Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry @wooter , maar omdat jij het kennelijk niet heb meegemaakt wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat :)
Ik ben nog maar 1 keer aan een volle SuC geëindigd, en ik had nog genoeg over om door te rijden tot de volgende. Zonde van het omrijden om die eerste te halen. Was ook mijn eigen fout want ik was met de Model 3 en deze SuC had nog niet alle stalls omgebouwd naar CCS.

Aan de volgende SuC stond ik alleen. Niemand te zien. Het was overigens niet echt de volgende, want ik had er ook nog eentje overgeslagen.

Ik zou graag met mijn EV op vakantie gaan en dat gaat ook vast gebeuren maar niet tijdens de voorjaars ski exodus.
Dat bedoel ik dus. Het is net december en er zijn hier nieuwe leden al aan het plannen met welke benzine of diesel ze op vakantie gaan, omdat ze bang hebben ergens een uur te moeten laden. En neem maar van me aan dat een koffie en plaspauze makkelijk ook 20 minuten duurt, en dan heb je met een Model 3 stevig wat bijgeladen zodat je 2-3 andere superchargers kan negeren op weg naar je bestemming.

Een eenvoudige truuk: kijk een half uurtje voor je geplande supercharger hoe druk het op het ding is. Kans is dat als dat ding vol staat, de SuC wanneer je arriveert leeg zal zijn.

Maar goed, hoe meer er hier mekaar bang maken dat ze niet kunnen laden, hoe meer kans dat ik op een lege SuC uit kom :).
 
  • Like
Reactions: HWS and Jopie
Het lijkt niet tot @wooter door te willen dringen dat, onder de huidige omstandigheden, ervaringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Hoewel, hij geeft zelf aan dat hij er baat bij zal hebben als mensen toch maar niet op die piek dagen met de EV naar de sneeuw vertrekken :eek:
Maar goed, hoe meer er hier mekaar bang maken dat ze niet kunnen laden, hoe meer kans dat ik op een lege SuC uit kom :).

Ging je nu wel of niet tijdens de Nederlandse piek op skivakantie, @wooter?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke
Het lijkt niet tot @wooter door te willen dringen dat, onder de huidige omstandigheden, ervaringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Hoewel, hij geeft zelf aan dat hij er baat bij zal hebben als mensen toch maar niet op die piek dagen met de EV naar de sneeuw vertrekken :eek:


Ging je nu wel of niet tijdens de Nederlandse piek op skivakantie, @wooter?


Tja ook al is er plaats dan nog werken ze niet altijd super. Dit weekend in Eindhoven zag ik dat er geladen werd met bijna geen snelheid... ik meen gezien te hebben iets van 50km/h en dat is toch wel droevig voor een supercharger... Later bij Breukelen ging het met 950 km/h (100kw) aanzienlijk sneller. Zat bij maatje in de auto maar zal volgende keer even beter opletten wat het vermogen was bij Eindhoven...
 
Het lijkt niet tot @wooter door te willen dringen dat, onder de huidige omstandigheden, ervaringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.
Tuurlijk geven ervaringen uit het verleden geen garantie op de toekomst, maar zelfs met de massaverkopen aan Model 3's in Nederland ben ik in NL nog niet op een volle SuC gebotst. Er moet zeker en vast uitgebreid worden, maar naar mijn mening is die uitbreiding in DE al gebeurd, met meerdere nieuwe locaties in 2019, en uitbreiding van verschillende bestaande locaties. En erboven heb je nog het netwerk van Ionity en andere aanbieders van +100kW laadstations.

Dus nee, ik maak me voor de wintersport of zomervakantie niet direct zorgen. Ik heb meer problemen met de beperkte capaciteit rondom Brussel, dan het hele traject naar Oostenrijk.

Daarom vind ik het ook voorbarig om nu al mekaar schrik aan te jagen met allerlei plannen om met collega's hun diesel te gaan ruilen. Sowieso vind ik met een ICE rijden ongelofelijk frustrerend (en je riskeert dat je collega je Model 3 niet meer wil afgeven ;)) dus ik geloof nooit dat iemand voor z'n plezier zo een regeling gaat treffen. Maar dan blijf ik me de vraag stellen waarom je hier nu in begin december op een forum op ligt over te stressen...

Je rijdt verdorie in een Model 3. Als je mikt op 15% resterende lading tot je volgende laadbeurt, heb je legio uitwijkmogelijkheden. Volgens mij effectief allemaal onterechte stress.

En ik herinner me de wachtrijen aan een Aral nog in Würzburg, toen ik met een benzine ook moest tanken. Als je wil doorrijden en niet wil wachten, moet je ook niet midden in de vakantie-uittocht gaan rijden.
 
  • Like
Reactions: HWS
. En erboven heb je nog het netwerk van Ionity en andere aanbieders van +100kW laadstations.
Dit inderdaad. Als ik abetterrouteplanner mag geloven en stel ik zou met een Model 3 of een S/X met CCS gaan rijden naar meerdere bekende wintersportplaatsen, dan stuurt de planner mij zeker langs Ionity/Move/Swisscharge/Allego.
Enige nadeel daarvan is dat het aantal stalls op deze locatie wel erg beperkt is. Vaak maar 2 stalls of bij Ionity 4.

