Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Fijn dat iedereen zo positief is over de ghost-stau’s… Mijn ervaring is anders sinds twee jaar; roadtrip naar Valencia met kerst 2021; bij elke SuC in Frankrijk moeten wachten, ritje Parijs in de kerstvakantie 2022; Lille en Senlis moeten wachten op heen- en terugreis, skivakantie 2023; wachten in Irschenberg. Die laadfiles zijn er dus wel degelijk. Ik rijd nu 8 jaar Tesla en feit is dat het gewoon drukker en drukker wordt bij de SuC’s. Vraag is hoe erg dit is. Ik betrap mezelf erop dat wachten in de zomervakantie geen punt is maar in de winter mega irritant. Misschien ben ik een zomermens :)
 
  • Like
Reactions: NielsA and Enzo63
Vorig jaar Puglia heen-en-weer (ruim 4000km) vanuit Deventer. In Duitsland, Zwitserland en Italië nergens hoeven wachten. Meestal zelfs geen stallsharing. Heen reed ik in july in Duitsland op donderdag, vrijdag Zwitserland en zaterdag Italië. Terug zaterdag Italië en zondag Zwitserland en Duitsland. Zondag Duitsland wat drukker idd. maar nergens wachten, soms wel stallsharing. Maar dan maak je een praatje en vliegt de tijd. Dit jaar same program. Heb er nu al zin in ;-)
Tesla SC Zwitserland 2022.jpg
 
Ben net terug uit Oostenrijk...had me totaal niet voorbereid (te druk...) op Vrijdagmiddag in de auto gestapt en het allemaal aan Tesla overgelaten. Zonder problemen en nergens hoeven te wachten zijn we in Oostenrijk aangekomen. Terugreis, zelfde verhaal...ook nergens hoeven te wachten. In Merklingen waren ze overigens nog even iets van 20 stalls erbij aan het plaatsen..denk dat de capaciteit naar 40 stalls gaat..!?

Wat wel irritant was is dat we snel moesten eten/drinken omdat de auto eerder klaar was dan dat wij dat waren...dat is pas stress! Ook opvallend en groot voordeel, je stopt altijd op plekken waar het niet druk is maar waar wel altijd een McDonalds, Burger King of restaurant zit. Vervolgens in alle rust wat eten/drinken naar de WC en weer verder. Nee met een ICE is dat veel relaxter...sprak iemand die eerst 15 minuten in de rij stond om te tanken om vervolgens een compleet chaotische restaurant in te komen om te proberen daar wat eten te bemachtigen...
 
Fijn dat iedereen zo positief is over de ghost-stau’s… Mijn ervaring is anders sinds twee jaar; roadtrip naar Valencia met kerst 2021; bij elke SuC in Frankrijk moeten wachten, ritje Parijs in de kerstvakantie 2022; Lille en Senlis moeten wachten op heen- en terugreis, skivakantie 2023; wachten in Irschenberg. Die laadfiles zijn er dus wel degelijk. Ik rijd nu 8 jaar Tesla en feit is dat het gewoon drukker en drukker wordt bij de SuC’s. Vraag is hoe erg dit is. Ik betrap mezelf erop dat wachten in de zomervakantie geen punt is maar in de winter mega irritant. Misschien ben ik een zomermens :)
Dank je. Hierboven zijn er minstens nog 4 andere leden die in de laatste maanden laadfiles meldden. Waaronder @ramonneke. Ik vind het op zijn minst niet netjes hoe leden als balblas en Gumball me hierboven wegzetten. Erg kinderachtig en een fatsoenlijk forum onwaardig, snap ook niet dat daarop niet wordt ingegrepen. Zo, dat moest ik even kwijt. Genoemde leden hoeven niet te reageren. Ben er klaar mee.
 
Last edited:
Dank je. Hierboven zijn er minstens nog 4 andere leden die in de laatste maanden laadfiles meldden. Waaronder @ramonneke. Ik vind het op zijn minst niet netjes hoe leden als balblas en Gumball me hierboven wegzetten. Erg kinderachtig en een fatsoenlijk forum onwaardig, snap ook niet dat daarop niet wordt ingegrepen. Zo, dat moest ik even kwijt. Genoemde leden hoeven niet te reageren. Ben er klaar mee.
Op zich zal/kan denk ik niemand ontkennen dat er af en toe mensen zijn die in een laadfile in Duitsland staan (het topic gaat namelijk over Duitsland).
Het topic is destijds gestart toen in de pers de laadfiles werden opgeblazen alsof er overal en altijd laadfiles zouden staan, echter de afgelopen jaren is gebleken dat dit praktisch gezien niet het geval is. Ja af en toe zullen er mensen moeten wachten, maar het probleem is lang niet zo groot als de pers (destijds) de wereld in bracht. Natuurlijk is het vervelend als je moet wachten, maar ook bij de benzine pomp moet je af en toe wachten.

