Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben momenteel niet op reis met de Tesla, maar vorig jaar was ik ook in Italië en daar heb ik regelmatig geladen bij het huisje wat we gehuurd hadden (twee keer een huisje in twee verschillende dorpen). Vooraf had ik de Fivari lader gekocht en deze gebruikte ik ook iedere keer, maar helaas waren er nog te veel spanning dipjes waardoor ik overdag niet echt kon laden zonder ieder half uur de kabel opnieuw te moeten koppelen. De Tesla vond het gewoon niet goed genoeg, zelfs niet wanneer ik een lagere instelling koos. In de nacht ging het iets beter. Vooral bij het tweede huisje, waar ze zonnepanelen hadden om stroom op te wekken, had ik erg veel last van stroom dipjes, vooral wanneer men de wasmachine ging gebruiken.

Wellicht heb ik toen iets niet goed ingesteld op de Fivari, maar volgens mij kun je daar niet zo veel aan wijzigen.

Fijne vakantie allemaal.
Wij hadden dit jaar een huis in Italië waar het warm water met een elektrische boiler werd verwarmd, als die aansloeg icm de vaatwasser, dan kon je al de meterkast in gaan.
Is dus vaak een kwestie van timing, de Fivari kan ook geen stroom uit het niets toveren, die moet het ook doen met wat er aangeboden en verbruikt wordt.
 
overigens zou ik voor een vakantie naar Italie wel aanraden om een blauw verloopstuk (campingstekker) mee te nemen. Die aansluitingen vind je daar overal. Ik hed hem niet, en de verloopstukken die de hotel eigenaren hadden werkten niet (dat was dan verloop van blauw naar italiaans, naar shuko). Enig idee hoe dat kan komen? Zou een NL verloop (of de blauwe plug voor de UMC van Tesla) wel werken?
 
overigens zou ik voor een vakantie naar Italie wel aanraden om een blauw verloopstuk (campingstekker) mee te nemen. Die aansluitingen vind je daar overal. Ik hed hem niet, en de verloopstukken die de hotel eigenaren hadden werkten niet (dat was dan verloop van blauw naar italiaans, naar shuko). Enig idee hoe dat kan komen? Zou een NL verloop (of de blauwe plug voor de UMC van Tesla) wel werken?

Mogelijk zijn dan de L en de N opnieuw verwisseld; heb je ook geprobeerd je schuko stekker 180 graden om te draaien ?
Of de blauwe aansluiting had geen aarde, dat ben ik ook al eens tegengekomen.
 
Een weekje doorgebracht op t Lido di Venezia, op dit eiland is nog geen enkele laadmogelijkheid te vinden, zelfs bij onze B&B Villa Albertina was de stroomspanning te laag om met de reguliere TeslaLader te laden we kwamen aan met een accu met 121 km bereik en vertrokken vandaag (na een week stilstand) met nog 64 km bereik, uiteindelijk toch met voldoende restant bij SUC Mogliano kunnen laden.. er is in Italië nog een hoop te ontwikkelen.. momenteel zitten we in Padova, hier ben ik al aangesproken door 5 bewoners van deze prachtige plaats dat hier binnenkort de 3e showroom van tesla in Italië open gaat. Mooi! Maar op mijn vraag waar je in deze stad kunt laden... bleef t stil
 
  • Like
  • Funny
Reactions: jm71 and Rogier P
SuC Arezzo voor de snelle kms en dan verder op de camping is OK. Die SuC is niet fijn om lang rond te hangen, bar vaak dicht en zwembad tegenwoordig 10 Euro per Tesla badgast. Toiletten diverse keren smerig gezien :(
Bij de stacaravan geen opties. Zodoende...
 
overigens zou ik voor een vakantie naar Italie wel aanraden om een blauw verloopstuk (campingstekker) mee te nemen. Die aansluitingen vind je daar overal. Ik hed hem niet, en de verloopstukken die de hotel eigenaren hadden werkten niet (dat was dan verloop van blauw naar italiaans, naar shuko). Enig idee hoe dat kan komen? Zou een NL verloop (of de blauwe plug voor de UMC van Tesla) wel werken?
De blauwe Tesla adapter voor de UMC is 32A. Alle campingaansluitingen zijn 16A.
 
overigens zou ik voor een vakantie naar Italie wel aanraden om een blauw verloopstuk (campingstekker) mee te nemen. Die aansluitingen vind je daar overal. Ik hed hem niet, en de verloopstukken die de hotel eigenaren hadden werkten niet (dat was dan verloop van blauw naar italiaans, naar shuko). Enig idee hoe dat kan komen? Zou een NL verloop (of de blauwe plug voor de UMC van Tesla) wel werken?
Heb de verloop van blauw naar rood (van laadkabelwinkel) en gebruik die nu in combinatie met de UMC. Werkt prima, tenminste op 13A. Op 16A is het iets te veel van het goede hier op de camping. Meer heb ik hier in Italië niet nodig.
 
SuC Arezzo voor de snelle kms en dan verder op de camping is OK. Die SuC is niet fijn om lang rond te hangen, bar vaak dicht en zwembad tegenwoordig 10 Euro per Tesla badgast. Toiletten diverse keren smerig gezien :(
Bij de stacaravan geen opties. Zodoende...

Ben in Arrezzo vorige week ook even langs gereden... bij de balie aangegeven dat ik 10 Euro voor 20 minuten zwemmen wel wat veel vond, waarna mijn dochter en ik een half uurtje gratis in het zwembad mochten rondzwemmen... maar wat gaat dat hotel inderdaad snel achteruit! Toiletten waren ook toen of vies of out of order.. kwam geen zeep uit de zeep-kranen, toiletdeuren-deuren konden niet op slot.. tegeltjes in het zwembad lieten los.. meubilair buiten verroest. Vond het de eerste keer al een vreemd hotel, nu nog meer eigenlijk...
 
Last edited:
Ben in Arrezzo vorige week even langs gereden... bij de balie aangegeven dat ik 10 Euro voor 20 minuten zwemmen wel wat veel vond, waarna mijn dochter en ik een half uurtje gratis in het zwembad mochten rondzwemmen... maar wat gaat dat hotel inderdaad snel achteruit! Toiletten waren of vies of out of order.. kwam geen zeep uit de zeep-kranen, deuren konden niet op slot.. tegeltjes in het zwembad lieten los.. meubilair buiten verroest. Vond het de eerste keer al een vreemd hotel, nu nog meer eigenlijk...
Dat krijg je met al dat Tesla volk over de vloer...
 
  • Funny
Reactions: Keezje and FVO
Veel vd SuCs in Italië die ik heb gezien liggen wat vreemd. Gelukkig laad het snel en nergens hoeven te wachten.

- Arezzo: vorige maand (toen het ook al bijna 40 graden was) hebben mijn kids nog gewoon kunnen plonsen, maar dan hadden we ook een glaasje prik besteld (oeps 5 euro per stuk). Trieste bar verder en niets te eten.
- Melegnano (onder Milaan) middenin een hoerenbuurt - de kinderen weer wat van/over de straat geleerd
- Modena: het restaurant/hotel zag er niet echt uitnodigend / onderhouden uit.
- Forte dei Marmi: zwembad lag idd omheind als een fort - restaurantje / terrasje was wel lekker
- Cavaglia: op de golfbaan - maakt voor mij een leuke destination charger volgende keer ;-)
- Aoste: handig bij shopping / carrefour en fantastisch ijszaakje

Trouwens, in die hitte in Italië als we dan net met de auto weg reden (hetzij van een SuC of gewoon bij een dagtripje) en de airco volle toeren moest draaien zowel voor ons binnenin als voor de batterij (althans dat denk ik dan), maakte de airco zware bromgeluiden die na een minuut of 5-10 rijden weer verdwenen.
Iemand anders ook dergelijke onregelmatigheden / geluiden uit de airco gemerkt bij dergelijke extreme condities of moet ik de airco bij een SeC eens goed nalaten kijken?
 
