Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
als je goed had gelezen zijn er wel degelijk laadfiles geweest.
In de hele discussie ben ik er eentje tegengekomen.

En op andere social media was het soms bij niet-Tesla laadpleinen wat spannend, maar niks onoverkomelijk en zeker niet zo erg dan wat de brandstofrijders moeten afwachten.
 
Het vervelende van die KPMG en AD file verhalen is dat het mensen weerhoudt van het de EV af te reizen. In mijn kennissenkring toch weer 2 gezinnen. Maar zo aardig geweest om tijdens iedere laadpauze een fotootje te sturen van een praktisch lege SUC. Beiden hebben inmiddels aangegeven volgende keer die kul. Iet meer te geloven en met de Tesla op pad te gaan….
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
In de hele discussie ben ik er eentje tegengekomen.

En op andere social media was het soms bij niet-Tesla laadpleinen wat spannend, maar niks onoverkomelijk en zeker niet zo erg dan wat de brandstofrijders moeten afwachten.
Ik heb er in elk geval 2 gerapporteerd. Dat is voor mij voldoende. Ik kon er gelukkig langs rijden. Ja, het valt mee. Nee, het is geen hoax. Vermoed dat het in Frankrijk erger is.
 
Ik heb er in elk geval 2 gerapporteerd. Dat is voor mij voldoende. Ik kon er gelukkig langs rijden. Ja, het valt mee. Nee, het is geen hoax. Vermoed dat het in Frankrijk erger is.
Ja er zijn "files" geweest. Maar dat geld voor de tank stations ook. Daar heb ik er heel wat meer en langere van gezien. Bovendien is het ons zelf altijd gelukt om een nadere suc te nemen als het ergens heel druk was. Dus nergens in de wacht gestaan op de zwarte zaterdag.
 
Ja er zijn "files" geweest. Maar dat geld voor de tank stations ook. Daar heb ik er heel wat meer en langere van gezien. Bovendien is het ons zelf altijd gelukt om een nadere suc te nemen als het ergens heel druk was. Dus nergens in de wacht gestaan op de zwarte zaterdag.
Ik snap niet waarom altijd wordt gewezen op tankfiles. Dat is toch totaal irrelevant? Bovendien zijn die automobilisten niet zo slim, elke 5 kilometer kun je tanken bij een Autohof, direct achter een uitrit. Altijd plek zat.
 
En je denkt echt dat Tesla die moeite gaat doen? Geloof er niks van.
Zeker weten. Wat voor zin heeft het anders om gebruikers akkoord te laten gaan met de voorwaarden als daar geen controle op zou zijn.
Ze bewaken het SuC laden van niet-Tesla’s goed en willen echt bewijzen dat het lukt en niet nadelig is voor Tesla klanten. Vandaar ook het niet meer beschikbaar stellen als het druk wordt. Sommige Sucs zijn nooit beschikbaar wegens te druk. Er zijn ook al enquêtes geweest bij Tesla eigenaars, soms zijn er Tesla medewerkers ter plaatse om het te helpen organiseren…
Vroeger zijn er ook al Tesla rijders geweest die een mail kregen omdat ze het gratis SuC laden misbruikten om altijd dicht bij huis te laden, wat niet de bedoeling was. En daar waren zelfs geen formele regels voor.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Enzo63
Ik heb er in elk geval 2 gerapporteerd. Dat is voor mij voldoende. Ik kon er gelukkig langs rijden. Ja, het valt mee. Nee, het is geen hoax. Vermoed dat het in Frankrijk erger is.
Als dit al geen hoax is, wat dan wel? Je blijft vasthouden aan de stelling op basis van twee gevallen, waar alternatieven voor waren waar je ook gebruik van gemaakt hebt. En een vermoeden m.b.t. Frankrijk. Ik blijf liever bij de feiten. No offense maar stau aan de suc is pure bangmakerij, die nergens voor nodig is en ook geen recht doet aan de feiten.

Dat ik persoonlijk nog nooit bij een SuC in de file heb gestaan is net zo relevant als de twee meldingen die jij gedaan hebt.
 
