Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Ik probeer het meteen met de laadpaal in Sorrento, met de mededeling dat ik 'm a.s. Vrijdag nodig heb (en dikke complimenten voor de App erbij gedaan)
Nou ik ben minder enthousiast over de E-go app, volgens deze app hang ik nog steeds aan een paal in Pisa ( die mij geen stroom wilde leveren ).
Nu dus al tegen de 50 Euro aan kosten.
Als ik de sessie via de app wil beëindigen dan krijg ik de boodschap "602 charging station already in use".
Heb maar een berichtje via de app gestuurd, in de hoop dat dat wel werkt.
Ondertussen de notificaties maar uitgezet.
 
Last edited:
@ebullio vervelend gedoe zeg ! Succes met het " ontkoppelen" kennelijk is iemand aan het genieten van jou creditcard ! Wij nemen onze 10m Schuko-Verlengkabel mee en de standaard tesla oplader en de rode bijgeleverde stekker. Is er nog meer nodig?

Wij vertrekken van de week voor een mooie rondreis naar Italie en willen ook de E-go app gaan gebruiken. Zo te lezen is registreren gelukt voor een aantal zou iemand ons de juiste inlog procedure kunnen dm en ? Alvast bedankt !
 
@ebullio
Wij vertrekken van de week voor een mooie rondreis naar Italie en willen ook de E-go app gaan gebruiken. Zo te lezen is registreren gelukt voor een aantal zou iemand ons de juiste inlog procedure kunnen dm en ? Alvast bedankt !
Deze draad volgend is het voor mij duidelijk dat er niet één (1) juiste inlogprocedure is, maar bij mij ging het vlekkeloos NADAT ik mijn oude accountgegevens van ooit (die heb jij wrsch niet?) had verwijderd. Daarna gewoon de stappen in de app doorlopen, geregistreerd als overseas, enz., geen enkele hobbel gezien.

(Ik hoop niet dat @ebullio een verzonnen Italiaans adres heeft gebruikt en nu...)
 
Deze draad volgend is het voor mij duidelijk dat er niet één (1) juiste inlogprocedure is, maar bij mij ging het vlekkeloos NADAT ik mijn oude accountgegevens van ooit (die heb jij wrsch niet?) had verwijderd. Daarna gewoon de stappen in de app doorlopen, geregistreerd als overseas, enz., geen enkele hobbel gezien.

(Ik hoop niet dat @ebullio een verzonnen Italiaans adres heeft gebruikt en nu...)

Heb misschien mazzel gehad, maar ik heb geen slechte ervaringen gehad met de eGo app. Registreren en gebruik (tot nu toe... :() beide vlekkeloos. Heb misschien één keer extra moeten aanmelden bij een van de palen maar dat had te maken met slechte GPS ontvangst op mijn mobiel, denk ik.

Maakt de ervaring van @ebullio natuurlijk niet beter op... Hoop dat het inderdaad allemaal goed komt. Vervelend zo, tijdens je vakantie.
 
Zelfde ervaring toen ik vorige week in de dolomieten reed. Opvallend laag verbruik per saldo bij het de bergen in en weer uitrijden. Tot nu toen alleen 's winters ervaring in de bergen, en dan speelt de temperatuur nog een voorname rol.
Vorig jaar van het Gardameer (San Felice del Benaco) naar Serfaus gereden zonder te laden. Rit van 300 km. Auto volgepakt met 5 inzittenden en dakkoffer. Ging prima.
 
Afgelopen vrijdag een rondje bergen gedaan - in overleg dames in het zwembad achter gelaten. 466 km - van Varese langs Como-meer naar Sankt Moritz. Via de Maljolapas (1.815m), de Berninapas (2.330m) richting Tirano en vandaar westelijk tot Morbegno. Vandaar naar het zuiden 65 km over de San Marcopas (1.992m) richting Bérgamo. Vandaar gewoon 120 km snelweg terug naar Varese - met daar snelheden tot 140 km. Zie Google MyMaps voor de details en enkele foto’s. Met name het stuk over de San Marcopas en verder naar het zuiden is rustig en erg mooi rijden - bijna 50 km lang alleen maar bochten en vrijwel geen verkeer. Staat in Morbegno ook niet eens aangegeven. Gedurende een minuut of tien op dat stuk nog wat gedold met locals in eof sportscar - liet ze bij elke bocht bijkomen om daarna weer bij ze weg te spuiten. Dashcam filmpje is helaas wat te groot om met de trage wifi hier op te laden.

