Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Ik bedoelde dat de planner rekening houdt met het laatste berg op dat het gebruik dan hoger zal zijn
Pas wel op met de inschatting van de SoC bij aankomst in de bergen.
Als je eerst een berg op moet en dan weer naar beneden en de schatting bij aankomst is 3%, maar je laadt 5% op bij het afdalen naar jouw bzstemming, dan kom je boven met -2%…

…Of helemaal niet dus.
 
Niks ten nadele van bestuurders die recent nog 10k gratis SuC tegoed hebben gekregen: maar hoe zit het met bestuurders die "graag" willen betalen om even te kunnen laden onderweg. Die worden benadeeld met dit concept...
 
Mijn routeplan:
Vrijdag in de ochtend na de spits wegrijden, en dan niet direct zuidwaarts over drukke (en Baustellen volle) A3, maar oostwaarts.
Eerste stop: Paderborn (12 stalls)
Tweede stop: Kirchheim (20 stalls)
Derde stop: Endsee (20 stalls)
Vierde stop: Zusmarshausen (12 Stalls (+14 stalls andere leverancier). Eigenlijk zou ik ook bij Hotel kunnen laden, maar die vragen schandalig hoge prijs voor een laadsessie. (€35 per sessie, ongeacht hoeveelheid geladen)
Vijfde stop: (Sindelsdorf 12 stalls)
Totaal 1070 km.View attachment 908750 Hierbij ga ik uit van 215 Wh/km verbruik, maar lees in de bovenstaande berichten dat dit zeker teveel zal zijn. Laadtijden zullen waarschijnlijk (want we gaan toch echt rustig koffie drinken en ook lunchen in Kirchheim) iets langer zijn. Is niet erg, het is vakantie.
Wij gaan op zaterdag en heb de eerste 2 stops hetzelfde.
Wat ik alleen niet snap van de Tesla navigatie is dat hij mij niet naar Kirchheim stuurt, maar naar Malsfeld. Dat is 20 km eerder, maar minder stalls en allemaal V2. Ik rijd een M3, dus heb zeker meer voordeel aan Kircheim.

Hetzelfde geintje haalt de navigatie uit bij Schweitenkirchen en Pfaffenhofen.
Daar snap ik dus niets van.
 
Wij gaan op zaterdag en heb de eerste 2 stops hetzelfde.
Wat ik alleen niet snap van de Tesla navigatie is dat hij mij niet naar Kirchheim stuurt, maar naar Malsfeld. Dat is 20 km eerder, maar minder stalls en allemaal V2. Ik rijd een M3, dus heb zeker meer voordeel aan Kircheim.

Hetzelfde geintje haalt de navigatie uit bij Schweitenkirchen en Pfaffenhofen.
Daar snap ik dus niets van.
Klopt. Als ik naar Italië rijdt wil hij me per se bij Monte Ceneri laten stoppen terwijl er op zijn minst nog twee andere makkelijk te bereiken SuC's achter liggen. Dus maar handmatig invoeren.
 
Niet? laden in DLD wordt Stau (= file) aan de SuC tijdens vakantie? Zie ook de eerste post in dit topic.
Eerste post was doemdenken en geen vaststelling, dateert ook van 4 jaar geleden. Er is ondertussen veel gebeurd. Meer SuCs en minder wagens die (lokaal) gratis laden, meer wagens die sneller laden en grotere range hebben.

De gevallen waar er inderdaad file was (je moet ze echt zoeken, zelfs in dit draadje), waren steeds uitzonderingen en vaak nog eigen schuld.
 
Zolang je niet aangeeft hoe lang je hebt moeten wachten ben ik niet onder de indruk. Als het 5-10 minuten is zie ik het probleem nog steeds niet. Een beetje file kost je meer tijd.
Verrassend genoeg was mijn berichtje er niet op gericht om indruk te maken. Ik dacht dat het ging over « wachten » aan de SuC. Blijkt dat een beetje wachten best wel ok is, waarna ik aan een gepairde SuC sta met een daverende 60kWh.
Maar ok: vrijdagmorgen vertrokken, alle stalls bezet in Reims maar slechts 5 minuutjes moeten wachten (niets, dus); Châteauvillain 4 wachtenden voor me, 25 minuten gewacht, Beaune alles ok, Lyon alles bezet en een 15 minuten gewacht.
Als je dan nog gepaird staat duurt het allemaal wel heeeeeel eeeeerg laaaang, zeker omdat de mijne al snel terugvalt qua snelheid waardoor ik, eens de andere tesla wegrijdt, ik er niet zo heel veel voordeel meer uit haal.
Na Lyon kan ik niets meer zeggen want dan is er een Fransman met zijn Peugeot in mijn koffer geknald op de snelweg. Wel nog stevige auto’s, zo een Tesla. Een Peugeot precies veel minder.
 
