantie dus stoppen moesten we sowieso met enige regelmaat. Maar goed, voor kinderverhalen hebben ze andere fora bedacht dus houd ik het maar even bij de ervaringen met de Tesla naar Italie. ik kan niet anders zeggen dat het uitermate relaxed was en in tegenstelling van de gebruikelijk door ons toegepaste rijstijl - gas erop en enkel stoppen om te tanken - beviel dit prima. M'n vriendin was natuurlijk - hoe kan het ook anders bepaald niet enhousiast te krijgen en zag het natuurlijk al gebeuren dat we ergens in het mooi, schilderachtig en authentiek Toscaans dorpje - met uitzicht over de akkers en olijfbomen zouden stranden. En wat denk je...., mooi niet gebeurd, ze is zelfs enthousiast geworden!

De reis zelf, ernaartoe was goed te doen. Superchargers op prima afstand in Duitsland en ook in Zwitserland stond ie keurig waar we hem nodig hadden - Egerkingen (bij het Mövenpick, voor ons was het etenstijd maar voor fijnproevers loont het vast de moeite om nog even te zoeken naar een ander etablissement). Daarna via de altijd fijne Gothard naar Como gereden en van daaruit - na een overnachting - door naar Toscane. So far so good, Italiē staat om veel bekend maar niet om haar uitgebreide netwerk van Tesla superchargers, dat is nog behoorlijk mager - tenminste als je de toerist uit wil hangen zoals wij dan doen. Onze laatste boost was ca. 100km voor de bestemming en dan maar zien of het aldaar allemaal werkt. We hadden natuurlijk al gevraagd of we op de bestemming konden laden omdat we met een elektrische auto kwamen - "si si, no problemo", dan weet je natuurlijk dat het goed zit.

Op de bestemming aangekomen waren ze erg onder de indruk van de auto, dat hadden ze eigenljk niet zovaak gezien, en al helemaal niet als je erbij moest vertellen dat je "helemaal" vanuit Nederland op stroom naar Italiē was gereden, die gekke Hollanders. Maar zo gek waren we ook niet, de gewone Tesla lader werd netjes in een stopcontact geplugd en laden maar, niets extras nodig! Het ging niet snel (ca. 12km/u) maar we waren ook niet van plan om iedere dag rondjes te gaan rijden. Het rijden aldaar was heerlijk, de wegen natuurlijk autenthiek onderhouden en af en toe met wat passen en meten - wat is ie breed - overal netjes aangekomen. De laatste dag nog is flink wat stroom opgeslurpd en de accu tot het nokkie gevuld zodat we eens flink konden doortrappen naar Zuid Frankrijk - en daar zijn we nu. We hebben enkel de supercharger in Varezzo (ten westen van Genua) een bezoekje gebracht en na wat beleefdheden te hebben uitgewisseld met wat andere Tesla coureurs konden we weer verder. Onze eindbestemming is Cannes, met een supercharger in Mougins (ca. 10 min vanaf Cannes) en een destination charger bij het hotel kun je je lol op. Wij genieten ervan en hopen dat iedereen die deze zomer plannen heeft om met de Tesla Europa te ontdekken dat zeker doet, en met veel plezier. Mijn sceptische vriendin is genezen verklaard en met een beetje plannen een voorbereiding - en soms wat minder haast - kun je zonder problemen met je Tesla heel wat van Europa zien.

View attachment 231197
Herkenbaar verhaal!
 
Vandaag nog even geporbeerd de Enel laadpaalapp aan de praat te krijgen na een app update. Maar Visa CC info pikt hij niet. Bij het betalen van €1 gaat het mis en mag je alles weer intikken. Ach die laadpalen hebben we daar ook helemaal niet nodig. SuC's en anders laden op locatie. Meestal wel wat te regelen.
 
Een grappig verschijnsel hier op ons eerste vakantieadres in Italië, een mooie agriturismo op een heuvel.
Gistermiddag ingeplugd op een 16A blauwe stekker. Vanwege een schommelend voltage het laden maar teruggezet naar 5A, langszaam maar het is vakantie hè?
Gisteravond was er opeens geen stromend water meer op het hele complex. Vanochtend kreeg ik een melding op mijn phone 'charging interrupted'. Ongeveer diezelfde tijd begon het water weer te stromen. Zou het iets te maken hebben met deze installatie in dezelfde ruimte als waar ik mijn auto oplaad? Zo te zien twee reservoirs en een drukketel.