Ik heb er in elk geval 2 gerapporteerd. Dat is voor mij voldoende. Ik kon er gelukkig langs rijden. Ja, het valt mee. Nee, het is geen hoax. Vermoed dat het in Frankrijk erger is.
Als je er voorbij kon rijden was het toch ook geen probleem……
Je laadplek kun goed plannen, beter zelfs dan tanken bij de benzine pomp want in je navigatie heb je geen info over de drukte aan de pomp maar wel info over de drukte aan de laadpunten.
Ik heb in het verleden ook regelmatig gehad dat het bij de pomp druk was en dan reed ik gewoon door, met een EV heb je voldoende info om eerder te stoppen, met een ICE ontbreekt die info en moet je altijd verder rijden met het risico dat het daar ook druk is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik snap niet waarom altijd wordt gewezen op tankfiles. Dat is toch totaal irrelevant? Bovendien zijn die automobilisten niet zo slim, elke 5 kilometer kun je tanken bij een Autohof, direct achter een uitrit. Altijd plek zat.
Waarom is dat niet relevant? Een tankfile is toch hetzelfde als een laadfile, je staat immers te wachten tot je aan de beurt bent.
Elke 5 km kunnen tanken is overigens wel heel optimistisch. Grote voordeel van een EV is dat je kunt zien hoe druk het is en in een ICE mis je deze info en kan je dus niet anticiperen op de drukte.
Als een automobilist niet zo slim is om naar een ander pomp te rijden, dan is dat waarschijnlijk hetzelfde type automobilist die niet slim genoeg is om naar een ander laadpunt te rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als dit al geen hoax is, wat dan wel? Je blijft vasthouden aan de stelling op basis van twee gevallen, waar alternatieven voor waren waar je ook gebruik van gemaakt hebt. En een vermoeden m.b.t. Frankrijk. Ik blijf liever bij de feiten. No offense maar stau aan de suc is pure bangmakerij, die nergens voor nodig is en ook geen recht doet aan de feiten.

Dat ik persoonlijk nog nooit bij een SuC in de file heb gestaan is net zo relevant als de twee meldingen die jij gedaan hebt.
Wat betreft Frankrijk kan ik overigens melden dat we gister (zaterdag), wegrijdend om half negen in de morgen, geen van de vier SUC’s die we gebruikt hebben meer dan 50% bezetting kende.
Dus ook daar viel het alles mee op een relatief drukke zaterdag.

Opvallend vond ik dat de Tesla navigatie me telkens naar V2 stalls stuurde, terwijl er op bijna steenworp afstand V3 stalls beschikbaar waren met telkens een lagere bezetting dan de V2 stalls.
Best vreemd omdat ik een recente MY bezit. Ik ga daarom altijd na een eerste suggestie van Tesla even checken of het wel de meest logische keuze is.
 
  • Like
Reactions: MvN.on.Tour
Het gaat er niet om of ik er last van had. Het gaat erom dat er laadfiles waren, en ik was niet de enige die dat meldde. En voor de rest zal het ook platgezegd mijn reet roesten. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken.
Maar ik geloof niet dat er veel laadfiles waren?? toch? Ik zie in ieder geval niet dat het forum ontploft. Dat geldt ook voor de niet-tesla laders. Als bij de SUC plek was geweest en bij de andere openbare snelladers file was geweest, had dit zeker wel hier op het forum aandacht gekregen. Ik concludeer vooralsnog dat het dus allemaal zo'n vaart niet loopt op de zwarte zaterdag met de laadfiles. Ik kan me 8 of 9 jaar geleden nog wel herinneren de eerste zwarte zaterdag met minder suc in Duitsland, op weg richting Zwitserland bij Achern, waar nu nog steeds maar 6 laders staan, stonden er toen 4. Daar kon je wel eens een uurtje moeten wachten voor dat je aan de beurt was. En gezellig dat dat was samen met de andere early adapters koffie drinken, ervaringen uitwisselen en onthaasten. Dat laatste is trouwens onderdeel van vakantie.
 
Wat betreft Frankrijk kan ik overigens melden dat we gister (zaterdag), wegrijdend om half negen in de morgen, geen van de vier SUC’s die we gebruikt hebben meer dan 50% bezetting kende.
Dus ook daar viel het alles mee op een relatief drukke zaterdag.

Opvallend vond ik dat de Tesla navigatie me telkens naar V2 stalls stuurde, terwijl er op bijna steenworp afstand V3 stalls beschikbaar waren met telkens een lagere bezetting dan de V2 stalls.
Best vreemd omdat ik een recente MY bezit. Ik ga daarom altijd na een eerste suggestie van Tesla even checken of het wel de meest logische keuze is.

Dat had ik vandaag ook: constant richting de V2 terwijl v3 op steenworp afstand was en ook laadpauze van 40-50min (90%) om een SUC op 300+km te bereiken. Uiteraard heb ik alle adviezen van Tesla in de wind geslagen en was ik 45min eerder thuis (omgeving Geneve naar Hilversum in minder dan 10uur).
 
  • Like
Reactions: Maarten
Beetje niet helemaal on topic, maar toch.. Net terug van een weekje wintersport in de Franse Alpen. En zowaar voor het eerst vandaag een stau bij de supercharger meegemaakt. Val-di-meuse. Een v2 only plek met 12 (??) plekkenwaar vrijwel iedereen stopt bij gebrek aan keuze. Er is niet zoveel in de buurt.. Circa 20 minuutjes vertraging en wat langere laadtijd door stallsharing. Wel gemoedelijke sfeer!

