Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

vandaag eerste Automatic Emergency Braking (AEB) ervaring

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had vandaag een toch wel lachwekkende situatie:
Ik rij met mijn model 3 langs de Kuip, waar die middag Feyenoord - PSV gespeeld ging worden. Omdat er daardoor honderden mensen de weg over willen steken (netjes over het zebrapad) stond er een verkeersregelaar in het midden van de twee rijbanen OP het zebrapad naar mij te zwaaien dat ik vooral door moest rijden (en de voetgangers moesten stoppen). Dus ik rij rustig met een gangetje van 30 km/u door, en vlak voor haar voeten gaat de auto ineens vol in de ankers, waarbij het ABS systeem ook keurig zijn werk deed. Ik was vanzelfsprekend degene die hard werd uitgelachen door de mensen die bij het zebrapad stonden te wachten, en deze begonnen ook gelijk met lopen, want ik stond toch tenslotte stil. De verkeersregelaar kwam nog naar me toe “Wat doe je nou? Ik zei toch dat je door moest rijden?!”
“Ja mevrouw, dat wilde ik wel, maar mijn auto dacht er anders over....”
Gelukkig heb ik het bewijs op beeld:

Toch wel fijn dat er niemand achter me reed, want die was vol op me geknald. Verder ook wel weer mooi om te zien dat het systeem blijkbaar wel werkt...
 
Mooi scenario! Leuk voor Elon.
Ben al twee keer tamelijk bruusk in de gordels gedwongen door AEB toen de auto vond dat de voorganger bij het afremmen te dichtbij kwam. Gelukkig in beide gevallen niemand achter me anders was het niet zonder schade afgelopen. Leuk bedacht, slecht uitgevoerd
 
Tja, duidelijk een 'edge' case....Hoe wil je de software hier op aanpassen? Er staat duidelijk iemand op de weg, waar in alle omstandigheden behalve deze op moet worden gereageerd met 'niet tegenaan rijden'. Dit krijg je never-nooit-niet met software opgelost.
 
Elke auto zou de rem er op moeten knallen als de human probeert een zebra op te rijden waar zich een persoon bevindt. Dat mensen het normaal vinden tussen voetgangers door over een zebra te rijden is te idioot voor woorden.

En het zal niet lang duren voor verkeersregelaars niet meer op deze plek gaan staan omdat ze met meer en meer uitrol van AEB meer problemen zullen veroorzaken dan oplossen.
 
Hoe is dit een edge case? Auto ging duidelijk deze persoon niet raken. Dus de automatisch rem is simpelweg een bug.
Omdat je wettelijk IEDEREEN die aanstalten maakt of al op het zebrapad is moet laten oversteken. In dit geval staat er dus iemand op het zebrapad en ook als je die niet dreigt te raken, moet je wachten tot deze persoon overgestoken is. Als hij bijvoorbeeld ineens omdraait en weer terugloopt, zou je hem alsnog raken.

@KoenvanH : Dat heb je soms op fora, dat je draadje totaal wordt overgenomen... ;) Ik zal niet verder uitweiden.
 
  • Like
Reactions: KoenvanH
Omdat je wettelijk IEDEREEN die aanstalten maakt of al op het zebrapad is moet laten oversteken. In dit geval staat er dus iemand op het zebrapad en ook als je die niet dreigt te raken, moet je wachten tot deze persoon overgestoken is. Als hij bijvoorbeeld ineens omdraait en weer terugloopt, zou je hem alsnog raken.

Dit gaat over AEB, niet FSD. AEB's doel is simpel : in geval van onafwendbare botsing de snelheid zo laag mogelijk brengen op moment van impact. Alles wat daar van afwijkt is een bug.
 
Dat zou niet zo logisch zijn, uiteindelijk remt de AEB niet alleen voor je eigen veiligheid maar ook die van de voetganger, fietser,...

In de weinig geavanceerde Skoda waar we in rijden werkt het ook gewoon altijd, tenzij je het zelf zou uitzetten in de software.
 
I
Dat is wel bijzonder en nuttig om te weten dat de AP niet aan was. Ik was in de veronderstelling dat de AEB alleen zou werken als de AP aan is. Niet dus.
In tegendeel. In AP zorgt de auto er zelf zo veel mogelijk voor dat hij niet in omstandigheden terecht komt dat AEB de enige optie is. Maar rij maar eens in manual mode net iets te lomp op een gestopte voorligger af bij een rotonde en BOEM!

Op zich nuttige functionaliteit, maar alleen als de toleranties scherp genoeg zijn. En dat is nu dus niet zo. Bovenstaande auto had prima langs de verkeersregelaar gekund. En ook in mijn twee situaties was ik al aan het remmen en kon ik het obstakel nog prima zelf ontwijken.