View attachment 239247

Met verbazing geconstateerd dat het overall verbruik over het hele stuk met 194 Wh/km lager lag dan wat ik normaal gemiddeld in Nl rij (220). In Sankt Moritz bijgeladen en de benen gestrekt - vetrokken met 420 typical en 56 km later een range over van 414. Dus 1,8 kWh verbruikt over die 56 km. Gemiddeld 32 Wh/km!. Laat nog maar weer eens zien dat in de bergen rijden niets meer energie hoeft te kosten dan op een vlak stuk gegeven dat je een belangrijk deel op gravity-power rijdt. Nog een voordeel tov een ICE die bij de afdaling slechts warme (en remstof) genereert.

View attachment 239248
Mooie rit!
 
@Keezje thankz ik ga ermee aan de slag. Verder nog kabel tips?
Type 2 moet genoeg zijn, ik heb in vier vakanties in Italië nooit anders nodig gehad. Mocht je makkelijk een Type 3 kunnen regelen, dan geeft dat misschien gemoedsrust. Als je verder afhankelijk bent van laden bij een huisje of op een camping, dan vooraf even uitzoeken welke stekker ter plaatse kan worden gebruikt (if any) en kan een juicebooster of fivari aan te bevelen zijn voor het geval de spanning te laag of te onregelmatig is.
 
  • Helpful
Reactions: EdwardV
Mijn tweede week in Toscane, bij een nieuwe agriturismo. Deze geboekt via MyItaly.nl en zodoende wist ik dat er hier een laadpunt zou zijn (dat is op de site van MyItaly een zoekcriterium). De zeer vriendelijke eigenaar heeft zich al tien keer verontschuldigd dat hij geen destination charger heeft, maar die zou er in september moeten zijn. Leuk gesprek met hem gehad over de toekomst van het autorijden. Hij is volledig overtuigd, had al een paar Tesla rijders als gast gehad en begreep niet dat niet veel meer agriturismo's destination chargers aanvragen. Hij kan niet wachten tot hij zijn destination charger heeft, maar moest mij nu dus nog verwijzen naar zijn blauwe stopcontact, waar mijn auto nu naast zijn tractors staat te laden.

Overigens alle andere gasten hier (Fransen, Duitsers maar vooral Nederlanders) wilden toch wel eens weten hoe ik dat nu toch doe, helemaal met een Tesla naar Toscane. Die lange-afstands-koudwatervrees zit echt nog diepgeworteld bij de meeste mensen.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
IMG_0944.JPG Zit nu aan het Gardameer en vertrokken met twee fietsen en skibox op het dak. Verbruik lag een stuk hoger 280 ipv 220, maar vooral door een stevige wind. Dus range anxiety is absoluut onnodig. Met iets lagere snelheid eigenlijk niet meer stops nodig gehad als anders. Volgende keer een hotel met DeC kan zelfs een stop vervangen en tijdwinst opleveren.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Die lange-afstands-koudwatervrees zit echt nog diepgeworteld bij de meeste mensen.
Ik krijg zelfs te horen, oh hij heeft het gered.
Alsof het eigenlijk onmogelijk is om Toscane te bereiken.
Hoe lang ben je wel niet op pad geweest vragen ze dan.

Ik ben het met je eens er is nog een lange weg te gaan alvorens men snapt hoe het werkt.
Heb inmiddels al wel een paar doorgewinterde ICE rijders hier op de camping de horizon wat doen verbreden.
 
Ik ben momenteel niet op reis met de Tesla, maar vorig jaar was ik ook in Italië en daar heb ik regelmatig geladen bij het huisje wat we gehuurd hadden (twee keer een huisje in twee verschillende dorpen). Vooraf had ik de Fivari lader gekocht en deze gebruikte ik ook iedere keer, maar helaas waren er nog te veel spanning dipjes waardoor ik overdag niet echt kon laden zonder ieder half uur de kabel opnieuw te moeten koppelen. De Tesla vond het gewoon niet goed genoeg, zelfs niet wanneer ik een lagere instelling koos. In de nacht ging het iets beter. Vooral bij het tweede huisje, waar ze zonnepanelen hadden om stroom op te wekken, had ik erg veel last van stroom dipjes, vooral wanneer men de wasmachine ging gebruiken.

Wellicht heb ik toen iets niet goed ingesteld op de Fivari, maar volgens mij kun je daar niet zo veel aan wijzigen.

Fijne vakantie allemaal.
 
Last edited: