Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Nog wat aanvullende tips voor Italië:
1. laadpalen in parkeergarages zijn vaak niet in te schakelen via de JuicePass app wegens geen bereik. De volgende keer vraag ik toch ook een pas aan;
2. Met een maandabonnement van JuicePass worden niet alleen de kWh-en goedkoper (145 kWh voor € 45), maar kun je ook laadpalen reserveren en kun je snelladen voor hetzelfde tarief;
3. In Verona heeft AGSM een aantal 22 kW palen staan waar je gratis kunt laden (en parkeren). Download de VeronaSmartApp zodat je kunt zien of het laadpunt vrij is en zo ja reserveer het voor een periode van 10 min max.
 
Vandaag van Neustift in Tirol naar Monterotondo Marittimo (Toscane). Had bij Affi nog 40% over na 250 km, maar haalde Modena met 3%. Dat vond ik met een gezin in de auto en kans op file niet handig. Na Affi naar Firenze (bij het Novotel), aangekomen met 22%. Vandaar de laatste 175 km naar de eindbestemming. Met twee stops was het een keurige rit.
 
Nu een hulpvraag. Er is in de verste verte geen laadpaal te vinden vanaf de agriturismo. Normaalgesproken geen probleem. Ik laad altijd met de grannycharger op 10-16 ampere en dat gaat prima. Maar ik krijg een foutmelding op het laad apparaat (de Tesla thuislader). Ligt niet aan stekkers omdraaien en weet ik wat.

Ik heb de thuislader van de buurman geleend (rijdt een e-tron) en met zijn lader gaan het prima. Dus ligt ook niet aan het stopcontact. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan verzinnen, behalve hard blazen in de connectors. Ik gebruik dat ding alleen op vakantie. Vorig jaar in Frankrijk deed hij het nog prima.
 
Nu een hulpvraag. Er is in de verste verte geen laadpaal te vinden vanaf de agriturismo. Normaalgesproken geen probleem. Ik laad altijd met de grannycharger op 10-16 ampere en dat gaat prima. Maar ik krijg een foutmelding op het laad apparaat (de Tesla thuislader). Ligt niet aan stekkers omdraaien en weet ik wat.

Ik heb de thuislader van de buurman geleend (rijdt een e-tron) en met zijn lader gaan het prima. Dus ligt ook niet aan het stopcontact. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan verzinnen, behalve hard blazen in de connectors. Ik gebruik dat ding alleen op vakantie. Vorig jaar in Frankrijk deed hij het nog prima.

Als ik van hieruit een gok moet doen: waarschijnlijk is het voltage van de plek waar je laadt te laag.
Daar is de Tesla thuislader gevoelig voor.
Dus of naar een andere laadplek met een beter voltage, of de minder gevoelige lader van je buurman blijven lenen, of hopen dat het voltage fluctueert en je een moment kan vinden waarop het voltage wel voldoende is.
 
  • Like
Reactions: Robster
Nu een hulpvraag. Er is in de verste verte geen laadpaal te vinden vanaf de agriturismo. Normaalgesproken geen probleem. Ik laad altijd met de grannycharger op 10-16 ampere en dat gaat prima. Maar ik krijg een foutmelding op het laad apparaat (de Tesla thuislader). Ligt niet aan stekkers omdraaien en weet ik wat.

Ik heb de thuislader van de buurman geleend (rijdt een e-tron) en met zijn lader gaan het prima. Dus ligt ook niet aan het stopcontact. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan verzinnen, behalve hard blazen in de connectors. Ik gebruik dat ding alleen op vakantie. Vorig jaar in Frankrijk deed hij het nog prima.
Probeer eenscop 6 of 8 A. Het pinken van de lichtjes bij niet laden geeft aan wat het probleem is. De decodering vind je in de gebruiksaanwijzing. Wellicht ook in de wagen.
 
Constant rood. Handleiding zegt wat elke it’er zegt. Stekker eruit en stekker er weer in. Had hem op 10 amp gezet. Zal morgenvroeg eens 6 proberen en dan opvoeren.

Ik heb op 17 km een enel paal gevonden. Hopen dattie mijn kabel niet opvreet en mijn Maingau pasje wel opvreet.
 
Do 29-06 om 20:00 vanuit West-Brabant vertrokken met onze M3SR+ richting ons 1e adres onder Bologna. De reis ging voorspoedig met bij bijna elke SC als enige aan het laden. Netjes max 120 gereden en we kwamen, na wel flink wat file tussen Milaan en Bologna, om 12:30 aan, na 1200 km te hebben gereden.
De volgende dag (zaterdag) nog 325 km voor de boeg. Eerst bijladen in Firenze (accu was halfvol) om daarna via een laadstop in Arezzo door te rijden en vervolgens een laatste bij Magliano om zo met een redelijk volle accu op adres aan te komen. Helaas bleek het bij Firence erg druk met als resultaat aan te sluiten in een wachtrij van circa 8 auto’s, hoofdzakelijk uit NL. Een ‘Teslameisje’ probeerde alles in goede banen te leiden, maar toch kroop er een Deens gezin voor, wat in enige frustratie resulteerde bij de wachtenden. Na 45 min mochten wij. Er waren inmiddels 2 van de 8 stalls uitgevallen. Waarschijnlijk door de drukte en hitte. Uiteindelijk met een mooie zwarte opblaasbare Tesla bal de reis vervolgt. Bij Arezzo wederom druk, maar gelukkig maar 5 min hoeven wachten. Toen we wegreden al wel weer een rij van enkele auto’s. Bij Magliano was het rustig, maar we waren dan ook inmiddels het toeristische Toscane voorbij. Hier kwam ik overigens wel voor de 3e keer hetzelfde Belgische gezin tegen. We zijn nog net geen beste vrienden..
Gezien de eerdere nachtelijke reis erg voorspoedig ging, viel dit wel wat tegen. De terugreis dan ook in tweeën gesplitst met een overnachting boven Milaan. Zo hopen we de drukte te vermijden en maandag rustig naar huis te kunnen rijden.
Laden gaat hier goed op het vakantieadres. Men heeft speciaal een 16 amp stopcontact (standaard) gemonteerd, alhoewel op 16 amp wel een hele hete groep veroorzaak in de meterkast, dus heb ik die nu op 12 amp staan. Omdat de kabel door de voordeur moest, heb ik nu de auto aan de andere zijde van het huis aan een standaard Italiaans stopcontact liggen en begrenst op 8 amp. Daarboven wordt de verloopstekker erg heet. Nu met 12km/uur laden geeft voldoende om de volgende ochtend met een volle accu te kunnen vertrekken, aangezien we niet meer dan 100/150 km trips per dag doen.

Ik ervaar dat het dus op drukke vakantiedagen het bij de SCs toch wel heel druk kan zijn en benieuwd wat dit gaat betekenen voor de terugreis.

Ps. Ik heb tal van verlopen gekocht en div laadpassen en apps aangeschaft, maar nog niets gebruikt. Enkel het stopcontact verloop van €4,95…

Gr uit een zonnig Lazio
 
Ja bij Firenze was het idd druk. Ik was er rond 9h30 gisteren. Toen mijn hele laadtijd (heb tot 90% moeten laden) waren er steeds 1 of 2 stalls vrij. Wij hebben ook drie ballen gescoord bij het ‘teslameisje’. Ze liggen nu alle drie in het zwembad.

Het is wel een dusdanig populaire plek dat Firenze een grotere SuC nodig heeft. Maar het is zo’n kruipdoor sluipdoor hoekje waar net 6 stalls passen dat uitbreiding daar erg lastig is denk ik.
 
Constant rood. Handleiding zegt wat elke it’er zegt. Stekker eruit en stekker er weer in. Had hem op 10 amp gezet. Zal morgenvroeg eens 6 proberen en dan opvoeren.

Ik heb op 17 km een enel paal gevonden. Hopen dattie mijn kabel niet opvreet en mijn Maingau pasje wel opvreet.
Ik kreeg mijn UMC ook niet goed aan de praat in Italie. De Enel palen werken goed, als je de Enel app download heb je de goedkoopste tarieven en kun je de palen vanuit de app starten en stoppen. CC koppelen en klaar.
 
Nee nog niet, hoop gemanoeuvreer om bij het stopcontact te komen. Maar ga ik vandaag nog even proberen.
Misschien een hele rare tip, maar dit heeft mij al een paar keer geholpen als een destination charger niet wilde laden: even een reset doen (beide scroll wieltjes en eventueel je rempedaal erbij ingedrukt houden tot je scherm zwart wordt). Geen idee of het werkt, maar nu al 2 keer gehad dat het probleem ergens in de auto en niet in de lader zat.
Veel succes daar!
 
  • Like
Reactions: Robster
Nog een tip die ik van FB plukte - Italiaanse aanbieder die ik niet kende: Duferco Energia

 
Inmiddels ben ik al weer 2 weken terug van vakantie. In Italië geen laadproblemen ondervonden.
SUC Firenze was inderdaad druk en wat moeilijk aan te rijden van uit de stad zelf i.v.m. situatie op en rond dat hotel met kort op elkaar komende afritten etc.
Net als vorig jaar heb ik 1x bij Ionity geladen (Brugnato). Vorig jaar had ik daarvoor mijn Maingau-pasje gebruikt.
Nu begon het laden daara direct nadat ik de stekker in de auto had zonder dat ik een pasje paraat had of welke knop dan ook heb aangeraakt op de laadpaal.
Net als bij Tesla. De laadsessie of een nota heb ik nu 3 weken later nog niet kunnen traceren.
Snappen doe ik het niet maar klagen doe ik uiteraard ook niet.
 
Ben vandaag bij de Enel paal geweest op 25 minuten rijden (supermarkt, speeltuin en koffie, dus prima). Eerst met pasje (travelcard en Maingau) geprobeerd, lukte niet. Daarna Enel app gedownload en cc gegevens gekoppeld.

- kabel aan auto
- slide to charge
- dan pas stekker in lader stoppen
- start te laden
- slide to stop
- kabel uit lader halen

Ik had al de stekker in de lader gestopt voor ik slide to charge deed. Error.

maar superblij met mijn dual charger. Binnen twee uur 33 kW erbij.
 
  • Like
Reactions: cousin_IT
Misschien een hele rare tip, maar dit heeft mij al een paar keer geholpen als een destination charger niet wilde laden: even een reset doen (beide scroll wieltjes en eventueel je rempedaal erbij ingedrukt houden tot je scherm zwart wordt). Geen idee of het werkt, maar nu al 2 keer gehad dat het probleem ergens in de auto en niet in de lader zat.
Veel succes daar!
Top, ga ik nog even proberen. Heb het wss niet meer nodig, maar wil het wel snappen. Enel paal werkt en volgende week zit ik op 10 min van de SuC Brescia.