Ondertussen zijn er bijvoorbeeld tussen Stuttgart en Oostenrijk al meer dan 200 stalls beschikbaar, als er ergens een laadfile is, kun je die met een beetje plannen dus steeds beter ontwijken. Ook dit jaar ben ik bij een andere SuC gestopt dan de navigatie aangaf, omdat het daar veel rustiger was.
Ja, er zullen altijd wel mensen in een laadfile komen, is het een groot probleem…. dat denk ik niet, al blijft het vervelend als je moet wachten. Ik denk overigens wel dat de kans om in een laadfile in Frankrijk te komen groter is dan in Duitsland.
 
Wij zijn ook terug uit Oostenrijk. Geen issues gehad met laadfiles. Op vrijdagmiddag en zaterdag heen. Terug op zondag.
Wel zelf uitgezocht waar te laden, want de Tesla navigatie stuurde mij ook regelmatig naar een V2 ipv V3 laadpunten.
Op zondag is niet altijd even handig, want bij Bissendorf was bijvoorbeeld niets open. Iets meer info van de eet en drinkgelegenheden zou dus misschien ook wel een aanrader zijn in de navigatie :)
 
  • Informative
Reactions: djerro1234
Tegen van een weekje Val Thorens. Op de heenreis zoals ook verwacht op zaterdag 25 februari ivm. de grote aantallen EV's die de berg op gaan en afkomen een laadfile bij Albertville. De SuC's ervoor op dat moment ook bezet.

Tegenwoordig kies ik enkel 250kW SuC's en het liefst enkel 12+ stalls. die oude stalls hebben te vaak issues ook met laadsnelheden.

Ik heb zelf trouwens mazzel want bij het aanrijden stond ik 1 minuut te wachten. Echter, daarna stond er binnen no-time een rij van 5 of 6 EV's. Ook daarna de SuC's in de gaten gehouden en velen hadden wachttijden.

SuC's ver van een berg af geen problemen ondervonden al was het wel druk.

Op de terugweg geen issues maar ik zat dan ook al vrijdagavond 21u weer in de auto terug naar NL.

Komende zaterdag ga ik weer maar dan naar Mayrhofen. Ik verwacht totaal geen issues omdat het buiten de schoolvakanties valt.

Toch, kudo's naar Tesla want ik had het slechter verwacht op 25 februari ivm het open stellen van de SuC's. Op elke SuC'ook wel non-Teslas gezien dus het is wel goed bekend bij EV rijders.
 
Het topic is destijds gestart toen in de pers de laadfiles werden opgeblazen alsof er overal en altijd laadfiles zouden staan,
Met als triestig hoogtepunt de foto van de SuC in Engeland waar er een lange rij Tesla’s op een rij stond te wachten…

…tot ze door de ingehuurde valet service aan de lader gehangen werden en daarna naar de parking gereden werden. Terwijl de eigenaar op het event aanwezig was.
 
Sinds een eehhh snowborder de knie van mijn vrouw verkloot heeft ga ik niet meer in de file naar de wintersport. Dat zijn natuurlijk erg drukke dagen met iedereen die ongeveer op dezelfde dag heen en weer ijdt en nog een beetje op dezelfde tijd ook.
In de zomer is het waarschijnlijk iets minder een piek en daar proberen wij ook uit te blijven. Ik heb nog geen laadfiles bij Tesla meegemaakt. Wel een keer de laatste stall gehad.

We al bij Ionity en Fastnet.
 
ik lees hier regelmatig de leuke en minder leuke ervaringen mee. Nog geen verre reis gemaakt met mijn Tesla maar vraag me wel een ding af....
Is het zo dat je (alleen) in Duitsland dan SuperChagers hebt die zowel V2 als V3 op een lokatie aanbieden?

Inmiddels is me duidelijk geworden dat je het beste de V3 kunt nemen, maar geeft de navigatie in je auto aan dat er zowel V2 als V3 stalls zijn?
Ik ben ook benieuwd als té druk is, je beter door kunt rijden naar de volgende, kan je dat simpel op je scherm aangeven.
 
ik lees hier regelmatig de leuke en minder leuke ervaringen mee. Nog geen verre reis gemaakt met mijn Tesla maar vraag me wel een ding af....
Is het zo dat je (alleen) in Duitsland dan SuperChagers hebt die zowel V2 als V3 op een lokatie aanbieden?

Inmiddels is me duidelijk geworden dat je het beste de V3 kunt nemen, maar geeft de navigatie in je auto aan dat er zowel V2 als V3 stalls zijn?
Ik ben ook benieuwd als té druk is, je beter door kunt rijden naar de volgende, kan je dat simpel op je scherm aangeven.
Als er in de navi 250kW staat dan zijn er v3 stalls aanwezig op die locatie. Maar als ik me niet vergis kan je vandaaruit niet zien hoeveel. Afgelopen vakantie gemerkt dat dit meestal een mix is met v2 stalls. De v2 kan je herkennen aan de 2 verschillende stekkers, de v3 komt enkel met ccs. Zo zijn er in Irschenberg 9 stalls, 3 x V3 en 6 x V2.
 
ik lees hier regelmatig de leuke en minder leuke ervaringen mee. Nog geen verre reis gemaakt met mijn Tesla maar vraag me wel een ding af....
Is het zo dat je (alleen) in Duitsland dan SuperChagers hebt die zowel V2 als V3 op een lokatie aanbieden?