Veel vd SuCs in Italië die ik heb gezien liggen wat vreemd. Gelukkig laad het snel en nergens hoeven te wachten.

- Arezzo: vorige maand (toen het ook al bijna 40 graden was) hebben mijn kids nog gewoon kunnen plonsen, maar dan hadden we ook een glaasje prik besteld (oeps 5 euro per stuk). Trieste bar verder en niets te eten.
- Melegnano (onder Milaan) middenin een hoerenbuurt - de kinderen weer wat van/over de straat geleerd
- Modena: het restaurant/hotel zag er niet echt uitnodigend / onderhouden uit.
- Forte dei Marmi: zwembad lag idd omheind als een fort - restaurantje / terrasje was wel lekker
- Cavaglia: op de golfbaan - maakt voor mij een leuke destination charger volgende keer ;-)
- Aoste: handig bij shopping / carrefour en fantastisch ijszaakje

Trouwens, in die hitte in Italië als we dan net met de auto weg reden (hetzij van een SuC of gewoon bij een dagtripje) en de airco volle toeren moest draaien zowel voor ons binnenin als voor de batterij (althans dat denk ik dan), maakte de airco zware bromgeluiden die na een minuut of 5-10 rijden weer verdwenen.
Iemand anders ook dergelijke onregelmatigheden / geluiden uit de airco gemerkt bij dergelijke extreme condities of moet ik de airco bij een SeC eens goed nalaten kijken?
Is normaal dat de airco zulke geluiden maakt.
Wij hadden vorige week van Affi naar de Brenner dat de airco het binnen in de auto helemaal liet afweten.
Met 38 graden buiten was het met de ramen open nog koeler dan dicht.
Zal waarschijnlijk te maken hebben met overhitte batterij die voorrang kreeg bij het koelen, 10 minuten later deed de airco het weer.
 
Is normaal dat de airco zulke geluiden maakt.
Wij hadden vorige week van Affi naar de Brenner dat de airco het binnen in de auto helemaal liet afweten.
Met 38 graden buiten was het met de ramen open nog koeler dan dicht.
Zal waarschijnlijk te maken hebben met overhitte batterij die voorrang kreeg bij het koelen, 10 minuten later deed de airco het weer.
In Spanje vorige week gemerkt dat het laden langzamer ging bij met de airco aan. Airco uitgezet en toen ging alle koeling naar het laden en ging het laden weer langzaam in stapjes sneller. Kwam aan met lege batterij na lang stuk hard rijden. Koeling was al aan het blazen toen ik aankwam. Laatste kan dus ook een verklaring zijn.
 
..en nu is de vraag natuurijk, wie er eerder was - Kees of ik -;)
Ga nou niet proberen af te schuiven Egbert, de vaste lezers hier weten het antwoord toch wel :p

Mijn kids noemen het the weird hotel...
- Melegnano (onder Milaan) middenin een hoerenbuurt - de kinderen weer wat van/over de straat geleerd
Ik kom er graag :D prima hotel voor een tussenstop, netjes en prima prijs.
Vorig jaar zag ik op de route vanaf de snelweg idd tippelaars. Dit jaar gaf de navi een andere route en was er niets te zien. Misschien omdat ik alleen reed en 'energy saving ON' had staan ;)
Modena Sud vind ik wel OK. In de shop liep er een man tegen me aan die mompelde "besogno?" en ik dacht meteen: drugs. Toen ik het terrein afreed, probeerden vijf Carabinieri hem in de boeien te slaan :eek:
 
  • Funny
Reactions: ebullio
Zeg Kees, dat is toch eigenlijk wel een post voor het "Wie was / wie waren het"-draadje hè?
Wel een beetje scherp blijven, hoor! :p
Verdikkeme @Maarten en ik heb echt getwijfeld en goed nagedacht. De hypothese was dat deze vakantieganger juist dit draadje misschien volgt... Als ik het in beide draadjes zet krijg ik @HWS wegens cross-posting op m'n dak, en @Nexus de eenhedenpolizia heeft me al staande gehouden.