Voorlopig maar even alleen 's nachts opladen :D

IMG_6806.JPG
 
Vandaag nog even geporbeerd de Enel laadpaalapp aan de praat te krijgen na een app update. Maar Visa CC info pikt hij niet. Bij het betalen van €1 gaat het mis en mag je alles weer intikken. Ach die laadpalen hebben we daar ook helemaal niet nodig. SuC's en anders laden op locatie. Meestal wel wat te regelen.

Vorige week nog in Triest geweest, en mijn Enel laadpas werkt gelukkig nog steeds.
 
Terug van een fijne vakantie in Toscane. Lekker gebied. Wij waren in een gebied met geen laadpalen in de omgeving. De Enel laad app niet nodig gehad/kunnen gebruiken. Dus gevraagd op de camping of ik ergens kon laden. Ze hadden een plekje waar wel een camper kan staan en daar kon ik gaan laden. C6A zekering. Schoot niet erg op maar na 24hr zat er toch weer dik 24kWh extra in de accu.

8.png

Ik vroeg hoe zal ik jullie betalen? Manager van de camping vroeg of hij eens met me mee mocht rijden dan was het laden we in orde zo zonder betalen. We hebben een ritje gemaakt en een heerlijke capucino op het strand gedronken. Ik heb hem in mn auto laten rijden. Hij vond het echt geweldig! Autopilot (17.17.10), acceleratie, stil, afwerking.
Heb hem meteen info gestuurd over destinationchargers ed.

IMG_4754.JPG

Mijn auto heb ik in de regio nog even gewassen om alle hars er af te halen. En de eigenaar van de wasboxen was een Tesla fan. Heeft een M3 besteld. Tesla is een erg leuk middel om contacten te leggen :)

Verder viel me op dat in dorpjes mensen af en toe van hun fiets af vallen door het na staren van de Model S :) Je ziet ze daar nog niet zo veel maar volgens mij houden ze wel van het ontwerp.

Trouwens bij een tolpoort trok er nog een Mazzerati weg mooi geluid hoor maar een Tesla houd hem makkelijk bij :). Dat terwijl de Tesla beladen is met bepakking voor drie personen.


We zijn in 20 uur van Toscane naar Groningen gereden. Plan was hotelletje onderweg. Het reizen met de MS en SUCs onderweg is echt relaxed. Regelmatig lekker stoppen, plassen, eten, laden. En met de autopilot/autosteer (17.17.10) lekker observeren op de snelwegen en autobahn. De zwangere bijrijdster was erger vermoeid dan ik zelf. Het hotelletje hebben we maar geskipt. Nog fit genoeg om door te rijden naar huis.

Hieronder heb ik nog enkele terugweg kiekjes geplaatst van de SUC's en een laadstation in Zwitserland.

1.png
Forte dei Marmi

2.png
Dorno

3.png
Airolo (voor Gotthard)

4.png
Egerkingen

5.png
Mogendorf

6.png
Hirschberg

7.png
Emsburen

Rond 2 uur AM in Emsburen, straatverlichting brande niet. Best donker gat zo. Ze zijn daar flink bezig met de uitbreiding trouwens.
 
Last edited:

Leuk verhaal! Wij rijden regelmatig deze route, maar nu deze zomer voor het eerst met de X....die lader van Airolo, voor ons een favoriete stopplek voor overnachting, is dat mat ChaDeMo? En hangt er een omvormer tussen voor de tesla? Of alleen Type 2 aansluiting? Zag namelijk 150kW staan op de foto en ben wel benieuwd of dat met de tesla te halen is...superchargers kom je niet boven de de 115kW is mijn ervaring tot nu toe..weet uberhaupt niet trouwens of ChaDeMo dat kan halen?!
 
Dit is zeer goed te doen. Ik ben de afgelopen 2 jaar naar Italie gereden via de SUC en zonder problemen. Wel een keer overnacht. Afgelopen jaar bij Europapark. Leuk groot park vol met achtbanen en zo. (Weet niet of je kinderen hebt / dit soort dingen leuk vind) :)

Ik vind A Better Routeplanner een goede indicator omdat je allerlei instellingen kan doen mbt range bij lader range vertrek etc.
Ook Tesla | Hoogte grafiek is een mooie om verbruikt te berekenen
 
Dag Basvdpoel, bedankt voor je reactie. Wij willen vrijdag middag vertrekken en rijden tot Kaiserslautern. Hier zit een hotel naast en willen we gaan overnachten. Zaterdags doorrijden via Zwitserland naar italie. Ik heb een 70D, hiermee is het via SuC`s dus goed te doen.
Ipv Kaiserlautern kun je ook bij Bad Rappenau overnachten. Prima hotel naast de SuC en typisch Duits restaurant en uitgebreid ontbijt.