Inmiddels is me duidelijk geworden dat je het beste de V3 kunt nemen, maar geeft de navigatie in je auto aan dat er zowel V2 als V3 stalls zijn?
Ik ben ook benieuwd als té druk is, je beter door kunt rijden naar de volgende, kan je dat simpel op je scherm aangeven.
Niet alleen DE, ook in NL is het vaak een mix en je kunt dit niet in de app of je auto zien. Ik kijk hier altijd naar de mix

Je kunt ook host worden: host

Lijkt me ook wel wat, een eigen SuC :)
 
Komende zaterdag ga ik weer maar dan naar Mayrhofen. Ik verwacht totaal geen issues omdat het buiten de schoolvakanties valt.
Ik kan je geruststellen, echt ontzettend veel vrije plekken (3 weken geleden) maar net als @awientjes zag ik ondanks de rust bij V3 tesla met regelmaat ons naar een V2 sturen, dus dat algoritme lijkt echt niet te deugen. vaak vlak daarachter wel een V3 met meerdere vrije plaatsen, dus dat kán gewoon niet trager zijn. (Of het moet zijn dat de aanrijtijd iets langer is, maar dan nog.... Dat verdien je zeker terug met sneller laden.) Vuistregel voor mij was: de eerstvolgende V3 voorbij de aangeraden V2 (en ik ben niet bang om met 1% aan te komen, want die schattingen zijn echt uitermate nauwkeurig)
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Nul files in die jaren, maar rij meestal wel buiten de drukte. Op de bestemming kan ik altijd laden aan de het stopkontakt (kan daarna de hele week rondrijden zonder te laden).

Zag overigens dat in Zell am See (areitbahn) nu een snellader staat en dat de parkeerplaatsen flink uitgebreid worden met laadpalen (maiskogelbahn). Buiten het seizoen is daar plek zat.
 
  • Like
Reactions: Sjon
Dank je. Hierboven zijn er minstens nog 4 andere leden die in de laatste maanden laadfiles meldden. Waaronder @ramonneke. Ik vind het op zijn minst niet netjes hoe leden als balblas en Gumball me hierboven wegzetten. Erg kinderachtig en een fatsoenlijk forum onwaardig, snap ook niet dat daarop niet wordt ingegrepen. Zo, dat moest ik even kwijt. Genoemde leden hoeven niet te reageren. Ben er klaar mee.
Beste @Enzo63

Allereerst mijn excuses je het gevoel te geven je te willen wegzetten, dat is absoluut niet mijn intentie.

Wat ik wel probeer is onervaren Tesla rijders die voor het eerst op wintersport gaan met hun Tesla en wellicht wat range anxiety hebben gerust te stellen. De titel van dit topic luidt

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC​

dat doet het voorkomen alsof er een file staat bij heel veel van de SuCs. Dat blijkt niet het geval, er zijn maar een paar leden, waaronder jij, die 1 of 2 files hebben meegemaakt, waarvan sommige ook makkelijk te omzeilen waren door naar een andere SuC in de buurt uit te wijken waar geen file was. Ik vind de titel dus een hoax, niet jouw persoonlijke ervaringen.

Mijn doel is slechts te voorkomen dat onervaren rijders de ICE pakken omdat ze bang zijn gemaakt door berichten over ontzettend lange wachttijden bij de SuCs, dat lijkt me in ieders belang.
 
Beste @Enzo63

Allereerst mijn excuses je het gevoel te geven je te willen wegzetten, dat is absoluut niet mijn intentie.

Wat ik wel probeer is onervaren Tesla rijders die voor het eerst op wintersport gaan met hun Tesla en wellicht wat range anxiety hebben gerust te stellen. De titel van dit topic luidt

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC​

dat doet het voorkomen alsof er een file staat bij heel veel van de SuCs. Dat blijkt niet het geval, er zijn maar een paar leden, waaronder jij, die 1 of 2 files hebben meegemaakt, waarvan sommige ook makkelijk te omzeilen waren door naar een andere SuC in de buurt uit te wijken waar geen file was. Ik vind de titel dus een hoax, niet jouw persoonlijke ervaringen.

Mijn doel is slechts te voorkomen dat onervaren rijders de ICE pakken omdat ze bang zijn gemaakt door berichten over ontzettend lange wachttijden bij de SuCs, dat lijkt me in ieders belang.
Excuses aanvaard!