Vreemde is dat er al tijden (meer dan een jaar) sokkels staan voor verdubbeling van het aantal stalls. Waarom die niet geplaatst hadden is voor mij onduidelijk. Nu vond ik Val-di-meuse al een sfeerloze plek en dat is niet beter geworden. Verder overigens een vlekkeloze rit (heen en terug).

En twee vrachtwagens ingehaald met nieuwe MX'en en MS'en. Beide gingen naar het noorden. Vraag me af waar die gelost zijn.

Oh... En verbazing dat ik met een MX 75D niet heel veel langzamer reis dan verschillende MY's en M3's. Kom steeds hetzelfde groepje tegen bij de superchargers. Had ik niet verwacht...
het verschil in reistijd tussen LR en SR modellen wordt fel overschat. Op een traject van 1300 km (bvb rit naar Barcelona) is het verschil tussen een RWD en LR model Y een 45 minuten.
 
  • Like
Reactions: **BatteryLow**
Vind ik persoonlijk wel aanzienlijk. Maar nog altijd minder dan tussen een MS75 en een M3LR. Met een beetje mazzel is dat bijna 2 uur op zo'n afstand.
Dat denk ik ook! Een LR geeft gewoon veel meer comfort op lange afstanden. Je wilt namelijk ook niet met <5% >20% aankomen op een SuC. En met een LR heb je net een beetje extra marge om met een optimale batterij % aan te komen. Of überhaupt de volgende SuC te redden.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Mijn ervaring is dat eenmaal onderweg de capaciteit niet zo heel belangrijk is. Met mijn MX stop ik iedere 90 a 120 minuten om te laden. Dat is best relaxed, want ook lekker om even de benen te strekken en aandacht op iets anders te richten.

Probleem is meer als de auto niks staat te doen op de bestemming. Ik was in Oz en daar zijn geen laders. Vol geladen in Grenoble, en op de terugweg kon ik nog net terugkomen naar Grenoble om daar weer te laden (Sentry mode al uit gezet).

Helaas ligt Grenoble niet echt op de route ;). Gelukkig komt de oplossing wel, aangezien er een SuC is gepland bij Bourg (q4 2023).

Maar moraal van het verhaal is dat, als je eenmaal op de snelweg zit de batterij capaciteit niet super belangrijk meer is. Je hobbelt toch wel van SuC naar SuC. Ja, met een grotere batterij stop je minder, maar soit.. Opzich is een grotere laadsnelheid wel relaxed omdat 40 minuten vaak net iets te lang wachten is.

Edit: mijn perspectief is overigens vakantieritjes van ongeveer 1000km.bij langer heb ik de voorkeur voor een overnachting
 
In de hele discussie ben ik er eentje tegengekomen.

En op andere social media was het soms bij niet-Tesla laadpleinen wat spannend, maar niks onoverkomelijk en zeker niet zo erg dan wat de brandstofrijders moeten afwachten.
Ik ben zaterdag achter de golf naar huis rijdende wintersporters aangereden van Oostenrijk naar Amsterdam. Bij iedere geplande volgende SuC op de navigatie kreeg ik de melding dat er en wachttijd was <5 minuten. Tegen de tijd dat ik daar arriveerde (1,5 a 2 uur later) was de drukte al weer voorbij en heb ik nergens hoeven wachten.

NB Ik zag bij Irschenberg de V3 laders niet direct omdat die uit het zicht werden gehouden door een ICE die daar voor de eerste V3 stall stond geparkeerd. Daar heb ik een paar minuten aan de V2 lader gestaan om daarna aan de V3 tot 170kW verder te laden. Het zou toch mooi zijn als dat hele grote scherm in onze autos meer info over de SuCs zou delen als je daar komt aanrijden. Inclusief een begeleiding naar de snelste V3 stall ipv V2 en dat je bij V2 niet direct naast een andere moet gaan staan. Tesla weet exact welke stalls beschikbaar zijn als je bij de SuC komt aanrijden. Dat blijft toch een zwak punt waar Tesla veel kan verbeteren als daar prioriteit aan wordt gegeven ipv scheetkussens, spelletjes en FSD betas.

Wellicht off-topic maar wel ivm drukte op de duitse Autobahn en ten behoeve van een betere begeleiding op een road trip is dat ik tijdens de rit naar een volgende SuC door de navigatie de routering onnodig naar een te vroege SuC werd gecorrigeerd en ik dat niet eenvoudig kon terugzetten. Dat kost echt wel wat moeite omdat de eerder door de navigatie geplande SuC dan niet in de recente bestemmingen beschikbaar is.
 
  • Like
Reactions: shthpnz