Ook onlangs bij een volle SuC in Duitsland gestaan. Hierbij stonden meerdere Ionity palen 50 meter verderop gewoon leeg en toch wilden aankomende Model 3s laden bij de SuC. Snap het enigzins wel als je nieuw bent of geen ervaring met andere snelladers of heel graag €8 wil uitbesparen en eerst gratis Superchargen wil opmaken, maar goed. Ik zou het wel weten als ze beide op dezelfde locatie aanwezig zijn.

Het toevoegen van third party snelladers in de navigatie zou ook al wat schelen (met bezetting), maar of dat ooit gebeurt..
 
Daarom vind ik het ook voorbarig om nu al mekaar schrik aan te jagen met allerlei plannen om met collega's hun diesel te gaan ruilen. Sowieso vind ik met een ICE rijden ongelofelijk frustrerend (en je riskeert dat je collega je Model 3 niet meer wil afgeven ;)) dus ik geloof nooit dat iemand voor z'n plezier zo een regeling gaat treffen. Maar dan blijf ik me de vraag stellen waarom je hier nu in begin december op een forum op ligt over te stressen...

Je rijdt verdorie in een Model 3. Als je mikt op 15% resterende lading tot je volgende laadbeurt, heb je legio uitwijkmogelijkheden. Volgens mij effectief allemaal onterechte stress.
Is niet bang maken, ik werd er op geattendeerd door collega Model S rijders die vorig jaar hebben staan wachten, en dan is het niet moeilijk te bedenken dat het dit jaar wel eens wat heftiger zal gaan worden. Met of zonder EV, wintersport is altijd plannen, nu komt er een dimensie bij.

Maar ik ben niet de enige die er al over nadenkt! We gaan het wel meemaken.....
 
Valt allemaal wel mee richting de Wintersport. Er zijn voor NL meerdere routes in de Duitsland die in afstand en tijd niet veel schelen. Ik neem meestal een andere route die Tesla voorschotelde. De meeste zullen de route rijden die Tesla voorstelt. Overigens laden wel weer een stukje sneller als vorig jaar en zal de doorlooptijd weer korter zijn.
 
Tuurlijk geven ervaringen uit het verleden geen garantie op de toekomst, maar zelfs met de massaverkopen aan Model 3's in Nederland ben ik in NL nog niet op een volle SuC gebotst.
Ik kan, net als heel veel mensen, gewoon op mijn eigen oprit laden. In Nederland rijd ik dus, net als heel veel mensen, alle SuCs, Ionities en andere snelladers fluitend voorbij. Op de route naar Oostenrijk is iedereen vroeg of laat van SuCs en andere snelladers afhankwelijk.


Dus nee, ik maak me voor de wintersport of zomervakantie niet direct zorgen. Ik heb meer problemen met de beperkte capaciteit rondom Brussel, dan het hele traject naar Oostenrijk.
En nog steeds geef je geen antwoord op de vraag of jij zelf ook tijdens de Nederlandse wintersport piek naar de sneeuw gaat ... Ik ben ondertussen geneigd te denken van niet. Anders had je het hier vast wel gemeld :rolleyes:
 
Vertrek 27-12 (vrijdag) voorzie niet zo veel problemen. Betreft Flachau vanuit Twente Ik neem meestal de oostelijke route omdat dit rustiger is (via Kassel).
In de ABRP is de totale reistijd trouwens korter als ik de optie laden CCS en SuC beide aanvink dan alleen de SuC. Scheelt 11 minuten... :cool:
 
En nog steeds geef je geen antwoord op de vraag of jij zelf ook tijdens de Nederlandse wintersport piek naar de sneeuw gaat ... Ik ben ondertussen geneigd te denken van niet. Anders had je het hier vast wel gemeld :rolleyes:
Nee tijdens de wintersport niet, maar in de zomer wel. Ja, dan heb je meer range, maar is de kans ook groter dat je 150 blijft rijden ipv 110 in winterweer.

Zoals gezegd: de SuC's in Duitsland zijn uitgebreid, er zijn er meerdere bijgekomen, en er zijn heel wat +100kW laadpunten van andere merken erbij gekomen, vaak op dezelfde plekken als de SuC. Het snellaadnetwerk in Duitsland is veel sneller uitgebreid dan dat er Duitsers met EV's rijden.

Dat IONITY niet in de Tesla navi zit, is maar half huilie huilie. Typ IONITY of Allego in en je ziet ook laadpalen. Maar er is natuurlijk geen integratie met het Tesla netwerk, net zoals je NewMotion of PlugCharging app geen integratie met je Tesla heeft. Gelukkig is er een gek die als hobby ABRP bouwt waar al die informatie toch aan mekaar is gelinkt.
 
Dan is het wel erg makkelijk / goedkoop om een uitgesproken mening te hebben over de zorgen van anderen die daar wel plannen voor hebben.
Moest ik wel op wintersport gaan, zou ik me evenmin zorgen maken.