Verrassend genoeg was mijn berichtje er niet op gericht om indruk te maken. Ik dacht dat het ging over « wachten » aan de SuC. Blijkt dat een beetje wachten best wel ok is, waarna ik aan een gepairde SuC sta met een daverende 60kWh.
Maar ok: vrijdagmorgen vertrokken, alle stalls bezet in Reims maar slechts 5 minuutjes moeten wachten (niets, dus); Châteauvillain 4 wachtenden voor me, 25 minuten gewacht, Beaune alles ok, Lyon alles bezet en een 15 minuten gewacht.
Als je dan nog gepaird staat duurt het allemaal wel heeeeeel eeeeerg laaaang, zeker omdat de mijne al snel terugvalt qua snelheid waardoor ik, eens de andere tesla wegrijdt, ik er niet zo heel veel voordeel meer uit haal.
Na Lyon kan ik niets meer zeggen want dan is er een Fransman met zijn Peugeot in mijn koffer geknald op de snelweg. Wel nog stevige auto’s, zo een Tesla. Een Peugeot precies veel minder.
Dat is zuur. Hopelijk alleen maar blikschade?
 
  • Like
Reactions: Maarten
Verrassend genoeg was mijn berichtje er niet op gericht om indruk te maken. Ik dacht dat het ging over « wachten » aan de SuC. Blijkt dat een beetje wachten best wel ok is, waarna ik aan een gepairde SuC sta met een daverende 60kWh.
Maar ok: vrijdagmorgen vertrokken, alle stalls bezet in Reims maar slechts 5 minuutjes moeten wachten (niets, dus); Châteauvillain 4 wachtenden voor me, 25 minuten gewacht, Beaune alles ok, Lyon alles bezet en een 15 minuten gewacht.
Als je dan nog gepaird staat duurt het allemaal wel heeeeeel eeeeerg laaaang, zeker omdat de mijne al snel terugvalt qua snelheid waardoor ik, eens de andere tesla wegrijdt, ik er niet zo heel veel voordeel meer uit haal.
Na Lyon kan ik niets meer zeggen want dan is er een Fransman met zijn Peugeot in mijn koffer geknald op de snelweg. Wel nog stevige auto’s, zo een Tesla. Een Peugeot precies veel minder.
Maar waarom V2 kiezen dan ? Lyon heeft er een aantal met V3 en dan met 16 of 28 stallen. Of was deze ook vol ? Voor ChauteauVillian had ik mischien in Reims kort geladen en in Troyes wat langer.
Hopelijk verder alles goed met jullie !
 
En hoeveel snelladers je onderweg tegenkomt: hoe minder, hoe langer het laden en dus de rit duurt. En je moet wat meer veiligheidsmarge inbouwen, want doorgaans betekent minder snelladers ook minder betrouwbare laders (periferie van landen en alles ten oosten van Duitsland). Paar keer naar Warschau heen en weer de afgelopen jaren en dan suis je door Duitsland heen, maar lever je wel flink in in Polen. Ieder jaar werd het wel beter, dus die achterstand is snel verleden tijd
ik ga binnenkort voor de eerste keer die route doen, lijkt me toch relatief ok nu of ben ik fout? er is een Ionity juist over de grens, dan een ionity en een suc in Poznan. dan suc en ionity in Lodz en daarna Warsaw. Voor de zekerheid heb ik ook een greenway rfid en de Orlen app. Nog tips?
 
ik ga binnenkort voor de eerste keer die route doen, lijkt me toch relatief ok nu of ben ik fout?

Ik rij nu bijna 7 jaar Tesla (230000km) en ik kan je zeggen dat het al die tijd al goed geweest is.
Op roadtrips (18 ondertussen, rij ik enkel op SuCs.
Ik denk er niet aan om elders te laden.
Geïntegreerd met de navigatie, bezetting kan gevolgd worden. Er zijn (heel) veel laadpalen per locatie en ze werken.
En nog eens goedkoop ook en geen pasje nodig.
Veel locaties zijn ook leuk om te vertoeven omdat ze niet op een grauwe snelwegparking liggen. Omgeving verkennen is voor ons ook vakantie.
Geen zorgen maken en genieten vanaf de eigen oprit.
 
Erg druk in Duitsland. Waldlaubersheim laadfile momenteel, Pfalzfeld nog 2 stalls vrij. Verder van Italië tot Karlsruhe erg rustig.
Was het in Gensingen ook druk? Waldlaubersheim is vlak aan de snelweg en heeft slechts 8 150kW stalls dus dan is het al snel druk. Gensingen ligt op slechts 10 minuten van Waldlaubersheim maar ligt iets verder van de snelweg. Deze SuC heeft 22 250kW stalls meer capaciteit en geen stall sharing, dus hier zou je veel sneller weg moeten kunnen zijn.
 
Wij zijn onderweg in Frankrijk: tot op heden SUC Maastricht, Arlon, Val-de-Meuse: overal rustig. Bij Arlon iemand gewezen op verschil V2 en V3.
Oponthoud hebben we wel door files: Eindhoven en Luxemburg. Dat zal wel een spectaculair in het AD opleveren 🙈😅
Nu op naar Aire de Jura en St Julien-de-Genevois: voor mij onbekende SUCs. Voelt toch een beetje als een kadootje.
 
  • Like
Reactions: Phil V