Waarom denk je dat "ik ga niet op wintersport" een drijfveer voor mij zou zijn dat ik zou beweren dat de drukte wel zal mee vallen? Is dat een logische conclusie?
 
Moest ik wel op wintersport gaan, zou ik me evenmin zorgen maken.

Waarom denk je dat "ik ga niet op wintersport" een drijfveer voor mij zou zijn dat ik zou beweren dat de drukte wel zal mee vallen? Is dat een logische conclusie?
Je mag wat meer begrip hebben voor de oprechte zorgen van anderen. Met een ICE rijd ik in 12 uur naar Toscane. Met de MS in de winter bijna 17 uur. Dan is elke minuut extra wachten bij een stall er eentje te veel. Doe dan niet voorkomen alsof het normaal is dat je onderweg 5 keer een uur stopt. Dat is onzin. Zet die Tesla-bril eens af!
 
  • Like
Reactions: horta
Moest ik wel op wintersport gaan, zou ik me evenmin zorgen maken.

Waarom denk je dat "ik ga niet op wintersport" een drijfveer voor mij zou zijn dat ik zou beweren dat de drukte wel zal mee vallen? Is dat een logische conclusie?
Jij uit bij voortduring dat je niet snapt dat mensen zich er nu al druk over maken. Ik maak me er persoonlijk ook niet zo druk over, want ik ga niet wintersporten Maar ik snap heel goed dat mensen die wel in die periode gaan zich er wel druk om maken (het zou me zelfs niet verbazen wanneer achteraf zou blijken dat dat terecht was). En ik kan me ook goed voorstellen dat de mensen die wel gaan zich niet makkelijk gerust laten stellen door iemand die zelf niets op het spel heeft staan.

Jouw geruststellende woorden zijn gebaseerd op het feit dat het vorig jaar ook geen probleem was icm "Het snellaadnetwerk in Duitsland is veel sneller uitgebreid dan dat er Duitsers met EV's rijden.". Ik zou me niet zo druk maken over Duitse EVs. Ik zou me druk maken over Nederlandse EVs:

upload_2019-12-3_16-47-51.png


Tel er gemakshalve nog even 7 á 8000 bij voor December. Da's 25.000 Tesla's erbij, ten opzichte van de 18.000 die er tot nu toe waren. Meer dan een verdubbeling (er van uit gaande dat alle auto's uit eerdere jaren nog rond rijden).
 

Attachments

  • upload_2019-12-3_16-42-23.png
    upload_2019-12-3_16-42-23.png
    221.8 KB · Views: 56
  • Like
Reactions: Exiteer
Jij uit bij voortduring dat je niet snapt dat mensen zich er nu al druk over maken. Ik maak me er persoonlijk ook niet zo druk over, want ik ga niet wintersporten Maar ik snap heel goed dat mensen die wel in die periode gaan zich er wel druk om maken (het zou me zelfs niet verbazen wanneer achteraf zou blijken dat dat terecht was). En ik kan me ook goed voorstellen dat de mensen die wel gaan zich niet makkelijk gerust laten stellen door iemand die zelf niets op het spel heeft staan.

Jouw geruststellende woorden zijn gebaseerd op het feit dat het vorig jaar ook geen probleem was icm "Het snellaadnetwerk in Duitsland is veel sneller uitgebreid dan dat er Duitsers met EV's rijden.". Ik zou me niet zo druk maken over Duitse EVs. Ik zou me druk maken over Nederlandse EVs:

View attachment 484221

Tel er gemakshalve nog even 7 á 8000 bij voor December. Da's 25.000 Tesla's erbij, ten opzichte van de 18.000 die er tot nu toe waren. Meer dan een verdubbeling (er van uit gaande dat alle auto's uit eerdere jaren nog rond rijden).
En dan heb je bij Waldlaubersheim 10 en bij Achern een lousy 8 stalls. Met een 3 kun je wel doorrijden maar met een MS75 is de spoeling dan dun
 
Leuk dat er nog zoveel (voornamelijk nieuwe?) Tesla-rijders zo druk hiermee zijn. Zover ik me kan herinneren zijn de berichten hier voornamelijk dat het achteraf allemaal wel meeviel met wachttijden?

Anyway.. je hebt vakantie. Een onderdeel daarvan is toch onthaasten?
 
  • Like
Reactions: wooter
Leuk dat er nog zoveel (voornamelijk nieuwe?) Tesla-rijders zo druk hiermee zijn. Zover ik me kan herinneren zijn de berichten hier voornamelijk dat het achteraf allemaal wel meeviel met wachttijden?

Anyway.. je hebt vakantie. Een onderdeel daarvan is toch onthaasten?

Maar misschien moeten we ook realistisch zijn.
De komende 10 jaar zal een volledige omslag naar electrische auto's plaatsvinden. (Sorry Shell).
En Tesla zal een heel groot marktaandeel hebben, simpelweg vanwege de dominante positie in productie van batterijen.

En dan zullen we op de zwarte zaterdagen tegen uitdagingen aanlopen.

Met of zonder heel veel extra superchargers, met of zonder extra tijdelijke Megapacks op Semi's.

Ik kan er alleen maar naar uitkijken.